Tarwetripel 2023

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hey allemaal,
    Ik zit in een fase waarin ik wel eens wat nieuws wil proberen, een stijl die ik nog nooit eerder gebrouwen heb. Mijn oog viel op een tarwetripel, iets wat ik al een aantal keer gedronken heb en mij zeker wel beviel. Nu met de feestdagen heb ik wat tijd om recepten te knutselen. Het is pas voor in maart dus nog tijd genoeg maar ik hoop met 1 bestelling weer alles in huis te hebben voor een paar brouwsels.

-> Donkere tarwemout en de WLP550 (Chouffe-gist als ik goed gelezen heb) heb ik nog nooit gebruikt. Iemand ervaring hier mee die weet wat ik kan verwachten? Denk dat dit wel een mooi biertje kan worden. Over temperatuur van vergisting ben ik nog niet uit, daar wacht ik jullie reacties voor af.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk056

Naam receptTarwetripel #1

Brouwdatum11/03/2023

BierstijlTripel

Volume29,0 l

Begin SG1,067 SG

Vermoedelijk Eind SG1,008 SG

Schijnbare vergistingsgraad88,1%

Alcoholgehalte7,7 vol.% (+0,5% hergisting)

Berekende kleur (Morey)9 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)45 IBU

Brouwzaalrendement80,0 %

Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

26,00 lWater uit Gr. Braamstraat + 1,00 g/10l Antioxin SBT

3,00 gCaCl2

2,00 mlFosforzuur

12,61 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

96 mg/l7 mg/l14 mg/l131 mg/l101 mg/l86 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

4,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC53,3 %

2,00 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC26,7 %

0,50 kgTarwemout. donkerWeyermann17 EBC6,7 %

1,00 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC13,3 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Beta-amylase64,0 °C1 min.20 min.4,0 l/kg

Gemengde amylase68,0 °C5 min.20 min.4,0 l/kg

Alfa-amylase72,0 °C5 min.20 min.4,0 l/kg

Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,0 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

60,0 gHallertau Perlepellets5,9%60 min.31,3 IBU

20,0 gStyrian Goldingspellets3,4%15 min.3,0 IBU

20,0 gSaazpellets3,4%15 min.3,0 IBU

30,0 gStyrian Goldingspellets3,4%0 min.0,0 IBU

30,0 gSaazpellets3,4%0 min.0,0 IBU
    2,0 mlTetrahoppellets/Bottelen7,0 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

125,00 gRijsthulzenandersmaischen

3,00 gWYeast gistvoedinganderskoken

Gist

HoeveelheidNaamType

0,75 l + 1,5 l getrapte starterBelgian Ale (WLP550)bovengist

• Naar aanleiding van een reactie in een andere post wil ik ook wel eens een tarwe-tripel in elkaar boksen.

De hoppen had ik ook zoiets in gedachten. Ik zou me houden bij enkel de lichte tarwemout.

Qua gist moet ik het nog eens bekijken want met een vloeibare gist of een opkweek wil ik nog een jaartje of zo wachten.

Ik zal mijn receptvoorstel hier te gepasten tijde wel aan de kritische blikken van de forumleden blootstellen :)

Kristof A : vraagje: zijn die rijsthulzen nodig? Ik dacht dat dit maar nodig was bij vlokken of bij >50% tarwemout?

Iedereen moet ergens in geloven. Ik geloof dat ik nog een biertje neem :clinking_beer_mugs:

• Als ge hem klaar hebt tegen de VHM dan breng je hem maar mee, kunnen we eens vergelijken (hopelijk heb ik zelf nog ^^ ).

Om op je vraag te antwoorden, ik meen eens gelezen te hebben hier dat je voor zo'n hoog aandeel aan tarwemout toch best 5% extra rijsthulzen toevoegt. Ik dacht zelfs vanaf 20% in de stort of meer. Vraag me niet welke post en door wie, is al een tijdje geleden. Alleszins, baat het niet, dan schaadt het ook niet hé. ;)

• Als ge hem klaar hebt tegen de VHM dan breng je hem maar mee, kunnen we eens vergelijken (hopelijk heb ik zelf nog ^^ ).

Om op je vraag te antwoorden, ik meen eens gelezen te hebben hier dat je voor zo'n hoog aandeel aan tarwemout toch best 5% extra rijsthulzen toevoegt. Ik dacht zelfs vanaf 20% in de stort of meer. Vraag me niet welke post en door wie, is al een tijdje geleden. Alleszins, baat het niet, dan schaadt het ook niet hé. ;)

Klopt, rijsthulzen kan zeker helpen als je een automaat gebruikt. Zeker in het begin kan de doorstroming nogal verstoord worden door de tarwemout. Maar het kraantje knijpen werkt dan ook wel en dan wat langere maisch tijden aanhouden. In mijn Weissen recepten zit ca 60% tarwemout en dan zijn rijsthulzen wel aan te raden

• Ik zou persoonlijk er een goede 5% aan "Cara" of "Crystal" Tarwe mout bij in je recept doen. Kwestie van niet alleen op zuivere basis mouten te gebruiken, anders zou het kunnen zijn dat je wat ruggengraat (body) gaat missen in je bier.

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• Aan welke had je dan specifiek gedacht?

Wat dacht je van Dingemans karrewheat 77 MD of Thomas Fawcett Crystal Wheat Malt 125-190 EBC. of de Weyermann of die van Swean die Steinie aanhaalt.
    Keuze te over!

Als je wat verder zoekt er zijn ook "low color crystal wheat" mouten te vinden, maar daar voor ga je vermoedelijk verder op zoek moeten gaan dan bij de lokale brouw winkel.

Maar zelfs eender welke caramout van gerst is OK om toe te voegen.

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• Wat dacht je van Dingemans karrewheat 77 MD of Thomas Fawcett Crystal Wheat Malt 125-190 EBC. of de Weyermann of die van Swean die Steinie aanhaalt.
    Keuze te over!

Als je wat verder zoekt er zijn ook "low color crystal wheat" mouten te vinden, maar daar voor ga je vermoedelijk verder op zoek moeten gaan dan bij de lokale brouw winkel.

Maar zelfs eender welke caramout van gerst is OK om toe te voegen.

Ik ga deze bij in de bladwijzers zetten voor de toekomst. Ik heb eig al alles in huis voor een aantal brouwdagen op die speciale mout na. De verzendingskosten voor een zakje mout van 1 kg is me toch wat te duur. Tegen dat mijn gistvoeding nog eens op is bestel ik een aantal van die speciale mouten er meteen bij. Ik haal mij in de plaats daarvan een zak Cara-pils van 5kg bij Brouwland, die zal ook wel voor wat body zorgen en ik hoop dat de donkere tarwemout dat ook zal doen.

Moutstort ziet er nu als volgt uit:

Moutstort

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

3,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC37,5 %

2,50 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC31,3 %

1,00 kgCara-pilsWeyermann4 EBC12,5 %

0,50 kgTarwemout. donkerWeyermann17 EBC6,3 %

1,00 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC12,5 %

• Dat is Tetrahop , het voegt bitterheid toe aan je bier maar zorgt ook voor betere schuimstabiliteit. Er staat nog pellets maar dat ben ik vergeten aan te passen. Het is een vloeistof die je al roerend toevoegt vlak voor je je flesjes gaat afvullen. Zoals je kan zien heb je er maar ‘bitter’weinig ( 8o) van nodig. En het is natuurlijk ook geen must, ik gebruik het vooral voor het effect op het schuim.

• Het is een stevig brouwdagje geweest. Op 8u tijd 23l frambozenbier gebotteld en 25l tarwetripel in't gistvat gekregen op mijne alleene ;) :flexed_biceps: . De tarwetripel is uiteindelijk tot 1,070 geraakt terwijl ik 1,071 voorzien had dus ben best tevreden. De giststarter met de WLP550 zit erbij dus die mag het overnemen vanaf nu. Ben benieuwd!

• Vergisting is zeer stevig bezig nu, alles zoals het hoort. Nu was ik aan het denken aan het vergistingsschema voor dit bier. In tegenstelling tot de meeste bieren hoeft dit geen helder bier te zijn en mag het best nog wat troebel in het glas terecht komen. Gewoonlijk hanteer ik het volgende schema:

Hoofdvergisting: temp. afhankelijk vd gebruikte gist. (in dit geval 20°C)
    Nagisting: Een graad of 3 erbij, dit blijft zo voor in totaal 3 weken -> Gaat dus naar 23°C
    Week 4: 15°C (conditioneren)
    Week 5: Coldcrash (0-1°C)

Misschien kan ik nu best de de coldcrash zo laten? Laat ik dan gewoon een weekje extra op 15°C staan? Andere inzichten zijn zeker welkom ;).

• Troebel bier niet filteren of volledig laten uitklaren maar best bij einde gisting ( sg stabiel) bottelen. Er komen nog een aantal deeltjes mee (eiwit, hoppartikels) die voor een natuurlijke troebelheid zorgen. Ook speelt uiteraard de gebruikte gist bij brouwen een rol ifv uitvlokken 😉🍻 (en hier staat inmiddels de APA Mozaiek te vergisten, beetje traag op gang gekomen die M44 maar nu een speer 😊 op 21,5°C)

Slecht bier bestaat niet, het ene is gewoon beter dan het andere (B. Carter) :clinking_beer_mugs: :upside_down_face:

• Troebel bier niet filteren of volledig laten uitklaren maar best bij einde gisting ( sg stabiel) bottelen. Er komen nog een aantal deeltjes mee (eiwit, hoppartikels) die voor een natuurlijke troebelheid zorgen. Ook speelt uiteraard de gebruikte gist bij brouwen een rol ifv uitvlokken 😉🍻 (en hier staat inmiddels de APA Mozaiek te vergisten, beetje traag op gang gekomen die M44 maar nu een speer 😊 op 21,5°C)

Tsja dat gaat hier geen optie zijn, botteldag is gepland over 5 weken en eerder zal niet lukken vrees ik. Ik wil het bier bovendien ook voldoende de tijd geven om de smaak te laten rijpen. ;)

• .....ik lager wel minimum een week op 10°, dat is wat ze bij Westmalle ook doen.

Die gasten zijn niet goed bezig hé, zo hun geheimen laten uitlekken, maar God is goed voor iedereen, misschien komt hun receptje ook ooit wel uit de hemel gevallen.... :smiling_face_with_halo:

-"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste... :thinking_face: :grinning_squinting_face: "

-De meeste brouwsels en sommige van mijn recepten kan je vinden op mijn FB-pagina... :clinking_beer_mugs:

• Na 4 dagen gisting was het beste er stilaan wel van af. Vandaag kwam mij beter uit om te hevelen dus bij deze ook gedaan. Metingske gaf 1,012 aan. Dat is wat de voorspelling van BrouwHulp aangaf maar het zal dus iets lager worden door de aanwezige suiker in het recept. Alles volgens plan en dat proevertje was heel lekker. 😋 Ik heb het gevoel dat deze goed zal uitdraaien.

Qua gisting dacht ik em zo nog 2 en een halve week te laten staan en dan nog 2 weken zakken naar 10 graden zoals Koen Sels voorstelde. Nu geduld hebben heeeee 😝…