Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo ik ben Mark en ben na een brouw workshop opnieuw gegrepen door het hobby brouw virus. Tot nu toe met een pan gebrouwen en daar wisselende resultaten mee gehad. Nu een ketel aangeschaft (EasyBrew 30+). Ik hoop dat ik hier kan leren waar ik kan verbeteren en hopelijk na een paar kit brouwsels ook zelf iets bij elkaar zoeken.

• Hallo ik ben Mark Tot nu toe met een pan gebrouwen en daar wisselende resultaten mee gehad. Nu een ketel aangeschaft (EasyBrew 30+). Ik hoop dat ik hier kan leren waar ik kan verbeteren en hopelijk na een paar kit brouwsels ook zelf iets bij elkaar zoeken.

Het is niet omdat je een bling bling, alles-in-één-ketel hebt dat je beter bier zal kunnen maken. In een gewone ketel gaat het altijd zeer goed als alle parameters maar juist zitten.

• Het is niet omdat je een bling bling, alles-in-één-ketel hebt dat je beter bier zal kunnen maken. In een gewone ketel gaat het altijd zeer goed als alle parameters maar juist zitten.

Een van de "problemen" die ik had was dat ik de temperatuur niet heel goed kon regelen dus ik denk dat een alles-in-één-keteldaar bij gaat helpen. Ik snap ook dat het hele proces belangrijk is maar dit lijkt mij best een verbetering.

Voor mijn eerst brouwsel in deze ketel heb ik een ingredienten pakket gekocht van Brewferm ik hoop dat dat ook wat uitmaakt nu ik vers geschrooten mouten ga hebben.

• Ik krijg toch altijd de kriebels als er wordt verwezen naar 'bling bling' bij eenpanssytemen. Ze zijn niet duurder/geavanceerder of meer bling bling als een paar potten en pannen. Daarentegen geven ze je meestal een goed basissysteem dat je net uitnodigt om wat meer te brouwen. En je moet een stuk minder afwassen, wat ook weer meegenomen is :D

Natuurlijk moet je ook het brouwproces niet uit ogen verliezen, maar ik denk niet dat je dat gaat doen. Wat ik je wel aanraad is, eenmaal je systeem is geleverd, om het goed te ijken in je brouwsoftware. Hierdoor kan je makkelijk zelf recepten gaan ontwikkelen (of bestaande kopiëren) en tegelijkertijd weten waar je +/- gaat uitkomen. Er zijn een paar gratis rekenbladen, maar ik kan je Brewfather of Brewers Friend zeker aanraden. Beide zijn online te gebruiken en kan je dus op de brouwdag gewoon vanaf je smartphone of tablet volgen.

Life begins at 1.050

Steun het forum en doe je online aankopen (oa. Brouwland) via onze Trooper pagina of klik op het logo

• Brouwhulp is zeker en vast een goed programma, beetje outdated qua programmatuur en wordt ook niet echt meer onderhouden maar het werkt. Het nadeel eraan is dat het enkel op een PC werkt en je dus een pc bij je brouwerij moet hebben om er mee te kunnen werken (tenzij je alles afprint natuurlijk).

Programmas als Brewers Friend en Brewfather werken op elk apparaat waar je een browser op kan draaien. Dus pc, tablet, smartphone, Iphone, Imac, ... En zowel op IOS als Windows als Linux. En voor de kost moet je het eerlijk gezegd ook niet laten, ze zitten zo rond de 20 euro. Ze hebben ook beide een eigen 'receptendatabank' waar je inspiratie kan opdoen.

Nog een optie is het maken of gebruiken van een rekenblad. Dat kan je tweaken zoveel je zelf wil en volledig afstemmen op je brouwerij. En dankzij Google Sheets & Google Drive kan je die ook op alle platformen openen waar Google Sheets op kan draaien.

Mogelijkheden genoeg ;)

Life begins at 1.050

Steun het forum en doe je online aankopen (oa. Brouwland) via onze Trooper pagina of klik op het logo

• Brouwhulp is zeker en vast een goed programma, beetje outdated qua programmatuur en wordt ook niet echt meer onderhouden maar het werkt. Het nadeel eraan is dat het enkel op een PC werkt en je dus een pc bij je brouwerij moet hebben om er mee te kunnen werken (tenzij je alles afprint natuurlijk).

Programmas als Brewers Friend en Brewfather werken op elk apparaat waar je een browser op kan draaien. Dus pc, tablet, smartphone, Iphone, Imac, ... En zowel op IOS als Windows als Linux. En voor de kost moet je het eerlijk gezegd ook niet laten, ze zitten zo rond de 20 euro. Ze hebben ook beide een eigen 'receptendatabank' waar je inspiratie kan opdoen.

Nog een optie is het maken of gebruiken van een rekenblad. Dat kan je tweaken zoveel je zelf wil en volledig afstemmen op je brouwerij. En dankzij Google Sheets & Google Drive kan je die ook op alle platformen openen waar Google Sheets op kan draaien.

Mogelijkheden genoeg ;)

Dat ‘alles’ afprinten valt best mee hoor.. Ik print enkel het stappenplan af voor een brouwdag en dat is 1 blad voor- en achterkant.. Aanpassingen vul ik daarna wel in op de pc zodat het gebrouwde recept up to date is 😉.

• Wat zou daar goed voor zijn ik heb nu brouwhulp geïnstalleerd staan maar sta open voor andere opties.

BrouwHulp is een zeer degelijk programma, ik gebruik het al 10 jaar .

Ik krijg toch altijd de kriebels als er wordt verwezen naar 'bling bling' bij eenpanssytemen.

Veel belangrijker dan je brouwsysteem is de gecontroleerde vergisting. Investeer in een 2de hands koelkast en een inkbird. De vergisting heeft veel meer invloed op de kwaliteit van je bier dan je brouwsetup.

Waait het schuim van uw pint, dan is er zeker te veel wind. :beer_mug:

• kan dit met alleen een koelkast en een inkbird ik dacht dat je dan ook een verwarmings ellement e.d. moest toevoegen

Hangt ervan af waar de koelkast staat. Bij mij is dat in de kelder en dus moet ik zeker in de winter bijverwarmen.

Om te verwarmen kan je een ouderwetse gloeilamp gebruiken, beter nog een terrariumlamp. Kost drie keer niks. Je kan ook een verwarmingskabel kopen, iets duurder. En er zijn nog wat andere systemen.

• Een van de "problemen" die ik had was dat ik de temperatuur niet heel goed kon regelen dus ik denk dat een alles-in-één-keteldaar bij gaat helpen. Ik snap ook dat het hele proces belangrijk is maar dit lijkt mij best een verbetering.

Voor mijn eerst brouwsel in deze ketel heb ik een ingredienten pakket gekocht van Brewferm ik hoop dat dat ook wat uitmaakt nu ik vers geschrooten mouten ga hebben.

Begin met storten in water van ongeveer 62°C. Dan verhoog je de temperatuur onder constant roeren tot 68°C. en daar blijf je onder constant roeren gedurende minstens 60 minuten. Die 68 mag variëren van 67 tot 69.

Zorg dat je pH meet van uw beslag met een zeer goede meter en breng die 10 minuten na het storten op 5,5

Filteren en spoelen doe je bij 78 - 80°C.

Spoelen met heet water 78 - 80°C van 5,2 pH

• Welkom!

Ik gebruik ook Brouwhulp als software en dat bevalt mij vrij goed.

Dit programma is niet meer ondersteund maar zolang het zijn ding doet kan ik hiermee leven (al hebben de recentere programma's zeker hun pluspunten).

Voor de start van een brouwdag print ik ook het stappenplan af.

Hier staat zowat alles op wat je tijdens de brouwdag moet weten.

Zo heb je een actielijst bij de hand alsook gebruik ik dit doc om m'n aantekeningen te maken dewelke ik later in het programma breng.

• Ik gebruik ook Brouwhulp als software en dat bevalt mij vrij goed.

Dit programma is niet meer ondersteund maar zolang het zijn ding doet kan ik hiermee leven (al hebben de recentere programma's zeker hun pluspunten).

Brouwhulp is en blijft voorlopig zeker een goed programma voor hen die het al jaren gebruiken, maar ik zou het jammer vinden mocht een beginnend hobbybrouwer de keuze maken voor gedateerde brouwsoftware. Windows 7 was ook goed, maar daar ga je een beginnend computergebruiker toch ook niet meer mee opzadelen🙄

Beer ... a high and mighty liquor.

~Julius Caesar

• Pol iedere hobbybrouwer moet zelf uitmaken wat software hij wenst te gebruiken.

Het feit dat oa Brewfather een webbased software is die je kan draaien op uw (linux) pc, tablet, telefoon, ... heeft voor mij persoonlijk geen meerwaarde. Geef mij maar pen en papier ...

Niet dat ik aandelen heb van Brouwhulp :)

• Veel belangrijker dan je brouwsysteem is de gecontroleerde vergisting.

Dat is zeker belangrijk, maar als je geen brouwsysteem hebt kan je ook geen bier vergisten ;) Mijn punt was dat je evengoed een brouwautomaat kan kopen dan de potten en pannen afzonderlijk. Tegen dat je alles bij elkaar hebt zit je +/- aan hetzelfde bedrag.

Maar een koelkast om gecontroleerd te vergisten is zeker ook een goede investering en hoeft helemaal niet zoveel te kosten.

Life begins at 1.050

• Dat is zeker belangrijk, maar als je geen brouwsysteem hebt kan je ook geen bier vergisten ;) Mijn punt was dat je evengoed een brouwautomaat kan kopen dan de potten en pannen afzonderlijk. Tegen dat je alles bij elkaar hebt zit je +/- aan hetzelfde bedrag.

Ieder zijn waarheid...

…en een dino als huisdier. 🦖🤣

...of zijn onzin.

• Of gebruik 2 programma's , ik heb dit ook gedaan

Vroeger altijd brouwhulp dan een tweede ingeschakeld en zien wat je het beste past en bij mij is dat Brewfather geworden

ik gebruikte jarenlang Brouwhulp, eerst op PC, dan via Wine op de Mac. Het programma zelf is prima, maar het geklooi met Wine, de manuele backups en het feit alles enkel toegankelijk was van op die ene computer hebben me doen overschakelen naar Brewfather. In den beginne met de nodige twijfels maar al snel ontdekte ik de enorme flexibiliteit van de cloud: mijn brouwsels tezelfdertijd op Mac, iPad en smartphone, altijd en overal toegankelijk, altijd gesynchroniseerd en geen gevaar voor een computercrash en het verlies van mijn brouwrecepten. Luxe alsof je van een VW Kevertje in een Porsche terechtkomt. Het is natuurlijk allemaal geen must, maar zo veel luxe voor 20€ per jaar kun je toch moeilijk laten liggen!

Beer ... a high and mighty liquor.

~Julius Caesar

• maar al snel ontdekte ik de enorme flexibiliteit van de cloud: mijn brouwsels tezelfdertijd op Mac, iPad en smartphone, altijd en overal toegankelijk, altijd gesynchroniseerd en geen gevaar voor een computercrash en het verlies van mijn brouwrecepten.

Ik gebruik BrouwHulp ook in de cloud via Dropbox, altijd gesynchroniseerd en geen gevaar voor... Vul zelf maar aan. (:|

• Op een smartphone aan een recept werken vind ik echt niet handig met mijn dikke vingers. Ieder zijn ding...

Een smartphone is eerder makkelijk tijdens het brouwen. Recepten maak ik ook op de PC. Tijdens het brouwen gebruik ik een tablet waar ik zo'n hoes met toetsenbord voor heb.

Maar zoals je zegt : iedereen zijn ding en brouwsoftware is toch wel afhankelijk van persoonlijke voorkeur. :)

Life begins at 1.050

• Welkom Mark, veel plezier met het brouwen en op dit forum :clinking_beer_mugs:

Zie dat je de discussie over brouwsoftware terug aangewakkerd hebt ;)

Test er enkele uit en neem die waar je je het best bij voelt.

Sorry als dit oud zeer heeft opengelegd ik vond de discussie wel interessant. Ik heb ook brewfather op mijn telefoon maar nog niet echt heel goed verder in gekeken. Voor mijn eerste twee bieren ben ik het niet nodig ook, ik heb twee pakketen van Brewfirm en die kan ik toch niet invoeren omdat ik geen gewichten van de inhoud weet. maar wie weet daarna wel.

• Sorry als dit oud zeer heeft opengelegd ik vond de discussie wel interessant. Ik heb ook brewfather op mijn telefoon maar nog niet echt heel goed verder in gekeken. Voor mijn eerste twee bieren ben ik het niet nodig ook, ik heb twee pakketen van Brewfirm en die kan ik toch niet invoeren omdat ik geen gewichten van de inhoud weet. maar wie weet daarna wel.

Als je de ingrediënten kent zou je ze kunnen wegen en ingeven in je programma. Dan kan je meteen zien hoe kort je komt bij de berekening van Brewfather.

Zit er geen recept bij die pakketten? Ik ben zelf meteen met losse ingrediënten begonnen, ik heb nooit die pakketten in huis gehad 😉..

• Als je de ingrediënten kent zou je ze kunnen wegen en ingeven in je programma. Dan kan je meteen zien hoe kort je komt bij de berekening van Brewfather.

Zit er geen recept bij die pakketten? Ik ben zelf meteen met losse ingrediënten begonnen, ik heb nooit die pakketten in huis gehad 😉..

er zit een recept bij inderdaad dus dat kan ik volgen en er staat ook op welke mouten erin zitten maar niet het gewicht van die mouten. Ik had ze al heel onschuldig een berichtje gestuurd maar ze geven het ook niet vrij, waarschijnlijk omdat ze niet willen dat andere de pakketten na maken . De hoppen worden ook niet benoemd dus daar weet ik alleen van wanneer ze er in moeten in het recept maar niet wat het is.

• Welkom Mark, en inderdaad de discussie over brouwsoftware komt steeds terug.

Ik vind dat iedere hobbybrouwer maar voor zichzelf moet uitmaken hoe hij het liefst brouwt en met wat.

Maar omdat ik zelf een grote fan ben van Brewfather kan ik je deze link aan bevelen omdat hier mooi wordt uitgelegd hoe je een recept kan samenstellen in Brewfather.

Maar voor brouwhulp kan je op dit forum ook wel veel hulp krijgen daar dit nog zeer veel wordt gebruikt door vele leden.

• Sorry als dit oud zeer heeft opengelegd ik vond de discussie wel interessant.

Het legt niet echt een oud zeer open hoor ;) en af en toe de discussie eens ophalen kan voor nieuwe inzichten zorgen. Uiteindelijk moet je voor jezelf uitmaken welk programma het beste bij je past. Dat is een heel subjectieve keuze want de goede programma's (en al de programma's die hier de revue zijn gepasseerd zijn dat ook!) doen allemaal prima wat ze moeten doen en het verschil ligt hem meer in de layout en gebruikersplatform dan wel in de waarden die je eruit haalt. Smaken en kleuren ... :)

Zelf wissel ik al eens graag van programma, maar meestal kom ik wel terug bij Brewfather vanwege de eenvoud in gebruik. Brewer's Friend is uitgebreider en de receptendatabank is enorm indrukwekkend (alsook de zoekmachine) maar wat omslachtiger in gebruik. Ik heb wel de indruk dat het iets nauwkeuriger in zijn voorspellingen is maar het verschil is marginaal. Heel lang geleden heb ik met Brouwhulp gespeeld maar ik kreeg het nooit echt goed aan de praat op mijn Linux pc en daardoor verhuisde het weer in een hoekje. Ook Beersmith heb ik gebruikt maar daar betaal je meer voor als Brewfather of Brewer's Friend en Brewfather en is in mijn opinie een onhandig en oudbollig programma.

Over Brewfather vind je trouwens een heleboel filmpjes op Youtube met meer uitleg.

Life begins at 1.050

• Welkom Mark, en inderdaad de discussie over brouwsoftware komt steeds terug.

Ik vind dat iedere hobbybrouwer maar voor zichzelf moet uitmaken hoe hij het liefst brouwt en met wat.

Maar omdat ik zelf een grote fan ben van Brewfather kan ik je deze link aan bevelen omdat hier mooi wordt uitgelegd hoe je een recept kan samenstellen in Brewfather.

Maar voor brouwhulp kan je op dit forum ook wel veel hulp krijgen daar dit nog zeer veel wordt gebruikt door vele leden.

Met brouwhulp ben ik ook begonnen. Is denk ik wat makkelijker om mee te beginnen. Brewfather, als je de ins en outs kent, is wat completer qua tools en bv water berekeningen en bibliotheek. En het is erg handig dat het ook op je smartphone/tablet draait

• Gister het eerste bier gebrouwen in de nieuwe ketel. Ik vond het toch wel heel fijn dat de ketel de temperatuur goed weet te houden want dat vond ik zelf erg lastig met een pot op het fornuis. De handleiding van het pakket van BrewFirm gevolgd en het staat nu te vergisten. Het waterslot is lekker aan het stuiteren dus dat bekent voor mij dat het goed gaat nu. Over een paar dagen SG meten als het waterslot stil staat. Het enige dat mij opviel wat dat de water hoeveelheden in de ketel en de pijlbuis niet met elkaar overgeen kwamen en niet met de hoeveelheid dit ik er in heb gedaan

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue