Wostelen met te hoog SG en te korte hoofdgisting

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo, als beginneling ben ik nog steeds in mijn aanleerfase en hou ik het nog bij brouwsels van 5 liter. Na reeds 4 geslaagde brouwsels heb ik vorige week een 'Sterk Blond' van Brouwland gebrouwen. Op hun fiche staat geen SG, maar het mijne bedroeg 1,082 vooraleer ik er de gist bij deed. Volgens mij is dit heel hoog ondanks het feit dat ik wel tegen de 5L brouwsel zit. Kan dit nog een andere oorzaak hebben ?

Mijn bier gaat dan in mijn 'temperatuurkast' waar ik de temperatuur op 22°C +/-0,5 hou. De volgende dag volop beweging in het waterslot, maar dit heeft slechts 1 dag geduurd. Zou de hoofdgisting al afgelopen zijn ? Heeft dit iets te maken met het hoge SG bij aanvang ? Een ander idee is ook dat er in zo'n emmertje niet veel ruimte is voor zuurstof boven het brouwsel. Kan dat een reden zijn waarom de hoofdvergisting al zo vroeg gestopt is ?

Indien niet nodig, ga ik mijn SG niet opnieuw meten om te weten of er al veel vergist is : iedere keer 100 ml aftappen is weer een derde pint minder... ;)

Hebben jullie advies of een verklaring hiervoor ?

Alvast bedankt,

Hans

• Op hun fiche staat geen SG, maar het mijne bedroeg 1,082 vooraleer ik er de gist bij deed. Volgens mij is dit heel hoog ondanks het feit dat ik wel tegen de 5L brouwsel zit. Kan dit nog een andere oorzaak hebben ?

Had je exact 5 liter of 'ongeveer' 5 liter? Bij zo'n kleine volumes maakt dat al wel meteen een groot verschil in SG. Ik zou je aanraden om volgende keer te zorgen dat je exact op het startvolume uitkomt.

De volgende dag volop beweging in het waterslot, maar dit heeft slechts 1 dag geduurd. Zou de hoofdgisting al afgelopen zijn ?

Zou kunnen maar volgens mij is je gistemmer niet luchtdicht. Duw eens op het deksel tot de gasbel in je waterslot naar boven gaat. Hou het deksel dan ingedrukt om te kijken of de bubbel blijft staan of weer zakt. Bij het laatste is je gistvat niet luchtdicht en verlies je zo CO2.

Indien niet nodig, ga ik mijn SG niet opnieuw meten om te weten of er al veel vergist is : iedere keer 100 ml aftappen is weer een derde pint minder... ;)

Goede tip : koop je een refractometer. Daarmee kan je je SG opvolgen door slechts enkele druppels te gebruiken.

Life begins at 1.050

Steun het forum en doe je online aankopen (oa. Brouwland) via onze Trooper pagina of klik op het logo

• Als je ondanks die 1.082 een heel zakje gist op 5 liter gebruikt en ook nog eens op 22 graden vergist dan klopt het wel dat je hoofdvergisting met 1 dag grotendeels klaar is.

Beter is aan de ondergrens van de gist de temperatuur in te stellen, staat op het zakje welke dat is. Geeft ook minder bijsmaken.

• U zegt dat je een sterk blond brouwt , dan is een SG 1.082 normaal denk ik en zorgen dat je voldoende liters hebt zoals voorgeschreven , kom je er niet dan bijvullen met water tot de voorgeschreven vol. , wel bijvullen voor de vergisting .

Als je uw bier kan uitgisten tot 1.014 dan heb je een alcohol percentage van 8,9

uit een goede kraan stroomt geen water

• Ik heb zo ook wel de eerste keer een kit van 5L gebrouwen, en die was er ook op één dag door, maar was wel volledig vergist en best ok, was wel geen van brouwland maar van brewmonkey.

Denk dat ze daar snelle gist bijdoen en veel voor 5L :p

• ik weet dat bij 5L de afwijkingen direct veel groter zijn, maar 't is goed om eens te proberen en voeling te krijgen met het brouwen. Ik ben ook van plan om naar een 30-liter systeem (G30 ?) over te stappen met bijhorend vergistingsvat met conische bodem. Maar eerst een beetje leren met kleine volumes.

Ik ben zo goed als zeker dat mijn vergistingsvat luchtdicht is. Wat betreft die 5L, dat is een beetje inschatten maar hoe meer ik af tap om te meten, hoe groter mijn afwijking wordt...

Ik ga sowieso 3 weken wachten vooraleer te coldcrashen en daarna te bottelen. Wat betreft dat coldcrashen : bij mijn vorig bier begon mijn waterslot plots weer hevig te bubbelen als ik die lage temperatuur bereikte. Begint het dan opnieuw te gisten ?

• ik weet dat bij 5L de afwijkingen direct veel groter zijn, maar 't is goed om eens te proberen en voeling te krijgen met het brouwen. Ik ben ook van plan om naar een 30-liter systeem (G30 ?) over te stappen met bijhorend vergistingsvat met conische bodem. Maar eerst een beetje leren met kleine volumes.

Ik ben zo goed als zeker dat mijn vergistingsvat luchtdicht is. Wat betreft die 5L, dat is een beetje inschatten maar hoe meer ik af tap om te meten, hoe groter mijn afwijking wordt...

Ik ga sowieso 3 weken wachten vooraleer te coldcrashen en daarna te bottelen. Wat betreft dat coldcrashen : bij mijn vorig bier begon mijn waterslot plots weer hevig te bubbelen als ik die lage temperatuur bereikte. Begint het dan opnieuw te gisten ?

Nou…. Als je gaat cold crashen moet je eigenlijk je waterslot verwijderen en de stop afdichten. Er mag geen zuurstof bijkomen ivm oxidatie. Door de afkoeling krimpt het volume (vnl de lucht in het vat). Als je activiteit hebt in je waterslot zal dat waarschijnlijk inzuigen van lucht zijn door de krimp :/

• Ik ga sowieso 3 weken wachten vooraleer te coldcrashen en daarna te bottelen.

Ik zou geen 3 weken wachten. Die hoofdgisting is voorbij. Wat je wel nog zou kunnen doen is een paar dagen nagisten bij de ondergrens van de gist (moet je inderdaad even op het pakje voor kijken maar zal waarschijnlijk iets van een 18°C zijn). Dat geeft de gist de kans om de laatste ongewenste stoffen te verwerken. Daarna gewoon op 4°C houden gedurende een 14 dagen en dan kan je bottelen.

Life begins at 1.050

Steun het forum en doe je online aankopen (oa. Brouwland) via onze Trooper pagina of klik op het logo

• Vervolg : vandaag gebotteld en het sg kwam op 1,020 (gemeten met hydrometer). Ik kwam wel maar op 9 flessen van 33cl uit, en heb zeker nog een halve liter als trub mogen weggieten. Ik had me dus duidelijk misrekend op die 5 liter.

Het kriebelt meer en meer om een brouwautomaat van 30L te kopen en een vergistingsvat met conische bodem zodat ik na de hoofdgisting wat 'afval' kan aflaten.

• Vervolg : vandaag gebotteld en het sg kwam op 1,020 (gemeten met hydrometer). Ik kwam wel maar op 9 flessen van 33cl uit, en heb zeker nog een halve liter als trub mogen weggieten. Ik had me dus duidelijk misrekend op die 5 liter.

Het kriebelt meer en meer om een brouwautomaat van 30L te kopen en een vergistingsvat met conische bodem zodat ik na de hoofdgisting wat 'afval' kan aflaten.

Begrijpelijk, tis wa veel werk he om maar 9 flesjes over te hebben :)

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue