Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Al mijn eigen gebrouwen bier is op. Het is ook al een hele tijd geleden dat ik nog eens gebrouwen heb. Schandalig, ik weet het, maar morgen breng ik er verandering in :) . Meteen ook een bier voor mijn verjaardag van maken want de mensen gekocht bier schenken dat kan toch niet. ^^

Dit zou het moeten worden :

Life begins at 1.050

Steun het forum en doe je online aankopen (oa. Brouwland) via onze Trooper pagina of klik op het logo

• Dat lijkt mij een heerlijk bier. De moutstort lijkt mij een mooie balans tussen moutigheid en doordrinkbaarheid en de hoppen zijn mijn favorieten op een rijtje... lekkere combo. Ben wel benieuwd naar die Viking Cookie Malt; de beschrijving doet denken aan een caramout, maar dan zonder de karamellisering, bijzonder. De IBU is een beetje bitter voor mijn smaak, maar dat ligt aan mij. :grinning_face:

Gewoon snel brouwen en drinken maar. :clinking_beer_mugs: Het gaat geheid allemaal op bij je verjaardag.

oneman

if bottle.empty(): bottle = new(Bottle)

else bottle.drink()

• Het brouwen zit erop. 16.5l bier van SG 1.047 zit in het gistvat. Al bij al is het allemaal wel goed gegaan, enkel bij het overhevelen van kookketel naar gistvat ging het wat mis, de hop- en eiwitprut had een vaste koek rond mijn kraanwerk gemaakt waardoor ik uiteindelijk het wort gewoon heb overgegoten in de CCT. De prut bleef als mastiek aan de bodem kleven. Er zal wel wat gruis en eiwit zijn meegegaan in het gistvat maar daar zit ik niet mee.

Life begins at 1.050

Steun het forum en doe je online aankopen (oa. Brouwland) via onze Trooper pagina of klik op het logo

• Had ik niet meteen liggen, maar ik ga in de toekomst wel zo werken. Met zo'n aftapkraantje zit je toch altijd wat te klooien. Ik heb ergens nog een RVS hevel liggen dus dat zou moeten lukken.

Update over de vergisting : die komt maar heel erg traag op gang. Het was nochtans een redelijk vers pakje. Ik heb dat nog al gemerkt met Lallemand gist tegenwoordig.

Life begins at 1.050

• Dat is mij ook al opgevallen, maar de laatste die ik gebruikt heb, Farmhouse en Munich Classic waren weer wel goed van kleur en deden het ook heel vlot.

Ik ga toch productie problemen vermoeden.

• Vandaag is de gisting eindelijk wat op gang aan het komen. We zitten nu aan een blub per 10 seconden en het is aan het versnellen. Een rustige vergisting heeft trouwens ook het voordeel dat ze vrij clean kan verlopen, wat ik wel wil met dit bier.

Life begins at 1.050

• Op de site van Lallemand staat een goede rekentool. Die van mij is daarop gebaseerd, maar op die van hun wordt ook nog eens rekening gehouden met de temperatuur.

Lallemand calculator

Die New England heeft wel een vrij hoge pitchrate nodig vergeleken met andere gisten!

Zie ik nu ook pas.

• Idd, die "New England" en "Philly Sour" zou bijna 2x zoveel gist nodig hebben dan de andere gistvarianten.

Weeral iets bijgeleerd.

Toch vreemd dat men er geen melding van maakt op de verpakking bij de 'Philly Sour'(Bij De 'New England' wel).

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Bij mij staat dezelfde gist te pruttelen voor een NEIPA. Ik zag ook de vergsting langzaam op gang komen na 1,5 dag. Nu blupt het rustig via zo'n systeem met twee glazen potten en slangen. Dus qua blups niet te vergelijken met een waterslot. Hopelijk werkt dit systeem als ik later vandaag een staal ga nemen voor de SG meting.

Ik zag ook pas vlak voor het brouwen dat 1 zakje bedoeld is voor ong. 10 liter. Ik heb een starter gemaakt (250ml -> 750ml) die ruim 12 uur heeft staan draaien. Hopelijk heeft dat geholpen.

En ook hier gaat vanmiddag de dry hop erin ;)

• We zijn bijna een week verder. Op woensdag heb ik de temperatuur naar 10°C verlaagd en Kiezelsol toegevoegd. Dit zou nu goed uitgezakt moeten zijn en vandaag gaat er gelatine bij het bier. De temperatuur gaat nu zo koud mogelijk, bij mijn koelkast wil dit +/- 6°C zeggen. Volgend weekend hoop ik dan te bottelen.

Life begins at 1.050

• We zijn bijna een week verder. Op woensdag heb ik de temperatuur naar 10°C verlaagd en Kiezelsol toegevoegd. Dit zou nu goed uitgezakt moeten zijn en vandaag gaat er gelatine bij het bier. De temperatuur gaat nu zo koud mogelijk, bij mijn koelkast wil dit +/- 6°C zeggen. Volgend weekend hoop ik dan te bottelen.

Was het niet makkelijker geweest om eerst te koelen tot 6 C en dan de kieselsol toevoegen en na een uurtje of zo de gelatine? Dan ben je zeker evt koude waas kwijt bij 6-8C drink temperatuur. Dan kan je na ca 4 dagen bottelen

• Zou eigenlijk niet mogen uitmaken, kieselsol heeft een bepaalde lading (positief of negatief, ben even vergeten de welke) en trekt deeltjes van de tegenovergestelde lading mee naar beneden. Aan het einde van de rit zat ik aan 7°C bij de kieselsol dus zal de temperatuur geen issue zijn geweest. Ik lees net mijn eerdere post en ik ben daar niet echt duidelijk over geweest :smiling_face:

De gelatine heeft een tegenovergestelde lading en zou net de andere deeltjes mee naar beneden moeten trekken. Ondertussen heb ik ook de temperatuur verlaagd naar 6°C (kan niet lager). Ik ga morgen eens zien of ik met een soort 'turbosetting' van de koelkast niet lager geraak.

Life begins at 1.050

• Hahaha… ik ben hier ook geen expert in. Dacht dat kieselsol/biersol vooral was om om de koude waas door eiwit/polyphenolen te verwijderen en gelatine om gist te laten neerslaan c.q. Het bier te klaren. Bij mij wordt het kraak helder bij 5 C en beide oplossingen vlak na elkaar toe te voegen. Pas het eigenlijk niet zo vaak toe, alleen bij pils/lager, Kolsch, Alt, blond

• Dit weekend heb ik het bier eens geproefd, mooi donkergoud/licht koper met een mooie schuimkraag. Het koolzuurgehalte is misschien wat aan de lage kant voor sommigen maar ik heb het liever zo. Er zit een mooie balans tussen de mout en de hop in, naast toetsen van citrus merk ik ook ergens het aroma en smaak van muscat druiven.

Al bij al héél erg content van dit bier en het zal me inhouden worden om er genoeg van over te houden voor mijn verjaardag :D

Life begins at 1.050

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue