opkweekbare gist uit fles

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Zo begin je om gist te kweken uit een commercieel flesje bier met hergisting op fles

Koop een jong flesje bier wat nog enkele jaren houdbaarheid heeft.

Schud de gist los door met de fles bier te walsen

Zet de fes bier enkele dagen schuin weg zodat de gist zich in één hoekje kan verzamelen

Open de fles zet een lichtbron achter de fles zodat je in de fles kan kijken tijdens het uitgieten.

Giet in één beweging heel langzaam leeg tot de gist in de hals komt dan is de fles bijna helemaal leeg

Giet dan 10ml appelsap in de fles en schud alle gist los

Giet het appelsap met gist in een transparant flesje wat je vooraf steriel maakt

Zet het flesje gesloten enkele dagen bij 25°C rechtop. De gist begint dan stilaan te vermeerderen Regelmatig met het flesje schudden om luchtzuurstof op te lossen in de kweek

Als er een laagje schuim op komt goed schudden en overgieten in een grote bokaal die je kan afsluiten met een stuk keukenpapier voeg 50 ml vers appelsap toe + enkele druppels olijfolie

Regelmatig met de bokaal schudden om luchtzuurstof op te lossen in de kweek

Zet die weg bij 25°C tot er een laagje gist ontwikkeld op de bodem van de bokaal.

Daarna kan je met verder met opschalen beginnen tot je voldoende starter hebt om een brouwsel te enten.

Ik brouw telkens 44L bier en maak een starter van 1500ml met wort van een vorig brouwsel. die gaat integraal mee in het gistvat na het vullen met afgekoeld wort

• Giet dan 10ml appelsap in de fles en schud alle gist los

Giet het appelsap met gist in een transparant flesje wat je vooraf steriel maakt

Je hoeft niet over te gieten, je kan ook gewoon verder werken met het bierflesje. Ik zet hier een kleine gummi dop op met waterslot zodat ik goed kan zien wanneer er activiteit is.

Daarna kan je met verder met opschalen beginnen tot je voldoende starter hebt om een brouwsel te enten.

Even ter verduidelijking: dit is niet met appelsap, maar met starterswort of dme gekookt in water en afgekoeld.

die gaat integraal mee in het gistvat na het vullen

Dat is een persoonlijke keuze. Ik giet mijn starter af na enkele dagen in de koelkast, zo heb je geen beïnvloeding op je recept.

Een uitgebreide handleiding over het maken van een giststarter vind je hier

• Bij de noorderburen vind ik dit lijstje. Klopt dit nog? Hier en daar beweert men dat niet alle gisten uit flesjes geschikt zijn om op te kweken.

Dat lijstje mag je weggooien denk ik. Het is al een oud lijstje en ondertussen zijn er een aantal van die brouwerijen die ook met bottelgist werken. Van St Bernardus weet ik het zeker, een paar weken geleden nog bevestigd gekregen in de brouwerij zelf.

• Dat lijstje mag je weggooien denk ik. Het is al een oud lijstje en ondertussen zijn er een aantal van die brouwerijen die ook met bottelgist werken. Van St Bernardus weet ik het zeker, een paar weken geleden nog bevestigd gekregen in de brouwerij zelf.

Doen ze dat dan omdat bottelgist goedkoper is of omdat ze echt niet willen dat een amateurbrouwer hun gist “leent” ?

• Doen ze dat dan omdat bottelgist goedkoper is of omdat ze echt niet willen dat een amateurbrouwer hun gist “leent” ?

Ze doen dit omdat de hergisting op fles met bottelgist sneller gaat, zo is het bier rapper op dronk en sneller verkoopbaar. Het bier is daardoor ook stabieler en behoudt zijn kwaliteit langer. De bottelgist plakt beter op de bodem, zodat het bier helderder in het glas komt, het oog wil ook wel wat.

• Ze doen dit omdat de hergisting op fles met bottelgist sneller gaat, zo is het bier rapper op dronk en sneller verkoopbaar. Het bier is daardoor ook stabieler en behoudt zijn kwaliteit langer. De bottelgist plakt beter op de bodem, zodat het bier helderder in het glas komt, het oog wil ook wel wat.

Even aanvullen:
    En men gebruikt meestal dan nog eens een bottelgiststam die veel SO2 produceert, (aka het actief deel van sulfiet!!)
    Dit om het bier lager veel langer frisser te houden en minder onderhevig te laten zijn aan oxidatie.
    SO2 heeft zelfs de eigenschap dat het bepaalde reeds geoxideerde bestanddelen in je bier terug reduceert. (Dus reeds ontstane oxidatie terug ongedaan maakt)

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• Even aanvullen:
    En men gebruikt meestal dan nog eens een bottelgiststam die veel SO2 produceert, (aka het actief deel van sulfiet!!)
    Dit om het bier lager veel langer frisser te houden en minder onderhevig te laten zijn aan oxidatie.
    SO2 heeft zelfs de eigenschap dat het bepaalde reeds geoxideerde bestanddelen in je bier terug reduceert. (Dus reeds ontstane oxidatie terug ongedaan maakt)

Langer frisser: heb ik een aantal jaren terug ondervonden met St.Feuillien, na een jaar in mijn berging (geen te hoge temperatuurschommelingen) smaakte die nog altijd hetzelfde als een jaar er voor. Toen dacht ik dat het kwam omdat ze het filterden (wss wel een voorwaarde voor ze bottelgist toevoegen).

En SO2 als reductor heb ik de afgelopen weken meegemaakt met appelsap voor cider. Ik had wat teveel sulfiet toegevoegd. Vlak na het persen was het sap bruin in de emmer en toen werd het weer bleker (sulfiet weg gekregen door te verhitten tot 85°, had er al een heel zakje cider gist aan verspild, en ik gebruik altijd pectinase, dus geen of weinig pectine meer in sap. Staat nu te vergisten.)

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Langer frisser: heb ik een aantal jaren terug ondervonden met St.Feuillien, na een jaar in mijn berging (geen te hoge temperatuurschommelingen) smaakte die nog altijd hetzelfde als een jaar er voor. Toen dacht ik dat het kwam omdat ze het filterden (wss wel een voorwaarde voor ze bottelgist toevoegen).

Filtreren, pasteuriseren, bottelgist, verse gist.... vb Moortgat maakt er zelfs geen geheim over;

Volledige PPS over de voor en nadelen van een echte bottelgist, terug toevoegen originele stam, geen bottelgist gebruiken, enz....

• of omdat ze echt niet willen dat een amateurbrouwer hun gist “leent” ?

Koen, Serge en Chton leggen mooi uit waarom er een bottelgist wordt gebruikt (doen wij trouwens niet hetzelfde?). De commerciële brouwerijen trekken hun niks aan van wat wij eventueel met hun gist zouden doen, we zijn geen concurrentie voor hen. Ze gaan wel voorzichtig zijn met hun receptuur maar dat kan je ze niet kwalijk nemen, wie zegt dat jij niet voor de concurrentie werkt?

• Toch een paar opmerkingen over die powerpoint, want er staan wat dingen in die niet (meer?) kloppen. De PP is ook van 2012, ruim 10 jaar oud, dus zo vreemd is het niet dat er in tussentijd dingen zijn veranderd.

B.v. de Koninck wordt genoemd, daar zit geen levende gist in de flesjes

La Chouffe wordt ook genoemd: de gist die daar in zit geeft een onmiskenbare Chouffe smaak, en is geen bottelgist.

• Toch een paar opmerkingen over die powerpoint, want er staan wat dingen in die niet (meer?) kloppen. De PP is ook van 2012, ruim 10 jaar oud, dus zo vreemd is het niet dat er in tussentijd dingen zijn veranderd.

B.v. de Koninck wordt genoemd, daar zit geen levende gist in de flesjes

La Chouffe wordt ook genoemd: de gist die daar in zit geeft een onmiskenbare Chouffe smaak, en is geen bottelgist.

Bottelgist is redelijk neutraal van smaak en laat de smaak van de hoofdgist in het bier. Het wordt ook naar verhouding tot de hoofdgist nog eens in heel kleine hoeveelheid gebruikt.

• En de hergisting is ook veel zekerder, bottelgist plakt beter op de bodem van je flesjes, kortom je zou als commerciële brouwer eigenlijk gek moeten zijn om geen bottelgist te gebruiken.

En als hobbybrouwer ook. De laatste batch die nu staat te hergisten was binnen 6 dagen volledig op druk. Even een offtopic zijstapje.

• La Chouffe wordt ook genoemd: de gist die daar in zit geeft een onmiskenbare Chouffe smaak, en is geen bottelgist.

33cl flesjes Chouff worden in Beerendonk gebotteld, en bevatten 100% zeker bottelgist en (mogelijk?) ook een deel originele gist daar de Chouff niet gefiltreerd wordt alvorens te bottelen.
    Als je uit deze flesjes gist opkweekt krijg je dus sowiso een mengsel, de verhouding bottelgist Choufe gist na opkweek is ? (zie bijgevoegde PPS over het gebruik van menggisten vooral de info over meerdere generaties is leuk voor ons)

De magnum flessen Chouff (en ook de magnum flesen Duvel) worden gebotteld in Achouffe en ...... hier doe ik geen uitspraken over maar vermoedelijk is dit evenzeer een mengeling van bottelgist en de originele gist bij de Chouff (ze gebruiken er sowiso ook bottelgist voor de Duvel te bottelen)

• Ik heb enkel gist opgekweekt uit de bekende 33 cl flesjes Chouffe. Als ze zowel bottelgist als gewone gist bevatten, dan zou dat kunnen verklaren dat je toch de typische Chouffe smaak krijgt als je uit zo'n flesje opkweekt.

Over die andere flessen Chouffe kan ik niks zeggen, daar heb ik geen ervaring mee.

• Ik heb enkel gist opgekweekt uit de bekende 33 cl flesjes Chouffe. Als ze zowel bottelgist als gewone gist bevatten, dan zou dat kunnen verklaren dat je toch de typische Chouffe smaak krijgt als je uit zo'n flesje opkweekt.

idd dat zou een mogelijke verklaring zijn, En persoonlijk vermoed ik dat er vermoedelijk nog wel andere bieren zo op de markt gezet worden.

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• Ik heb enkel gist opgekweekt uit de bekende 33 cl flesjes Chouffe.

Gewoon de MJ M47 korrelgist gebruiken, laatste "kloon" was echt top hiermee, ik doe geen moeite meer om die vloeibare pakken gist op te kweken hiervoor, heb er nochtans nog 3 in de frigo staan.... :smiling_face_with_halo: :clinking_beer_mugs:

Zonder verwachting geen teleurstelling, maar ben al dikwijls teleurgesteld, dus ik verwachtte te veel blijkbaar.... :thinking_face: