Wat zit er op mijn jongbier?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb het er privé al over gehad met Koen Sels en Serge maar het lijkt mij wel zinvol om dit eens open te trekken naar de rest van het forum. Het zou misschien een leermoment kunnen zijn voor iedereen.

Bij het afgelopen brouwsel vond ik dit bovenaan op mijn jongbier. Het kwam er op als de vergisting volledig klaar was, enkele dagen nadat ik ben gaan conditioneren op 16 graden. Vat is sinds het overhevelen na enkele dagen niet meer open geweest, toen de vergisting nog bezig was. Dit bier is inmiddels gebotteld, ik proef geen gekke smaakjes en het bier ziet eruit zoals het zou moeten (voorlopig althans, moest dit veranderen laat ik het zeker weten 😉).

Wat denken jullie? Waarmee heb ik hier te maken? 😉

• Dus het is er op gekomen na het overhevelen of al in het vat van de hoofdvergisting?

Heeft toch wel iets weg van Kaam of familie daarvan

Ik heb na een 3-tal dagen overgeheveld (vergisting ging best snel) toen de vergisting nog bezig was, ook wat extra suiker toegevoegd om zeker te zijn dat alle zuurstof weer uit het vat geduwd zou worden. Na een dag of 10 heb ik de temperatuur laten dalen tot 16 graden en dan nog een dag of 3 later zag ik dit op het bier. Ik heb onmiddellijk gecoldcrasht en na nog eens 10 dagen is dit het resultaat. Het is in die 10 dagen coldcrash zeker niet erger geworden maar ook niet echt beter 😉.

• Met een brett zie je toch een ring of ringen op het bier ipv drijvende slierten? Maar dat laagje op het oppervlak klopt dan wel weer. In een pet fles kan je dat mooi zien, een laagje met wat korte sliertjes omlaag.

Toch ergens een besmetting opgelopen dus. Hergebruikt of opgekweekt gist misschien?

• Dit is volgens mij toch echt kaam. Meestal veroorzaakt door teveel zuurstof na overhevelen of een lek vat.

Zo te zien zo'n "zuurkool" van van 30 liter? Niets mis mee, maar ik zou niet naar een dergelijk vat "toe" hevelen met een kopruimte die de hele diameter van het vat omvat.

Dan toch liever mandflessen of PET flessen met smalle opening en tot de nok toe vullen.

Ik denk als je niets anders hebt je het best niet overhevelt en ook het vat tussendoor niet opent.

Ik heb er ook zo een gehad (weggegeven) en vervangen door een RVS vat. Overhevelen doe ik nog zelden.

• Met een brett zie je toch een ring of ringen op het bier ipv drijvende slierten? Maar dat laagje op het oppervlak klopt dan wel weer. In een pet fles kan je dat mooi zien, een laagje met wat korte sliertjes omlaag.

Toch ergens een besmetting opgelopen dus. Hergebruikt of opgekweekt gist misschien?

Nee geen hergebruikte of opgekweekte gist, gewoon 2 zakjes BE-256 😉.

Ik ben toch wel blij dat ik een RVS CCT heb dan zie ik dergelijke zaken niet en maak ik me ook geen zorgen. Als de smaak van mijn bier maar goed is ;)

Ik vind dat net een enorm voordeel aan FerMonsters, dan zie je wat er gebeurt. Al was het enkel om eruit te leren.

Ik heb nu 2 Fermonsters van 27 liter. Een theorie zou kunnen zijn dat die bovenaan toch niet 100% luchtdicht is. Zolang de vergisting bezig is, is dat geen probleem en merk je ook niets omdat de CO2 gewoon door de blow-off naar buiten gaat zoals voorzien. Maar ik merk ook dat van zodra ik zak in temperatuur (conditioneren op

16 graden en vervolgens coldcrash) trekt het vat ook niet samen (ondanks dichte stop en terugslagklep) dus zal die toch ergens lucht binnen pakken en is dit het gevolg.

Ik denk eraan om eentje van 23 liter bij te kopen waarin ik kan overhevelen en die kan dan tot de nok gevuld worden.

• Ik heb het er privé al over gehad met Koen Sels en Serge

En wat zeggen Koen en Serge hier van?

Het witte dat bovendrijft zou gist kunnen zijn, ik denk niet dat het kaam is: het is niet echt een vlies.

De bruine slierten vind ik onrustwekkender, denk geen Brett maar een andere infectie.

Kristof zegt dat hij niets verkeerds proeft, de toekomst zal het uitwijzen.

Waait het schuim van uw pint, dan is er zeker te veel wind. :beer_mug:

• Die PET flessen van 23 liter zijn heel geschikt, gewoon een stop met waterslot er op en klaar. Bij voorkeur zonder kraan er op, leeghevelen gaat erg goed omdat je ziet waar je met de hevel zit.

En als die vol zit tot in de hals is er ook geen noemenswaardig probleem met een coldcrash. Het is de lucht die zo erg krimpt, niet je bier.

• Zonder dit onder een microscoop te leggen kan je moeilijk met zekerheid stellen wat voor een infectie dit is.
    Maar wat dit nu exact is, is eigenlijk bijzaak er zijn zo veel infecties die een pellicule vormen. (Ik gok in eerste instantie op een Candida)
    Je moet de oorzaak en remedie kunnen formuleren zodat dit niet meer voorvalt en dan kom je pas verder.

Belangrijk is dat je weet dat 99% van de pellicules zich alleen vormen als er zuurstof in je kopruimte aanwezig is!!
    En van zodra je je lagervat gaat koelen (vb van 23°C naar 18°C) je dadelijk een onder druk creëert in je vat (zie het filmpje op MTF) en moet je ook 100% zeker zijn dat je vat dus 100% afgesloten is op dit moment.

Je kan altijd een dichtheidstest doen door je lege fermonster volledig opgesteld (met een terugslagklep onder het waterslot natuurlijk) eerst in de warmte te zetten ( nu met dit weer in het zonnetje mag dat geen probleem zijn) en eenmaal opgewarmt daarna in de koeling. Dan zou er onder druk moeten ontstaan en zou deze onderdruk behouden moeten blijven tot de volgende dag. Zo niet zit je ergens met een lek en moet je dus het lek gaan opsporen.

• En als die vol zit tot in de hals is er ook geen noemenswaardig probleem met een coldcrash. Het is de lucht die zo erg krimpt, niet je bier.

De kubieke uitzettingscoëfficiënt voor water (en ook bier) is per graad Celsius is 0.21. (ten minste van af 4°C en hoger)
    Met ander woorden bij een temperatuur stijging of daling van 1°C zal je volume met 0.02% toenemen of krimpen
    Voor PET fles van 23l die je van 25°C naar 15°C koelt is dit dus al een kleien 50ml, van 25°C naar 5°C al 100ml.

Stel dat je kopruimte bij een volle fles PET fles van 23l ongeveer 100ml is , als je deze cold crasht naar 5°C wordt de kop ruimte dus plots 2x zo groot!
    Je gaat dus je originele 100ml CO2 in je kopruimte voor 50% verdunnen met lucht die je aanzuigt wat resulteert in een zuurstof concentratie van 10% boven op je bier.

:/ :/

• Kristof A je zegt: Maar ik merk ook dat van zodra ik zak in temperatuur (conditioneren op

16 graden en vervolgens coldcrash) trekt het vat ook niet samen (ondanks dichte stop en terugslagklep) dus zal die toch ergens lucht binnen pakken en is dit het gevolg.

Je geeft hier zelf de oorzaak aan van dit probleem: uw vat is niet luchtdicht.

Ik vergist/lager nog altijd in emmers.

Bij vergisting staat het deksel bol. Bij afkoelen komt dit deksel hol te staan en blijft zo gedurende de periode van koud lageren. Als dit niet zo is dan weet ik dat ik een probleem heb.

• Kristof A je zegt: Maar ik merk ook dat van zodra ik zak in temperatuur (conditioneren op

Je geeft hier zelf de oorzaak aan van dit probleem: uw vat is niet luchtdicht.

Ik coldcrash meestal een week op 5° met een terugslagklep aan de onderkant van de stop.

Zoals ik Kristof al vertelde, is er de eerste dagen weinig te merken aan de Fermonster. Pas na een dag of 4 gaat die echt indeuken door de onderdruk. De deuken zijn dan echt serieus, maar de Fermonster kan daartegen.

Bij het bottelen laat ik er dan lucht bij (dat geeft een knal) en hevel dan naar de bottelemmer met een halve gram ascorbinezuur. Ik gebruik geen antioxine.

• Ik heb het er privé al over gehad met Koen Sels en Serge maar het lijkt mij wel zinvol om dit eens open te trekken naar de rest van het forum. Het zou misschien een leermoment kunnen zijn voor iedereen.

Ik zie het nut niet in van op een forum zo'n vragen in privéberichten te gaan stellen :/ Het forum is er ter lering en informatie van allen, niet van enkelen. :)

Wat de infectie betreft, wat voor beestje het exact is weet ik niet (hoewel ik ook op kaam gok) maar alleszins zal het te maken hebben met zuurstofinslag in je bier. Dus in die familie ga je het moeten zoeken. Candida lijkt me sterk aangezien dat een infectie is die op mensen voorkomt?

Life begins at 1.050

Steun het forum en doe je online aankopen (oa. Brouwland) via onze Trooper pagina of klik op het logo

Ik zie het nut niet in van op een forum zo'n vragen in privéberichten te gaan stellen :/ Het forum is er ter lering en informatie van allen, niet van enkelen. :)

Het was niet via een privébericht, maar via video WhatsApp, Kristof belde me omdat ik ook met Fermonsters werk en ik kon zo meekijken in zijn gistvat.

Soms is bellen gewoon efficiënter dan posten.

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue