Vergistingsvat

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• CO2 uit vergisting zal ook wel niet "dé" hoeveelheid zijn, misschien een paar tienden volume CO2, kan misschien wel berekend of opgezocht worden, doch ik heb mij er nog niet in verdiept, maar als je die uit uw bier kan "zuigen" (door de onderdruk bij koelen) dan weet je zeker dat uw hoeveelheid bottelsuiker de juiste hoeveelheid gaat zijn welke er vooropgesteld is in het flesje....

CO2 krijg je uit je bier door het juist te verwarmen. Kijk maar in alle CO2 tabellen. Hoe warmer het bier hoe minder CO2 opgenomen kan worden, daarom moet satureren ook koud gebeuren.

Uiteindelijk zal het wel zo verdwijnen als de druk weg kan. Een bier te lang op de bar wordt ook plat.

Het is overgens net wat je denkt niet veel. Hier in zit de uitslag van de CO2 berekening die al in het bier zit ook. Speel ook maar eens met de temperatuur.

• Ja, dat temperatuur en druk een rol spelen is zeker, maar in een gistvat dat je koelt zit "onderdruk", er komt geen CO2 bij in het bier als je het er niet in perst, dus die onderdruk steekt geen CO2 meer in uw bier maar zuigt die er toch uit.... :thinking_face:

-"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste... :thinking_face: :grinning_squinting_face: "

-De meeste brouwsels en sommige van mijn recepten kan je vinden op mijn FB-pagina... :clinking_beer_mugs:

• Ja, dat temperatuur en druk een rol spelen is zeker, maar in een gistvat dat je koelt zit "onderdruk", er komt geen CO2 bij in het bier als je het er niet in perst, dus die onderdruk steekt geen CO2 meer in uw bier maar zuigt die er toch uit.... :thinking_face:

Maar gezond bier in een gistvat produceert zelf wel koolzuur, al gaat het niet snel. Dat is ook de co2 die vanzelf in het bier komt voor het bottelen. Ik denk dat uiteindelijk de onderdruk veranderd in een overdruk. Zal niet in een dag zijn vermoed ik. Weken?

:pieker:

• Ik cold crash vaak 3 weken op 1 à 3 graden en bij het openen van het kraantje bovenaan heb ik altijd een ferme aanzuiging naar het gistvat toe, dus de onderdruk wint het van de CO2 zou ik zo zeggen... :grinning_squinting_face:

-"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste... :thinking_face: :grinning_squinting_face: "

-De meeste brouwsels en sommige van mijn recepten kan je vinden op mijn FB-pagina... :clinking_beer_mugs: