Trage vergisting WLP 530

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dag brouwers,

Iemand ervaring met de WLP 530 ?

Ik ben gewoon te werken met de wyeast. Steeds peilsnelle vergisting en eind sg ten laatste na 7 dagen.

Nu zit em na 10 dagen nog steeds op 1026 (OG 1074) en ben gewoon te eindigen rond 1011.

Er is al veel gist uitgezakt maar wel nog lichte activiteit op het waterslot.

Het recept leek sterk op men vorige brouwsels en qua proces heb ik ook niets speciaals gemerkt. Enkel dat het maischen langer duurde en mijn rendement te laag was maar hier zie ik niet direct een verband.

• Starter gemaakt van 4,7 liter voor een brouwsel van 50 liter OG 1076.

Theoretische pitching rate iets van 0.8 milj/ml/pt’.

Gistvoeding en werkwijze steevast hetzelfde.

Brouwsel 30 minuten belucht en opnieuw voeding gegeven.

Ben wel niet zeker of ik effectief evenveel gist heb gekweekt dan bij de wyeast.

White labs vermeld dat het zakje tussen de 60 en de 120 miljard cellen bevat.

1026 gemeten met hydrometer.

• Starter gemaakt van 4,7 liter voor een brouwsel van 50 liter OG 1076.

Ben wel niet zeker of ik effectief evenveel gist heb gekweekt dan bij de wyeast.

Er bestaat een manier om te weten (door tellen) hoeveel gistcellen je hebt in je strarter. Hiervoor heb je een microscoop en telkamer nodig.

Als ik een telling doe heb ik gewoonlijk in een starter van 1,7L voor 44L bier ongeveer 1.500.000.000.000 cellen.

Alles hangt natuurlijk af hoe je een starter maakt en met welke ingrediënten.

• Nu zit em na 10 dagen nog steeds op 1026 (OG 1074) en ben gewoon te eindigen rond 1011.

Het hangt natuurlijk van de gist af of deze na 10 dagen al klaar is. Ik kwam dit onderwerp tegen waar de vergisting ook langer duurde : WLP530 Abbey Ale

Kan je trouwens op de verpakking nog zien hoe oud de gist is?

Life begins at 1.050

Steun het forum en doe je online aankopen (oa. Brouwland) via onze Trooper pagina of klik op het logo

• in mijn ervaring heeft problemen met maischen wel degelijk invloed op het verloop van de vergisting. Ik denk dat het effect heeft op de soorten gevormde suikers, het verschil zi je niet met meten maar voor de gist is dat anders. Bij mij heeft een maisch probleem meestal geleid tot trage en slepende vergistingen.

Verder, voor WLP gisten, zorg voor voldoende gistvoeding in je wort, en een starter is altijd beter.

• De gist was best te gebruiken voor november 2022.

Voor tellen van cellen heb ik ondertussen alle nodige materialen behalve een microscoop 😅.

Misschien moet ik het toch maar zoeken bij de maisch ?

Ik schroot vochtig. Omdat bestuiven te lang duurt had ik deze keer bevochtigd met een straal om daarna intensief om te roeren. Niet genoeg blijkbaar want de walsenmolen geraakte echter verstopt (zeer frustrerende ervaring) waardoor er veel korrels ongeschroot in de maisch zijn beland (pakweg 20%).

Omdat het zetmeel dat trager extraheert dacht ik dat dit aan de basis lag van het langer maischen.

Aan diastatisch vermogen kan het volgens mij niet liggen want de stort was ook vergelijkbaar met vorige brouwsels: ongeveer 85% pils / 10% munich / 3% tarwe / 2 % abby. Tenzij de mout te oud is. Lag pakweg een jaar in de kelder (droog en +\- 14 ‘C). Denk dat dat geen probleem mag vormen ?

• Ik zie niet direct iets over de viabiliteit op de site van white labs maar ben wel via hun pitch rate calculator gaan tellen.

Ze bevelen 1 pakje aan op 4,7 liter starter om zo tot 86 miljoen cellen per ml te komen.

Met de calculator van brewersfriend, waar ik de vitaliteit kan verlagen tot 79%, kom ik uit op 79 miljoen per ml.

Met mijn starter van 4,7 liter zat ik dus perfect.

Edited once, last by Zilvervos ().

