Fermzilla vergistingsvat

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo, ik ben bezig met mijn planning om brouwmateriaal aan te kopen. Ik ga voor 20 à 25 Liter. Iemand ervaring met het Fermzilla vergistingsvat 27L ? Is niet zo duur en heeft transparante zijwanden en heeft een gistopvangbal. Lijkt mij wel interessant ? Misschien wel iets moeilijker om te reinigen dan zo'n rvs vergistingsvat met conische bodem en twee aftapkranen.

Graag jullie ervaring of meningen.

Hans

• Hallo, ik ben bezig met mijn planning om brouwmateriaal aan te kopen. Ik ga voor 20 à 25 Liter. Iemand ervaring met het Fermzilla vergistingsvat 27L ? Is niet zo duur en heeft transparante zijwanden en heeft een gistopvangbal. Lijkt mij wel interessant ? Misschien wel iets moeilijker om te reinigen dan zo'n rvs vergistingsvat met conische bodem en twee aftapkranen.

Graag jullie ervaring of meningen.

Hans

Dat is een lastige vraag om zomaar te beantwoorden. Het hangt vooral af van je budget en je voorkeuren. Hoe fel heeft de microbe je te pakken? Ben je er zeker van dat dit een hobby is die je jarenlang wil blijven doen? Koop dan gerust heel degelijk materiaal. Ben je nog aan het uittesten of dit wel wat voor jou is, ga dan voor iets goedkopere spullen.

Zelfde met je budget, als je portefeuille het aankan ga dan idd op zoek naar zo’n rvs cct. Het is een hele hap uit je budget maar als je je materiaal verzorgt ben je voor lange tijd gesteld. En goedkoper zullen die nooit meer worden vrees ik.

Ikzelf heb hier thuis 2 Fermonsters staan en ik ben daar niet ontevreden over. Heeft ook deels wel te maken met mijn budget. Een dure RVS cct zit helaas niet in de mogelijkheden. Een goede brouwtechniek is veel belangrijker voor je bier dan een duur vergistingsvat 😉.

Als je wat inspiratie zoekt, ik heb ooit eens een topic geopend ‘iets van een bomen en bos’ dacht ik met een soortgelijke vraag. Misschien kan je daar wat uithalen. Daar ik via mijn gsm typ nu ontgaat de link mij even 😉.

• De prijs van die Fermzilla valt inderdaad nog mee (net geen 100 euro bij Brouwland nu) maar je moet jezelf afvragen of je met een CCT wil werken? Een gewone plastic emmer van brouwland en een passende mandfles gaan je minstens even goed dienen (zo niet beter). En ze kosten een stuk minder. Zo'n emmer kost 15 euro (met kraantje) en bijhorende 20l mandfles kost nieuw 36 euro (maar ik ben zeker dat je die tweedehands goedkoper gaat vinden). Voordeel hiervan is dat je enkel de hoofdgisting in de emmer doet en daarna lagert in die mandfles. Dat wil zeggen dat je +/- om de twee weken kan brouwen als je een paar mandflessen hebt (je hoeft ze niet allemaal tegelijk te kopen) terwijl met een CCT je gelimiteerd bent tot 1 brew per +/- maand omdat je hele vergisting in hetzelfde vat moet.

• ik zou dan iets meer uitgeven en voor een inox variant gaan. Het kost misschien 40 euro meer, heeft inderdaad iets minder mogelijkheden, maar is wel veel steviger. Ik heb het zelf meegemaakt met een fermentasaurus (= vergelijkbaar met fermzilla). Mooi 30 l gebrouwen, met 2 man willen verplaatsen naar de frigo en gekanteld. Brouwdag voor niks en vat stuk. Na mijn frustratie en gevloek inox vat besteld. Moraal: goedkoop is dikwijls duurkoop ;) .

btw: als iemand iets kan doen met een staander van de fermzilla of een isolatiemantel, ge krijgt 't gratis en voor niks :D

• Bedankt voor alle info. Ik zal dan voor een RVS vergistingsvat gaan met een dubbele aftapkraan om na de hoofdgisting al een deel van de gist af te laten. De Fermzilla sprak mij aan omdat het doorzichtig is, en je het proces mooi kan volgen. Maar als ik alle commentaren lees, dan zal ik het enkel bij het proeven houden.

• Een inox CCT is uiteraard heel erg mooi, maar ook heel erg duur tenzij je zo'n brewbucket bedoelt. Ik zou in het begin, zeker als je de vergisting ook visueel wil volgen, eerder kiezen voor een gewone vergistingsemmer en bijhordende mandfles. Het uitgespaarde budget kan je dan steken in een gistkast wat je kwaliteit van brouwen enorm gaat verbeteren. Na een tijdje te hebben gebrouwen ga je ook meer zicht krijgen op hoeveel je echt wil gaan brouwen en zal je ook gewoon meer ervaring hebben. Dan kan je gefundeerd gaan kiezen voor een CCT van het juiste formaat. Het is een forse investering en je kan beter goed weten wat je exact wil.

• Ik zou zeker gaan voor een van die vergistingsemmers van Brouwland (15 eur) om te starten. Koop er ook zo een LCD thermometerstrip bij voor 3 euro. Heb er zelf ook zo een aantal staan. Voor 18 euro ben je gesteld, en nadien kan je nog altijd upgraden naar een dure inox CCT indien gewenst. Die emmers komen nadien nog altijd van pas als bottelemmer, opslag voor mout, etc.

Voordelen:

- Goedkoop

- NIET doorzichtig = geen veroudering van uw bier door belichting. Als je er met een zaklamp op schijnt kan je wel zien of er zich krausen heeft gevormd bijvoorbeeld.

- Gemakkelijk te kuisen: grote opening, gewoon met een sponsje erin.

- Komt altijd van pas

- Zodanig goedkoop dat je er gerust 2 kan kopen. Kan je split batchen maken en experimenteren met verschillende gisten, temperaturen, dryhopping, etc. Zo leer je snel veel bij.

Zoiets als een Fermzilla is een beetje vis noch vlees vind ik, en duur voor wat het is. Je hebt nog steeds alle nadelen van met plastic werken. Het enige "voordeel" is uw gist te kunnen aflaten. Maar dat heeft op zijn minst gezegd slechts beperkt nut. Conische bodem heeft ook beperkt nut.

Inox CCT is "nice to have", maar beter bier ga je er nt per se van krijgen. Heb zelf twee inox conische gistvaten, en kan niet zeggen dat het bier daaruit beter is dan uit die simpele emmers.

• Inox CCT is "nice to have", maar beter bier ga je er nt per se van krijgen. Heb zelf twee inox conische gistvaten, en kan niet zeggen dat het bier daaruit beter is dan uit die simpele emmers.

Volledig met u eens. Het grootste gemak schuilt hem in het makkelijk reinigen en relatief eenvoudig bottelen. En je moet ook niet meer hevelen, wat sowieso al eens een pijntje in de onderstreek was. Maar er is weinig beter als een goede mandfles om te zien of je bier is uitgeklaard is.

• . Maar er is weinig beter als een goede mandfles om te zien of je bier is uitgeklaard is.

Petfles met kraantje, geen gedoe met hevels. Gewoon een siliconen darm op het kraantje en overhevelen maar. Brede opening dus makkelijk te reinigen, minder risico op infectie dan met een plastic emmer, ook minder oxidatie want niet poreus.

• En als je niet ver woont kan je hier gratis en voor niets een spik splinternieuwe vergisting emmer komen halen

Springerke, bedankt voor het aanbod en ik zou zeker graag eens binnen 'springen' (let op de woordspeling... :D ). Ben zelf van Gullegem, dus niet zo ver.

Maar ik denk dat ik toch zal gaan voor het volledige pakket bij Brouwland : ketel, vergistingsvat, koelspiraal en moutmolen. Kost nu ook de wereld niet, en ik denk dat ik dan een goed pakket heb. Ik ben toch niet van plan om grotere volumes te brouwen. Ik zou graag - na een langere periode van leerproces - liever experimenteren in 20 liter batches.

Jullie advies zal zeker welkom zijn.

• Bedoel je deze : https://brouwland.com/nl/start…ain-gorilla-chill-in.html ? Dat is inderdaad wel een mooi pakket voor die prijs.

Ik heb zelf twee van die brewmonk 30l inox vergistingsvaten. Al met al een goed vergistingsvat voor de prijs. (waren eerst 160 eur, nu al opgeslagen naar 200 eur).

Nadeel is wel dat het aflaten van de gist niet altijd lukt. Zoals velen al gezegd hebben is de bodem misschien niet "steil" genoeg, en er blijft veel gist achter. De chronicals van SS brewtech zijn veel steiler. Heb er nu misschien 5 batches mee gebrouwen, en het hangt precies ook af van de gebruikte gistsoort. Met een Fermentis US-05 ging het redelijk, maar een BE-256 gist veel minder. En als je fruit toevoegt of veel dryhop: vergeet het. Dan zit het kraantje verstopt en krijg je weinig/niets afgetapt.

Voor de rest een goed gemaakt vat, voelt degelijk aan, makkelijk te kuisen, sluit goed af, hoger "proefkraantje" voor samples te nemen of af te laten is handig. Voor het geld is er niks beter denk ik. Je kan er ook een deksel met koelspiraal voor kopen, wat ik momenteel aan het overwegen ben.

• Ik maak heden nog gebruik van gewone 35L emmers dewelke ik bij een imker heb gekocht.

Ooit dacht ik mij enkele Fermonsters aan te kopen deze zijn te klein voor mij.

Ik maak steeds batches van +-25L en heb reeds 2x gemerkt dat het schuim kwam piepen in het buisje van het waterslot.

Mocht er echter een fermonster op de markt komen van 35à40L (of gelijkaardig model) dan ga ik dit zeker overwegen om aan te schaffen.

Buiten het gebruiksgemak van een emmer zie je hier ook goed wat er gebeurd in de fles en sluit deze zeker goed af wat nog een pluspunt is. Dit kan bij een emmer soms wel eens een probleem zijn.

• walter Ja, dit model ken ik echter ik ben op zoek naar een basic vergistingsvat zonder kraantje, statief, ... zeg maar een veredelde vergistingsemmer :) dewelke makkelijk te kuisen is (zoals een emmer) maar dan altijd goed afsluit.

Ik hevel m'n brouwsel na de vergisting éénmaal over (conditionering en cold crash) en uiteindelijk naar de bottelemmer.

Ik heb ook al plastic vaatjes (voor voeding) gezien die in aanmerking zouden komen.

• walter Ja, dit model ken ik echter ik ben op zoek naar een basic vergistingsvat zonder kraantje, statief, ... zeg maar een veredelde vergistingsemmer :) dewelke makkelijk te kuisen is (zoals een emmer) maar dan altijd goed afsluit.

Ik hevel m'n brouwsel na de vergisting éénmaal over (conditionering en cold crash) en uiteindelijk naar de bottelemmer.

Ik heb ook al plastic vaatjes (voor voeding) gezien die in aanmerking zouden komen.

Miischien eens kijken naar de polsinelli vaten. Ik heb zelf zo'n vat met platte bodem van 35 liter. Een stuk beter schoon te houden dan die plastic dingen.

• Die ja. De bodem zou wat dikker mogen, als je het vat optilt wil die even aan het waterslot zuigen. Daar lig ik niet echt wakker van, want dan is het toch botteltijd.

Het kraantje wat er in zit gebruik ik niet, die zit voor mij toch iets te hoog, ik vul het vat tot maximaal 20 liter en dan is de trub laag een stuk lager als dat kraantje. Ik hevel het bier er wel uit.

Daarvoor in plaats heb ik een thermowell in dat gat geschroefd.

• Die ja. De bodem zou wat dikker mogen, als je het vat optilt wil die even aan het waterslot zuigen. Daar lig ik niet echt wakker van, want dan is het toch botteltijd.

Het kraantje wat er in zit gebruik ik niet, die zit voor mij toch iets te hoog, ik vul het vat tot maximaal 20 liter en dan is de trub laag een stuk lager als dat kraantje. Ik hevel het bier er wel uit.

Daarvoor in plaats heb ik een thermowell in dat gat geschroefd.

Ik snap wat je bedoeld, het kraantje zit wat hoog. Misschien een slang oid aansluiten.. Bedankt voor je info... Nu weet ik waar ik mij inlaat..

• Zo'n kraantje waarvan je een knietje aan de binnenkant kunt verdraaien zou handig zijn. Maar ik ben er een die je er zo in kunt draaien nog niet tegengekomen. Hevelen dus.

Je kan ook een klein silicone dopje met een gebogen 10mm rvs buisje dat tot op de bodem komt aan de binnezijde van je aftap steken (of dat je draait in de gewenste positie)
    Ik heb zulks in de aftap mijn kook ketel zitten maar om dan net niet van de bodem af te tappen en de drap achter te laten na het koelen.

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• Ja, meestal zijn die tapkraantjes 3/8"

Deze bedoel je zeker. Maar die is toch niet van buitenaf te verstellen tenzij je het hele kraantje in zijn rubbers gaat wringen.

De Brewtools dompelbuis is denk ik wat ik zoek, maar niet voor die prijs. Of een decanteerkraan van 279 Euro.

Ik houd het maar bij de opmerking "zou handig zijn" maar is zeker geen must.

• Ik heb van deze kraan het glas vandaag gebroken

Waarschijnlijk niet apart te verkrijgen , gans de dag gezocht (zeg half uurtje) en niet gevonden en dan maar naar de plaatselijke doe het zelf achter twee kortere bouten geweest

Op de kraan zit ook een hevel langs binnen , maar is niet te draaien van buiten uit , je moet het op de goede hoogte plaatsen voor je de ketel vult

Drink elke dag een bier van een ambachtelijke brouwerij , en steun ons werelderfgoed

• het is deze van Still Dragon

Voor een vergistingsvat is dit misschien toch wat veel ?

"Our 30 liter boiler made of quality stainless steel with sandwich bottom, the ideal small batch vessel for stove top use!"

echter ik ben op zoek naar een basic vergistingsvat zonder kraantje, statief, ... zeg maar een veredelde vergistingsemmer :) dewelke makkelijk te kuisen is (zoals een emmer) maar dan altijd goed afsluit

• Deze bedoel je zeker. Maar die is toch niet van buitenaf te verstellen tenzij je het hele kraantje in zijn rubbers gaat wringen

De Brewtools dompelbuis is denk ik wat ik zoek, maar niet voor die prijs.

Of deze iets goedkoper , Maar inderdaad, deze kan je ook niet van buitenaf verstellen.

De Brewtools dompelbuis is dan weer met TC maar wel een interessant concept.

• Waarschijnlijk niet apart te verkrijgen , gans de dag gezocht (zeg half uurtje) en niet gevonden

Neem eens een kijkje hier, mogelijk vind je de zelfde diameter en wanddikte. (ik zou borosilicaat glas nemen, maar dit is niet zo makkelijk te snijden)
    De google zoekterm is trouwens "Kwartsglazen buis rond"

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk