Wat deed ik fout in mijn (bottel)proces?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Lang geleden maar we hebben nog eens iets tegen gekomen...
    (D)IPA gebrouwen (Pils, Tarwe, Haver, Hoppellets & M66):
    Brouwdag perfect, vergisting & dryhopping perfect.
    Hierna 19L op keg gezet voor op de tapkraan: Deze is heerlijk weg te drinken! Lekkere aroma's in de neus & lekkere smaak.
    Maar...
    De overige 30L heb ik op mijn kegmenter gezet maw staat ook op constante CO2-druk en zo afgevuld met mijn tegendrukvuller.
    Het goedje dat er uitkwam was mooi goud-geel & elk flesje geflushed voor het vullen + direct afgedopt met O2-kruunkurk.
    Nu ziet en ruikt deze geoxideerd & flets van smaak. Eerste keer dat ik dit tegenkom.
    Volg altijd dezelfde procedure maw waar ben ik de mist in gegaan?
    Niet genoeg geflushed? Flesjes niet goedgekuist? Iets in mijn gistvat? ... ?
    Ik weet het effe niet daarom: Weten jullie misschien wat ik fout deed?

• Ben je 100% zeker dat de kroonkurken goed afsluiten?

Anders was er niet zoveel schuim. Ik gok op het gistvat. Sloot dit wel goed af?

Oei dat ziet er inderdaad niet zo lekker uit maar het kleur verschil is toch echt wel groot. Kan dit van oxidatie alléén?

Is inderdaad wel heel donker voor oxidatie maar misschien bedriegt de foto een beetje?

• Ik heb dit tegengekomen verleden jaar , maar allen waren gebotteld .

In het begin vond ik mijn bier niet te drinken en na een jaar zag ik dat de helft van mijn bier zo donker was geworden en waren ze echt lekker geworden de donkere en de bleke

Vrienden die zo één gedronken hadden , vroegen er naar , als ze later nog eens kwamen

Maar is niet meer na te brouwen , ik denk oxidatie

• Als het echt geoxideerd is, proef je ook die kartonnen, medicinale smaak .. maar het kleurverschil dat ik hier zie is toch zeer drastisch.. lijken wel 2 aparte bieren: blond en amber..zelfs met een lekkend gistvat , blijft de druk misschien gelijk als je meter aanvult als er co2 ontsnapt.. mogelijk is de O2 sneller dan de co2 om aan te vullen.. maar het effect is zoals een pas geschilde appel en een partje geschilde appel na 5 minuten .. van licht geel naar midden bruin dus.. zie ik ook hier..veel zuurstof nodig om zo'n ommeslag te bereiken.

• Ik ben eens door de Beer Fault Guide gegaan en kom niet meteen dit geval tegen. De enige opties die me te binnen schieten zijn ofwel is dat een flesje met een ander bier erin (lach niet, ooit eens een paar bieren in de bak door elkaar gemengd en het was altijd een verrassing wat je ging drinken), of meer serieus : een infectie.

Heb je dit voor in al je flesjes of gewoon enkele? Zou het kunnen dat een paar flesjes toch nog wat onzuiverheden bevatten en zo het bier hebben geïnfecteerd?

• Dan moet het een beestje zijn? Want gistvat zat ook op constante CO2-druk.
    Om er koolzuur in te krijgen om te vullen met de tegendrukvuller.
    *Urgh* Zal nog eens alles goed reinigen. En hopelijk de volgende keer weer goed... :crossed_fingers:

Waren uw CO2 slangen op voorhand gepoeld met CO2 alvorens deze te gebruiken?
    Is mogelijk de boosdoener ! ? Als je slangen eerst vol lucht zaten van het stockeren, dan blaas je dat natuurlijk ook deze hoeveelheid zuurstof die in je slag zit in je bier als je gaat carboniseren.
      :-/

• Waren uw CO2 slangen op voorhand gepoeld met CO2 alvorens deze te gebruiken?
    Is mogelijk de boosdoener ! ? Als je slangen eerst vol lucht zaten van het stockeren, dan blaas je dat natuurlijk ook deze hoeveelheid zuurstof die in je slag zit in je bier als je gaat carboniseren.
      :-/

Slang hangt altijd aan de CO2-fles en is met terugslagklep. Dus zou maar heel minimaal mogen zijn. En zo lang en dik zijn die niet. Dus zou dit geheel het bier zo maken?

Ik ga nog eens wat flesjes open doen.

Tot nu toe al 5 geopend en allemaal zelfde resultaat. De keg op tap aangesloten is nog steeds goudgeel zoals op foto en lekker 😇

Dus ik blijf hangen bij het vat of de flesjes 🤔

• Ik heb al een paar keer iets gelijkaardigs voorgehad, bier op fles of op drukvat met CO2 dat donker kleurt na verloop van tijd. Heb nog niet gevonden waar het nu juist aan ligt, maar dit gebeurt enkel bij de bieren die ge-dryhopt zijn, dus ik vermoed dat er tijdens die handeling iets misgaat bij mij.

• Ik heb al een paar keer iets gelijkaardigs voorgehad, bier op fles of op drukvat met CO2 dat donker kleurt na verloop van tijd. Heb nog niet gevonden waar het nu juist aan ligt, maar dit gebeurt enkel bij de bieren die ge-dryhopt zijn, dus ik vermoed dat er tijdens die handeling iets misgaat bij mij.

Hier ook ge-dryhopt. Maar Keg is nog steeds fris/fruitig/blond & andere flets en verkleurd.
    Nog steeds een raadsel waar ik de mist in ging. Mss iets te lang contact met lucht voor het afdoppen?
    Alhoewel het vullen en direct sluiten is...
    OF wel ligt het aan het feit dat de koelkast een klein dagje zonder stroom heeft gezeten. :/

• Hier ook ge-dryhopt. Maar Keg is nog steeds fris/fruitig/blond & andere flets en verkleurd.
    Nog steeds een raadsel waar ik de mist in ging. Mss iets te lang contact met lucht voor het afdoppen?
    Alhoewel het vullen en direct sluiten is...
    OF wel ligt het aan het feit dat de koelkast een klein dagje zonder stroom heeft gezeten. :/

Ik vul, en dop 2 verdiepingen lager. Dus hier blijven de flessen wel een uurtje open voor de dop er op gaat. Wel afgedekt natuurlijk.

Ik denk eerder een voordeel omdat door het begin van het hergisten er wat zuurstof uit de fleshals verdreven wordt.

In ieder geval, geen oxidatie van deze werkwijze.