op zoek naar een gist soort.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• ik ben dus nu op zoek naar een gist soort om zoete bruisende cider te maken, zonder dat ik al te veel moot nazoeten bij de botteling.

Fruit bevat zo goed als enkel monosachariden en disachariden welke door elke gist steeds volledig worden vergist.
    Ik ga je moeten teleurstellen maar je zoektocht is dus gedoemd om te mislukken.

Citeer

Which disaccharides can yeast metabolise?

Yeast are capable of metabolizing hexoses (glucose, fructose, galactose or mannose) and disaccharides (maltose or sucrose) as well as compounds with two carbons (ethanol or acetate)

Enkel kan je de gisting tijdig stilleggen door het toevoegen van een gistdoden middel vb Kaliumsorbaat / sulfiet of een reeds totaal samengesteld product als de Vinoferm stabivit. Of de gisting stilleggen door tijdig te pasteuriseren

• Enkel kan je de gisting tijdig stilleggen door het toevoegen van een gistdoden middel vb Kaliumsorbaat / sulfiet of een reeds totaal samengesteld product als de Vinoferm stabivit. Of de gisting stilleggen door tijdig te pasteuriseren

Maar voor een schuimende cider moet je dan toch weer gist toevoegen voor hergisting op fles en die gaat dan toch ook de suikers van het fruit vergisten?

• zonder dat ik al te veel moot nazoeten bij de botteling.

Dat lijkt me onmogelijk. Je zal sowieso moeten aanzoeten met iets. Proefondervindelijk bepalen wat het beste bij je smaak past. Ik heb in het verleden wel eens sorbitol gebruikt en vond dat redelijk ok. Sommigen zweren bij stevia.

• Maar voor een schuimende cider moet je dan toch weer gist toevoegen voor hergisting op fles en die gaat dan toch ook de suikers van het fruit vergisten?

Juist, daar had ik niet aan gedacht, dus met alleen een gistdoden middel kom je er niet.
    (Een alternatief is alsnog een gist dodend middel toevoegen en de cider te carboniseren met CO2 uit de fles en dan pas afvullen met een tegendruk vuller)

backsweeten de alternatieven:

• Ik heb een tijdje terug cider gemaakt. Ik heb daar bij sorbitol gebruik. Ik had ook bij het appelsap wat witte druiven toegevoegd. Brouwerij antidood doet dit ook. Als hij cider maakt doe hij de druiven schillen van zijn wijn er bij voor de nodige tannines toe te voegen. Bestel uw sorbitol wel niet bij unibrew. Helft van de sorbitol was over datum.

• Ik heb een tijdje terug cider gemaakt. Ik heb daar bij sorbitol gebruik. Ik had ook bij het appelsap wat witte druiven toegevoegd. Brouwerij antidood doet dit ook. Als hij cider maakt doe hij de druiven schillen van zijn wijn er bij voor de nodige tannines toe te voegen. Bestel uw sorbitol wel niet bij unibrew. Helft van de sorbitol was over datum.

dank u voor uw advies.

• Helft van de sorbitol was over datum.

Sorbitol over datum?? Stond er dan een EXP datum op die verpakking? of was het een THT datum?
    Sorbitol vervalt eigenlijk niet dit is een chemisch stabiele stof en hoeft zelfs geen vervaldatum net als gewone suiker ook geen vervaldatum heeft

Citaat van https://ingredi.com/content/pdfs/Sorbitol_Solution_70_PDS.pdf

Sorbitol is chemically and microbiologically stable and the shelf life is indefinite for all practical purposes.

• ik ben dus nu op zoek naar een gist soort om zoete bruisende cider te maken, zonder dat ik al te veel moot nazoeten bij de botteling.

Ik heb dat hier al eens via een ander topic beschreven, maar dat kan wel degelijk. Is ook de manier waarop volgens traditionele methode een halfzoete bruisende cider wordt gemaakt. Principe bestaat erin om zoveel mogelijk van je gistvoeding weg te nemen oa door het vormen van een "chapeaux brun" en het veelvuldig hevelen. Daardoor zal je gist alsmaar minder voeding krijgen en uiteindelijk verstokken.. wat je bij bier net niet wil... daarom is een gist met een laag svg aangewezen, die normaliter al wat restsuikers zal nalaten, zeker geen champagne gisten die tot de laatste suikers opeten.

Best zelfs de natuurlijke gisten van de appels, mits gebruik van net voldoende sulfiet om de overige bacteriegroei weg te houden ( vooral acetobacter en lactobacillus ) maar de natuurlijke gisten wel te laten overleven. Ook zeer koud vergisten ( 8 tot 12 graden ) en zeer traag en om de paar weken sg meten.. indien meer dan 4 sg punten vergisting per week, hevelen en nog kouder zetten.. en zo maanden door, om de maand nog eens hevelen, tot de vergisting helemaal stopt.. ergens rond 1015 -1010 sg.. niet lager want dan is het zoete weg. Eventueel vergisting extra afremmen door toevoegingen die Serge beschrijft. Dan heb je platte zoete cider, zoiets als wat je hier en daar nog in engelse pubs kan drinken en eigenlijk ook heel lekker kan zijn, maar niet onze gewoonte..Carboniseren met een luttel bottelgist en suikerstroop kan, nog beter met bottelgist en wat ingevroren appelsap van eerste persing. Normaliter zal die bottelgist de complexe restsuikers niet meer vergisten..wil je helemaal zeker zijn, bottel je op keg of indien toch op fles, ook paar op petfles en vanaf de moment ( dit komt echt op halve dagen of uren aan) die petflessen net iets te weinig carbonisatie hebben, ga je je gesloten glazen flessen pasteuriseren.. timing is alles in deze, want anders maak je kokende bommen..niet ongevaarlijk dit laatste ) Dat doodt de gist en de druk en carbonisatie in de fles zal blijven..

Is voor mij de enige aanvaardbare manier om een mooie complexe cider te bekomen. Wil je "kermiscider", dan kan je inderdaad snel en heel droog uitvergisten, hevelen en weer aanzoeten, maar doe het dan aub met ingevroren sap of honing ofzo, eerder dan met troep als sorbitol ofzo.. dat proef je zo ..

Allemaal te complex ? Dan misschien als eens eerst platte (half) zoete cider brouwen, traag vergisten, veel hevelen.. zelfs deze is nog altijd beter dan welke aangezoete bubbelvariant ook.