cider met biergist

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• hier toch nog veel mensen die graag cider drinken, had ik niet verwacht. (in dit Belgenland)

zelf ook wel een cider fan

enkele jaren geleden eens naar het ciderfestival geweest voor mij B day in Rotterdam. lekker ciders leren kennen!

liefst drink ik cider die eigenlijk nog naar appel(sap) smaakt met een laag alcohol percentage.

zou ik iets lekkers kunnen verkrijgen als ik biergist gebruik en deze na gisting bottel met 7gr/L bottelsuiker?

Een biergist met een laag svg om toch nog wat fruitsmaak te behouden?

op zich hou ik wel van een cider met een "bierprofiel" ipv van champagne kenmerken

heb het draadje van janmetdepet al gelezen hoe je een halfzoete cider maakt, maar voor een eerste cider wil ik het mij gemakkelijk maken :saint:

aanzoeten zou ik liever niet doen, het gaat mij meer om de smaak van appels ipv de zoetigheid.

• Ga naar het Beste Antwoord
  • ik heb ooit eens een cider kit vergist https://www.unibrew-nederland.…T8vAFNhKemTxoCvnsQAvD_BwE. Je kon kiezen om suiker toe te voegen (een soort brut / demi-brut of sec), en dan koudhop met citra. Heeft lang op fles (75cl.) blijven staan maar is wel ( een dik jaar later) een (zomers) lekkere, 5,5%alc. cider geworden. Was met een cidergist MJ02.

Slecht bier bestaat niet, het ene is gewoon beter dan het andere (B. Carter) :clinking_beer_mugs: :upside_down_face:

• zou ik iets lekkers kunnen verkrijgen als ik biergist gebruik en deze na gisting bottel met 7gr/L bottelsuiker?

Een biergist met een laag svg om toch nog wat fruitsmaak te behouden?

op zich hou ik wel van een cider met een "bierprofiel" ipv van champagne kenmerken

Eender welke biergist gaat alle suikers die in fruit zitten sowiso vergisten daar dit steeds enkelvoudige en dubbele suikers zijn, je bekomt dus steeds een kurkdroge Cider als je die volledig laat uitgisten.
    De SVG van een biergist wordt immers enkel en alleen bepaald door het al dan niet vergisten van een percentage maltotriose (drievoudige suikers) in je wort.

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• Op zich kan je kijken welke smaakprofielen bepaalde biergisten afgeven. Dit zal zeker ietwat gelijkaardig zijn in cider, zij het minder uitgesproken omdat dit minder complexe suikers zijn. Zo kunnen bijvoorbeeld ook bepaalde smaken van het profiel niet ontwikkelen omdat er naast de suikers in wort, ook andere voedingsstoffen voor gist bestaan die dan weer in must (cider) ontbreken. Maar het is wel een lijn waarnaar je kan kijken.

Volgens mij is een saisongist het populairste biergist die ook voor cider kan gebruikt worden en geeft zeker geen misse, peperige en gekruide toetsen mee. Maar sowieso raad ik je (en mezelf) aan om ze ALLEMAAL te testen 8o Alles voor de wetenschap.

• had ook al een draadje gelezen dat iemand french saison had gebruikt.

heb ergens gelezen dat in perensap wel onvergistbare suikers zitten. iemand ervaring met poiré? dit is schijnbaar zoet na vergisting

Elk fruit bevat van nature een beetje sorbitol (= onvergistbare suiker in fruit) maar als je echt zoeter wil kan je eventueel wat Appelbes (aronia) sap toevoegen aan appelsap dat bevat veel meer sorbitol dan perensap.
    pasted-from-clipboard.png
    perensap bevat blijkbaar grofweg 30 a 35% sorbitol (bron)

En sorbitol kan je natuurlijk ook gewoon zuiver uit de zak toevoegen aan je appelsap als je dat wil.

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• had ook al een draadje gelezen dat iemand french saison had gebruikt.

heb ergens gelezen dat in perensap wel onvergistbare suikers zitten. iemand ervaring met poiré? dit is schijnbaar zoet na vergisting

Perensap is niet per se zoeter, veel hangt af van de de soort en rijpheid. Perensap bevat wel veel minder zuur dan appels. Als je perenwijn wil maken, moet je meestal bijzuren om aan de ideale zuurtegraad ( = niet hezelfde als pH!) van 7 te geraken of appels toevoegen.

Wanneer je wijn of cider volledig uitgist tot een sg van 1000 of vaak lager, heb je een droge wijn of cider. Is deze puur van appels, dan zal die zuurder smaken, dit geeft de indruk van minder zoet, maar eigenlijk klopt dat niet. Je moet geen appels en peren vergelijken. :wink:

• Toch wel, dan heb je appel-peren cider... ^^ Nu, sorbitol of lactose zal ook wel lukken om aan te zoeten, misschien ook een scheutje calciumchloride zal ook wel wat verzachten.... :thinking_face: :smiling_face_with_halo:

-"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste... :thinking_face: :grinning_squinting_face: "

-De meeste brouwsels en sommige van mijn recepten kan je vinden op mijn FB-pagina... :clinking_beer_mugs:

• Wel oppassen met lactose als je voor een brett kiest (of als deze vanzelf binnenwandelt) :saint:

Een Brett in een cider zou echt niks voor mij zijn, in bier ben ik er al 90% allergisch aan, dus.... :smiling_face_with_halo:

-"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste... :thinking_face: :grinning_squinting_face: "

-De meeste brouwsels en sommige van mijn recepten kan je vinden op mijn FB-pagina... :clinking_beer_mugs:

• die appelbes lijkt mij wel wat, heb hier ook een appelbes staan,maar daar komen niet veel besjes op.

wat zou een "goed" verhouding zijn?

ik weet wel dat het persoonlijke voorkeur is,maar een richtlijn?

normaal doe ik altijd mee aan de mobiele appelpers, maar dit jaar natuurlijk niet gedaan :/

• iemand een idee hoe of wat inzake mensen die lactose-intolerant zijn? Zelfde effect als bij melkproducten (lactosehoudend)?

Als je die een Milk Stout geeft dan zitten die idd een hele avond op de pot en heb je geen gezelschap meer =O

Idem voor sorbitol. Veel mensen zijn hier ook gevoelig aan met hetzelfde gevolg. :pile_of_poo:

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier: