Aantal brouwsels in profiel

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Misschien is het een idee om bij je profielinfo aan de linkerkant bij een post het aantal brouwsels dat je in je carrière bij te voegen. Reden waarom dit een meerwaarde kan zijn is de volgende: Ik fladder hier nu rond als een ‘biergoeroe’ maar naar mijn gevoel ben ik dat allesbehalve. Ik ben nu een 5-tal jaar bezig maar ik heb nog zoooveel te leren. Terwijl hier vast en zeker leden rondlopen die veel minder posten maar wel veel meer ervaring hebben. Aantal brouwsels is de beste manier om aan te geven hoeveel ervaring je hebt. Dat is voor sommige ervaren rotten wellicht heel moeilijk te achterhalen maar een inschatting zal toch wel lukken? Mss kan dat met een handig + knopje waarbij je er eentje bijtelt als je een brouwdag achter de rug hebt? Misschien kan het zelfs bijdragen aan je puntentotaal?

Enfin, het is maar een breinscheet, het moet niet altijd langs onderen komen 😜💨…

• Aantal brouwsels is de beste manier om aan te geven hoeveel ervaring je hebt.

Voor zover het geen theoretische of fictie brouwsels zijn klopt dit zeker, maar misschien is het beter om op dit forum te spreken van 'forumstarter' tot 'forumbachus' ifv het aantal postings. Ik doe actueel mijn best om mijn 'forum'status te verhogen 😆😆😆 door veel te posten. Maar of dit daarom een meerwaarde heeft???

Slecht bier bestaat niet, het ene is gewoon beter dan het andere (B. Carter) :clinking_beer_mugs: :upside_down_face:

• Je kunt ook goeroe worden door te doen alsof je verstand hebt van brouwen terwijl het in werkelijkheid alleen een grote dorst in een cafe is. Veel antwoorden op anderen :)

(Weer een puntje)

Eerlijk gezegd, heeft het waarde? Misschien wel voor de nieuwkomers, maar ik denk dat als je een beetje oplet je best wel gaat zien wie wel en niet zinnige antwoorden geeft.

100 slecht gebrouwen bieren of 10 goede als maatstaf? En wie zit er in de jury? Wat mij betreft blijft het gewoon zo.

• Mijn suggestie is idd vooral gericht op nieuwkomers. Als je nog niets van brouwen kent ga je gewoon klakkeloos aannemen wat een ieder je hier vertelt. Ook al klopt het niet of niet helemaal. Slecht of goed gebrouwen daar heeft uiteraard niemand controle op maar ik mag toch hopen dat als je er 100 op je teller hebt dat je beter weet wat je doet dan wanneer je er 10 gebrouwen hebt 😉. Het leek me gewoon een goede manier om de ervaren brouwers te onderscheiden van de ‘veelposters’ 😉. Inhoud doet dat inderdaad ook maar dan moet je wel enige basiskennis hebben van die inhoud 😉.

Soit, aan je likes te zien gaan de conservatievelingen het halen dus tot zover mijn pleidooi 😁..

• Slecht of goed gebrouwen daar heeft uiteraard niemand controle op maar ik mag toch hopen dat als je er 100 op je teller hebt dat je beter weet wat je doet dan wanneer je er 10 gebrouwen hebt

Misschien brouwt iemand 2O keer per jaar en altijd hetzelfde bier. Brouwervaring is relatief en niet per se evenredig met wat op je teller staat.

Soit, aan je likes te zien gaan de conservatievelingen het halen dus tot zover mijn pleidooi

Een beetje goedkoop hoor.

• Wat neem je mee in de beoordeling en de (eventueel) daaraan gekoppelde status van een lid van het forum?

- het aantal posts

- het aantal brouwsels per jaar

- de diversiteit van de gebrouwen bieren

- de originaliteit van de recepten

- de kwaliteit van de gebrouwen bieren

- de theoretische kennis en vakkundigheid

- de duidelijkheid van het advies

- ...

Sommige parameters zijn meetbaar door een computersysteem (maar geven een heel eenzijdig beeld), andere moet je zelf persoonlijk beoordelen. En daar hebben we toevallig sinds kort een knopje voor: beste antwoord.

• Mijn suggestie is idd vooral gericht op nieuwkomers. Als je nog niets van brouwen kent ga je gewoon klakkeloos aannemen wat een ieder je hier vertelt. Ook al klopt het niet of niet helemaal. Slecht of goed gebrouwen daar heeft uiteraard niemand controle op maar ik mag toch hopen dat als je er 100 op je teller hebt dat je beter weet wat je doet dan wanneer je er 10 gebrouwen hebt 😉. Het leek me gewoon een goede manier om de ervaren brouwers te onderscheiden van de ‘veelposters’ 😉. Inhoud doet dat inderdaad ook maar dan moet je wel enige basiskennis hebben van die inhoud 😉.

Soit, aan je likes te zien gaan de conservatievelingen het halen dus tot zover mijn pleidooi 😁..

Ik hoop juist dat ze zich van mijn persoonlijke verhaal niets aantrekken maar toch zelf een mening hierover hebben. En als het er wel van komt vul ik die teller best wel in, daarover geen zorgen.

• De rang die je behaalt slaat op je bijdragen aan dit forum in aantal posts & likes. Het is enerzijds een stimulans om meer deel te nemen aan de discussies op het forum en anderzijds ook een beetje een "statussymbool" dat aantoont hoelang je al meedraait op het forum. Meer moet je er eigenlijk niet achter zoeken. ;)

Ik vind het goed dat leden proberen om de rang van Bacchus te behalen (dit wil zeggen dat je gewoon geen leven meer naast het forum hebt :D ... zoals ik 8o ) en eerlijk gezegd haal je de "loze posters" er snel tussenuit.

Vergeet ook niet dat sommige leden gewoon graag meedoen op het forum zonder daarvoor zelf ook veel te brouwen. Ook voor hen moet dit forum er kunnen zijn. Vrijheid, broederschap en gelijkheid, en door ons gezellige zelf te zijn voelt iedereen zich thuis en haal je sneller mensen over naar het zelf brouwen van bier. Waar dit forum voor dient ;)

Het aangeven van hoeveel brews je al gedaan hebt zou wel een mooie zijn maar ik weet niet hoe dit automatisch zou kunnen gebeuren. Maar beter nog, en veel leerzamer, is om je brews & recepten gewoon te delen op het forum en er telkens een topic over op te starten. Daar leren we allemaal het meeste van. :thumbup:Waar ik de leden die dit steeds heel nauwgezet doen ook héél erg dankbaar voor ben :danku:

• Nu maak je het wel nodeloos heel ingewikkeld, niet? :)
    Ik kan je volgen dat simpelweg # brouwsels niet het hele verhaal vertelt over de ervaring van een brouwer. Maar de forumranks die er nu zijn doen dat toch ook niet? Toch hebben ze de bedoeling om een bepaalde 'status' aan te geven, waarom bestaan ze anders? De eenvoudige suggestie die ik doe voor een simpel brouwseltellertje geeft aan die status toch enige kadering. Het knopje van 'beste antwoord' is zeker een waardevolle toevoeging en als dit voor iedereen voldoende is dan vind ik dat prima.

Ik hoop juist dat ze zich van mijn persoonlijke verhaal niets aantrekken maar toch zelf een mening hierover hebben. En als het er wel van komt vul ik die teller best wel in, daarover geen zorgen.

Wel, daar ben ik het eigenlijk niet mee eens. Als ik pure theorie wil lezen dan open ik wel gewoon een boek over brouwen. Ik kom naar hier om te leren uit de praktijkervaringen die ik van ervaren collega's zoals jou krijg en om mijn eigen ervaringen met anderen te delen. Geen theorie die daar tegen op kan. Jouw 'persoonlijk' verhaal is net wat mij interesseert.

De rang die je behaalt slaat op je bijdragen aan dit forum in aantal posts & likes. Het is enerzijds een stimulans om meer deel te nemen aan de discussies op het forum en anderzijds ook een beetje een "statussymbool" dat aantoont hoelang je al meedraait op het forum. Meer moet je er eigenlijk niet achter zoeken. ;)

Ik vind het goed dat leden proberen om de rang van Bacchus te behalen (dit wil zeggen dat je gewoon geen leven meer naast het forum hebt :D ... zoals ik 8o ) en eerlijk gezegd haal je de "loze posters" er snel tussenuit.

Vergeet ook niet dat sommige leden gewoon graag meedoen op het forum zonder daarvoor zelf ook veel te brouwen. Ook voor hen moet dit forum er kunnen zijn. Vrijheid, broederschap en gelijkheid, en door ons gezellige zelf te zijn voelt iedereen zich thuis en haal je sneller mensen over naar het zelf brouwen van bier. Waar dit forum voor dient ;)

Het aangeven van hoeveel brews je al gedaan hebt zou wel een mooie zijn maar ik weet niet hoe dit automatisch zou kunnen gebeuren. Maar beter nog, en veel leerzamer, is om je brews & recepten gewoon te delen op het forum en er telkens een topic over op te starten. Daar leren we allemaal het meeste van. :thumbup:Waar ik de leden die dit steeds heel nauwgezet doen ook héél erg dankbaar voor ben :danku:

Ik begrijp het nut van de forumranks en ik ben er absoluut niet tegen, ook ik wil ooit wel eens die Bacchus binnenhalen. ;) Alles op z'n tijd. Ik denk echter niet dat mijn suggestie zo zeer raakt aan de filosofie van het forum? Integendeel, misschien gaan leden wel wat vaker brouwen en delen ze hier hun bevindingen, daar worden we allemaal beter van toch? :P

• Ik niet, het aantal posts of brouwsels zegt niets over je brouwkennis en -kunde en nog minder over je aanleg om die over te brengen op anderen. Ik heb hier al heel goeie tips gekregen maar ook soms onzin gelezen, ook van mensen met een hoge ranking.

Dan verschillen we deze keer van mening maar zoals altijd waardeer ik de jouwe wel Koen, dat weet je hopelijk intussen ook wel ;) .

• In welk vakje kan je aangeven hoeveel brouwsels ik per jaar maak

Nee hoor, je idee van het aantal brews is iets waar ik wel voor te vinden ben maar ik moet nog uitzoeken of het technisch kan of niet met deze software. Ik ga ernaar kijken en laat hier iets weten als het lukt.

Iedereen moet ergens in geloven. Ik geloof dat ik nog een biertje neem :clinking_beer_mugs:

• Ik maak maar 4 of 5 brouwsels van 43L per jaar. Ik vind dat dit niets zegt van mijn kennis over bier maken.

Is dit van het begin af aan al zo Walter? Of is dit met de jaren gewoon wat geminderd? Hoeveel jaar draai jij al mee in de brouwwereld? Heb je dat al eens uitgeteld hoeveel brouwdagen dan al op je tellertje zouden staan? Het zal zeker niet alles zeggen maar wel iets toch? ;) ..

• Het aantal brouwsels is voor mij een weinigzeggend gegeven.

Men kan een receptje kopieren en 100x brouwen, zelfs met goed resultaat, echter zolang men de invloed van de verschillende componenten in het brouwsel niet begrijpt dan mis ik zelf iets.

Zelf ben ik iets meer dan 2 jaar geleden, na eerst flink wat lectuur doorgenomen te hebben en vragen te stellen op dit forum, begonnen aan de bouw van een brouwinstallatie en allerlei toebehoren.

Ondertussen heb ik bijna 10 (verschillende) brouwsels op de teller staan .

Ik ben direct begonnen met volmout brouwen waarbij ik zelf een "eigen" receptje samenstelde gebaseerd op de vele recepten die ik kon terugvinden en de info die ik kon terugvinden.

Ik pas ook ieder brouwsel aan om hieruit (proefondervindelijk) te leren alsook op zoek te gaan naar "het ultieme biertje".

Het is net door veel te veranderen en verschillende mouten, vlokken, gisten, ... uit te proberen dat men iets kan bijleren.

Tot heden heb ik Tripel, Dubbel en Blond gebrouwen en daar hou ik het voorlopig bij.

Wat ik vooral geleerd heb is dat ik nog een hele weg te gaan heb om alles te ontdekken in deze mooie hobby.

• Ik heb een beetje rond gekeken in de software en een extra veld onder je profiel zetten waar je je aantal brews kan bijhouden is nog niet zo simpel. Ook het aantal eigen topics opstarten in het receptengedeelte is niet echt simpel. Die kant kunnen we niet opgaan dus.

Aan de andere kant, je status is afhankelijk van een puntensysteem dat je aantal posts, likes, bestanden en dergelijke in rekening brengt en daar horen ook alle recepten bij die je in de bibliotheek oplaadt.

Nog een optie is dat je je eigen profielpagina aanvult met al je brews. Dit kan je vrij eenvoudig door op je profielfoto rechts bovenaan te klikken en "edit profile" aan te klikken. Je kan dan allerlei info over jezelf aanvullen en er is ook ruimte om je brews in te vullen als je dat wil.

• Ik heb een beetje rond gekeken in de software en een extra veld onder je profiel zetten waar je je aantal brews kan bijhouden is nog niet zo simpel. Ook het aantal eigen topics opstarten in het receptengedeelte is niet echt simpel. Die kant kunnen we niet opgaan dus.

Aan de andere kant, je status is afhankelijk van een puntensysteem dat je aantal posts, likes, bestanden en dergelijke in rekening brengt en daar horen ook alle recepten bij die je in de bibliotheek oplaadt.

Nog een optie is dat je je eigen profielpagina aanvult met al je brews. Dit kan je vrij eenvoudig door op je profielfoto rechts bovenaan te klikken en "edit profile" aan te klikken. Je kan dan allerlei info over jezelf aanvullen en er is ook ruimte om je brews in te vullen als je dat wil.

Geen enkel probleem hoor Walter. Wat in mijn ogen een simpele suggestie was heeft hier geleid tot een vrij hevige discussie :grinning_face_with_sweat: . Die bedoeling had ik absoluut niet toen ik het topic startte. Laat alles maar bij het oude blijven :winking_face: .