30 minuten koken

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik lees hier en daar op het internet dat een kooktijd van 60 minuten (of langer) eigenlijk niet meer nodig is met hedendaagse mouten. Een kooktijd van 30 minuten zou meer als volstaan en als je sommige kanalen mag geloven is er geen kwaliteitsverschil tussen 60 en 30 minuten koken.

Aangezien de elektriciteit steeds maar duurder wordt en we hier spreken van het verschil tussen 1 kWh en 2 kWh, vraag ik me af of er hier mensen zijn die het principe al toepassen en zo ja wat hun ervaringen ermee zijn?

Life begins at 1.050

Steun het forum en doe je online aankopen (oa. Brouwland) via onze Trooper pagina of klik op het logo

• Ik heb het toevallig ook gelezen en in ons gilde gevraagd wat een ieder aan kooktijden gebruik. Helaas tot nu toe 1 reactie. Die hanteert al langere tijd 60 minuten koken zonder afwijkingen.

Hobbybrouwerij Orangeloo sinds 30-10-2010.
    Bier maakt men met water, mout, hop, gist en ...geduld.

• Licht gekleurde bieren kook ik 60 minuten. Als het nodig is voor de maillard reacties of inkoken dan toch minstens 90 minuten. Het recept beplaald dat dus bij mij.

30 minuten, (David Heath oa.) het gaat wel ten kosten van je bittersmaak. Meer hop op 30 minuten levert je toch een ander bier als minder hop op 60 of 90 minuten met hetzelfde IBU.

Het is maar wat je wil. Omgerekend naar de kostprijs van een flesje bier gaat die ene kilowatt uur je niet veel uitmaken.

• Licht gekleurde bieren kook ik 60 minuten. Als het nodig is voor de maillard reacties of inkoken dan toch minstens 90 minuten. Het recept beplaald dat dus bij mij.

30 minuten, (David Heath oa.) het gaat wel ten kosten van je bittersmaak. Meer hop op 30 minuten levert je toch een ander bier als minder hop op 60 of 90 minuten met hetzelfde IBU.

Het is maar wat je wil. Omgerekend naar de kostprijs van een flesje bier gaat die ene kilowatt uur je niet veel uitmaken.

Klopt…. Hop is duurder :)

• Klopt…. Hop is duurder

Ik gebruik eigenlijk heel weinig bitterhop op 60 minuten. We spreken dan van ongeveer 5g op een brouwsel. Ik heb eens gekeken bij een recept in Brewfather hoeveel extra hop ik op 30 minuten zou moeten gebruiken en dat is niet het dubbele van 60 minuten. Het is eigenlijk verbazingwekkend weinig dat je extra moet bijgeven. Hieronder het voorbeeld :

60 minuten :

30 minuten zonder aanpassing :

30 minuten recept aangepast naar originele IBU :

Kortom, het kost me 4 gram hop extra bij de eerste gift om dezelfde IBU te behouden. Dat is verwaarloosbaar als je het mij vraagt. Daar tegenover staat dat ik half zoveel energie verbruik tijdens het koken en ik een half uur win dat ik voor iets anders kan gebruiken.

Life begins at 1.050

Steun het forum en doe je online aankopen (oa. Brouwland) via onze Trooper pagina of klik op het logo

• Kijk ook eens naar deze post. Ik citeer een stuk van Serge

Hoe lang koken hangt een beetje af van welk bier je gaat maken en je persoonlijke voorkeuren. Voor een blond bier hou ik 70 min aan voor de meeste bruine bieren 90 min. (uitzonderingen bevestigen natuurlijk de regel) Waarom en hoe lang koken dat is eigenlijk de vraag. Waarom:

• steriliseren van het wort
    • het isomeren van alfazuren uit de hopharsen
    • uitvlokken van grote opgeloste eiwitten
    • verdampen van ongewenste smaakstoffen
    • verdampen van overtollig water
    • caramellisatie / maillard zorgt ook voor een deel voor de smaak en voor de kleur.

Hoe lang: Voor punt 1 tem 4 heb je genoeg aan 70 min. Punt 5 is dit recept afhankelijk, (maar als je 3 uur moet koken om het te veel aan water te verwijderen kan je beter het recept aan passen en minder water gebruiken tijdens het maischen / spoelen filter :wink: ) Punt 6 dit is de voornaamste reden om langer te koken dan 70 min

Waait het schuim van uw pint, dan is er zeker te veel wind. :beer_mug:

• Bij een vol uur koken zijn ze zo goed als allemaal dood.

Hier sla je de bal mis. Koken is onnodig wat het 'pasteuriseren' van wort betreft. Geen enkel 'schadelijk' organisme voor ons bier overleeft een temperatuur van +70°C. En degene die dit zouden overleven zijn na 10 minuten koken even 'dood' als bij 60 minuten koken.

caramellisatie / maillard zorgt ook voor een deel voor de smaak en voor de kleur.

Voor zover ik kan opzoeken is dat inderdaad de voornaamste reden waarom je langer zou koken. Maar David Heath haalt in een van zijn filmpjes aan dat je dit eigenlijk beter en gecontroleerder zou kunnen doen door donkere (cara)mouten te gebruiken.

Een andere mogelijke reden is ter voorkoming van DMS maar blijkbaar zitten in hedendaagse mouten heel weinig van de precursoren hiervoor? Dus ook hiervoor moet je het niet meer doen :/

Life begins at 1.050

• Ok, bel jij naar alle melkproducenten om te zeggen dat heel hun pasteurisatie procédé niet deugt of doe ik het? ^^

Binnen kort zal je niet meer moeten bellen , de boeren mogen geen koeien meer houden dus zal er minder melk zijn en zo zal er minder kaas geproduceerd worden , de kaasproducenten zullen hun werkvolk op straat zetten en in de apenlanden waar ze blij zijn dat zij het wel mogen er een nieuwe fabriek bouwen , dan zullen ze een paar duizend vrachtwagens op de weg sturen om hun product hier terug bij ons te krijgen en alles is opgelost :/ , dat denken ze toch

En het koken van melk om er dan kaas van te maken :/  :cop: denk niet dat dit kan om er achteraf kaas van te maken

uit een goede kraan stroomt geen water

• Ik denk dat jullie deze discussies beter op het NL forum voeren want wij als Belgen kunnen ons er beter niet mee bemoeien we hebben zo wel genoeg met onze eigen problemen. Dus laten we het hier maar beter over het bier brouwen hebben.

Ging het hier niet over de kooktijd die nodig is om een degelijk bier te brouwen? :focus:

Waait het schuim van uw pint, dan is er zeker te veel wind. :beer_mug:

• Tot dusver merk ik dat de meeste redenen om +60 minuten te koken toch eigenlijk voortkomen uit gewoonte. Ik heb nog niet echt een reden gezien waarom ik zolang zou moeten koken.

Ik zou 60 minuten moeten koken want :

• Het wort wordt gepasteuriseerd : klopt maar dat is ook zo bij 30 minuten koken. Dus dat is niet echt een reden.
    • Maillardreacties kleuren het wort donkerder : kan ik inkomen maar eerlijk gezegd gebruik ik liever moutsoorten om dit effect te bekomen. Dat is veel controleerbaarder.
    • Je verdampt een groter volume water : dan gebruik ik toch gewoon minder brouwwater?
    • Je hebt minder hop nodig om dezelfde bitterheid te krijgen : zoals ik boven al aantoon is dat verschil eigenlijk verwaarloosbaar. Op die paar extra gram hop komt het niet aan. Een voordeel van 30 minuten koken is trouwens dat je een zachtere bitterheid krijgt.
    • Je hebt een betere eiwituitvlokking bij 60 minuten : dit zou wel eens een goede reden kunnen zijn om zolang te koken, maar is het ook echt zo? HIervan vind ik eigenlijk geen enkele referentie terug.
    • Je moet 60 minuten koken om DMS in je bier te vermijden : met moderne mouten zou dit dus niet langer het geval zijn. Er zit minder S-methylmethionine (SMM) in als vroeger waardoor je met minder lang koken hetzelfde effect verkrijgt.

The proof will be in the pudding... :) Ik ga het gewoon een aantal keer toepassen en zien wat het geeft. In het ergste geval mislukt er een batch en die zwier ik dan wel door een andere ketel ;)

Life begins at 1.050

• Tot dusver merk ik dat de meeste redenen om +60 minuten te koken toch eigenlijk voortkomen uit gewoonte. Ik heb nog niet echt een reden gezien waarom ik zolang zou moeten koken.

Ik zou 60 minuten moeten koken want :

• Het wort wordt gepasteuriseerd : klopt maar dat is ook zo bij 30 minuten koken. Dus dat is niet echt een reden.
    • Maillardreacties kleuren het wort donkerder : kan ik inkomen maar eerlijk gezegd gebruik ik liever moutsoorten om dit effect te bekomen. Dat is veel controleerbaarder.
    • Je verdampt een groter volume water : dan gebruik ik toch gewoon minder brouwwater?
    • Je hebt minder hop nodig om dezelfde bitterheid te krijgen : zoals ik boven al aantoon is dat verschil eigenlijk verwaarloosbaar. Op die paar extra gram hop komt het niet aan. Een voordeel van 30 minuten koken is trouwens dat je een zachtere bitterheid krijgt.
    • Je hebt een betere eiwituitvlokking bij 60 minuten : dit zou wel eens een goede reden kunnen zijn om zolang te koken, maar is het ook echt zo? HIervan vind ik eigenlijk geen enkele referentie terug.
    • Je moet 60 minuten koken om DMS in je bier te vermijden : met moderne mouten zou dit dus niet langer het geval zijn. Er zit minder S-methylmethionine (SMM) in als vroeger waardoor je met minder lang koken hetzelfde effect verkrijgt.

The proof will be in the pudding... :) Ik ga het gewoon een aantal keer toepassen en zien wat het geeft. In het ergste geval mislukt er een batch en die zwier ik dan wel door een andere ketel ;)

Interessant wel, ik ben benieuwd wat je bevindingen zijn want een half uurtje uitgespaard op een brouwdag is toch weer dat ;) ...

• Inderdaad van 60 naar 30 met minder energie en meer tijd over is wel zo handig.

Heb zelf een kleine batch ook al eens ingekort tot 40min, geen merkbaar verschil (tripel).

Als het moet dan is 60 prima, minder mag altijd

+ + + + =

• Met die schuimlaag (eiwitten ?) erop riskeer je dat uw ketel overkookt.

Verder heb ik ergens gelezen dat je deze eiwitten niet in uw vergistingsemmer moet hebben dus weg ermee.

Overkoken ook nooit als je FWH toepast.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Ik heb eens gesnuisterd in het boek 'Brewing Science and Practice' en vond er toch heel belangrijke informatie rond de kooktijden. Blijkbaar is een rollende kook van minimum 60 minuten toch heel belangrijk en wel om twee redenen :

1. Uitvlokking van eiwitten in de hot break. De langere kooktijd is nodig om voldoende grote eiwitvlokken te vormen zodat deze kunnen uitzakken en niet mee naar het gistvat gaan.
    2. Het verdampen van bepaalde niet gewenste stoffen die voortkomen uit maillardreacties.

Wie het boek heeft : de informatie bevindt zich vanaf pagina 333.

Dus zal het toch langer koken worden :/ en gezien wat ik heb gelezen ga ik de kooktijd naar 70 minuten optrekken.

Life begins at 1.050

• als we inbev mogen geloven is de temperatuur tijdens het koken van minder belang dan de gasbellen die je vormt ( vandaar de rollende kkok die we zo graag zien ) : https://ab-inbev.be/nl_BE/news…re-ecologische-voetafdruk

Dus misschien kunnen we energie sparen door gas (co2 ) in te brengen met een bruissteentje en onder het kookpunt te blijven

Dat durf ik sterk te betwijfelen, dat het niet echt moet koken.

Ik ben ooit eens in februari in de brouwerij van Westmalle geweest, in de zaal waar de grote ajuinvormige kookketel staat, liet de gids ons kijken naar een klein tellertje die de kooktijd optelde als de temperatuur van de kookketel 100°C. aangaf. Als hij het deurtje opende viel de temperatuur in de kookketel terug naar 99,5 waardoor het kleine tellertje stopte en niet meer verder telde tot het deurtje terug dicht ging en de temperatuur terug 100°C. aangaf

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue