Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• We gaan nog eens wat oude mouten in de ketel smijten als er eens een dagje vrij komt. Ik heb nog even de tijd om wijzigingen aan te brengen. Alle mouten zijn vervallen dus moet dringend weg. Een tank 7-achtige. (geen kloon) Daarom 'Citerne 9 8’ ;)

Ook eens de Lallemand Farmhouse uitproberen. Ben benieuwd.

BROUWCEL 3.1

ALGEMENE INFO

Naam van het bier : Citerne 8

Type van het bier : Farmhouse Ale-American Saison

Brouwvolume : 10 liter

Extractie-efficiëntie : 77%

Voorspelling begindensiteit : 1067,1 SG /16,4 °P /16,9 Brix

Waarvan suikers : 1007,0 SG /1,8 °P /1,8 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1010,4 SG /2,8 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 7,5%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 29 IBU / 14 EBC

WATERSAMENSTELLING

Ratio SO4/ClCaMgNaSO4ClHCO3

0,478217415311273

MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

GrondstofEBCkg% Gewicht

Weyerman Extra Pale Premium Pilsner 2 2,300 76,7%

Maisvlokken 3 0,300 10,0%

Tarwemout 4 0,100 03,3%

Chateau Cara Gold 120 0,050 01,7%

Weyermann CaraPils (Foam) 4 0,050 01,7%

Kristalsuiker 0 0,200 06,7%

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (D) Eerder Droog

MaischWater : 11,8 liter aan 65 °C

62,0°C gedurende 40 min (ß amylase (maltose))

66,5°C gedurende 15 min (Gemengde amylase)

72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) )

Filterspoelen: ga naar 75° à 78° C

Totaal spoelwater : 5,9 liter aan max 80 °C

HOP

Totale kooktijd: 75 minuten

Voorspelling BU/GU: 0,43

Voorspelling RBR: 0,47

HopVormalfa%gramToev.na..'IBU

Hallertauer Perle (U)PELL8,0%10,0FWH18,4

Mosaic YAKIMA(U)PELL11,4%8,065'5,9

Amarillo (U)PELL8,8%8,065'4,6

Amarillo (U)PELL8,8%10,080°Whirlpool/20min0,0

Mosaic YAKIMA(U)PELL11,4%10,080°Whirlpool/20min0,0

Amarillo (U)PELL8,8%10,0DRY0,0

Mosaic YAKIMA(U)PELL11,4%10,0DRY0,0

KRUIDEN / ZOUTEN / KOOKADDITIEVEN

AdditiefAantalEenheidToev. na..'

Biersol4,0ml60'

Calciumchloride 33% (CaCl2)6,0g MAISCH

VERGISTING

Gistnaam : LALLEMAND FARMHOUSE

Gisteigenschap : Niet diastische hybride voor saisonbieren.Tropisch fruit, peper. AlcTol 13%

Advies temp. : 20 tot 30

Instructie gist : 9 gram rehydrateren in 10 x zijn gewicht in gekookt water, afgekoeld naar 30°. 15 min laten staan. Daarna zachtjes roeren en nog 5 min laten rusten. Toevoegen.

BROUWVERSLAG

Bekomen stamwort : 1067 SG/ 16,4 °P/ 16,9 BRIX

Bekomen Einddensiteit : 1010 SG/ 2,6 °P

Gebotteld alcohol vol% : 8,0% vol

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

Edited 2 times, last by Steinie ().

• Ik heb die Farmhouse al eens gebruikt, je krijgt daar geen Saison profiel van. Dat valt tegen, maar niet getreurd er komt wel een goed bier uit. Meerderen hebben dat al ondervonden op FB in biergroepen.

Die geschatte 1.010 eind SG gaat ook wel ongeveer kloppen.

Maar laat maar horen wat jij ervan gaat vinden.

Waarvoor de (U) achter de hoppen?

• "Een tank 7-achtige. (geen kloon) Daarom 'Citerne 9' .

7 8 of 9 ?? overal kom je saison tegen .. enige opmerking : al heb ik ook nog een paar pakjes van deze gist liggen in de frigo, toch zou ik gaan voor een vloeibare diastaticus en deze gist gebruiken in een tripel .. maar je ziet wel wat er van komt.. een goede saison - net als een degelijk biere de garde - verdient trouwens echt ook wel "verse" mouten ipv de restjes.. hoe dan ook zal het wel lekker worden

Naam van het bier : Citerne 8"
  • "Een tank 7-achtige. (geen kloon) Daarom 'Citerne 9' .

7 8 of 9 ??

Ik wist nog niet goed in welke tank ik hem zou vergisten, maar het zal dus de 8 worden. ( moest nog zien welke vrij was);)

een goede saison - net als een degelijk biere de garde - verdient trouwens echt ook wel "verse" mouten ipv de restjes.. hoe dan ook zal het wel lekker worden

Dat klopt, maar dat telt dan ook voor elk bier, niet? Uiteindelijk valt een half jaartje nog wel mee.

toch zou ik gaan voor een vloeibare diastaticus en deze gist gebruiken in een tripel .. maar je ziet wel wat er van komt..

Je hebt gelijk, maaaar ik ga toch deze gebruiken, eigenwijs als ik ben, misschien de laatste keer, wie weet. ;)

• Ik wist nog niet goed in welke tank ik hem zou vergisten, maar het zal dus de 8 worden. ( moest nog zien welke vrij was);)

Dat klopt, maar dat telt dan ook voor elk bier, niet? Uiteindelijk valt een half jaartje nog wel mee.

Je hebt gelijk, maaaar ik ga toch deze gebruiken, eigenwijs als ik ben, misschien de laatste keer, wie weet. ;)

Mout van 6 maanden oud zijn voor mij ( indien goed bewaard ) nog vers, maar kunnen inderdaad wel restjes zijn. En qua gist moet je inderdaad maar gewoon doorzetten..ik reageer gewoon tegen het feit dat een "saison" soms de kwalijke naam heeft van een restjesbier te zijn.. in de trant van, als je niets deftigs meer kunt maken, kan je altijd nog een saison proberen. Dat doet pijn aan mijn "saison liefhebbers hart". Om met overschotjes iets heel lekker te maken, heb je meestal de beste kok nodig..

• FF off topic…. Ik heb wyeast 3726 besteld / saison Blaugies. Ik vind op internet een optimale vergistingstemp van 25C. Maar zijn er andere aanbevelingen?

Mijn opinie.. blaugies is een "zachtere" versie van Dupont, iets minder droog, iets minder fenolisch, iets minder paardendeken en stal, vergist ook stabieler.. 25 graden mag maar 21 à 22 is zeker ook goed bij aanvang van de vergisting.. na dag 3 wel laten oplopen naar 24 a 25 mag wel , zeker niet op 19 of 20 houden.. verder goed opkweken voor gebruik.. veel verse dynamische gist nodig. Deze is ideaal voor een saison met een beetje tarwe, spelt of emmer granen.. een delicate, fluwelen saison.. de "frele en onverwacht mooie dochter" onder de saisonbieren.. zeer goede keuze !

Probeer ook de blaugies bieren eens te bemachtigen en te drinken, dan kan je smaken wat ik bedoel ! Gist uit de flessen is ook perfect opkweekbaar.. ze gebruiken maar 1 gist voor hoofdvergisting en bottelen..dat drukte de hoofdbrouwer me nog op het hart afgelopen zomer toen ik een bezoekje bracht aan hun unieke brouwerijtje in het puntje van belgië.. voor wie ooit naar Dour rock festival ging: het is er vlakbij , voor de cultuur liefhebbers : iets verder dan Grand-Hornu en voor de duivenliefhebbers: niet ver van de losplaats Quiévrain.. onwaarschijnlijk rijke bierstreek, zoals ik hier al een paar jaar verkondig in de woestijn..

• Mijn opinie.. blaugies is een "zachtere" versie van Dupont, iets minder droog, iets minder fenolisch, iets minder paardendeken en stal, vergist ook stabieler.. 25 graden mag maar 21 à 22 is zeker ook goed bij aanvang van de vergisting.. na dag 3 wel laten oplopen naar 24 a 25 mag wel , zeker niet op 19 of 20 houden.. verder goed opkweken voor gebruik.. veel verse dynamische gist nodig. Deze is ideaal voor een saison met een beetje tarwe, spelt of emmer granen.. een delicate, fluwelen saison.. de "frele en onverwacht mooie dochter" onder de saisonbieren.. zeer goede keuze !

Probeer ook de blaugies bieren eens te bemachtigen en te drinken, dan kan je smaken wat ik bedoel ! Gist uit de flessen is ook perfect opkweekbaar.. ze gebruiken maar 1 gist voor hoofdvergisting en bottelen..dat drukte de hoofdbrouwer me nog op het hart afgelopen zomer toen ik een bezoekje bracht aan hun unieke brouwerijtje in het puntje van belgië.. voor wie ooit naar Dour rock festival ging: het is er vlakbij , voor de cultuur liefhebbers : iets verder dan Grand-Hornu en voor de duivenliefhebbers: niet ver van de losplaats Quiévrain.. onwaarschijnlijk rijke bierstreek, zoals ik hier al een paar jaar verkondig in de woestijn..

Dank voor de tips en aanbevelingen!! Jaren geleden daar wel in de buurt geweest en wat oostelijker..Viroinval. Daar in de buurt zaten ook een paar zelf brouwende brasseries met bijzondere bieren :) maar toen kende ik het begrip “Saison” nog niet. Nu een aantal keer Belle saison en Mj29 French saison korrelgist gebruikt en dat zijn hele lekkere bieren geworden. Maar nu dus Blaugies…

• In Brussel café GIST (Korenmarkt) hebben een zeer mooi assortiment Saisonbieren (waaronder Saison Épeautre van Blaugnies). Zeker de moeite om eens 'de dorstigen te laven' 😉🍻

Ook dank voor de tip….. maar is voor mij 273 km verderop ;(. Maar ik ga zeker even kijken of ik in de buurt wat kan vinden. De plaatselijke “Getranke Halle” heeft wel veel bier soorten (m.n. Duits/Pools) maar zijn al trots als ze een six pack Leffe aanbieden :/

• ik reageer gewoon tegen het feit dat een "saison" soms de kwalijke naam heeft van een restjesbier te zijn.. in de trant van, als je niets deftigs meer kunt maken, kan je altijd nog een saison proberen. Dat doet pijn aan mijn "saison liefhebbers hart".

Geen probleem hoor. ;) Als ik niets meer deftig kan maken, maak ik er wel een tripel van. :rolling_on_the_floor_laughing:

Trouwens ik ben al een Dupont-fan maar je hebt me nu wel nieuwsgierig gemaakt naar Blaugies. Straks eens even naar men favoriete dranken hal. Sorry Herman! :grinning_face_with_smiling_eyes:

Om met overschotjes iets heel lekker te maken, heb je meestal de beste een kok nodig..

Dat komt dan in orde. :face_with_tears_of_joy:

• Koen Sels Even het waterprofiel gewijzigd. ;)

WATERSAMENSTELLING

Ratio SO4/ClCaMgNaSO4ClHCO3

2,5101151112751143

2.5 als ratio is al redelijk scherp, al beweren sommigen dat 4 of zelfs 6 de juiste ratio zou zijn, in historisch perspectief ( grondwatersamenstelling in Henegouwen nabij Dupont ) . Ik heb dat al een aantal keren uitgetest op die manier , en dat geeft toch resultaten die je niet zo graag zou drinken.. Zelf hou ik het altijd net onder 2. 1.8 tot 2 ratio.. dus iets zachter dan Koen, maar dat is zoals onze karakters.. =)

• 2.5 als ratio is al redelijk scherp, al beweren sommigen dat 4 of zelfs 6 de juiste ratio zou zijn, in historisch perspectief ( grondwatersamenstelling in Henegouwen nabij Dupont ) . Ik heb dat al een aantal keren uitgetest op die manier , en dat geeft toch resultaten die je niet zo graag zou drinken.. Zelf hou ik het altijd net onder 2. 1.8 tot 2 ratio.. dus iets zachter dan Koen, maar dat is zoals onze karakters.. =)

Ja , ik was ratio 5 tegen gekomen maar dacht, dit is toch wel heel scherp. Dus de helft genomen.

• Bedenk wel dat het grondwater nabij een brouwerij zelden hetzelfde water is waar ze mee brouwen. Ook die doen aan waterbehandeling. En al veel langer dan wij.

Je zou dan al echt inside informatie moeten hebben om echt te weten welke ratio gebruikt wordt.

• Zelf hou ik het altijd net onder 2. 1.8 tot 2 ratio.. dus iets zachter dan Koen, maar dat is zoals onze karakters.. =)

Meestal zit ik rond 2,2 maar dat zijn natuurlijk maar getallen. Welke gist gebruik je? Wat is je eind sg? Hoeveel IBU? Welke mouten en hoppen? Als het alleen maar rekenen was, kon elke idioot met een rekenmachine brouwen.

• Ik kan je verklappen dat Herman zijn nieuwe brouwhuis maandenlang heeft opgebouwd om er met een nieuwe speidel bijna enkel saison bieren te brouwen, en niet omdat zijn vrouw het vraagt, ah neen , excuus, die speidel is tweedehands =)

Nie komen lachen hé gast, ik zal haar nog eens opstoken om al uw Saisons lekker te vinden op ieder VHM en ik ernaast maar zitten sterven met uw notenbiertje.....! Volgende keer vind ze die dus ook niet meer lekker, beloofd, ge kunt dan Prins Laurent spelen zoveel ge wilt, wij geloven da dan toch ook nie meer...! Ik kan mij met mijn klein pensioentje niet ieder jaar een nieuwe Speidel veroorloven hoor, daarom een tweedehandsje, maar ik ben er heel blij mee, die eerste 2 Saisons zullen ook de laatste zijn, daar maak ik hem echt niet meer vuil voor, mijn madam moet maar wachten op het volgende VHM om een Saison te proeven, man wat ben ik blij dat we mekaar kennen.... :face_blowing_a_kiss: :grinning_face_with_sweat: :clinking_beer_mugs:

PS: alles is echt waar wat ik hier neerschreef, maar dat weet je ondertussen wel..... :smiling_face_with_halo: :grinning_face_with_sweat: :rolling_on_the_floor_laughing:

-"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste... :thinking_face: :grinning_squinting_face: "

-De meeste brouwsels en sommige van mijn recepten kan je vinden op mijn FB-pagina... :clinking_beer_mugs:

• Wijken we af van het thema of toch niet? 😁😁😁🍻

Mij blijft het gelijk, als de stijl maar niet met een "S" begint, dus SAISON is er een van.... :face_vomiting:

PS: Steinie is begonnen en die "Jan met zijn lekkere Saisons" kan er ook iets van zulle.... :smiling_face_with_halo: :grinning_face_with_sweat: En ja, ik ging minder met het forum bezig zijn, maar dankzij jullie "slechte karakters" kan dat blijkbaar niet, hier zit ik weer in de mobi aan mijn pc gekluisterd..... :face_with_monocle:

-"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste... :thinking_face: :grinning_squinting_face: "

-De meeste brouwsels en sommige van mijn recepten kan je vinden op mijn FB-pagina... :clinking_beer_mugs:

• Eindelijk, iemand die mijn (goede) smaak bevestigd, Saison is voor...... (zelf in te vullen), dus ik heb er weinig smaakpapillen voor die er voor staan te springen, of beter "GEEN".... :grinning_face_with_sweat:

• Eindelijk, iemand die mijn (goede) smaak bevestigd, Saison is voor...... (zelf in te vullen), dus ik heb er weinig smaakpapillen voor die er voor staan te springen, of beter "GEEN".... :grinning_face_with_sweat:

Nu de oudjes hun gal weer eens hebben kunnen spuwen, kunnen we dit onnozele off-topic gezwans misschien weer even laten rusten misschien ! Avec mes bons voeux !

• Nu de oudjes hun gal weer eens hebben kunnen spuwen, kunnen we dit onnozele off-topic gezwans misschien weer even laten rusten misschien ! Avec mes bons voeux !

Ge kunt wensen zoveel je wilt. Ik voel mij niet geroepen, ik zal oud zijn terwijl ik me nog steeds jong ga voelen, en misschien nog steeds geen "S....." lusten ook nie, nooit denk ik.... :thinking_face: :grinning_face_with_sweat:

• Dat zeiden mijn kinderen ook over witlof en asperges toen ze klein waren.. dat zijn ze gelukkig niet gebleven !

Ik ben ook niet "klein" gebleven, vraag maar aan Kris10.... :backhand_index_pointing_right: :OK_hand: ..... :rolling_on_the_floor_laughing: