Eerste brouwsel met Brewmonk 30L

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ziezo, eerste brouwdag met de Brewmonk zit er op. Heel leerrijk, hier en daar zit ik wel met nog wat vragen.

Een paar dingen die ik ondervond tijdens het brouwen:

- Bij het maischen had ik gekozen voor 1800 watt voor alle stappen (62°, 72°, 78°), iets wat ik hier al las om een overshoot te vermijden bij hogere wattages. Wanneer hij bij de eerste stap 62° had bereikt is hij toch nog doorgeklommen tot 68°, om daarna héél zachtjes te dalen tot 62° voor het laatste kwartiertje. Omdat ik door de bovenste filterplaat niet goed kon zien of het allemaal wel goed ging heb ik die er snel afgedaan en af en toe geroerd om geen tunnels te krijgen.

- Naar het eind van de kook sloeg de Brewmonk een paar keer af door (wat ik dan denk..) oververhitting. Terwijl de wort aan het afkoelen was ben ik gaan opzoeken en zou dat kunnen komen door te fijne mout, wat wel zou kunnen aangezien het ook de eerste keer schroten was :/(foto van wort in bijlage). Bij het schoonmaken zag ik inderdaad een bruine rand op het warmte element, maar dat is intussen allemaal mooi opgekeusen zonder enig spoor. Zou dit ook kunnen komen door de hopspider die in contact stond met het warmte element? (op inductie had ik voor dat wanneer de spider rechtop stond het water heviger ging broebelen)

- Doen jullie met of zonder bazooka filter? Naar het einde van het vullen van mijn vergistingsvaten kwam er geen druppel meer uit het kraantje ondanks er nog een liter of 3 in de ketel zat (met heel veel deeltjes).

- Voor de hoeveelheid water heb ik steeds Brewfather gevolgd. Toch eindigde ik op het einde met een kleine 2L te veel. Hierdoor ligt mijn SG waarde ook iets wat te laag voor wat ik in gedachten had.. Bon, kan ik mee leven. Wel interessant dat ik volgens de ketel eindigde met 12L, en er nu 7L staat te vergisten. Die laatste liters zijn zoals hier boven vermeld in de ketel gebleven door teveel trub.

Al bij al ben ik blij met de ervaring. Het wordt nog spannend binnen 5 weken om te zien of alles gelukt is...

Ik heb nog wat vergistingsemmers liggen dus ga wel snel opnieuw brouwen. Als jullie tips hebben voor de volgende brouwdag hoor ik dat graag!

• Bij het maischen had ik gekozen voor 1800 watt voor alle stappen (62°, 72°, 78°), iets wat ik hier al las om een overshoot te vermijden bij hogere wattages. Wanneer hij bij de eerste stap 62° had bereikt is hij toch nog doorgeklommen tot 68°, om daarna héél zachtjes te dalen tot 62° voor het laatste kwartiertje. Omdat ik door de bovenste filterplaat niet goed kon zien of het allemaal wel goed ging heb ik die er snel afgedaan en af en toe geroerd om geen tunnels te krijgen.

Als je inmaischt op 62°C, laat dan de pomp even uit zodat het moutbed zich kan vormen. Zet ook meteen je element op 1500 watt. Het hoeft niet echt op te warmen, gewoon je wort op die temperatuur houden. Zorg meteen ook voor een goede flow door de pomp ver genoeg open te zetten. Dat je een beetje overloop hebt in het begin kan geen kwaad, naarmate je maisch vordert neemt dit af.

Die bovenste filterplaat moet je echt laten zitten, die zorgt net voor een mooie verdeling van het wort doorheen heel je filterbed. Als ik je foto zie, dan zie ik je wort krachtig op 1 plek je beslag in gaan, net het tegenovergestelde van wat je wil bereiken. Die straal moet je trouwens voorkomen, best kan je een stukje silicone slang toevoegen dat bovenop de filterplaat kan rusten. Dit geeft minder zuurstofinslag en kan helpen HSA te voorkomen.

