Fermentis gisten wijzigingen

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Bij Fermentis hebben ze de temperatuur adviezen bijgewerkt van hun gisten:

Code
    Point of attention

Note that you could find different temperature recommendations on our 11,5grs sachets or on an old version
    of our TDS. In a logic of continuous improvement and thanks to the applied research, conducted by our R&D teams on our different yeast strains, we have recently updated our fermentation temperature recommendations to better serve brewers and homebrewers.

For sustainable reasons, we made the choice to use our remaining stock of printed sachets before we re-print new ones, this is the reason why you could find differences on usage recommendations between sachets (or older versions of our TDS) and our website.

We'll make the adjustments on the sachets as soon as possible. In the meantime, don't worry if you have already fermented your beers by following our previous usage recommendations, you'll still obtain GREAT results!

Bij de diverse producten op de website staan al de juiste temperaturen die uiteindelijk ook op de zakjes te zien zullen zijn.

• Ik pik bij dit onderwerp aan omdat het ook over Fermentis gisten gaat :

Als je op het zakje van T-58 gist kijkt, dan is het advies '11,5 gram in 20 tot 30 liter'. En als je op de Fermentis datasheet kijkt staat er '50 to 80 g/hl in primary fermentation' --> dat is 5 tot 8 gram in 10 liter of 10 tot 16 gram in 20 liter, en 30 liter nog meer...

Dat komt toch niet overeen ?

• Ik pik bij dit onderwerp aan omdat het ook over Fermentis gisten gaat :

Als je op het zakje van T-58 gist kijkt, dan is het advies '11,5 gram in 20 tot 30 liter'. En als je op de Fermentis datasheet kijkt staat er '50 to 80 g/hl in primary fermentation' --> dat is 5 tot 8 gram in 10 liter of 10 tot 16 gram in 20 liter, en 30 liter nog meer...

Dat komt toch niet overeen ?

Lees het Engelse verhaal, oude zakjes zijn nog steeds in omloop.

• Heb ik zeker net twee weken terug nog een van de laatste 20 gram pakjes gekocht,

Dat van die pitchrates had ik al eens bekeken op de website. Voor de meeste bieren maakt het niet echt veel uit, alleen de heel zware hebben aanzienlijk meer nodig. Maar daarvoor pakte ik altijd al de CBC-1.

• Allee, nog wat meer verspilling dan

Denk het niet. Hun aanbeveling zijn nu hoger. Vroeger was dat 2 tot 7 gr per hl. Nu 2 tot 35g per hl. Hangt af van het alcoholgehalte en de carbonatie. Ook een manier om je productie op te drijven. ^^

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Haha, en als je dan het volgende nog eens leest: "Opened sachets must be sealed and stored at 4°C (39°F) and used within 7 days of opening."

Bij mij gewoon met elastiekje errond en dan in een afgesloten pot in de koelkast, gebruik ik meestal een heel jaar. :blush:

• Heb ik zeker net twee weken terug nog een van de laatste 20 gram pakjes gekocht,

Hangt ervan af hoe groot hun stock is natuurlijk. ;) Zolang de houdbaarheidsdatum niet overschreden is, wat bij die korrelgisten al een aantal jaren is, zal het wel niet veel uitmaken.(Bij BL is dit al enkel maanden geleden veranderd)

• Hier ook zo. Alleen... hoe kan je weten of de gistjes nog voldoende levendig zijn?

Denk dat je dit snel genoeg zal merken.

Ik koop enkel nog CBC-1. Dit is maar 11g en veel sneller leeg. Ik gebruik 1g per 10 L, zoals aangegeven en na een half jaar vliegt de overschot de vuilbak in.

• Pas de Belle Saison gebruikt, volgens opdruk zakje goed tot 07/2021, bewaard in koelkast bij 5°C, no prob gehad (of chance gehad). Denk dat die korrelgisten wel wat kunnen hebben ( met respect voor hygiëne en temperatuur) 😉🍻

Jazeker, die gisten kunnen meer aan dan je denkt. Ook qua koeling kunnen die gerust enkele maanden zonder. Ze zullen dan misschien wat sneller verouderen maar uiteraard is het best ze in de koeling te bewaren.

Dat van die pitchrates had ik al eens bekeken op de website. Voor de meeste bieren maakt het niet echt veel uit, alleen de heel zware hebben aanzienlijk meer nodig. Maar daarvoor pakte ik altijd al de CBC-1.

Ik heb vorige week nog een zakje van 20 gr ontvangen :( maar is nog goed tot 01/2025 :thumbup:

• Jazeker, die gisten kunnen meer aan dan je denkt. Ook qua koeling kunnen die gerust enkele maanden zonder. Ze zullen dan misschien wat sneller verouderen maar uiteraard is het best ze in de koeling te bewaren.

Even men eigen Quote nuanceren. Uiteraard ongeopend en niet aan extreme hoge temperaturen blootgesteld. . :blush:

• Eens geopend, dat vergeten te vervangen zakje is bijna twee jaar gebruikt door mij.

En als de hergisting van enkele bieren al na ongeveer 7 of 8 dagen volledig is (de druk loopt niet meer op) denk ik dat die gist nog prima is. Dus als je netjes werkt, zorgt dat het zakje goed dicht en koel bewaard wordt, kun je er zeker wel een jaar mee doen.

Gesloten (altijd gesloten geweest) en gekoeld bewaarde zakjes in ieder geval van Fermentis vertonen na 5 jaar nog geen veroudering verschijnselen. Vergeleken met vloeibare gist is korrelgist een robuust product.

• Pas de Belle Saison gebruikt, volgens opdruk zakje goed tot 07/2021, bewaard in koelkast bij 5°C, no prob gehad (of chance gehad). Denk dat die korrelgisten wel wat kunnen hebben ( met respect voor hygiëne en temperatuur) 😉🍻

De laatste Dubbel die ik gebrouwen heb was met een korrelgist die 3 jaar over tijd was. Was wel een MJ gist.

Totaal geen probleem gehad echter wel altijd bewaard in de koelkast.

Enig "probleem" is dat bij een bottelgist het zakje steeds open gemaakt wordt.

Welk effect heeft dat op de vitaliteit van die gist ? Ik gebruik onderhand m'n F2 ook al 2 jaar.

• De laatste Dubbel die ik gebrouwen heb was met een korrelgist die 3 jaar over tijd was. Was wel een MJ gist.

Totaal geen probleem gehad echter wel altijd bewaard in de koelkast.

Enig "probleem" is dat bij een bottelgist het zakje steeds open gemaakt wordt.

Welk effect heeft dat op de vitaliteit van die gist ? Ik gebruik onderhand m'n F2 ook al 2 jaar.

Misschien toch vaker brouwen ;)… of gewoon een nieuw pakje… kost je in 2 jaar ook de kop niet

• Enig "probleem" is dat bij een bottelgist het zakje steeds open gemaakt wordt.

Ik als ik een nieuw zakje F2 bottelgist open maak, dan herpak ik dit dadelijk in 19 zakjes van 1 gr die vacuüm geseald worden (de laatste gram gebruik ik dan om op dat moment te bottelen) en netjes in een doosje samen met de originele verpakking (om de vervaldatum nog te weten) in de ijskast opgeborgen.
    Zo moet je niet steeds je pakje open en sluiten, enkel steeds één (of meer indien nodig) klein zakje nemen zonder dat je dan ook nog iets moet afwegen.

De vitaliteit, aangezien ik steeds van die 1 gr bottelgist een ministartertje maak (eigenlijk gewoon wakker maak in wat appelsap of wort van 1040SG) weet ik steeds of die nog vitaal genoeg is. Als die niet binnen enkele uren actief is dan wordt het tijd om een nieuw pakje aan te schaffen en de rest wat nog in de ijskast ligt weg te gooien ( dit laatste trouwens nog nooit voor gehad)

• Hangt ervan af hoe groot hun stock is natuurlijk. ;) Zolang de houdbaarheidsdatum niet overschreden is, wat bij die korrelgisten al een aantal jaren is, zal het wel niet veel uitmaken.(Bij BL is dit al enkel maanden geleden veranderd)

Heb jij bij BL de nieuwe purepitch nextgen WLP verpakkingen al gezien?

• Ik als ik een nieuw zakje F2 bottelgist open maak, dan herpak ik dit dadelijk in 19 zakjes van 1 gr die vacuüm geseald worden (de laatste gram gebruik ik dan om op dat moment te bottelen) en netjes in een doosje samen met de originele verpakking (om de vervaldatum nog te weten) in de ijskast opgeborgen.
    Zo moet je niet steeds je pakje open en sluiten, enkel steeds één (of meer indien nodig) klein zakje nemen zonder dat je dan ook nog iets moet afwegen.

De vitaliteit, aangezien ik steeds van die 1 gr bottelgist een ministartertje maak (eigenlijk gewoon wakker maak in wat appelsap of wort van 1040SG) weet ik steeds of die nog vitaal genoeg is. Als die niet binnen enkele uren actief is dan wordt het tijd om een nieuw pakje aan te schaffen en de rest wat nog in de ijskast ligt weg te gooien ( dit laatste trouwens nog nooit voor gehad)

Ik gebruik nog deze methode en ieder jaar neem ik een nieuw zakje als het nog niet op is. Maar omdat ik niet de mogelijkheid heb om mijn flesjes gedurende enkel weken op 24°C te bewaren (een derde koelkast staat op mijn verlanglijst) duurt het vaak wat langer voor er voldoende koolzuur aanwezig is.