Hey iedereen,
De lijst aan mouten, hoppen en giststammen breidt alsmaar uit. Ondanks nu al enkele jaren brouwervaring heb ik naar mijn gevoel slechts het topje van de ingrediëntenberg al eens gebruikt in mijn bieren. Mijn volgende 3 brouwsels liggen vast maar na de zomer dus ligt de agenda nog helemaal open. Mijn doel voor de rest van 2023 en allicht nog een deel van 2024 is om minstens 1 (voor mij) onbekende mout, hop of gist te gaan gebruiken in de recepten.
En daarvoor doe ik graag een beroep op jullie ervaringen. Welke niet alledaagse mouten, hoppen en/of gisten hebben jullie al eens met succes gebruikt? Mocht je mij kunnen vertellen in wat voor bier dat was, en waar je die kan aanschaffen is dat zeer mooi meegenomen.
Ik kijk uit naar de reacties ...
EDIT: Ik zal zelf van wal steken. In het geboortebier van mijn dochter (blond biertje van zo'n 7 à 7,5%) gebruik ik zo'n 3g/l Nelson Sauvin als dryhop. Sommigen van jullie zullen die hop ongetwijfeld kennen maar voor zij die het niet kennen is het een absolute aanrader. Er wordt wel eens gezegd dat die wat 'witte wijn' toetsen heeft. Maar voor mij is die beschrijving zo'n beetje als een cola-likstok. Het zou naar cola moeten smaken maar als je blind proeft haal je dat er niet uit. Doch, een absolute aanrader want die hop heeft een uniek profiel en zeer lekker!
Registreer je of meld je aan
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum