ont ritsel machine voor druiven

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb een vraag over mijn ont ritsel machine voor druiven die ik tweedehands kocht.

Die valt nog al vlug stil, de schakelaar van de motor slaat af als er te veel door de rollen komt, dus hij te veel kracht moet doen.

Ik neem aan dat dit voor de veiligheid van de motor is tegen verbranden. Maar het is toch wel vlug en daardoor vervelend, je moet telkens enkele minuten wachten voor hij verder kan en na enkele minuten slaat hij alweer af.

Is dat niet te regelen? ik zie wel nergens iet of wat waar ik dat kan regelen.

Ook niet aan het kastje met schakelaar die afslaat niet.

• Bedoel je zulk een druivenkneuzer en ontsteler met een worm, zeef en peltrollen?

Vermoedelijk wordt je motor dan in vrijloop al te veel ballast door frictie
    De thermische zekering gaan overbruggen is eigenlijk niet de beste oplossing je moet de oorzaak wegenemen van deze overbelasting
    Wat bij mij dan opkomt zijn volgende vragen:
    - Is de worm nog recht en sleepte niet tegen de zeef, of is de zeef een beetje scheef of heft die een deuk zodat deze elkaar raken?
    - Past de worm nog netjes in de lagers?
    - Heb je nergens op de lagers of bussen niet te veel speling, de lagers en of bussen geven toch geen weerstand ( vb door roest vorming in de lager door te lag stil te staan)
    - ........

Toch eens met de hand alle bewegende delen eens draaien en of bewegen en goed nazien of er nergens niet te veel sleep is.

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• Langzamer de druiven er door sturen?
    Het voorbeeld in de link die ik in mijn vorige post gezet heb kan vb maar 500kg/h verwerken!!
    Misschien moet je de kneuzer die je gekocht hebt eens opzoeken op het net en kijken hoeveel Kg/h die max kan verwerken

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• Hebben ze er dan ook de juiste riem en tandwiel overbruggingen er op gemonteerd? (de verhouding)

Wat je zeker kan doen is vb de reductie vergroten door een net iets grotere poelie op de motor te zetten.
    De motor zou ook zeker een minimaal vermogen moeten hebben van 750W in bovenstaande opstelling (volgens de specs van dit apparaat)
    Als vb op de site van Fischer kijk bieden ze blijkbaar een deel van deze tandwielen aan en er zijn verschillende tandwielen voor de handmatige machines en de gemotoriseerde lijkt me.

• Waar ik net aan denk wat ook een oorzaak kan zijn:
    De riemspanning, als deze te sterk aangespannen staat vergt dit ook wel heel wat extra vermogen van de motor die je iegelijk gewoon verliest.
    Misschien eens proberen deze spanning een beetje te minderen ? Wie weet is dit gewoon het euvel.

• Serge waarschijnlijk bedoel je om de reductie te vergroten door een net iets kleinere poelie op de motor te zetten (maar niet te klein want dan slipt de riem makkelijker door) of de poelie aan de rolzijde te vergroten.

Voor m'n schrootmolen heb ik een getande riem gebruikt. Deze kun je losser leggen en slipt nooit door.

Heb wel een elektrische overspanningsbeveiliging geïnstalleerd mocht er iets fout lopen ...

• Dat zal ook dan een overspanning beveiliging zijn die op de motor of het kastje staat bij mij .

Maar ik dacht dat door de riem aan te spannen hij juist niet zou stil vallen, dus ik moet de motor gewoon laten hangen in de riem?

Als het een riem zonder vertanding is die zeker niet te strak zetten (geen enkele riem). Maar zodra je merkt dat die riem bij een volle pers gaat slippen, dat hoor je wel, dan moet die net weer ietsje strakker.

Als de motor uit staat kun je even voelen of de motor soepel kan draaien.