PH aanpassen

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

ik heb de waarden van het water in mijn regio ingevuld in Brouwhulp. PH is 7,7 en toch adviseert brouwhulp om te ontzuren ??? Ik dacht eerder aan melkzuur toevoegen om de PH naar beneden te krijgen ?

PS : en is er een formule hoeveel melkzuur per liter ik moet toevoegen om de juiste PH te bereiken ?

• De mout die je toevoegt haalt de pH van je beslag automatisch naar beneden. Op je foto zie ik dat je mikt naar een pH van 5,8. Voor een optimaal rendement zit je best tussen 5,2 en 5,6. Ik stel meestal in op 5,4. Dan heb je dus minder natriumbicarbonaat nodig of mss zelfs wat melkzuur/fosforzuur? Het is een beetje spelen met de hoeveelheden in BrouwHulp… 😉

Ook zit je vrij hoog in Na en vrij laag in Ca. Je zou met een deel gedemineraliseerd water kunnen werken om die waarden wat naar beneden te halen. Vervolgens Calciumchloride en/of calciumsulfaat toevoegen om het gewenste waterprofiel te krijgen 😉…

Als je nog niet zolang brouwt is waterbehandeling zeker nog geen must maar gezien dat hoge natriumgehalte is wat demiwater gebruiken zeker geen slecht idee.

• Mg, Na en sulfaat (tov het chloride gehalte) gehaltes zijn inderdaad erg hoog. Gehaltes kan je bv halveren door de helft van je brouw water (maisch en spoel) te vervangen door demi of RO water.En dan het Ca gehalte zo wat omhoog brengen met calcium chloride (tussen de 50-100 mg/l), anders flocculeert het gist slecht.

De stijging of daling van de pH is natuurlijk welk afhankelijk van je mout stort. Donkere mouten brengen de pH in de maisch omlaag. Lichte mouten brengen de pH juist omhoog en moet je vaak aanzuren om zo rond de pH 5,4 te komen.

• Ik mis het getal van de tot. Alkaliteit of bicarbonaat op het rapport, daar waar er 9 mg in Brouwhulp staat. De rest is inderdaad behoorlijk hoog, dat verwacht ik ook van de alkaliteit.
    In ieder geval die waarde heeft een redelijke invloed op de pH berekening, ik vermoed dat daarom het aanzuren ontzuren wordt.

Is die het complete rapport van het waterbedrijf?

• Donkere mouten brengen de pH in de maisch omlaag. Lichte mouten brengen de pH juist omhoog en moet je vaak aanzuren om zo rond de pH 5,4 te komen

Ik heb nog nooit een stijging gemeten tijdens het maischen. Steeds een daling. Bij blond bier inderdaad niet zo’n felle daling als bij donker bier.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Bicarbonaat staat inderdaad niet op de website van de Watergroep. Ik heb dit ooit via mail gevraagd en gekregen.

Je kan dit eigenlijk zelf uittellen aan de hand van de de totale hardheid van je water welke wel opgegeven is door de watergroep.
    Deze online tool doet dat netjes voor je

De water hardheid wordt meestal als een range opgegeven het is dus een kwestie van het gemiddelde te nemen.
    vb als je hardheid opgegeven is als 32 a 39°F (Gullegem) dan is het dus 30.5°F gemiddeld
    30.5°F komt overeen met 305 ppm CaCO3 (dit is dus het getal dat je ingeeft in Brouwhulp)

Nu bij de watergroep heb je dikwijls dat je bevoorraad wordt uit meerdere productiecentrum
    Voor vb Gullegem kan je water van 4 plaatsen komen en elk heeft zijn eigen samenstelling en hardheid.
    Dus de opgegeven hardheid is de range tussen de laagste en hoogste waarde van deze 4 productiecentra.

Kortom als je niet echt weet van welk productiecentrum je water komt op een bepaalt moment, of het is een mengsel is van 1 of meerder van deze productiecentra, Dan wordt het echt heel moeilijk om aan water behandeling te gaan doen of je PH aanpassing te berekenen.
    Zeker als de verschillen echt heel groot zijn zoals voor Gullegem

Kortom, als je in Gullegem woont, kan je de PH enkel aanpassen door eerst de PH van je maisch te meten, en dan pas je PH te corrigeren.
    Je PH correctie berekenen aan de hand van het gemiddelde is in dit geval zelfs veel te onnauwkeurig daar de verschillen tussen de mogelijke productiecentra veel te groot zijn.

Wil je echt aan waterbehandeling gaan doen, dan ga je vermoedelijk van RO water moeten starten of elders in Belgie water in bidons meenemen waar je wel de exacte samenstelling van weet.

• Serge, ik woon in Lendelede en bevoorraad van dezelfde waterstations en ik meng mijn water met demi water en meet dan mijn PH-waarde, die ik dan ingeef in mijn brouwplanner (brewfather) die rekent hoeveel zuur er bij moet

De PH na het storten van de mout (+-10 min.) is altijd nog iets te hoog , dus moet altijd iets bijzuren

Brouw ook veel met zuiver demiwater

• Bicarbonaat staat inderdaad niet op de website van de Watergroep. Ik heb dit ooit via mail gevraagd en gekregen.

Maar die is toch niet 9?

Ik zie dat Serge al de ontbrekende data bovenwater heeft gehaald. Die lijkt veel beter bij de rest van de waardes te passen vor Gullegem. Als dat is aangepast komt er een heel ander pH voorstel.

Blijft wel, dat met dit water he beter kunt starten vanaf RO of gedestilleerd water.

Of mengen, zeker 50%.

• Ik heb nog nooit een stijging gemeten tijdens het maischen. Steeds een daling. Bij blond bier inderdaad niet zo’n felle daling als bij donker bier.

Klopt, ik heb het niet goed verwoord :S. Bij lichte mout is de pH daling minder sterk als bij donkere mouten. Ontzuren heb ik een keer moeten doen als gevolg van een foutje. Had toen de maisch op pH gebracht en was de calcium chloride oplossing vergeten. Dat dus na het aanzuren toegevoegd en de pH ging onderuit =O

• Bedankt voor al die info hier. Ik ga 50/50 gaan met kraantjeswater en demi water. pH meten in het begin van het maischen lijkt me een beetje verwarrend. Ik werk met een Brewmonk automaat, en volgens de meeste adviezen moet ik 10 minuten wachten met mijn pomp om te vermijden dat mijn wort toeslaat. Moet ik dan na bv. 10 minuten pompen eens de pH meten ?

• Bedankt voor al die info hier. Ik ga 50/50 gaan met kraantjeswater en demi water. pH meten in het begin van het maischen lijkt me een beetje verwarrend. Ik werk met een Brewmonk automaat, en volgens de meeste adviezen moet ik 10 minuten wachten met mijn pomp om te vermijden dat mijn wort toeslaat. Moet ik dan na bv. 10 minuten pompen eens de pH meten ?

Ik heb ook een BM en ik voeg het schroot schep per schep toe. Ondertussen goed roeren zodat alles mooi aan het water komt en dat je niet met droge klonters zit. Eens het schroot er allemaal inzit gaat de pomp gewoon onmiddellijk op. Nog nooit problemen mee gehad. pH meet ik dan na 10’ ongeveer 😉…

• Ik volg dezelfde werkwijze als Kristof (heb ook een BM). Maar ik voeg de voorgestelde hoeveelheid zuur (melkzuur) minus een klein beetje al toe aan het maischwater voor het schroot er bij gaat. Dat mengt dan heel makkelijk. Na 10 min ff wat aftappen via het kraantje, afkoelen in koud water en meten maar. Meestal is de hoeveelheid zuur (vanuit Brewfather) voldoende en anders nog wat aanzuren in de maisch.

• Met deze werkwijze kom je heel goed op weg. Laat later nog maar eens het receptje zien met de veranderde bicarbonaat en 50/50 water. Dat kan gewoon in brouwhulp, bron2 wordt je RO of demi water. Die zit als het goed is al in brouwhulp.