En roeren... niet doen! Je hele systeem is gemaakt om niet te hoeven roeren en door wel te roeren ga je er juist voor zorgen dat het systeem niet werkt. Dat geroer is ooit ontstaan ergens op een bepaald forum ( ;) ) en is hardnekkig blijven hangen. Het enige moment dat je wél moet roeren, en dan ook héél erg goed, is bij het inmaischen om te zorgen dat je geen deegballen krijgt. Dit zijn ballen waarin de mout eigenlijk niet vochtig is en er dus geen enzymatische activiteit plaatsvindt. Door goed te roeren en je mout in deeltjes toe te voegen kan je dit makkelijk voorkomen.

Als je geen goede flow doorheen je beslag krijgt, dan maisch je waarschijnlijk veel te fijn. Zet de opening in je moutmolen op 1.3 - 1.4mm en je zal een goede flow hebben. Eventueel kan je wat rijsthulzen toevoegen als je veel andere granen dan gerst gebruikt (vooral tarwe kan een probleem vormen).

• Dit volg ik even, mijn eerste brouwsel met de Brewmonk staat volgende week op de planning. Kan je dus jammer genoeg niet helpen.

• Ik heb ongeveer 25 brouwsels op de teller staan met de BrewMonk. Ik beschouw mezelf dus niet als een expert maar ik kan wel zeggen dat ik m'n ketel al wat heb kunnen leren kennen. Daarom hier enkele tips/tricks die ik vooral heb geleerd door te lezen hier op het forum en door trial and error:

Bij pils- en tarwemout stel ik mijn moutmolen in op 1,4mm ongeveer en ik heb nog nooit filterproblemen gehad.

Ik heb ook deelgenomen aan die hardnekkige mythe die Walter hier beschrijft van het roeren tijdens maischen maar de realiteit is dat het slechts een heel klein verschil in rendement maakt. Gebruik dus zeker de bovenste filterplaat en zet je pomp niet helemaal open, ongeveer half is prima. Een bijkomend voordeel van het niet roeren is dat je wort na het filteren veel minder rommel bevat dan wanneer je wel zou roeren.
    Qua rendement stel ik mijn brouwzaalrendement op BrouwHulp in op 70% en dan kloppen de getalletjes wel. Bij maischrendement zit ik gemiddeld 8 à 10 SG punten onder de voorspelling maar na het spoelen en koken klopt het SG in het gistvat wel en dat is waar het om draait.

Ik gebruik het kraantje enkel om tussendoor monstertjes te nemen om met de refractometer het maischen te kunnen volgen. Hier zit geen bazookafilter op, die geeft (naar het schijnt want bij mij heeft die er nooit opgezeten) alleen maar problemen.

Hop gaat er ook gewoon los in, een hopspider gebruik ik tijdens het koken niet. Dat zorgt daarna voor meer prut op je bodem maar die laat je mooi achter bij het hevelen naar je gistvat. Ik kook overigens op 2200 watt, dat zorgt bij mij voor een rollende kook zonder dat die in overdrive gaat. Die bruine rand die je beschrijft onderaan op de bodem heb ik ook maar die komt er bij het poetsen vrij makkelijk weer af.

Maar hoe krijg je je wort dan in je gistvat? Dat is de grootste gamechanger geweest die ik nergens ben tegengekomen in boeken maar opgepikt heb dankzij ervaren collega's hier op het forum. Na het koelen leg je wat balkjes onder de achterkant van de bodem van je BrewMonk zodat die schuin naar voren staat. Uiteraard niet zo schuin dat je wort eruit loopt of dat de BrewMonk kantelt maar voor de rest mag dat best schuin zijn. Dan zet je die (ontsmette!) hopspider er langzaam in samen met een jumbo hevel erin en maak je die vast met bv. deze clip. Deksel er op voor zover dat nog kan en minstens 1u of zelfs langer laten uitzakken. Ondertussen heb je genoeg tijd om het grootste deel van je opkuis te doen en je gistvat te ontsmetten. Als dat uur of zelfs langer voorbij is dan kan je rustig hevelen in je gistvat en je zal merken dat je heel helder wort naar je gistvat brengt, veel beter dan wat je in je gistvat brengt langs dat kraantje. De prut van je hop en je eiwitten ligt dan mooi op de bodem en dat kan je er makkelijk weer uitpoetsen. De hevel stopt vanzelf wel met hevelen, in het begin probeerde ik opnieuw om toch nog een beetje meer in het gistvat te krijgen maar dat is zeker geen topkwaliteit aan wort meer. Het is eventjes uitzoeken wat je verliezen zijn maar eens je dat weet zal je altijd mooi wort in je gistvat hebben zitten en je bier zal er alleen maar beter op worden. ;)

• Zet je je brouwketel dan telkens op een tafel of een verhoogje? Als ik zo wil overhevelen stopt het op 3/4de omdat het niveau in het gistvat en de kookketel even hoog staan.

Mijn Brouwketel staat idd op een tafel dus die gaat zover hij kan 😉.

• Stomme vraag misschien maar kan je de pomp niet gebruiken om je wort van de brouwketel naar het gistvat over te hevelen?

Dan neem je al je prut mee door de pomp en in je gistvat. Na het spoelen haal je je moutkorf eruit inclusief bodemfilterplaat daar dat de bodem van de moutkorf is 😉.

• Kan je er geen soort filter opzetten? Bijvoorbeeld zoals Grainfather doet in de G30?

Misschien kan dat, maar zoiets laat ik over aan de meer technisch onderlegde collega’s hier. Voor mij werkt dit systeem prima. Ik hou na het koken zo’n 29 liter over (of daar mik ik toch naar), en daarmee hevel ik zo’n 24 à 25 liter heldere wort mee naar het gistvat. Een beetje afhankelijk van hoeveel hop er in het recept zit natuurlijk. De eiwitten die toch nog mee in het gistvat zitten zakken snel uit en blijven achter na het hevelen naar het lagervat 😉.

• Dan zet je die (ontsmette!) hopspider er langzaam in samen met een jumbo hevel erin en maak je die vast met bv. deze clip. Deksel er op voor zover dat nog kan en minstens 1u of zelfs langer laten uitzakken.

Ik heb hier al deze hevel liggen, inderdaad een goeie tip! Zou er nooit op gekomen zijn om zo de combinatie hopspider/hevel te gebruiken. Hoewel ik niet zot ben van dingen in de wort te zetten als ze aan het koelen is. Is reinigen met starsan voldoende of is hier iets bijkomend voor nodig?

• Na wat rond snuisteren op het forum vond ik nog een aantal tips zoals het water opwarmen tot net iets voorbij de eerste maischtemp, mout erin storten, dan zonder pomp en verhitting het maischbed 10 minuutjes laten inwerken. Dan pas voorzichtig op temperatuur houden op laag wattage en laten circuleren.

Heb al goesting in de volgende keer ;)

Al doende en vooral veel brouwen, je wordt er vanzelf steeds handiger in.

• Input na toch al meerdere batchkes te hebben gedraaid met de Brewmonk.
    Moutmolen staat op hier 1.14 en geeft bij mij het beste resultaat, tot nu toe kloppen waardes wel.
    Moet er wel bijzeggen dat ik ook wel rijsthulzen gebruik in de moutstort.
    Maischen doe ik met de Brewmonk op 1500W,
    Bij het toevoegen van de mout roeren om klonters te voorkomen en dan nog 1 keer na een 10tal minuten een keer ronddraaien. Dan de bovenste filterplaat erop en na 15 minuten zet ik de kraan open (halve stand) en laat rustig kabbelen op de filterplaat, ik voorkom altijd overflow. Gebruik een stuk slang vanaf je pomp pijp om je wort rustig op de bovenste filterplaat te laten stromen.

Kook laat ik 'em op 2500W doorgaan. Aankoeken op de bodem is er altijd wel een beetje.

Hop en andere specerijen doe ik in een spider maar kan je evengoed in je vat droppen.

Heb al gemerkt dat bij 2200W de Brewmonk kookresultaten niet altijd constant zijn.

Hevelen, Ik gebruik dan wel weer het kraantje en de bazooka of een filterheks, beide gaan goed tot nu toe.
    Systeem van Kristof is weer een andere aanpak maar werkt zeker even goed of beter ;)

Het is belangrijk om lang genoeg te laten uitzakken na je whirlpool, 1u of meer is geen uitzondering.

Na dat je overgeheveld hebt, trub wegkieperen, vullen met water 10 tal liter (recup koelen) en met PBW of Chemipro Wash reinigen, al het vuil en aangekoekte resten gaat er heel makelijk af,

Al bij al zit ik met een verlies van ongeveer 2L op een kookbatch van 23L, dat is 21L in de fermenter.

Veel plezier met je Brewmonk en succes met je biertjes :clinking_beer_mugs: