Gist opkweken

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Is er toevallig iemand in de buurt van Desselgem die ervaring heeft met een gistlabo, of veel van gisten weet.

Ik heb aan een gistdepot van een een 50 jaar oude stout vers wort toegevoegd

-> eerst naar 33 cl

-> dan naar 75 cl

-> nu ligt hij op 10l vers wort

het vergist, ik krijg ietwat van krausen (toch een goede 3cm wit schuim), maar écht actief vind ik hem niet. Ik heb een vermoeden dat ik toch een zeer zoet wort zal overhouden. Is er een mogelijkheid om deze gist wat meer leven in te blazen, of zal deze alleen maar slechter worden met verder gebruiken?

Moest iemand evt. kunnen helpen om de betere cellen te isoleren en op te kweken, eventueel tegen vergoeding, zou dit zalig zijn.

• Je eerste stap is vrij groot, enkele cl is genoeg om een bodem op te kweken.

De stap van 75cl naar 10 liter is te groot, een factor 5 tot 10 (geroerd) maximaal.

Gebruik wort van 1.037 tot 1.040 met pH van rond 5.4

Gebruik een magneetroerder (niet nodig maar scheelt enorm).

Je kunt telkens meten met een refractormeter of de suikers van je wort omgezet zijn.

• Ik heb sinds enkele dagen ook een magneetroerder in bezit. Ik maak brouwsels van +- 24L.

- zoals ik lees moet men eerst het gistdepot doen in een kleine hoeveelheid wort (5 cl ?). Vraag: is 5 cl Ok om mee te beginnen ?

- Daarna zou je 5-10x kunnen opschalen (zoals ik hierboven lees) naar bv 25cl. Vraag: mag je dan het verse wort (de 25cl) bij de vorige hoeveelheid (5 cl) gieten of moet je eerst de gist laten bezinken (in de koelkast ?) om het bovenste vloeibare gedeelte er eerst af te gieten en dan vers wort bij te voegen?

- dan kun je opschalen naar bv 1 liter. Zelfde vraag als hiervoor. Gist laten bezinken en bovenste deel afgieten en hier de verse wort aan toevoegen ?

- Als je dan een 1L starter hebt gemaakt mag je dan deze hele inhoud bij uw brouwsel gieten of moet je terug eerst de gist laten bezinken en afgieten vóór je dit in uw gistemmer giet ?

Is een 1L starter voldoende voor een 24L brouwsel ? (ik heb nu een erlenmeyer van 0.5 en 1L)

• Afgieten heb ik nog nooit gedaan, is ook niet nodig want de allerbeste gistcellen die gooi je weg in de gootsteen.

Je zou één gram gistvoeding kunnen toevoegen en ook een beetje luchtzuurstof geven met een luchtpompje over een filtertje.

Volgende keer beginnen met max 5ml op een gistbodem in een doorzichtig flesje. Zie je een laagje gist liggen vermeerderen met max 1

100ml. Zie je daar een bodem gist liggen vermeerderen met 500ml.

Zie je daar een bodem gist liggen vermeerderen met 1000ml.Als dat volop aan het gisten is, dan is dat voldoende om 40L wort in gisting te brengen.

vermeerderen doe je best met steriel wort van 1040 met telkens 0,1 g gistvoeding.

Heir zie je een starter halfweg die begonnen is met 5ml.

• Mijn werkwijze voor een brouwsel van 20 liter

- ik voeg aan een gistdepot eerst 50 ml appelsap toe

- na 2 of 3 dagen is er meestal al wat activiteit, dan schaal ik op met 100 ml water en 10 g DME + 0,2 g gistvoeding

- 2 dagen later voeg ik hieraan een oplossing toe van 500 ml water en 50 g DME + 0,5 g gistvoeding en zet dat 24 uur op de roerder

- dan gaat de giststarter in de koelkast en na 1 dag giet ik die af

- opschalen met 1000 ml water en 100 g DME + 1 g gistvoeding en weer 24 uur op de roerder

- de starter gaat terug in de koelkast tot de brouwdag, dan giet ik de starter af en voeg een litertje van het eerste gekoelde wort erbij. Wanneer de rest van het gekoelde wort een uur gestaan heeft, hevel ik dat naar het gistvat en dan gaat de starter erbij

• Is er een mogelijkheid om deze gist wat meer leven in te blazen, of zal deze alleen maar slechter worden met verder gebruiken?

Volgens mij moet je een stap terug. Ik zou de gist eerst op een petrischaaltje enten en dan vanaf 1 kolonie beginnen. Echt moeilijk is dit niet en een heel goed boek erover is dat van Pierre Rajotte dat ik her en der nog heb vermeld.

Als je vanaf een verse kolonie begint is de opgekweekte gist ook vitaal en loop je minder risico op besmetting door wilde gist.

• Terug beginnen vanaf een petrischaal is meer dan 1 stap.

1- Eerst een steriele agar bodem maken.

2 Dan met een entnaald de bodem enten.

3- Enkele dagen wachten tot er kolonies gegroeid zijn.

4- Dan één kolonie nemen en die op cultuur zetten in 5ml.

5- Dan stap voor stap telkens (maal 5) opschalen tot 1,5L starter.

Al deze bewerkingen moet in steriele omstandigheden gebeuren anders kweek je ook infecties mee op.

• Dus wat ik me nu afvraag , waarom moet je een zo vers mogelijk bier kopen als je de gist uit het flesje wil opkweken

Hier spreken we over een 50 jaar oude stout waarvan de gist nog op te kweken is , of is dat beregeluk hebben ?

De vraag is: wat blijft er nog over van de originele gist? De kans is vrij groot dat je een mutant opkweekt met heel andere eigenschappen dan de originele gist. Eventueel met Brett, op zich ok, maar ook kans op infecties.

• De vraag is: wat blijft er nog over van de originele gist? De kans is vrij groot dat je een mutant opkweekt met heel andere eigenschappen dan de originele gist.

jup, is heel goed mogelijk. (hoogstwaarschijnlijk zelfs)-> voor infecties heb ik voorlopig minder schrik gezien de ph 3,4 of 3,7 was in het originele flesje, er zal wel een infectie geweest zijn maar die organismen zijn allemaal dood nu denk ik.

Ik hoop ook dat ze toen geen bottelgist gebruikten :p

De smaaktest volgt nog als het zo ver is. (het originele recept ben ik nog aan het proberen bemachtigen)

in de oude alexander rodenbachgist die ik aan het opkweken ben zijn veel organismen ook al dood vrees ik, hij vergist als een raket maar niets van zuurte, ik zet volgende week een deel op 30° om te zien of er mesofielen in actie schieten.

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue