Pecto enzymen

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik gebruik nu al die jaren dat ik wijn maak pecto enzyme om meer sap opbrengst te hebben en het staat zo in de wijn cursus om het in de most te doen.

Ik doe dit al die jaren zo .

Nu kocht ik altijd bij wijn depot maar dit jaar zag ik bij brouwland dat het goedkoper was dan wijndepot om een bestelling te plaatsen.

Maar daar hebben ze geen pecto ezymen van 1liter meer dus kocht ik enzyme vinoerm zymex 4000 100 bij brouwland, maar daar staat op dat het in de pulp moet en niet in het sap of most. Ik heb dat ook aan hun nagevraagd en ze zeggen dat het in de pulp moet, wat moeilijk te verdelen valt die enkele ml die ze voorschrijven per 100 kg pulp.

Ze zeggen dat het in het sap weinig meer opbrengst geeft.

Is het dan al die jaren overbodig geweest om pecto enzymen toe te voegen aan het sap zoals de cursus zegt?

• Pecto-enzym doet wat het beschrijft : het breekt de pectines in je fruit af. Het zal zeker en vast een betere opbrengst hebben, zeker bij fruitsoorten die veel pectines bevatten (pruimen, lijsterbessen, ...). Bij sommige andere, zoals druiven, zal het niet zoveel uitmaken. Maar voor wat het kost en wat het opbrengt, zou ik het gewoon gebruiken.

In je sap heeft het eigenlijk geen nut omdat je dat al hebt geperst. Je voegt het net toe om meer sap uit je most/fruit te persen. Trouwens, een truck om die enkele ml goed te verdelen is om ze op te lossen in water en dan toe te voegen. Dat gaat alleszins makkelijker verdelen als een paar druppels :)

• Je kan het ook in je sap doen om de pectine die in je sap zit nog om te zetten. Zodoende kan je troebelheid voorkomen door pectine.

M.a.w dit is dan de enige sapwinst die je hebt in sap.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Ja maar in de pulp is dat niet te doen, je moet enkele uren wachten op de werking en volgens de bijhorende temperatuur. Maar ik maak appelwijn en als de pulp zolang moet wachten om geperst te worden gaat hij bruin worden en is ook niet haalbaar om alles in ballen op te slaan

• Ja maar in de pulp is dat niet te doen, je moet enkele uren wachten op de werking en volgens de bijhorende temperatuur. Maar ik maak appelwijn en als de pulp zolang moet wachten om geperst te worden gaat hij bruin worden en is ook niet haalbaar om alles in ballen op te slaan

Met 1 gram sulfiet per 10 liter of kg pulp (maakt niet uit eigenlijk) wordt uw "nog uit te persen massa" niet bruin, en pecto-enzym is eigenlijk hét middel om "(fruit)pulp" af te breken en vloeibaarder te maken zodat bij persing meer sap vrij komt. dus ik weet niet of je raad en daad van mensen hier op het forum (die het wél weten) wil aanvaarden, maar ik zou het toch maar doen als ik van jou was..... :winking_face: :wine_glass: :clinking_beer_mugs:

-"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste... :thinking_face: :grinning_squinting_face: "

-De meeste brouwsels en sommige van mijn recepten kan je vinden op mijn FB-pagina... :clinking_beer_mugs:

Of je doet er nog wat ascorbinezuur bij tegen oxidatie. (0,5 gr/ 10liter)Trouwens die zymex 4000 heeft maar een dik uur inwerktijd nodig.

• Ik gebruik nu al die jaren dat ik wijn maak pecto enzyme om meer sap opbrengst te hebben en het staat zo in de wijn cursus om het in de most te doen.

Ze zeggen dat het in het sap weinig meer opbrengst geeft.

Is het dan al die jaren overbodig geweest om pecto enzymen toe te voegen aan het sap zoals de cursus zegt

Maar kijk nu eerst eens wat juist er in je cursus staat. Is het nu de most of het sap? :/

• Bij hard fruit zoals appelen deed ik er geen pectine bij. De appelen werden gemalen met zo een elektriche appelmolen en direct geperst. Ik kreeg ongeveer 6,5L uit 10kg appelen.

In de opvangemmer van het sap deed ik vooraf 2g sulfiet, dan persen en 10L sap erbij laten stromen waarna ik even roerde.

Mijn sap werd nooit bruin. Ik deed er Sorben bij zodat het niet kon gisten. Als het sap 1 à 2 maand later helder was, was het net zo van kleur als witte wijn.

Als ik pectine gebruikte was dat bij zacht fruit zoals pruimen VOOR de pulpgisting.

• Ja er staat om in de most te doen, ook op het etiket van de enzymen die ik voordien gebruikte staat de twee, most en pulp.

Ik gebruik ook wel altijd sulfiet in de most tegen bruin worden, maar in pulp is dat moeilijk te mengen, daarom dat dit meteen na kneuzen en persen in most gedaan wordt.

• door pectine te vergisten, loop je het risico om methanol in de wijn te krijgen. Zoek maar eens op, het is een beetje te technisch om uit te leggen, heeft te maken met het aantal koolstof atomen. Dus bij appels, pruimen en rode bes, kan je best pecto enzymen gebruiken. De bruine kleur van appels vind ik nog meevallen, ik gebruik geen sulfiet of ascorbinezuur., en mijn appelwijn is mooi van kleur.

• Je krijgt methanol als je houten deeltjes vergist , zoals steeltjes van appels of ander fruit ook de pitten en zelfs de schillen van bepaalde fruitsoorten , kortom alle harde delen van fruit , ook als je vergist in houten vaten .

De concentratie is wel klein en is maar schadelijk als je het verstookt voor alcohol of sterke dranken .

Drink elke dag een bier van een ambachtelijke brouwerij , en steun ons werelderfgoed

• door pectine te vergisten, loop je het risico om methanol in de wijn te krijgen.

Op zich klopt het 100% mààr de hoeveelheid methanol die je produceert is miniem. Zelfs mocht je het distilleren gaat de kans op methanolvergiftiging enorm klein zijn. Over methanol, zijn gevaren en hoeveelheden bestaan meer misverstanden volgens mij als over autolyse en oxidatie bij elkaar ;)