Overheersende gist smaak

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Ik heb steeds de indruk dat mijn bieren smaken naar gist, hoe komt dit? Ze starten wel fruitig of kruidig naar gelang de gist die ik gebruikt heb, maar die smaken blijven niet lang aanwezig en gaan direct over naar een gistige smaak.

- Ik hevel over alvorens ik ga lageren om zo de gist niet mee te krijgen bij het bottelen

- Vanaf dag 7 meet ik de SG en op dag 10 ook om te kijken of deze veranderd is, zo niet wordt er overgeheveld

- Kan het zijn dat ik teveel bottelgist gebruik? Ik heb (nog) geen weegschaal die tot op 0.1 gr kan afwegen.

- Of gebruik ik mss te weinig suiker om de bottelgist juist om te laten zetten?

Alvast bedankt!

"The good fermentation of a bad recipe is going to make a better beer than a bad fermentation of a good recipe"

• Heb even "The great beer fault guide" er bij genomen en op "Yeasty" een zoek functie gedaan
    Mogelijk kan je hier een antwoord vinden op je vraag.

Citeer

Yeast Bite:

See Autolyzed, Umami or Yeasty.

:-/ :-/

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• Het is niet de suiker die de gist omzet... maar de gist die de suiker omzet (in alcohol en CO2)

Teveel suiker = :bomb: :bomb: :bomb:

Juist, was fout aan het denken. Teveel suiker is gelukkig niet het geval ;)

Proef je niet gewoon te snel dat de bottelgist nog niet uitgezakt is? :)

6 weken na bottel datum moet het toch wel uitgezakt zijn ;)

"The good fermentation of a bad recipe is going to make a better beer than a bad fermentation of a good recipe"

• Waarin vergist je? Coldcrash je? Hevel je nog eerst over naar een bottelvat? Hoe voeg je bottelsuiker en bottelgist toe?

Ik vergist in een plastic vat. Maar na het vergisten hevel ik over naar het lagervat. Dit zet ik dan een week op 1°C.

Na deze week hevel ik niet meer over naar een bottelvat, maar doe ik de suikeroplossing en de gist in het vat waarmee ik ook geleverd heb.

• Na een week vergisten zeker nog 3 weken conditioneren op 20° of zo, dan een week coldcrashen en overhevelen naar je bottelemmer. Zo laat je veel trub en dode gist achter. Bottelsuiker en bottelgist toevoegen, voorzichtig roeren en bottelen maar. Daarna minimum 2 weken op 20°.

• Ik vergist in een plastic vat. Maar na het vergisten hevel ik over naar het lagervat. Dit zet ik dan een week op 1°C.

Na deze week hevel ik niet meer over naar een bottelvat, maar doe ik de suikeroplossing en de gist in het vat waarmee ik ook geleverd heb.

Daar zit denk ik jouw probleem. In je lagervat zit altijd nog een bodempje oude gist. Dan doe je daar de suikeroplossing bij en ik neem aan dat je nog even roert. En hop je oude dode gist zit weer in het bier wat naar je flesjes gaat.

Ik denk dat daar ook een redelijk dik laagje onderin zit en dat proef je.

Bottelvat dus, een laatste keer hevelen (voorzichtig niet lopen zeulen met je lagervat, en in je bottelvat heb je schoon helder bier. Lost ook meteen mooi de suiker op als je die er in doet voor je het bier er op laat lopen.

Als je ooit stopt met die emmers en een RVS gistvat neemt hoef je dat tussentijds overhevelen niet meer te doen. Alleen de laatste keer naar een bottelvat, of de boel zo maken dat je vanuit het gistvat kunt bottelen (is voor gevorderden).

• Ik weet niet welke plastic emmers hier precies worden bedoeld maar ik werk al jaren tot volle tevredenheid met die witte vaten met groen deksel. Naar mijn mening zijn die voor een hobbybrouwer ideaal: goedkoop, niet zwaar, eenvoudig te reinigen…

Ik heb mij ooit laten verleiden tot zo’n RVS geval en heb het misschien twee keer gebruikt. Ik zie er echt het voordeel niet van in. Natuurlijk moet je bij het reinigen van PVC vergistingsvaten een beetje voorzichtig zijn bij het reinigen (zachte borstels/sponsjes gebruiken om geen krassen te maken in de wanden) maar los daarvan … toppie!