Is dit de manier om je bier na koelen in het vergistingsvat te krijgen?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ben gisteren begonnen met het uitpakken van mijn elektrische brouwketel Malt Master 30liter. Is zo goed als identiek aan de Beacon Brewster (veel instructievideo's).

Nu dacht ik ( in al mijn naïviteit) na het koelen het wort via de kraan onderaan (waar ik een filterhexe ipv bazooka zou willen steken) naar dit vat te laten lopen (mits siliconenslang) of (alternatief in huis) een fermtech bierhevel.

Op een YT video van Beacon Brewster doen ze dit echter als volgt (gewoon via de pomp ...)

External Content youtu.be
    Content embedded from external sources will not be displayed without your consent.
    Through the activation of external content, you agree that personal data may be transferred to third party platforms. We have provided more information on this in our privacy policy.
    .

Is dit de manier?

Dan zit er bij de brouwketel ook een filterdeksel om te gebruiken indien je de moutpijp (overflow) weglaat. Iemand hiermee ervaring?

De rest van mijn vragen houdt ik alvast in reserve 🫣 om Kristof mee te bestoken binnen een tiental dagen 😉

Slecht bier bestaat niet, het ene is gewoon beter dan het andere (B. Carter) :clinking_beer_mugs: :upside_down_face:

• Ga naar het Beste Antwoord
  • Dat is een manier, maar het lijkt me geen goede 🙈… Die zuigt allicht langs onderen aan net zoals de BrewMonk? Je gaat op die manier al je eiwitten en hoprestjes mee je gistvat in trekken…

Ik laat op aanraden van hier minstens een uur uitzakken en vervolgens met een hopspider, hevel en hopsock het gistvat in hevelen 😉. Resultaat is helder wort in’t gistvat. Die tijd geeft ons de kans om te poetsen, vorige brouwsel te bottelen en al ene te drinken 🍺😁…

• De Brewster Beacon heeft had wel een filterplaat onderaan waardoor het dan misschien wel relatief heldere wort zou kunnen overpompen maar geen idee of jouw Malt Master deze ook heeft.

Maar het lijkt erop dat in het recenter model van de Brewster Beacon deze filterplaat nu is vervangen door een andere filter waarschijnlijk omdat ik al vaak heb gelezen dat deze filterplaat tijdens het koken naar boven kan komen.

De methode die KristofA zonet heeft uitgelegd lijkt me toch ook in jouw geval het beste om heldere wort over te hevelen.

Ik gebruik deze ook behalve de extra hopsock en heb ook zeer heldere wort in mijn gistvat.

• Dat is een manier, maar het lijkt me geen goede 🙈… Die zuigt allicht langs onderen aan net zoals de BrewMonk? Je gaat op die manier al je eiwitten en hoprestjes mee je gistvat in trekken…

Ik laat op aanraden van hier minstens een uur uitzakken en vervolgens met een hopspider, hevel en hopsock het gistvat in hevelen 😉. Resultaat is helder wort in’t gistvat. Die tijd geeft ons de kans om te poetsen, vorige brouwsel te bottelen en al ene te drinken 🍺😁…

Dat ga ik ook eens uitproberen, mijn grootste ergernis is altijd van mijn brouwsel in het gistingsvat te krijgen zonder teveel bezinksel mee te nemen. Whirlpoolen wil om één of andere reden bij mij nooit lukken, ik krijg steevast gewoon een bodem vol prut met in het midden een klein hoopje.

• New
    • Beste Antwoord

Mijn mening: als ik lees overpompen van het wort krijg ik al de kriebels. Waarom zou je zoveel moeite doen om je eiwitten te coaguleren met Iers mos, biersol of iets dergelijks, als je daarna je wort terug gaat mixen door overpompen?

• als ik lees overpompen van het wort krijg ik al de kriebels.

Heb ook wel gezien ( diverse YouTube) dat men via de pomp het gekoelde wort naar het vergistingsvat pompt. Bij mij laat ik het (traag) aflopen naar mijn vergistingsvat via kraan onderaan na uurtje rust (in vergistingsvat een hopspider en nylon hopnet die nog 'brokjes' mee kan opvangen). Ik vergelijk dit even met mijn gasinstallatie waar ik minder 'brokjes' meekrijg. Indien ik voor de elecketel dit nog kan (zou kunnen ) optimaliseren ben ik een en al geïnteresseerd.

Slecht bier bestaat niet, het ene is gewoon beter dan het andere (B. Carter) :clinking_beer_mugs: :upside_down_face:

• Heb ook wel gezien ( diverse YouTube) dat men via de pomp het gekoelde wort naar het vergistingsvat pompt. Bij mij laat ik het (traag) aflopen naar mijn vergistingsvat via kraan onderaan na uurtje rust (in vergistingsvat een hopspider en nylon hopnet die nog 'brokjes' mee kan opvangen). Ik vergelijk dit even met mijn gasinstallatie waar ik minder 'brokjes' meekrijg. Indien ik voor de elecketel dit nog kan

• Die filterplaat heeft de brouwstore volgens mij nog liggen. Ik heb die destijds bij hun besteld voor een hele groep mensen op het NL forum. Alleen moest er een siliconen slang omheen omdat ie anders nét te klein was voor de Brewmonk/Easybrew. Op zich werkte het best goed. In elk geval beter dan die hopsok die erbij geleverd werd.

Hoeveel micron is die plaat dan?
    Volgens mij veel commercie en weinig reuslaat daar de meeste van die filters en hopzakken ruim boven de 100 micron zitten in hun doorlaatbarheid. ;) .
    Niet vergeten de eiwit partikels die gevormd worden tijdens de cold brack zijn slechts 0,5 – 1,0 μm zijn De hot break daarvan zijn de partikels zelfs grotendeels slechts 30 tot 80 micron (volgens het VLB pagina 29 en 30)
    (En als je een filter element gebruikt met een identieke oppervlak dat onder de 100 micron zit heb je het probleem dat dit dadelijk dichtslibt)

• Serge

Selected a post as the best answer.
  • Mijn mening: als ik lees overpompen van het wort krijg ik al de kriebels. Waarom zou je zoveel moeite doen om je eiwitten te coaguleren met Iers mos, biersol of iets dergelijks, als je daarna je wort terug gaat mixen door overpompen?

Kom je eens mee brouwen? Ik laat je graag kriebels krijgen... :smiling_face_with_hearts:
    Na brouwen, whirlpool, rusten & als klap op de vuurpijl met een externe pomp (incl fliter) het gistvat in!
    Je ziet toch mooi in je brouwketel wanneer je de onderkant begint mee te trekken en ik moet zeggen mijn hopspider houdt bijna alles mooi in het midden vast en staat hoger dan de bodem. :smiling_face_with_smiling_eyes:

• Kom je eens mee brouwen? Ik laat je graag kriebels krijgen... :smiling_face_with_hearts:
    Na brouwen, whirlpool, rusten & als klap op de vuurpijl met een externe pomp (incl fliter) het gistvat in!
    Je ziet toch mooi in je brouwketel wanneer je de onderkant begint mee te trekken en ik moet zeggen mijn hopspider houdt bijna alles mooi in het midden vast en staat hoger dan de bodem. :smiling_face_with_smiling_eyes:

En doe je dat dan ook met ‘de losse pols’. 8o

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Mijn mening: als ik lees overpompen van het wort krijg ik al de kriebels. Waarom zou je zoveel moeite doen om je eiwitten te coaguleren met Iers mos, biersol of iets dergelijks, als je daarna je wort terug gaat mixen door overpompen?

Nu hebben ze bij de Brewmonk toch ook de counterflow chiller in het gamma gestoken.

Aangezien de Brewmonk nog geen filter op de pomp heeft heb ik de filter van de grainfather er op geknutseld 2de foto.
    Lijkt me +/- hetzelfde principe als wat er op de brewster 1ste foto.
    Moet zeggen dat ik ook wel whirlpool en dan de ketel een beetje scheef zet, blokje onder de kant van de pomp, en dan een uurtje wacht alvorens over te pompen.
    pasted-from-clipboard.pngpasted-from-clipboard.png