• White labs geeft wel een vitaliteit aan, dat staat als het goed is zelfs op de verpakking als een tabel.

In ieder geval, productie datum zou 4 maanden voor de best by datum zijn, redelijk vers dus en zeker meer dan 90% vitaal. Je starter is ook groot genoeg.

Ik denk niet dat het probleem in de gist zit.

• Ik heb de WLP530 één keer gebruikt maar dat was in 2019 toen ik begon met brouwen en jammer genoeg maakte ik toen nog zeer weinig notities. Toen wist ik ook nog niet dat je beter een starter kon maken met deze vloeibare gisten, maar voor zover ik me kan herinneren had ik geen problemen met de vergisting. In iedere geval volgens de weinige noties wel het eind SG gehaald.

• Net SG gemeten van het andere gistvat. Dat was 1019. Vind ik wel al een ander verhaal.

Ik zal dan nog maar geduldig afwachten aangezien er nog lichte activiteit is. ‘K was nl aant overwegen om een diastaticus toe te voegen.

Smaak was ook al veelbelovend.

• Zijn ook wel extreem dure gisten percies 10€ bijna, zou dat dan zoveel beter moeten zijn dan een gedroogde van 2€?

Daar zijn reeds eindeloze discussies over gevoerd.

Ik persoonlijk ben voorstander van vloeibare gist.

Als ik dan een paar keer in’t jaar 50 liter maak ga ik niet inboeten. (Ik experimenteer af en toe wel met korrelgist in een afgesplitst wort 10-15 liter)

• Je weet niet zeker of die 4,7 L starter goed is gelukt en dat is wel een gokje voor 50L. Zelf zou ik een getrapte starter gemaakt hebben, bv 2 x 3 L of 1L opschalen naar 5 L.

De laatste keer dat ik 530 gebruikt heb was de starter 2 L voor 20L met een SG van 1080 een een co vergisting gedaan met BRY-97. Eind SG 1010 eigenlijk zonder problemen.

• Zijn ook wel extreem dure gisten percies 10€ bijna, zou dat dan zoveel beter moeten zijn dan een gedroogde van 2€?

Inderdaad, er is alleen over gezegd. Maar je hebt bij vloeibare gisten veel meer keuze, ook is vaak de herkomst bekend. Bv deze wlp 530 is een duvelgist. En voor de kosten hoef je het niet te laten. Je kan prima wat van de starter in de koelkast bewaren of invriezen (of een deel van de slurrie) voor een volgende batch

• Hoe kom je aan 8 maanden oud ?

Eigenlijk meer als 8 maanden aangezien het de vervaldatum is die op het pak staat. Maar als je een goede starter hebt gemaakt zou dat geen probleem mogen zijn. Ik zou de gist gewoon nog wat tijd geven om zijn werk te doen. Eventueel zou je kunnen overwegen om gistvoeding te gaan toevoegen maar ik denk dat met wat geduld de gist er ook wel komt.

Life begins at 1.050

Steun het forum en doe je online aankopen (oa. Brouwland) via onze Trooper pagina of klik op het logo

• Ik ga over een paar daagjes nog eens meten en dan waarschijnlijk overhevelen.

Heb net weer wat liggen studeren en ik denk niet dat er fundamenteel iets mis is gegaan met de starter.

Wanneer het volume groter wordt tov het aantal cellen zal de inoculation rate (pitching rate) zakken en hierdoor de yield factor (groei) toenemen. Tot op een bepaald punt dat het volume te groot wordt en de groei weer afneemt.

Komt erop neer dat men steeds meer en meer volume nodig heeft om dezelfde groei te verwezenlijken. Dat is dan niet efficient en wordt een getrapte starter interessant voor die optimale inoculation rate en bijgevolg yield factor te behouden.

Inoculation rate = #miljoen cellen/ml starter

Voor een optimale yield factor moet deze liggen tussen pakweg 25 en 125.

Wanneer ik dan een zakje met 100 miljard cellen gebruik voor een starter van 4,7 liter heb ik een inoculation rate van ongeveer 21 miljoen cellen/ml starter wat resulteert in een yield factor van 6.

De meest gunstige yield factor bekomt men bij een inoculation rate tussen 25-125 en die ligt dan tussen 6,2 en 7,7 max dus veel minder groei heb ik niet.

Maar soit, dit verhaal zit onder de motorkap van een goede pitching rate calculator en doet al het werk voor ons.

Ik zie de yield factor ook niet als iets belangrijks.

Hoe hoger de yield hoe efficiënter de gist zal vermenigvuldigen en hoe minder ME men nodig zal hebben.

Ik geef de voorkeur aan het gemakkelijker werken en moet daarvoor wat meer ME gebruiken.

Veel belangrijker dan de yield is dat de gist onder optimale omstandigheden kan groeien en zeer vitaal is.

Ik denk dan aan gebruik van gistvoeding en zuurstof.

PS: deze yield factors zijn gebaseerd op niet beluchten. Daarom dat deze optie ook is ingebouwd in de pitching rate calculator.

• Als mijn redenering klopt dan gaat een eventueel probleem met de viabiliteit van de gist niet opgelost geraken door een getrapte starter te maken.

De viabiliteit van je opgekweekte gist is sterk afhankelijk van het gebruikte opkweekmedium ( moutextract <=> echte wort <=> verrijkt mout extract met complexe gistvoeding, <=>...) en ook voornamelijk afhakelijk hoe vroeg je het opkweken stop in de laatste stap.
    Als je bij het opkweken in de laatste stap al je al de suikers laat opgebruiken, dan heb je sowiso laag vialabe gistcellen daar deze al hun reserves hebben opgebruikt. Bij de laatste opkweekstap moet je eigenlijk wat restsuikers over hebben (of toevoegen) als je de starter in je ijskast laat uitzakken. Door het afkoelen van de starter gaat de gist dan in dormante fase, als er nog voldoende suikers aanwezig zijn gaat de gist erst zijn glycogeen reserves eerst aanvullen en heb je dus viabele gist cellen.

• Een juiste timing wordt dan de uitdaging. Ik heb al eens een starter iets te vroeg weggezet waardoor de gist vertikte goed uit te zakken op lage temperatuur.

Zal natuurlijk ook van zijn flocculerend vermogen afhangen.

• Een juiste timing wordt dan de uitdaging. Ik heb al eens een starter iets te vroeg weggezet waardoor de gist vertikte goed uit te zakken op lage temperatuur.

Zal natuurlijk ook van zijn flocculerend vermogen afhangen.

Ik voeg meestal terug wat verse wort toe aan mijn starter en zet die dan na enkel uren in de koeling. En inderdaad je moet wel wat geduld hebben, meestal rond de 3 dagen tot die starter dan bezonken is. En in uitzonderlijke gevallen kan dit zelfs oplopen tot 7 dagen (of in specifieke gevallen zelfs meer, maar lager dan 7 dagen laat ik hem nooit uitzakken anders schiet je terug je doel voorbij.)

• Hoe kom je aan 8 maanden oud ?

Eigenlijk meer als 8 maanden aangezien het de vervaldatum is die op het pak staat. Maar als je een goede starter hebt gemaakt zou dat geen probleem mogen zijn. Ik zou de gist gewoon nog wat tijd geven om zijn werk te doen. Eventueel zou je kunnen overwegen om gistvoeding te gaan toevoegen maar ik denk dat met wat geduld de gist er ook wel komt.

Bij White labs staan de twee data op het pakje. De MFG en de Best by datum. Dus als hij in november 22 vervalt is hij niet echt oud hé.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Na contact met brouwland ben ik het volgende te weten gekomen:

De MFG datum wordt niet meer vermeld op de verpakking van White labs, idem voor de Wyeast. (ik ben dus niet gek 😅).

White labs garandeert een viabilteit van minstens 85% wanneer de gist gebruikt wordt voor de ‘best before’ datum.

• Komt wel goed. Ik ga straks overhevelen en nog eens meten.

Waterslot vertoonde gisteren nog wat activiteit, vandaag volledig stilgevallen. 14 dagen verder nu.

Ik zat met 19’C (eerste 3 dagen) ook aan de minimale vergistingstemperatuur, zal ook zeker meegespeeld hebben.

• Zijn ondertussen weer 8 dagen verder.

Gemeten densiteit 1012.

Ik laat em nog een paar daagjes en ga dan coldrashen om zo veel mogelijk te laten bezinken.

Jong bier was al redelijk helder en smaak zat ook prima.

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue