Vergisting na 1 dag gestopt

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo er zijn wel andere topics die dit ongeveer bespreken maar ik zie nergens iets over het stoppen na 1 dag.

Zondag heb ik een koningsbok van BrewFerm gemaakt. Niet met de standard gist want dat is a laag gist en ik heb geen vergistingskast. Maar ik ben bij Uni brew geweest en die hebben mij de Top gist van brewfirm aangedragen. Op de eerste dag was er volop activiteit in het water slot maar de afgelopen 1,5 dagen is het helemaal stil. Ik heb de SG ook gemeten maar ik krijg niet echt een hele goede uitslag het lijkt allemaal wat troebel. Het is bier is ook best wel troubel dus dat is niet heel gek maar ik denk toch dat 1 dag vergisten erg kort is. Wat kan ik het beste doen nu.

• Hallo er zijn wel andere topics die dit ongeveer bespreken maar ik zie nergens iets over het stoppen na 1 dag.

Zondag heb ik een koningsbok van BrewFerm gemaakt. Niet met de standard gist want dat is a laag gist en ik heb geen vergistingskast. Maar ik ben bij Uni brew geweest en die hebben mij de Top gist van brewfirm aangedragen. Op de eerste dag was er volop activiteit in het water slot maar de afgelopen 1,5 dagen is het helemaal stil. Ik heb de SG ook gemeten maar ik krijg niet echt een hele goede uitslag het lijkt allemaal wat troebel. Het is bier is ook best wel troubel dus dat is niet heel gek maar ik denk toch dat 1 dag vergisten erg kort is. Wat kan ik het beste doen nu.

Hoeveel g gist op hoeveel liter wort heb je gebruikt? 😉

20 gram op 21 liter wort

20 gram op 21 liter wort

Dat is idd best snel. Ben je zeker dat je gistvat mooi luchtdicht is en dat er nergens anders CO2 ontsnapt? Is het niet te koud voor de gist om te werken?

Dit kan heel wat oorzaken hebben.. Hoe hoog was je beginSG?

• Het is een nieuw vat inclusief waterslot. De temperatuur in huis is 22/23 graden op het moment dus ik denk dat dat wel goed is. De SG waarde was 1057 en toen ik net ging meten leek het op 1032 te zitten.

• Het is een nieuw vat inclusief waterslot. De temperatuur in huis is 22/23 graden op het moment dus ik denk dat dat wel goed is. De SG waarde was 1057 en toen ik net ging meten leek het op 1032 te zitten.

En waarmee heb je dat gemeten? Hydrometer of refractometer? In het tweede geval moet je dat nog omrekenen omdat er door de aanwezige alcohol in het jongbier een andere meting wordt gegeven.
    Hoe dan ook moet je het vat openen om te meten toch? Ik zou dat niet doen omwille van oxidatie of infecties en moet je de gist nog meer de tijd geven, pas openen om over te hevelen en vervolgens om te bottelen.
    Ik heb geen ervaring met de Brewferm top, maar sommige gisten beginnen heel vlotjes, haperen dan even en doen daarna weer verder. Schud je vat eens rond voor zover dat gaat zodat de gist terug beter in suspensie komt. Nog geen reden tot paniek ;) ...

• En waarmee heb je dat gemeten? Hydrometer of refractometer? In het tweede geval moet je dat nog omrekenen omdat er door de aanwezige alcohol in het jongbier een andere meting wordt gegeven.
    Hoe dan ook moet je het vat openen om te meten toch? Ik zou dat niet doen omwille van oxidatie of infecties en moet je de gist nog meer de tijd geven, pas openen om over te hevelen en vervolgens om te bottelen.
    Ik heb geen ervaring met de Brewferm top, maar sommige gisten beginnen heel vlotjes, haperen dan even en doen daarna weer verder. Schud je vat eens rond voor zover dat gaat zodat de gist terug beter in suspensie komt. Nog geen reden tot paniek ;) ...

Ik tap wat af via het kraantje dat erop zit, ik meet met een refractometer maar ik wist niet dat je dan moet omrekenen dat zal ik eens uitzoeken.

Het schudden van de ton kan ik ook proberen.

Het gene wat ik mijn nu nog bedenk ik dat ik volgens de handleiding van brew ferm de gist heb klaar gemaakt misschien had ik dat niet moeten doen.

Naargelang het soort bier je wil verkrijgen, heb je een bepaalde gistsoort nodig.

Gebruik je een gist van Wyeast, dan hoef je voor een hoeveelheid van 20 liter wort

geen speciale giststarter aan te maken (met de Wyeast-verpakking Activator fi

start je tot 20 liter wort op). Volg de gebruiksaanwijzing van deze gistsoort op,

het kan zijn dat je deze gist al eerder dient op te starten. Gebruik je echter de

korrelgist (droge gist), dan moet je vooraf een giststarter aanmaken. Dit omdat de

gisting snel op gang moet komen, wederom om de kans op infectie te verkleinen.

Tijdens de eerste dagen van de gisting vormt zich namelijk koolzuurgas en ook

beetje bij beetje alcohol en het is juist de overvloedig gevormde koolzuur die een

infectie kan voorkomen. De giststarter maak je het best daags voordien of de

ochtend van het brouwen. Hiervoor kook je gedurende 15 minuten een suikerop-

lossing (ongeveer een afgestreken eetlepel suiker voor 250 ml water), zodat het

steriel is. Als deze oplossing is afgekoeld tot op 25°C, giet je ze over in een glas of

gistfles en voegt er de droge gist aan toe. Zorg ervoor dat alle gist wordt opgelost.

Dek het glas af met wat folie of de gistfles met de dop (niet vastdraaien) en zet op

kamertemperatuur. Na enkele uren zal normaal gezien de gisting reeds beginnen.

Dit zie je aan de hand van opstijgende luchtbelletjes in de oplossing en schuimvorming.

Nadat het wort door de wortkoeler is afgekoeld tot ongeveer 25°C kun je je

eerste dichtheidsmeting uitvoeren: vul het maatglas met wort. Een correcte

dichtheidsmeting vindt plaats bij een temperatuur van 20°C. Plaats voorzichtig

de dichtheidsmeter (ook hydrometer en densimeter genoemd) in het maatglas

en lees de dichtheid af; voor bier ligt dit normaliter ongeveer tussen 1050 en

1100, maar soms kan dit wel licht daarvan afwijken. Schrijf dit getal op samen

met de datum van opname. Dit is je begindichtheid.

Dit komt uit die handleiding

• Ik tap wat af via het kraantje dat erop zit, ik meet met een refractometer maar ik wist niet dat je dan moet omrekenen dat zal ik eens uitzoeken.

Ik kan je van harte de gratis app BrewKing op de smartphone aanraden, die rekent die refractometer waarden mooi om voor je.

De SG waarde was 1057 en toen ik net ging meten leek het op 1032 te zitten.

Als ik het omreken zit je met een densiteit van 1.017 nu. Voor de Brewferm Top is dat al mooi. Het is trouwens niet omdat er bijna geen activiteit meer in het waterslot is, de gist ook volledig klaar is met werken. Wat ik zou doen is het vat nu gerust laten gedurende een paar dagen (pak tot het weekend) en dan nog eens een meting van de densiteit doen. Als die nog steeds op 1.017 zit, dan kan je gaan lageren/cold crashen. Als de densiteit desondanks nog is gedaald, dan wacht je weer een paar dagen om een nieuwe meting te doen.

• Je begin SG zou op 1.070 moeten geweest zijn ipv 1.057 volgens de specs. van die Koningsbok

Blijkbaar is er ergens in het brouwproces al iets fout gelopen.

Met die gist zou je minstens rond de 1.020 moeten eindigen.
    Zou die zeker nog laten staan en geduld hebben.

Eventueel is met je vat schudden en ergens warmer zetten, ideale temp voor deze gist is 22°C..

Een nieuw vat is geen garantie dat het perfect afgesloten is, kijk je sluiting eens na.

• Zondag heb ik een koningsbok van BrewFerm gemaakt. Niet met de standard gist want dat is a laag gist en ik heb geen vergistingskast. Maar ik ben bij Uni brew geweest en die hebben mij de Top gist van brewfirm aangedragen

Wat je misschien kan doen is het gistvat ergens op een koele plek in huis zetten (hal, kelder, garage, ...) en er een natte handdoek omheen doen. Het water van die handdoek verdampt en houdt zo je gistvat koeler. Sommigen zetten het ook in een metserskuip met water en doen daar eventueel diepvrieselementen in om het verder te koelen. Het is wat omslachtig maar kan compenseren voor het gebrek aan een gistkast.

• 20 gram op die hoeveelheid van 1057 is duidelijk uitgegist. Maar nu laten nagisten, klaren etc. Gewoon nog als je geen klimaatkast hebt twee weken met rust laten. Darna eens kijken of het al helder genoeg is om te bottelen en met een refractometer kun je dat goed zien, het streepje wordt dan minder wazig.

• Je zegt , als je meet (met refractormeter) dat het iets wazig is om een goede aflezing te doen

Neem volgende keer wat wort en laat het door een dubbelgevouwen keuken papier of dubbel koffie filter lopen en neem dan wat van het gefilterde wort om de meting te doen , zal veel helderder overkomen

Drink elke dag een bier van een ambachtelijke brouwerij , en steun ons werelderfgoed

• Je zegt , als je meet (met refractormeter) dat het iets wazig is om een goede aflezing te doen

Neem volgende keer wat wort en laat het door een dubbelgevouwen keuken papier of dubbel koffie filter lopen en neem dan wat van het gefilterde wort om de meting te doen , zal veel helderder overkomen

Ja, ik weet het. Maar een wazig streepje is ook een mooie indicatie dat het wort nog niet helder is. Het halen van een bepaald SG is niet alleen waar het om gaat.

En alle tussenliggende waardes hoeven voor mij niet zo precies afgelezen te worden. Meestal meet ik die niet eens, de eerste meting nadat de vergisting gestart is doe ik meestal pas na ruim 2 weken. Vaak is het dan al een mooi heldere aflezing.

• En alle tussenliggende waardes hoeven voor mij niet zo precies afgelezen te worden. Meestal meet ik die niet eens, de eerste meting nadat de vergisting gestart is doe ik meestal pas na ruim 2 weken.

Hier is dat ook zo , ik meet begin vergisting en voor bottelen de juiste waarden met een hydrometer en voor de rest ben ik er gerust in , ik loop niet meer zo gestrest rond en voor het vier weken ver is wordt er hier niet meer gebotteld , maar je weet een beginnend brouwer wil zo vlug mogelijk zijn bier op fles hebben , liever gisteren dan vandaag :/ of hoe zegt men dat weer

• Hier is dat ook zo , ik meet begin vergisting en voor bottelen de juiste waarden met een hydrometer en voor de rest ben ik er gerust in , ik loop niet meer zo gestrest rond en voor het vier weken ver is wordt er hier niet meer gebotteld , maar je weet een beginnend brouwer wil zo vlug mogelijk zijn bier op fles hebben , liever gisteren dan vandaag :/ of hoe zegt men dat weer

Dat vind ik een beetje een flauwe opmerking ik wacht gerust twee weken maar ik zie geen activiteit meer en vraag wat ik dan kan doen omdat 1 dag vergisten mij als beginnend brouwer erg kort lijkt en misschien moet ik iets doen. Al duurt het een maand voordat het op de fles kan dan is dat ook goed.

• Het schudden van de ton kan ik ook proberen.

Heb je dit ondertussen eens gedaan? Heb je opnieuw activiteit?

Je zegt , als je meet (met refractormeter) dat het iets wazig is om een goede aflezing te doen

Als het wat wazig is tap ik af in een klein glaasje en laat het een uurtje staan. Bovenaan enkele druppels nemen en op de refracto.

Is het al gelukt een nieuwe meting te doen en om te rekenen (met idd bvb BrewKing)?

Iedereen moet ergens in geloven. Ik geloof dat ik nog een biertje neem :clinking_beer_mugs:

• Had vorige keer niet alles gelezen ... my bad

OG 1.057 -> FG 1.032 (refracto) is omgerekend FG 1.017 (App.Att. 71%) en ABV van 5.2% (volgens BrewKing App)
    Lijkt er op dat die volledig uitgegist is.

Zoals walter al aangaf, laat je vat nog staan tot het weekend.
    Meet nog eens dit weekend, indien geen verandering dan kan je coldcrashen/lageren.

• De opmerking is niet persoonlijk, en met de beste bedoelingen gegeven.

Inderdaad niet persoonlijk bedoeld, Springerke spreekt gewoon uit eigen ervaring. In het begin willen we allemaal te snel gaan, veel te vaak meten.

Ik bottelde vroeger vaak al na 2 of 3 weken, tegenwoordig is dat na 5 tot 6. Zo krijgt de gist de tijd om wat ongewenste stoffen op te ruimen en uit te zakken. Je bier wordt stabieler, fijner van smaak en zal langer zijn frisheid houden.

Je kan wat jongbier opzuigen met een injectiespuit, je steekt er eerst een buisje op met daarin een propje watten. Dan een gefilterde druppel op de refractometer, dit geeft een iets duidelijkere lijn.

• Sorry , je mag dat niet persoonlijk opnemen , ik reageerde gewoon op mbroek dat ik ook die tussen metingen niet meer doe

Ik ga hier niemand afbreken want we weten allemaal dat je als beginnende brouwer door de bomen het bos niet meer ziet , we hebben tenslotte ook moeten starten en met vele vragen gezeten en het is goed dat je deze hier stelt

Nu nog iets over uw bier , het zal wel uitgegist zijn , als je op hoge temperatuur vergist kan het vlug gaan

De kamer temperatuur is 22 a 23° , maar tijdens het gisten loopt de temperatuur nog op want de vergisting geeft ook warmte af , kan gerust zijn dat je vergist hebt op 26°

Bij een volgende neem eens een elastiek die je rond uw vat doet en een sonde van een temperatuur meter onder een sponsje om de juiste temperatuur te meten of neem gewoon thermometer strip

• De waarde is nog het zelfde

Dat wil zeggen dat de vergisting voorbij is. Maar het wil niet zeggen dat de gist klaar is. De gist ruimt nu nog wat nevenproducten op en zorgt voor een coherent geheel. Wat je wel kan doen is het gistvat, indien mogelijk, wat koeler wegzetten. Na een paar weken zal het gros van de gist zijn uitgezakt en kan je gaan bottelen. Eerder heeft geen nut omdat je dan veel gist en achtergebleven deeltjes meeneemt in je flesjes wat de smaak heel negatief gaat beïnvloeden.

• En alle tussenliggende waardes hoeven voor mij niet zo precies afgelezen te worden. Meestal meet ik die niet eens, de eerste meting nadat de vergisting gestart is doe ik meestal pas na ruim 2 weken.

Hier is dat ook zo , ik meet begin vergisting en voor bottelen de juiste waarden met een hydrometer en voor de rest ben ik er gerust in , ik loop niet meer zo gestrest rond en voor het vier weken ver is wordt er hier niet meer gebotteld , maar je weet een beginnend brouwer wil zo vlug mogelijk zijn bier op fles hebben , liever gisteren dan vandaag :/ of hoe zegt men dat weer

Ja precies. Hoe was het ook alweer, doe vandaag wat je morgen kunt doen want morgen kan het te laat zijn.

Een slecht spreekwoord voor bierbrouwers dus.

• Heb je dit ondertussen eens gedaan? Heb je opnieuw activiteit?

Helaas geen verandering in activiteit

Als het wat wazig is tap ik af in een klein glaasje en laat het een uurtje staan. Bovenaan enkele druppels nemen en op de refracto.

Is het al gelukt een nieuwe meting te doen en om te rekenen (met idd bvb BrewKing)?

De waarde is nog het zelfde

Dat is alleen maar goed, en die waardes is ook niets mis mee. Geen verstokte vergisting, de hoofdgisting is gewoon klaar.

Wat al wordt gezegd, een tijdje koeler (en ook donker) wegzetten en enkele weken de gist de tijd geven om zijn eigen afval op te ruimen.

Ondertussen, als je nog een gistvat hebt eens een bier erbij brouwen.

• Dat is alleen maar goed, en die waardes is ook niets mis mee. Geen verstokte vergisting, de hoofdgisting is gewoon klaar.

Wat al wordt gezegd, een tijdje koeler (en ook donker) wegzetten en enkele weken de gist de tijd geven om zijn eigen afval op te ruimen.

Helaas geen extra vat maar met deze temperaturen weet ik ook niet hoe handig het is een bier erbij te brouwen zonder een vergistingskast waar ik de temperatuur kan regelen.

• Dat is alleen maar goed, en die waardes is ook niets mis mee. Geen verstokte vergisting, de hoofdgisting is gewoon klaar.

Helaas geen extra vat maar met deze temperaturen weet ik ook niet hoe handig het is een bier erbij te brouwen zonder een vergistingskast waar ik de temperatuur kan regelen.

Na de hoofgisting is een klimaatkast geen echte noddzaak meer als je een geschikte plaats in huis hebt voor het nagisten. Een koele kelder met redelijk constante temperatuur is meestal voldoende.

En nu in de zomer, een Saison is heel goed te brouwen zonder klimaatkast. Die Saison gisten vinden deze temperaturen wel fijn.

• Misschien ook niet echt praktisch om daar gistflessen in en uit te sleuren. Eventueel een garage waar je wat plaats hebt? Daar kan je eventueel je gistvat in een speciekuip met water zetten. Geloof me, dat werkt echt goed en als je er een paar koelelementen uit de diepvries in legt kan je de temperatuur echt wel onder controle houden.

Maar zoals mbroek al zegt : gewoon gaan voor een saison nu, of zelfs een kveik met die temperaturen die ze volgende week geven.

• Misschien ook niet echt praktisch om daar gistflessen in en uit te sleuren. Eventueel een garage waar je wat plaats hebt? Daar kan je eventueel je gistvat in een speciekuip met water zetten. Geloof me, dat werkt echt goed en als je er een paar koelelementen uit de diepvries in legt kan je de temperatuur echt wel onder controle houden.

Maar zoals mbroek al zegt : gewoon gaan voor een saison nu, of zelfs een kveik met die temperaturen die ze volgende week geven.

Inderdaad….. Komende zaterdag wordt mijn Kolsch vergist bier (15C) gebotteld. Gelukkig nu want het wordt echt te warm voor de koelkast :S. Zondag een biertje brouwen (munchener helles met azzaca dry hop) en met Hornindal Kveik vergisten… gelukkig wordt het 30 plus =O

• Gelukkig nu want het wordt echt te warm voor de koelkast :S.

Je zegt daar zowat , ik ben mijn pils aan het koud lageren en geraak aan 0,3° :cold_face: , maar wat volgende week :-/

Oepsss… dat wordt hard werken voor je koelkast :(. Maar koud lageren op 4-5C werkt ook goed hoor. Als je W 34/70 hebt gebruikt is dat voldoende want met die gist is het sowieso lastig om een heel erg clean en crispy pils te krijgen. In geval van nood zou je ook kunnen bottelen (na min 2 weken koud lageren), conditioneren en dan de flesjes weer een paar weken koud/koel wegzetten. Heb ik ook al eens meegemaakt, met de hitte van 2 jaar terug. Het pils met de korste koude lagering was toen best wel heel erg OK geworden :)

• Is het niet zo dat hoe kouder je kan koud lageren, hoe korter de periode is om resultaat te halen maar dat neemt niet weg dat je ook goed resultaat krijgt als je op een hogere temperatuur gaat koud lageren maar dit dan een langere periode doet.

Maw is er verschil tussen koud lageren bij 1°C en pakweg 5°C ? (buiten de langere periode die je in het 2de geval hebt)

Belangrijke aanvulling hier op.
    De flocculatie, binding tussen de eiwitten gist en andere stoffen is afhankelijk van het Iso-elektrisch punt van de aanwezige eiwitten.
    Je PH van je bier is temperatuur afhankelijk, bij het koelen stijgt je PH en passeer je dus het Iso-elektrisch punt van vele eiwitten, deze gaan deze dus op dat moment van lading veranderen en zich vervolgens binden aan andere stoffen met tegengestelde lading zoals de polyfenolen, gist enz..
    Vervolgens gaan deze neerslaan. Hoe snel deze neerslaan is vooral afhankelijk van de hoogte van je lagervat, een lagervat van 30l dat minder hoog is is sneller uitgekaard dan een van van 30l dat 2x zo hoog is. de gecoaguleerde deeltjes gaan immers een lager weg moeten afleggen naar beneden bij een hoog vat.

Bij een lager temperatuur heb je meer eiwitten die het Iso-elektrisch punt passeren en dus gaan er meer (en eventueel grotere) deeltje kunnen vormen.
    Dus ja je temperatuur bepaalt mee de snelheid maar is niet het belangrijkste gegeven, een correcte PH na het vergisten (wat in 99% van de gevallen wel zo is) en de vorm van je lagervat spelen dus ook een belangrijke rol.

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• Hoe lang koud lageren voor een pils normaal ?

Tot die helder is natuurlijk ( bij mij meestal een week of 3 a 5), hangt sterk van je watersamenstelling af. Als je echt weinig gemineraliseerd water hebt gebruikt. Dus water met 40mg/l of minder Ca gebruikt hebt kan het soms lang duren zonder de trukendoos ( biersol en dergelijke) open te trekken om je bier te klaren.

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• Bijna 3 weken in de ton en de bovenkant is goed helder nu maar de SG is geen steek veranderd. Ik overweeg om te gaan bottelen zodat ik ook een volgend bier kan gaan maken. Is dat nu al slim en moet ik dat iets met bottelgist ik denk niet dat ik suiker moet toevoegen in heb het even geproefd maar het is behoorlijk zoet, zoeter dan dat ik zou verwachten bij een bok.

Je bier is als ik bovenstaand verhaal lees duidelijk volledig uitgegist, dus bottel maar gerust met 8 gr/l suiker.
    Best bottelen met bottelgist, (de Fermentis F2 of de Lallemand CBC-1) Bottelgist ruimt sneller de nog verder om te zetten afvalstoffen op, zorgt voor een snelle carbonisatie, en vergist enkel de toegevoegde bottelsuiker suikers (bottelgist vergist geen maltotriose nog andere hogere suikers of dextrines)
    Vervolgens 2 weekjes bij 15 a 25°C laten nagisten op fles, dan één flesje in de frigo zetten om dadelijk te proeven, de rest propberen nog 2 weken te laten stabiliseren op een frisse plaats (<15°C ?) zodat je bier schuimstabiel wordt
    (je mag natuurlijk nu en dan al wel eentje proeven om de op evolutie opvolgen ;) )

Na die 2 weken nagisten gevolgd door die 2 weken stabiliseren, moet je wel aan het drinken!!,

Wat leuke lectuur over bier bewaren : Best Practices Guide to Quality Craft Beer