Plastieke ton (30 l) lekt aan het kraantje (die goedkope van 15€)

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Mijn ton lekt aan het kraantje. Dat zijn de tonnen van Brouwland. Hoewel de eerste geen probleem gaf, gaf de 2de wel problemen (plas onder mijn klimaatkast) waarin ik de wort heb overgeheveld. Dat kraantje heb ik zo vast mogelijk aangedraaid, maar toch. Ik heb het terug overgeheveld in mijn 1ste (na sanitizen, etc...), nu lekt die kraan ook. Het is niet de kraan die lekt maar waarschijnlijk tss het gat en de verbinding. De rubbers zitten aan elke kant.

Ik heb ook nooit een probleem gehad met mijn kitjes van 5l, maar de druk op de kraan zal daar veel lager liggen.

Heeft iemand een suggestie om dit in de toekomst te vermijden, want die tonnen zijn super handig om te bottelen? Zelf kan ik denken de tonnen zonder de kraan. :)

Groeten,

David (Beginneling).

• Normaal als je die bout aan de binnenkant genoeg vast draait moet dit dicht zijn , niet draaien aan het kraantje zelf dat je de dichting niet kapot draait en aan de moer langs binnen zit normaal een harde ring zodat de moer goed kan draaien en zoals janmetdepet zegt goed vast draaien met de hand moet genoeg zijn

Drink elke dag een bier van een ambachtelijke brouwerij , en steun ons werelderfgoed

• Ik gebruik ook dergelijke brouwemmers van 35L. Ooit gekocht bij een imker en super tevreden van ...

Ik heb op geen enkele emmer een kraantje staan buiten m'n bottelemmer.

Dit is met 2 (erg harde) silicone ringen en sluit perfect af op de bottelemmer.

Wat ook kan helpen om vast te zetten: besproei de ringen met de starsan spuit en monteer ze als ze nat zijn. Dan krullen ze niet op.

• Ik gebruik die emmers al van in het begin en die hebben nog nooit gelekt. Volgens mij heb je het kraantje te fel aangedraaid en hierdoor gaat je dichting scheef zitten.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

Edited once, last by Steinie ().

• Voor diegene die toch de kraantjes gebruiken is het zeer voornaam dat je deze helemaal uit elkaar neemt om te kuisen zoals op de foto. Tip: laat deze kraantjes een 10-tal minuten weken in warm water, dan kan je ze makkelijker uit elkaar halen. Om ze makkelijker in elkaar te steken kan je wat foodgrade siliconenvet smeren( rode cirkel) kan ook met drupje olijfolie.

• Voor diegene die toch de kraantjes gebruiken is het zeer voornaam dat je deze helemaal uit elkaar neemt om te kuisen zoals op de foto. Tip: laat deze kraantjes een 10-tal minuten weken in warm water, dan kan je ze makkelijker uit elkaar halen. Om ze makkelijker in elkaar te steken kan je wat foodgrade siliconenvet smeren( rode cirkel) kan ook met drupje olijfolie.

Doe ik altijd, maar niet het kraantje zelf. Dus dat ga ik ook proberen. En ook niet meer zo vast aan draaien.