morgen ga ik een pils brouwen of toch proberen , mijn eerste pils in al die jaren

eerste pils
Registreer je of meld je aan
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
-
-
Ik begrijp niet waarom je carapils (meer body) gebruikt samen met rijstvlokken (minder body en meer doordrinkbaar).
Waarom niet 100% pilsmout?
De 25 IBU is voor mij erg laag, ongeveer de bitterheid van fabriekspils met weinig karakter, maar ik ben dan ook een hop head.
Ik denk dat 2 zakjes gist genoeg zijn, voor mij werkt dit voor 20 liter van begin SG 1051.
Na je 2+10 dagen hoofdvergisting zou ik zeker nog 1 tot zelfs 2 weken warm conditioneren op 15° en pas daarna coldcrashen.
Voor bottelsuiker mag je naar 8g/liter gaan voor een Belgische pils.
Veel succes 👍
-
Vraagje:
- Wat is die bedoeling van die 52°C maischstap ?
- ik lees hopstand @80°C maar van welke hop ?
-
Ik zou ook voor 100% pilsmout durven gaan. Verder heb ik zelf slechts 2x pils gebrouwen tot nu toe. 1x met de W34/70 en 1x met de S-189.
Mijn voorkeur gaat uit naar die laatste 😉.
-
morgen ga ik een pils brouwen of toch proberen , mijn eerste pils in al die jaren
Inderdaad, ik zou ook de cara in het pakje laten of max een paar %. Volledig mout zou ik doen en voor de kleur een 10 a 20% Vienna. Dan heb je die 52Cstap ook niet nodig.
Die w34/70 is een makkelijk gistje. Als de hoofdvergisting op meer dan 50% SVG zit dan kan je temp omhoog naar 17C. Maar je start op 10C, dan heb je inderdaad 3 zakjes gist nodig maar je kan deze ook prima starten op 14C. Scheelt een zakje gist, energie en met deze gist heb ik het verschil nog niet kunnen ontdekken
-
Bij de vergisting mis ik een diacetyl rust. Verder zou ik ook gewoon voor 100% pilsmout gaan.
-
De 25 EBU is inderdaad laag maar heb bewust iets omlaag gedaan omdat ik er tetrahop ging bijdoen
Er liggen 2 zakjes gist klaar geen 3
De 52° is verkeert , het is 63° en 72° en 78° uit
Er is geen hopstand , dit staat er vanzelf bij , zou eens moeten proberen het weg te doen
De vergisting zal op 14° zijn , verhogen naar 17° en een dag of 10 op 15°
Het recept is misschien niet 100% correct , maar heb het samengeflanst in een 20 min.
Het brouwen kroop me ineens in de aderen en moest en ging brouwen , en is een bier die ik presenteer op het laatst van het VHM , dus komt het niet zo nauw
-
Ik heb het recept beetje aangepast
-
Misschien nog een saaz gift in de aroma stand en IBU richting 35 ? Pils knapt daar behoorlijk van op. Maar dan ga je meer richting Duits pils
-
Het brouwen kroop me ineens in de aderen en moest en ging brouwen , en is een bier die ik presenteer op het laatst van het VHM , dus komt het niet zo nauw
Eindigen met een pils
Ik doe meestal net het omgekeerde het zwaardere houden tot het laatste
Zelf heb ik nog maar éénmaal een pils geprobeerd en moet eerlijk toegeven dat ik redelijk ontevreden was met het resultaat.
Het was ook met de W34/70 (3 pakjes voor 21 L) op 12°C, 85% pilsmout en 15% Carapils. IBU was 32 (enkel Saaz) en achteraf gezien mocht dit zeker een flink pak hoger.
-
Eindigen met een pils
Ik doe meestal net het omgekeerde het zwaardere houden tot het laatste
Zelf heb ik nog maar éénmaal een pils geprobeerd en moet eerlijk toegeven dat ik redelijk ontevreden was met het resultaat.
Het was ook met de W34/70 (3 pakjes voor 21 L) op 12°C, 85% pilsmout en 15% Carapils. IBU was 32 (enkel Saaz) en achteraf gezien mocht dit zeker een flink pak hoger.
W34/70 is een makkelijke gist. Die hoeveelheid cara en te weinig hop doet je lager/pils“ struikelen”. Ik heb dit gist al vaak gebruikt en het levert redelijk pils, zeker bij de noord Duitse stijl. De laatste batches heb ik MJ 84 gebruikt (Bohemian) en dat levert een behoorlijk strak en “ clean” resultaat. Een dry hop er in (of aromastand) is echt een aanbeveling.
