Na het lezen van een email van Brouwland (naar aanleiding van hun 50 jubileum) leek dit wel een Tripel dat ik graag lust maar zoals een echte hobbybrouwer geef ik liever de voorkeur om dit zelf eens te proberen samen te stellen ipv een moutpakket te kopen (sorry Steinie )
Hier de beschrijving op de site van brouwland:
Beschrijving
Voor het 50-jarig jubileum van Brouwland hebben we jullie gevraagd rond welke bierstijl we een moutpakket moesten samenstellen. Het was overduidelijk dat jullie kozen voor een Tripel met intense moutsmaak. Dankzij de combinatie van gerst, tarwe en rogge ondersteund door een fijne hoppigheid, maak je met dit moutpakket een zachte Tripel met een zoetige aanzet en een lange finish.
- Begindichtheid: 1.078
- Alc. 9,3 vol.%
- EBC: 9
- Voor 20 liter
- Optimale vergistingstemperatuur: 20-25°C
Ingrediënten: Pils 3 EBC (gerst), Pale Ale 7 EBC (gerst), Tarwemout 5 EBC (tarwe), Roggemout 6 EBC (rogge), glucose, hop, biergist. De mout is ongeschroot. Bevat gluten.
Volgens de bovenstaande beschrijving kwam ik op het volgende recept uit:
Voor de gist ben ik nog niet overtuigd maar met de M41 kom ik toch in de buurt van die 9,3 vol% alhoewel dit niet echt een must voor mij is.
De hop is ook een pure gok en eigenlijk eerder restjes die ik wil opgebruiken
Roggemout heb ik ook nog niet gebruikt dus misschien moet ik het mash profiel daarvoor ook wat aanpassen?
Alle tips of hints zijn welkom, er staat nog veel op mijn agenda dus zal dit biertje ook niet voor direct zijn.