is het best om als starter gewoon moutpakketten te bestellen?
of kan ik beter direct losse ingrediënten bestellen en een recept volgen?
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
Als je volmout wil gaan brouwen zou ik gewoon met een eigen recept beginnen. Ik heb het niet zo op die moutpakketten maar dat is persoonlijk. Een eigen recept opstellen is niet zo moeilijk als het lijkt, zeker als je een goede brouwsoftware gebruikt. Er zijn er verschillende betalend of gratis. Je moet dan een paar instellingen van je brouwerij invoeren en dan kan je ermee aan de slag.
Er staan op het forum veel recepten waar je inspiratie uit kan halen maar je kan ook gewoon een heel simpel recept zelf samenstellen (SMASH bijvoorbeeld : Single Malt And Single Hop) waarmee je je installatie beter kan leren kennen.
Hallo Doogy, klopt wat Walter schrijft, volmout is zeker ok (en plezanter). Wel zien dat je het mout kan schroten. Op welke installatie brouw je (gas&ketels, elektrisch, biab of of of?)
Met losse ingrediënten ga je steeds beterkoop uitkomen denk ik.
Er zijn heel wat eenvoudige recepten te vinden hier op het forum, op het internet of uit boeken waarbij je een lekker bier kunt brouwen zonder dat je er 10 soorten hop of mout moet ingooien 😉. Met 2 van elk kom je al heel ver 😉.
Kassuul Nog nergens op
Net de beslissing genomen dat het deze startersset gaat worden
Lijkt me een goede om mee te beginnen en er zit een gratis moutpakket bij.
Ik ben het eens met de collega brouwers hierboven. Ik ben zelf steeds meer spullen gaan kopen. Toen ik nog geen schrootmolen had kocht ik wel moutpakketten. Moutpakketten zonder gist en hop. Die kocht ik los al naar gelang het recept. En over de moutpakketten was ik heel tevreden. En je hebt geen verlies.
Aangezien jij begint met een compleet pakket zou ik de mout zelf kopen. En de gist en de hop. En inderdaad, er zijn zat recepten te vinden om mee te beginnen. Veel plezier en succes.
ik had ergens gelezen dat er naast een ledenkaart ook een kaart is van fysieke brouwwinkels. maak deze kan ik niet vinden
Die is er niet maar het is wel een goed idee. Ik zal eens kijken hoe ik dat praktisch kan regelen.
super thx !
Voila, ben eraan begonnen. Je hebt in het menu nu een extra tab genaamd "POI" wat staat voor Points Of Interest (ik zie niet meteen een bruikbare vertaling). Daar vind je een kaart met winkels. In een later stadium kan dat worden uitgebreid met andere links.
amai das snel thx
Rap is my middle name
En de lijst is aangevuld.