-
Mijn brouw dag is zeer goed verlopen , gist is er nog niet bij , krijg het wort niet onder de 23° en staat nu verder af te koelen in de koelkast , dat het maar vlug gaat want er begint al een goeie schuimkraag op het gist te komen
-
Mijn brouw dag is zeer goed verlopen , gist is er nog niet bij , krijg het wort niet onder de 23° en staat nu verder af te koelen in de koelkast , dat het maar vlug gaat want er begint al een goeie schuimkraag op het gist te komen
Hier bleef het koelen steken op 19,5 graad, viel mij nog mee. Naar 16,5 moet de koelkast maar verder doen.
Uiteindelijk kun je die starter er wel bij doen als je die in het geheel wilt gebruiken. De lagfase gaat ook nog enkele uren duren voor je vergisting echt van start gaat. Gaat mooi gelijk op lijkt mij.
-
Kan het kwaad als het gist erbij gaat op 21° en dan verder koel tot 14°
-
Gaat ervan afhangen hoe snel je van 21 naar 14 gaat. Wat je zou kunnen doen is het wort koelen tot 21°C, de gistkast héél erg koud zetten en het wort een paar uurtjes laten afkoelen. Daarna kan je de gist storten bij een iets kouder wort.
-
Heb de gist overgebracht naar een 3 liter erlenmeyer , heeft nu veel meer ruimte
koelkast koelt zeer traag is nu nog maar 21°
Koelkast zelf is maar 13° en buiten de koelkast 36°
-
Ja eigenlijk is de zomer niet zo'n goed idee om een pilsje te brouwen daar je met die grote temperatuur verschillen zit.
Op dit moment ben ik bezig met de cold crash van een Sterke blonde en mijn koelkast blijft ook hangen op 7°C terwijl ik anders zonder problemen aan 4°C geraak. Mijn koelkast staat ook in mijn tuinhuis en daar is de temperatuur nu ook rond de 31°C.
-
Kan het kwaad als het gist erbij gaat op 21° en dan verder koel tot 14°
In principe kan dat als je die 14 graden maar in enkele uren kunt halen. Die eerste lagfase waarbij de gist zichzelf alleen vermeerderd maar nog net echt aan het vergisten is heeft zelfs baat bij die iets hogeren temperatuur. Maar het tijdwindow is niet onbeperkt, meestal iets van 6 tot 12 uur.
Bij mij is er nu in de gistkast ook zo'n wedstrijd aan de gang, sinds 4 uur vanmiddag staat die te koelen, die hoeft nu nog maar 0,5 graad te gaan. Mooi binnen geplande tijd.
Ik heb wel een aantal vries elementen op het gistvat gelegd om de koeling wat te helpen.
-
Heb de gist overgebracht naar een 3 liter erlenmeyer , heeft nu veel meer ruimte
koelkast koelt zeer traag is nu nog maar 21°
Koelkast zelf is maar 13° en buiten de koelkast 36°
Heb je een ventilator in de koelkast? Dat kan het koelen wat versnellen. Morgen ook nog tropische temperaturen……… Inderdaad niet de handigste tijd van het jaar voor pils, je moet toch ook nog een aantal weken koud lageren
. Maar het wordt vast een mooie gezien de moeite die je er voor moet doen
-
Ja heb de ventilator een uurtje geleden gestart en temp. is al gezakt tot 16.5°
-
Ja heb de ventilator een uurtje geleden gestart en temp. is al gezakt tot 16.5°
Haha…. Te vroeg paniek gehad
. Dit gaat goedkomen.
-
Amai die energiefacturen
-
Ik was ook vergeten mijn ventilator terug te installeren, ik had deze, om mijn koelkast eens grondig te reinigingen, eruit gehaald en daarna vergeten terug te plaatsen. Hopelijk zal dit wat meer helpen om de temperatuur nog lager te krijgen, maar vanaf morgen voorspellen ze terug weer lagere temperaturen
-
Wat ik niet versta is dat de zijkanten van de koelkast zo warm worden , en ik had er een dikke mousse tegen geplaatst om beter te isoleren , heb het nu weg genomen om te kunnen afkoelen .
De deur blijft koel en de achterkant ook
Zitten er daar ook elementen in die kunnen warm worden misschien in die zijkanten ?
-
springerke idd, bij sommige koelkasten zit de afkoeling ook of enkel in de zijpanelen.
Deze panelen moeten vrij zijn om hun warmte te kunnen afgeven.
-
Wat ik niet versta is dat de zijkanten van de koelkast zo warm worden , en ik had er een dikke mousse tegen geplaatst om beter te isoleren , heb het nu weg genomen om te kunnen afkoelen .
De deur blijft koel en de achterkant ook
Zitten er daar ook elementen in die kunnen warm worden misschien in die zijkanten ?
Wij hebben een Samsung gehad die koelde via de zijwanden. Geen rooster achterop, maar iets strak ernaast zetten was geen goed plan.
-
Dat weet ik nu ook , en inderdaad geen afkoelingsrooster langs achter
-
Het is de eerste keer dat ik een pils aan het vergisten ben , wat doet die gist (W-34/70) wat mag ik verwachten , is dat traag of is de vergisting ook vlug en geweldig , hier is hij traag
-
Het is de eerste keer dat ik een pils aan het vergisten ben , wat doet die gist (W-34/70) wat mag ik verwachten , is dat traag of is de vergisting ook vlug en geweldig , hier is hij traag
Het is een lagergist. Wanneer je hem vergist op temperaturen voor lage vergisting, rond de 10° C, gaat het sowieso trager gaan.
Het lijkt me dat ik mijn bockbieren met MJ lage vergisters wel in twee weken rond kreeg, + 1 week op kamertemperatuur om diacetyl te verwijderen. Daarna wel nog een week of vier/zes op lage temperatuur (in de winter in de garage) om verder te rijpen. En dan moesten ze nog eens gebotteld worden, gecarboniseerd, dus nog twee weken erbij, en eigenlijk nog eens twee weken. Ik gebruikte wel bottelgist (CBC1).
-
Je hebt dubbel zoveel geduld nodig. Maar de W34/70 is wel weer een tolereante gist, daar kun je niet heel veel mee fout doen.
-
Ik vergist meestal een week tot 10 dagen op 12°, de vergisting loopt traag. Daarna een dag of 3 op 15°, dan is de hoofdgisting klaar en hevel ik over, ik conditioneer nog een tweetal weken op 15° en ga dan 2 weken lageren op 5°. Na ongeveer 6 weken in totaal bottel ik.
-
Ik heb de W34/70 eerst op 12°C laten vergisten en na 4 dagen was de hoofdgisting toch al zo goed als afgelopen maar ik heb deze dan toch een 14 dagen zo gelaten en vervolgens nog eens 14 dagen op 14°C. Daarna nog eens 8 dagen op 4°C en dan gebotteld.
-
Voor het moment ben ik aan het conditioneren , maar doen jullie klaarmiddel in voor het lageren op b.v. 4°
-
maar doen jullie klaarmiddel in voor het lageren op b.v. 4°
Ik gebruik twee middelen : kieselsol (of biersol, is hetzelfde) en gelatine. Ik koel eerst het bier zo koud mogelijk en doe er dan de kieselsol bij. Na een dag of 3 gaat er dan de gelatine bij. Ongeveer een week later kan je bottelen.
-
Voor het moment ben ik aan het conditioneren , maar doen jullie klaarmiddel in voor het lageren op b.v. 4°
Ik gebruik alleen biersol of iers mos 10 minuten voor einde koken. Na de coldcrash perfect heldere pils.
-
Ik gebruik alleen biersol of iers mos 10 minuten voor einde koken. Na de coldcrash perfect heldere pils.
Ik ook enkel iers mos laatste 15' van de kook en na 4 weken lageren heb ik ook heldere pils in de fles.
-
Nu niet slecht bedoeld maar ik vind het wel grappig dat jullie in het "30 minuten koken"-onderwerp tot de conclusie komen dat de traditionele manier het beste is en al die nieuwe inzichten puur praatjes zijn, maar ondertussen kappen jullie wel iers mos, biersol en gelatine in het bier omdat de traditionele manier te lang duurt
.
-
Nu niet slecht bedoeld maar ik vind het wel grappig dat jullie in het "30 minuten koken"-onderwerp tot de conclusie komen dat de traditionele manier het beste is en al die nieuwe inzichten puur praatjes zijn, maar ondertussen kappen jullie wel iers mos, biersol en gelatine in het bier omdat de traditionele manier te lang duurt
.
Nou ja….. er zit nogal wat verschil tussen een half uurtje tijdwinst met koken of een week of 2 extra je koelkast bezet. Dat laatste is natuurlijk wel een dingetje als je er maar 1 hebt en graag brouwt.
En ja, toch krijg je een echt kraakhelder pils met klaring (biersol en gelatine) in een paar dagen…. En de koelkast weer vrij
-
Ik heb een tijdje terug ook eens geëxperimenteerd met biersol, gelatine en dergelijke en ben toen ook tot de conclusie gekomen dat het wat help om het vlugger te klaren maar zonder deze middelen worden de meeste van mijn bieren na een tijdje op fles ook helder zelfs mijn witbier.
Ik gebruik dus enkel nog biersol tijdens het koken zodat mijn wort zo helder mogelijk naar het gistvat gaat en daarna voeg ik niks meer aan toe.
-
Ik heb een tijdje terug ook eens geëxperimenteerd met biersol, gelatine en dergelijke en ben toen ook tot de conclusie gekomen dat het wat help om het vlugger te klaren maar zonder deze middelen worden de meeste van mijn bieren na een tijdje op fles ook helder zelfs mijn witbier.
Ik gebruik dus enkel nog biersol tijdens het koken zodat mijn wort zo helder mogelijk naar het gistvat gaat en daarna voeg ik niks meer aan toe.
Klopt helemaal, ook mijn witbier met Hoegaarden vergist is na 2 maanden behoorlijk helder
. Maar er is een verschil tussen helder en “ helder”. Niet dat het wat uitmaakt voor de smaak maar wel voor de “looks”. Met gelatine en biersol krijg je een pils/kolsch
/ alt kraak helder zoals een commercieel bier. Alleen met een cold crash ga je dat niet redden in een week. Zelf vind ik dat bij deze biertypes een plus… maar wellicht een tik c.q. Afwijking van mij
-
Waarom moet een bier perfect helder zijn? Dat zit allemaal gewoon in ons hoofd.
Die coldcrash (1 week) doe ik niet voor het zicht, maar om mijn bier stabieler te krijgen, zodat het voor een langere tijd zijn frisse karakter behoudt.
Elke andere ingreep door toevoegingen, filteren, pasteuriseren... verwijdert ook smaakcomponenten zodat je bier minder karakter heeft.
-
maar ondertussen kappen jullie wel iers mos, biersol en gelatine in het bier omdat de traditionele manier te lang duurt
Iers mos is eigenlijk iets dat al heel lang in de brouwwereld wordt gebruikt. Het kort ook niet echt je kooktijd in, het helpt gewoon met de eiwituitvlokking aan het eind van het kookproces.
-
Ik denk dat er zelfs op een gegeven moment vislijm werd gebruikt. Of was dat nu in de wijnmakerij
-
Ik denk dat er zelfs op een gegeven moment vislijm werd gebruikt. Of was dat nu in de wijnmakerij
Vroeger ook in bier. Is eigenlijk opgevolgd door irish moss en/of carageen tabletten. Van die laatste komt ook zo'n visgeur van af als je die net in je kokende wort doet.
-
Zou je trouwens kieselsol kunnen gebruiken aan het einde van de kook ipv biersol? Volgens mij is dat exact hetzelfde.
-
Vroeger ook in bier. Is eigenlijk opgevolgd door irish moss en/of carageen tabletten. Van die laatste komt ook zo'n visgeur van af als je die net in je kokende wort doet.
Carrageen wordt geproduceerd uit Iers mos
Ik heb nog altijd een doosje met supermoss of zoiets (nog van Brewferm), nog nooit op de geur gelet. Misschien beter geraffineerd?
-
Klopt, carrageen is gezuiverde irish moss.
In ieder geval de tabletten die ik nu nog heb zijn Protafloc tabletten, een halve tablet per brouwsessie is een mooie dosis. Helaas niet goedkoop meer te verkrijgen door de Brexit.
Wat ik gehoord heb in mijn brouwwinkel is dat supermoss ongeveer hetzelfde zou moeten zijn als die tabletten, ik denk dat ik die ga proberen als de Protafloc op is.
Die losse Irish moss gebruik ik niet meer, die varieerde teveel in kwaliteit.
-
Voor mij de beste commerciële pils die ik al gedronken heb, 100% gerstemout, licht troebel.
-
Voor mij de beste commerciële pils die ik al gedronken heb, 100% gerstemout, licht troebel.
Gaat inderdaad natuurlijk om de smaak en beleving. Ik zit nogal in de (noord) Duitse pils gebeuren. Kraakhelder, veel koolzuur, heftig bitter en veel hop aroma.
-
Zou je trouwens kieselsol kunnen gebruiken aan het einde van de kook ipv biersol? Volgens mij is dat exact hetzelfde.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit idd hetzelfde product is echter onder een andere naam verkocht