Brewfather - volumes aanpassen

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo, wanneer ik een recept ingeef (voor mijn BM30) krijg ik onderaan bij 'Water' steeds de melding dat de hoeveelheden water aangepast zijn, zodat het maischvolume niet wordt overschreden met 'x' aantal liter. Maar ik begrijp echt niet hoe men aan die 'x' aantal liters komt. Maischvolume is volgens mij toch de hoeveelheid maischwater + het volume aan mouten (1Kg = 1L) ?

Iemand die mij kan helpen ?

• Ok, maar men raadt toch aan van 3,5L/Kg ? En als je brouwzaalrendement laag ligt (62% als beginnende brouwer), dan zit je toch snel aan je limieten ? Of moet ik dan kleinere volumes brouwen ?

Ik heb dat ook al overwogen, maar dan zit mijn vergistingsvat (30L) niet vol genoeg. Ik denk dat je toch minimum 20L in je vergistingsvat moet krijgen ?

• Ik zit meestal aan de 3.2L/kg bij een 25L batch in de ketel na koelen. Dan kan je wat meer spoelen.

Je kan bij instellingen bij het doelvolume ook ketel kiezen. Dan zie je alleen tijdens het brouwen je maisch rendement. Die stel ik bij instellingen meestal op 80% en bij een een hoge stort (Meer dan 6 kg) ofveel tarwemout of ongemout wat lager bv 75%

Wat er exact in het vergistingsvat komt vind ik minder interessant maar bij bij 25 l in de ketel na koken ligt dat tussen de 20-23L

Als je maisch rendement laag is kan je bv wat fijner schroten. Voor de BM is volgens mij 1.1-1.2 mm ideaal.

Maar wat langer maischen scheelt ook. Ik meet vaak tussendoor het SG met de refractometer en ga pas naar de volgende temp stap als het SG weinig meer verandert. Soms is het dus langer maischen dan het recept aangeeft. Zeker als de moutkorf erg vol zit, dan heb je zeker in de eerste tijd van de stap een groot temperatuur gradient in de korf

• Ok, maar men raadt toch aan van 3,5L/Kg ? En als je brouwzaalrendement laag ligt (62% als beginnende brouwer), dan zit je toch snel aan je limieten ? Of moet ik dan kleinere volumes brouwen ?

Ik heb dat ook al overwogen, maar dan zit mijn vergistingsvat (30L) niet vol genoeg. Ik denk dat je toch minimum 20L in je vergistingsvat moet krijgen ?

Dat is onzin en soms zelfs niet verstandig. Een 30 liter vat met 10 liter wort werkt ook prima. Soms kom je ook zo uit als je een zwaar bier brouwt.

Spelen met de recept input geeft vaak de oplossing.

• Tannhauser : mijn moutkorf zat inderdaad heel erg vol, dus het zou goed kunnen dat er in bepaalde lagen een andere (lagere) temperatuur was dan gewenst. Maar de moutkorf zat zo vol omdat mijn maischrendement te laag is, en zo kom ik in een negatieve spiraal... Misschien inderdaad eens proberen met een kleiner brouwvolume.

En je voorstel om bij iedere stap te meten tot het SG niet meer verandert, en slechts dan naar de volgende stap te gaan lijkt me ook héél interessant. Zeker beter dan enkel vast te pinnen op een tijdsspanne.

springerke : ik begrijp heel goed wat je zegt, maar ik zou daar graag de formule achter weten : hoe komt BF aan het volume 'wordt overschreden met x aantal liter' ? Ik heb al zitten rekenen, maar ik kom daar niet op uit.

• Hallo, wanneer ik een recept ingeef (voor mijn BM30) krijg ik onderaan bij 'Water' steeds de melding dat de hoeveelheden water aangepast zijn, zodat het maischvolume niet wordt overschreden met 'x' aantal liter. Maar ik begrijp echt niet hoe men aan die 'x' aantal liters komt. Maischvolume is volgens mij toch de hoeveelheid maischwater + het volume aan mouten (1Kg = 1L) ?

Iemand die mij kan helpen ?

Ja, ik heb alles correct ingegeven. Maar dan nog : cijfers zijn cijfers hé. Dus ze moeten daar toch op één of andere manier aan komen.

Je moet eens naar je maischlimieten kijken. Daar zal waarschijnlijk staan dat dat 25 liter mag zijn. Als het maischwater + je graan over die limiet gaat dan gaat hij het verschil aftrekken.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• De limieten worden opgegeven in Profielen -> Installatie.

Als je een beetje naar beneden schuift vind je dit:

Als ik over de 31 liter heen zou gaan, dan wordt wat teveel is afgetrokken van het maischwater en later weer toegevoegd bij het spoelen of, als ik dan weer over de limiet heen ga, als "top up" in het fermentatievat.

Hoe dan ook, de waarschuwing is een rode vlag en het is dan zaak om te kijken of je niet beter je recept wat kunt afschalen. Als je minder water gebruikt in je maisch, wordt je maisch ook dikker, met alle gevolgen vandien.