Brouwland 50-jarig jubileum moutpakket - tripel

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Na het lezen van een email van Brouwland (naar aanleiding van hun 50 jubileum) leek dit wel een Tripel dat ik graag lust maar zoals een echte hobbybrouwer geef ik liever de voorkeur om dit zelf eens te proberen samen te stellen ipv een moutpakket te kopen (sorry Steinie ;) )

Hier de beschrijving op de site van brouwland:

Beschrijving

Voor het 50-jarig jubileum van Brouwland hebben we jullie gevraagd rond welke bierstijl we een moutpakket moesten samenstellen. Het was overduidelijk dat jullie kozen voor een Tripel met intense moutsmaak. Dankzij de combinatie van gerst, tarwe en rogge ondersteund door een fijne hoppigheid, maak je met dit moutpakket een zachte Tripel met een zoetige aanzet en een lange finish.

• Begindichtheid: 1.078
    • Alc. 9,3 vol.%
    • EBC: 9
    • Voor 20 liter
    • Optimale vergistingstemperatuur: 20-25°C

Ingrediënten: Pils 3 EBC (gerst), Pale Ale 7 EBC (gerst), Tarwemout 5 EBC (tarwe), Roggemout 6 EBC (rogge), glucose, hop, biergist. De mout is ongeschroot. Bevat gluten.

Volgens de bovenstaande beschrijving kwam ik op het volgende recept uit:

Brewfather
    Powerful and easy to use tool for your brewing needs
    share.brewfather.app

Voor de gist ben ik nog niet overtuigd maar met de M41 kom ik toch in de buurt van die 9,3 vol% alhoewel dit niet echt een must voor mij is.

De hop is ook een pure gok en eigenlijk eerder restjes die ik wil opgebruiken ;)

Roggemout heb ik ook nog niet gebruikt dus misschien moet ik het mash profiel daarvoor ook wat aanpassen?

Alle tips of hints zijn welkom, er staat nog veel op mijn agenda dus zal dit biertje ook niet voor direct zijn.

• Bij BF kan je de kostprijs van al je ingrediënten opgeven en dan kom ik uit op ongeveer €29 maar het meeste heb ik nog in voorraad en met de recente prijsstijgingen zou ik ook wel duurder uitkomen.

Dus soms sta je wel versteld van hoeveel een eigen gebrouwen biertje je wel kost, daar er zelfs de kostprijs voor water en elektriciteit zelfs nog niet zijn meegerekend.

PS: die Glucose is eigenlijk nog de grootste kost denk ik?

• Na het lezen van een email van Brouwland (naar aanleiding van hun 50 jubileum) leek dit wel een Tripel dat ik graag lust maar zoals een echte hobbybrouwer geef ik liever de voorkeur om dit zelf eens te proberen samen te stellen ipv een moutpakket te kopen (sorry Steinie ;) )

Geen probleem hoor. ^^

In je recept ben je de tarwe vergeten.( staat bij de beschrijving. Ik zou daar een kilootje in doen en de pils verminderen.

De Rogge zou ik ook minderen naar een 220gr dus ongeveer de helft.

Je hebt inderdaad wel veel suikers. Ik zou als je die syrup wil gebruiken, de glucose halveren.

Voor de gist zou ik een hele andere keuze maken bv de lall abbay. De M41 gaat veel te diep doorgisten. Dit is een diasticus.

Met de hop heb ik geen problemen als je die wil opwerken.

Dat was het in het kort. ;) Denk ik. :/ ^^

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Oja, heb je maar een rendement van 66% bij je BrewMonk?

Ik laat vrij veel (meer dan 3L) achter in mijn BrewMonk omdat ik een hevel in een hopspider gebruik maar hierdoor is mijn wort super helder wat ik veel belangrijker vind.

Bij mijn laatste brouw zat ik wel aan meer dan 70% omdat ik een paar aanpassingen had gedaan die ik waarschijnlijk ga aanhouden dus kan ik dit misschien aanpassen in mijn profiel. :/

Je kunt je afvragen of je wel als suikers Candisyrop en Glucose wilt gebruiken of dat je niet gewoon beter kristalsuiker neemt.

Tetrahop koken???? Staat er fout in denk ik?

Nog nooit met Glucose gewerkt dus wou dit toch ook eens proberen.

Nee inderdaad Tetrahop ga ik niet laten mee koken dit is enkel maar omdat ik op deze manier de IBU kan laten meetellen in mijn recept.

!8% aan suikers (glucose en candi syrup) is denk ik wat aan de hoge kant maar werkt misschien wel met M41. Die laat toch wat meer body achter in het bier. Maar misschien toch een paar% minder? En volgens Brouwland gaat er ook nog tarwemout bij in ;)

Tarwe mout ben ik inderdaad vergeten en ga ik nog aanpassen.

Volgens de omschrijving moet je bij Glucose 20% meer gebruiken dan gewone kristalsuiker:

vandaar deze hoeveelheid.

Candy Syrup heb ik al een tijdje liggen dus misschien wel eens tijd op die ook op te gebruiken.

• Lallemand Abbaye Belgian heb ik ook in huis maar nog niet gebruikt dus misschien inderdaad een goed alternatief.

• Ik snap je list met de tetrahop, je moet toch wat.

Die zoethoudcoefficient van de glucose is tevens het werkelijk suikergehalte. Dus het doet maar voor 69% mee. Rekent BF daarmee het juiste SG niet uit? In ieder geval 100/69 maal zoveel als kristalsuiker.

Ik heb het wel eens gebruikt omdat ik het ergens van over had, ik heb behalve de hoeveelheid nooit enig verschil gemerkt in bier. Ik denk dat die candi sirop een meer merkbare smaak heeft, maar ook miniem. Maar die heb ik nog nooit gebruikt, alleen de donkere soorten.

• Ik weet het niet meer zeker maar volgens mij is het voordeel van glucose of invertsuiker (glucose/fructose) dat het erg bevorderend werkt voor de ester vorming tijdens de vergisting. Bv de banaansmaak (iso amyl acetaat) bij een weizen vergisting. Maar als je het makkelijk wilt doen…. Een kristalsuiker siroopje maken en een theelepeltje citroenzuur er bij tijdens het koken en voila…. Invertsuiker heb je

• Ik snap je list met de tetrahop, je moet toch wat.

Die zoethoudcoefficient van de glucose is tevens het werkelijk suikergehalte. Dus het doet maar voor 69% mee. Rekent BF daarmee het juiste SG niet uit? In ieder geval 100/69 maal zoveel als kristalsuiker.

Ik heb het wel eens gebruikt omdat ik het ergens van over had, ik heb behalve de hoeveelheid nooit enig verschil gemerkt in bier. Ik denk dat die candi sirop een meer merkbare smaak heeft, maar ook miniem. Maar die heb ik nog nooit gebruikt, alleen de donkere soorten.

BF kent Dextrose of Glucose niet dus heb ik dit manueel moeten invoeren en had inderdaad dezefde waarde als kristalsuiker ingegeven. Maar als er toch zo weinig verschil merkbaar is met kristalsuiker dan zal het vermoedelijk wel gewone kristalsuiker (ong. 600gr) worden want goedkoop is die glucose zeker niet!

• Wat ik wel raar vind aan de berekening van BF is het FG. 1014. Dit lijkt mij zo hoog? :/

Is precies 83%. Die M31 gaat vast tot 1.006 oftewel 93% SVG.
    Ik denk dat BF geen correctie voor de suikerstort doet.

Heb ik net ff getest met dit recept. Als ik de suiker hoeveelheden verlaag dan stijgt het eind SG en dat klopt dus. Maar bij geeft BF bij dit recept een eind SG van 1005 :/

• Al de brouwsoftwares hebben als 'tekortkoming' dat ze afgaan op de specs van de fabrikant over de vergistingsgraad. En dat is jammer want die klopt meestal van geen .... Het zou leuk zijn geweest mochten ze vanuit informatie uit eigenlijke brews van alle gebruikers een soort 'realistischere' vergistingsgraad kunnen halen.

• Wat ik wel raar vind aan de berekening van BF is het FG. 1014. Dit lijkt mij zo hoog? :/

Is precies 83%. Die M31 gaat vast tot 1.006 oftewel 93% SVG.
    Ik denk dat BF geen correctie voor de suikerstort doet.

Heb ik net ff getest met dit recept. Als ik de suiker hoeveelheden verlaag dan stijgt het eind SG en dat klopt dus. Maar bij geeft BF bij dit recept een eind SG van 1005 :/

BF heeft 3 verschillen de mogelijkheden om het eind SG te berekenen

De details weet ik niet zo goed en kan niet onmiddelijk de uitleg terugvinden maar uit ervaring weet ik dat 'Simple' dan neemt BF de Att opgegeven door de gist fabrikant en meestal komt dit overéén met wat ik uitkom.

Ondertussen wel al de M31 vervangen door de Lallemand Abbaye gist en daarmee kom ik volgens BF ook uit op SG 1.014.