Cool brewing zak

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Voor de prijs dat die zak maar kost, zou ik het ook eens proberen. Als ik het goed voorheb kan je in die zak koelelementen steken om de vergisting iets of wat koel te houden. Je zal die dan wel dagelijks moeten vervangen, maar dat is nu ook niet veel werk.

Probeer het eens en laat zeker weten wat je ervaring is. Ik ben zeker dat je niet de enige bent met het plaatsprobleem ;)

Life begins at 1.050

Steun het forum en doe je online aankopen (oa. Brouwland) via onze Trooper pagina of klik op het logo

• Voor beperkte ruimte is dit er ook nog. Ik was er zelf eerst wat sceptisch over, maar een kennis heeft er een gekocht en het werkt toch wel goed. Coldcrash is ook geen probleem.

Niet echt goedkoop, maar wel compleet.

• Voor beperkte ruimte is dit er ook nog. Ik was er zelf eerst wat sceptisch over, maar een kennis heeft er een gekocht en het werkt toch wel goed. Coldcrash is ook geen probleem.

Niet echt goedkoop, maar wel compleet.

Heb ik ook een tijdje geleden naar gekeken.
    Is inderdaad prijzig maar heeft wel enkele voordelen (is modulair, licht en gemakkelijk verplaatsbaar, demonteerbaar)
    Als je de hele kit koopt kom je op 455€, das al een serieuze koelkast met Inkbird.

:cup_with_straw: Water is pas lekker als het langs de brouwerij is gepasseerd :clinking_beer_mugs:

• Ik ben destijds zeer simpel begonnen door isolatie platen tegen elkaar te plaatsten, het gistvat erin en aan de voor en achterkant ook een isolatie plaat gemonteerd. Eigenlijk hetzelfde principe als wat mbroek naar verwijst maar dat veel goedkoper. ;)

Alles hield ik bij elkaar door oude fietsbanden aan elkaar te knopen zo kon ik dit gemakkelijk demonteren om eventueel te verplaatsen. Binnenin had ik een verwarmingskabel om te verwarmen en om te koelen gebruikte ik half doorgesneden 1L pet flessen en daarin stak ik dan 25 cl cola petflesjes gevuld met water en eerst een nachtje in de diepvries gestoken.

Door ze regelmatig te vervangen kon ik de temperatuur redelijk naar beneden halen maar een coldcrash ging natuurlijk niet.

Gelukkige heb ik nu een normale koelkast en temperatuur regeling.

• Ik ben ook bezig geweest met isolatie platen, en ook met peltier koeling. Dat laatste werkte dus zeker niet zo best. Vandaar mijn eerste gedachte over die ferminator, dat is zo te zien ook een peltier koeler. Maar of het is iets anders, of ze hebben het heel goed gedaan en niet met goedkope Ali elementen, je krijgt dus wel een volle $$ gistvat met 23 liter binnen 24 uur op slechts enkele graden met dit apparaat.

In ieder geval lijkt het compacter als een koelkast voor de meeste gistvaten.

Wat ze wel extra hebben, je kunt het tempo van koelen langzaam doen zoals koelen naar 0 graden in 72 uur in plaats van 24 uur. Zou dat langzaam genoeg zijn tegen het waterslot leegtrekken?

• Ik ben ook bezig geweest met isolatie platen, en ook met peltier koeling. Dat laatste werkte dus zeker niet zo best. Vandaar mijn eerste gedachte over die ferminator, dat is zo te zien ook een peltier koeler. Maar of het is iets anders, of ze hebben het heel goed gedaan en niet met goedkope Ali elementen, je krijgt dus wel een volle $$ gistvat met 23 liter binnen 24 uur op slechts enkele graden met dit apparaat.

Wat ze wel extra hebben, je kunt het tempo van koelen langzaam doen zoals koelen naar 0 graden in 72 uur in plaats van 24 uur. Zou dat langzaam genoeg zijn tegen het waterslot leegtrekken?

Dat laatste maakt volgens mij niet uit. Het gaat tenslotte om de uiteindelijke temp verlaging wat onderdruk veroorzaakt en in hoeveel tijd maakt dan toch niet uit?

Maar Mark, is een oude koelkast met een verwarmingselement dan geen optie (met een ink bird regeling of zoiets)? Dat neemt niet zoveel ruimte in en werkt perfect

Dat laatste maakt volgens mij niet uit. Het gaat tenslotte om de uiteindelijke temp verlaging wat onderdruk veroorzaakt en in hoeveel tijd maakt dan toch niet uit?

Ik vermoed van wel als er nog heel miniem koolzuur wordt geproduceerd. En dat gebeurt wel, maar of het genoeg is????

• En inderdaad….. daar heb je een puntje. Er komt tijdens de afkoeling idd vaak nog koolzuur vrij. Ik gebruik tegen wording een terugslagklep onder in de siliconen stop en een waterslot er boven op. Je ziet idd tijdens het begin van het koelen dat er weer activiteit ontstaat in het waterslot. Als dat stopt vervang ik het waterslot door een bout. Maar of dat vrijkomen van koolzuur voldoende is om het leegzuigen van het waterslot te voorkomen? Misschien met een hele krappe kopruimte

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue