Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Goedemiddag,

Alweer lang geleden dat ik heb gebrouwen, denk dat het nu ongeveer 4 keer per jaar zal zijn aangezien mijn andere hobby (fotografie) weer wat meer wordt gedaan. Desalniettemin geniet ik nog heel veel van een zelfgebrouwen bier en zeker als de rest deze ook smaakt.

De afgelopen 2 jaar heb ik wel al genoeg gebrouwen en hierdoor dus ook veel restjes verzameld. En nu wil ik deze stilaan opmaken om daarna nog eens verse ingrediënten te kopen.

Volgende heb ik allemaal ter beschikking:

Hop:

• Magnum - 110g
    • Cascade - 70g
    • Amarillo - 50g

Mouten:

• Pale ale - 4kg
    • Biscuit 50 - 220g
    • Havermout - 1kg
    • Cara 120 - 665g
    • Carahell 20/30 - 120g
    • Havervlokken - 135g
    • Maisvlokken 510g
    • Licht moutextract - 310g

Gist:

• BE-256
    • M31
    • 2 x T-58
    • M41
    • Voss Kveik

Varia:

• Gedroogde sinaasappelschil
    • Suiker

Daarnaast kan ik nog alles vanuit de supermarkt gaan halen (kruiden, ...) , maar even naar de brouwwinkel rijden is al iets meer moeite (1u rijden enkel).

Zelf wilde ik wel eens een dubbel/quadruperl/kerstbier ofzo brouwen, nog nooit gedaan en begin ze iets lekkerder te vinden, maar weet niet of dat zou lukken met deze ingrediënten.

Alle tips zijn welkom, in de tussentijd probeer ik ook al een recept in elkaar te steken.

• Ik zou met die amarillo, cascade in combinatie met de palemout, maisvlokken, carahell en suiker een tripel maken en deze vergisten met de BE-256. Eventueel kan je nog wat andere mouten erbij doen voor meer smaakdiepte. En suiker kan je gewoon in de supermarkt gaan kopen om aan te vullen ;)

• Ik heb al eens wat zitten spelen in Brouwhulp en kom het volgende uit. De kleur zit niet typisch in het gebied van een Quadrupel, is dat essentieel?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

013

Naam recept

Quadrupel

Brouwdatum

Bierstijl

Quadrupel

Volume

15,5 l

Begin SG

1,082 SG

Berekende kleur (Morey)

43 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)

28 IBU

Brouwzaalrendement

62,0 %

Kooktijd

60 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

20,00 l

Water uit Borgerhout

3,35 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

62 mg/l

8 mg/l

39 mg/l

23 mg/l

53 mg/l

57 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

4,00 kg

Pale Ale mout

Dingemans

7 EBC

65,2 %

0,66 kg

Cara 120

Dingemans

120 EBC

10,8 %

0,22 kg

Biscuit

Dingemans

50 EBC

3,6 %

0,14 kg

Havervlokken

Supermarkt

2 EBC

2,2 %

0,12 kg

Cara-hell

Weyermann

25 EBC

2,0 %

1,00 kg

Bruine basterdsuiker

Supermarkt

35 EBC

16,3 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

63,0 °C

1 min.

40 min.

3,9 l/kg

72,0 °C

10 min.

30 min.

3,9 l/kg

78,0 °C

8 min.

5 min.

3,9 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

17,0 g

Amarillo

pellets

10,2%

60 min.

28,0 IBU

Overige ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Type

Gebruik

10,00 g

Sinaasappelschil, zoet

specerij

koken

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

11,5 g

Safale Abbaye (BE-256)

bovengist

12,0 g

Belgian Ale (M41)

bovengist

Krijg ik met de combinatie Amarillo + sinaasappelschil teveel fruitigheid?

• Ik zou die sinaasappelschil gewoon weglaten. En als gist eerder BE-256 en T-58 samen nemen, dat werkt heel goed samen.

Amarillo, eigenlijk zonde in deze stijl, Cascade? Eigenlijk kan alles als je restjes wegwerkt. Ik denk dat eigenlijk je IBU nog wel wat omhoog kan.

• Ik zou die sinaasappelschil gewoon weglaten. En als gist eerder BE-256 en T-58 samen nemen, dat werkt heel goed samen.

Amarillo, eigenlijk zonde in deze stijl, Cascade? Eigenlijk kan alles als je restjes wegwerkt. Ik denk dat eigenlijk je IBU nog wel wat omhoog kan.

Van T-58 heb ik er zelfs nog 2, zou dat dan beter zijn dan te combineren?

Hieronder een update; Magnum dan als bitterhop en toch een beetje Amarillo als aroma. De Sinaasappelschil is weggehaald en de IBU is wat omhoog gebracht.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

013

Naam recept

Quadrupel

Brouwdatum

Bierstijl

Quadrupel

Volume

15,5 l

Begin SG

1,082 SG

Berekende kleur (Morey)

43 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)

32 IBU

Brouwzaalrendement

62,0 %

Kooktijd

60 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

20,00 l

Water uit Borgerhout

3,35 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

62 mg/l

8 mg/l

39 mg/l

23 mg/l

53 mg/l

57 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

4,00 kg

Pale Ale mout

Dingemans

7 EBC

65,2 %

0,66 kg

Cara 120

Dingemans

120 EBC

10,8 %

0,22 kg

Biscuit

Dingemans

50 EBC

3,6 %

0,14 kg

Havervlokken

Supermarkt

2 EBC

2,2 %

0,12 kg

Cara-hell

Weyermann

25 EBC

2,0 %

1,00 kg

Bruine basterdsuiker

Supermarkt

35 EBC

16,3 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

63,0 °C

1 min.

40 min.

3,9 l/kg

72,0 °C

10 min.

30 min.

3,9 l/kg

78,0 °C

8 min.

5 min.

3,9 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

10,0 g

Magnum

pellets

14,0%

60 min.

22,6 IBU

15,0 g

Amarillo

pellets

10,2%

10 min.

9,0 IBU

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

23,0 g

SafBrew Specialty Ale (T-58)

bovengist

• Kijk even of je eind SG overeenkomt met wat je wilt me alleen T-58. Die gaat niet zoveer door als de BE-256, vandaar dat ik die twee vaak samen inzet. De T-58 zorgt voor de smaak en de BE-256 zorgt voor het dieper vergisten.

Alleen de T-58 werkt prima in een quadrupel, het is maar wat je zelf wilt bereiken.

• Kijk even of je eind SG overeenkomt met wat je wilt me alleen T-58. Die gaat niet zoveer door als de BE-256, vandaar dat ik die twee vaak samen inzet. De T-58 zorgt voor de smaak en de BE-256 zorgt voor het dieper vergisten.

Alleen de T-58 werkt prima in een quadrupel, het is maar wat je zelf wilt bereiken.

Aahja, logisch. Ga ik dan proberen, we zullen morgen eens zien hoe vlot alles nog loopt 😅

• Als je de hoeveelheden hebt gebruikt zoals in je recept zie ik in eerste instantie ook niet anders dan dat er iets verkeerd is gelopen bij het schroten en je korreltjes zo goed al niet zijn gebroken.

Ik denk dan wel dat je het effect krijgt zoals je beschrijft, alleen ben ik daar niet zeker van.

Het zal een heel lichte quadrupel worden :winking_face:

Iedereen moet ergens in geloven. Ik geloof dat ik nog een biertje neem :clinking_beer_mugs:

• Naar mijn ervaring gaat zoiets niet supersnel, vandaar dat je ook niet te kort moet maischen. Maar na een minuut of 20 zou je al wel op ongeveer 80% van je te verwachten sg voor het maischen moeten zijn.

Maar dat is ook afhankelijk van de mouten zelf en de temperatuur.

Het lijkt op de foto dat de kafjes niet goed opengebroken zijn, maar echt goed is dat niet te zien.

• Is dit een inefficiëntie van mijn brouwketel of aan wat kan dat liggen?

Neen, het is volledig normaal. Bij 63°C is enkel de beta amylase aan het werk en die kan enkel van de uiteinden van de suikers stukjes afhalen. Op een gegeven moment is dat op en valt de beta amylase stil (of zo goed als). Daarna moet je naar een volgende stap en heeft het geen zin om nog langer op die temperatuur te blijven. Ik heb in het verleden verschillende testen gedaan en de meeste omzetting bij een temperatuur gebeurt in de eerste 15 minuten. En gek genoeg, als je de temperatuur om de 15 minuten telkens met +/- 2°C laat stijgen, dan krijg je een goede omzetting. Maar ook wel een redelijk droog bier dus het is maar afwachten of je dat wil.

• Neen, het is volledig normaal. Bij 63°C is enkel de beta amylase aan het werk en die kan enkel van de uiteinden van de suikers stukjes afhalen. Op een gegeven moment is dat op en valt de beta amylase stil (of zo goed als). Daarna moet je naar een volgende stap en heeft het geen zin om nog langer op die temperatuur te blijven. Ik heb in het verleden verschillende testen gedaan en de meeste omzetting bij een temperatuur gebeurt in de eerste 15 minuten. En gek genoeg, als je de temperatuur om de 15 minuten telkens met +/- 2°C laat stijgen, dan krijg je een goede omzetting. Maar ook wel een redelijk droog bier dus het is maar afwachten of je dat wil.

Dacht ik ook, maar uiteindelijk 120 minuten op eenzelfde temperatuur waarbij het telkens bleef stijgen is toch raar.

Ik zie toch voornamelijk kafjes en geen kalfjes ;) maar ik zie toch nog veel hele korrels ertussen?

Haha, autocorrect 🙄

Maar er zitten wel scheurtjes in de kafjes, dus dacht dat het als gebroken aan werd gezien. Volgende keer gewoon de walsenmolen wat smaller zetten

• Het valt mij op dat tijdens het brouwen mijn SG maar blijft stijgen op de eerste maisch stap. Dus na 40minuten was deze 1024 en dan heb ik nog gezien hoeveel deze zou stijgen als ik langer doordoe en merk dat na nog eens 40 minuten deze zelfs 1034 is geworden?

Is dit een inefficiëntie van mijn brouwketel of aan wat kan dat liggen?

Logisch je hebt maar 65% mout met diastatisch vermogen in je stort zitten met je pale mout, de ander mouten in je stort hebben geen diastatisch vermogen,
    De Pale mout van Dingemans heeft een diastatisch vermogen van maximaal 230WK (of 70° Linter)
    En als je pale mout al wat ouder is (vb van vorig jaar of ouder) dan verliest die natuurlijk nog van die diastatische kracht, het getal dat word opgegeven door de mouten is immers de diastatische waarde van de mout als dit de fabriek verlaat

Waarbij als je onder de 30 zit je omzetting nooit volledig zal zijn.
    Bij een waarde van 45°L ga je dus sowiso al veel langer moeten maishen om je omzetting volledig te hebben.

A few specific styles can also cause problems for the all grain brewer. Lets take the example of Belgian Wit, which typically is made from 60% pale malt and 40% unmalted wheat (often flaked or torrified). If you select a Belgian Pale Malt base malt with low diastatic power, you may be in for a very long mash as the unmalted wheat contributes no enzymes to the process. The grains will likely still convert (little of the unmalted wheat will convert in any case) but it may take a long time to reach full conversion

Eigenlijk is je stort als je het puur op enzymatisch potentieel bekijkt bijna gelijk aan een belgisch wit bier rond de 70% pale en voor de rest geen mouten of granen in je stort met enzymatische kracht.

Daarboven op komt dat je laatste zetmeel pas bij 65 a 68° beschikbaar is voor afbraak (deze temp is oogstjaar afhankelijk)

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk