Eigen recept geprobeerd

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Beste brouwers,

Ik zit met een vraag. Mijn laatste brouwsel was een kriek uit een eigen recept (proberen op te maken) en met krieken uit de boom in de tuin (3kg rode, 3 kg witbuiken)

En ik heb de indruk dat bijna al mijn brouwsels een beetje naar hetzelfde smaken, ongeacht het een kriek of niet is. Iemand een idee hoe dit zou kunnen komen?

Alvast bedankt.

mvg

• brouwerwaldonk ik weet het zo niet goed. Ik vrees dat het een beetje het bier op zich is.

Ik heb hem gisteren eens overgeheveld naar een ander gistingsvat om de krieken en de gist eruit te krijgen. Hier heb ik al wat van geproefd en echt als een kriek smaakt hij niet (wat mss te wijten kan zijn aan de witbuiken die ik gebruikt heb).

Ik zou eigenlijk iemand moeten vinden die eens wilt proeven en me kan vertellen wat ik eventueel kan veranderen aan het recept of aan mijn brouwhandelingen. Want het brouwen op zich is een simpel gegeven, maar er kan op veel momenten toch wel iets verkeerd gaan wat de smaak serieus kan beïnvloeden (dit maakt het ook interessant).

Bij mij thuis zijn het geen grote bierdrinkers en de meeste vrienden zeggen dat ze het wel lekker vinden, maar zelf ben ik er niet 100% van overtuigd.

• Dat heb ik ook gehoord. dat ze de pitten ook gebruikten als smaakmakers. Dus ik heb ze eerst ontpit en dan er bij gedaan. Ik heb ze wel eerst wat in de diepvries moeten bewaren. Met dat warme weer van de laatste dagen was dit zeer moeilijk om ze langdurig te kunnen bewaren tot aan de brouwdatum. De meeste krieken waren of wel al rot aan de boom.

Hier is het recept Ik heb eerst een witbier proberen te creëren. Ik heb dit al eens gedaan en toen was het op basis van een geuze bier en dat bier was redelijk goed gelukt.

72% efficiëntie

Batchvolume: 25 L

Kooktijd: 60 min

Maischwater: 19.7 L

Spoelwater: 14.36 L

Totaal water: 34.06 L

Kookvolume: 30.08 L

SG voor koken: 1.043

Kenmerken

Begin SG: 1.056

Eind SG: 1.010

IBU (Tinseth): 11

BU/GU: 0.20

Kleur: 9.1 EBC

Maischen

Temperatuur — 50 °C — 15 min

Temperatuur — 63 °C — 30 min

Temperatuur — 70 °C — 30 min

Mouten (5.4 kg)

2.5 kg (42.4%) — Viking Malt Pale Ale 2-Row — Graan — 6 EBC — Maischen

1.25 kg (21.2%) — Viking gemoute haver — Graan — 4 EBC — Maischen

1.2 kg (20.3%) — Viking Malt Wheat — Graan — 6 EBC — Maischen

450 g (7.6%) — Viking Malt Rye — Graan — 7 EBC — Maischen

Overige (500 g)

500 g (8.5%) — Sugar, Table (Sucrose) — Suiker — 2 EBC

Hop (20 g)

10 g (8 IBU) — Perle (Bloemen) 8% — Koken — 60 min

10 g (3 IBU) — Saphir (Bloemen) 3.5% — Koken — 60 min

Diversen

3.94 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Maischen

4.01 g — Gypsum (CaSO4) — Maischen

3.04 g — Magnesium Chloride (MgCl2) — Maischen

1.6 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Spoelen

1.63 g — Gypsum (CaSO4) — Spoelen

1.24 g — Magnesium Chloride (MgCl2) — Spoelen

4 g — Supermoss HB Five Star — Koken — 10 min

10 g — Orange Peel, Bitter — Koken — 5 min

Gist

1 pakje — Fermentis S-04 SafAle English Ale 75%

1 pakje — Fermentis T-58 SafBrew Specialty Ale 70%

• Met dat warme weer van de laatste dagen was dit zeer moeilijk om ze langdurig te kunnen bewaren tot aan de brouwdatum. De meeste krieken waren of wel al rot aan de boom.

Volgende keer gewoon invriezen. Kan geen enkel kwaad voor je brouwsel en het sap gaat er gemakkelijker uitkomen.

Life begins at 1.050

Steun het forum en doe je online aankopen (oa. Brouwland) via onze Trooper pagina of klik op het logo

• Citeer

Volgende keer gewoon invriezen. Kan geen enkel kwaad voor je brouwsel en het sap gaat er gemakkelijker uitkomen.

Ik heb ze ook eerst ingevroren voordat ik ze gebruikt had.

Ik denk toch dat er een verschil zat tussen de krieken. De rode krieken waren echt goed hard en mooie rode kleur. De wit buiken waren zeer teer, die werden ook als eerste slecht. Maar in het algemeen geen slechte krieken :D

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue