Een 'Extraatje' voor de zomer

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik kwam overlaatst de Sint Bernardus Extra 4 tegen in de supermarkt, allicht het antwoord van Watou op de versie van de paters van Westmalle dus een sixpakckse meegenomen. Nu zit ik hiervan te genieten op het terras en zo'n laag alcoholisch biertje (4,8%) met wat hop- en gistkarakter bevalt me echt wel. Een eigen versie voor de zomer zou dus niet misstaan ;) ...

Wat ik erover vind is dat het recept relatief 'simpel' gehouden is en dat er relatief 'veel' (nobele) hop gebruikt wordt om toch wat complexiteit te geven aan het eindproduct. Dat in combinatie met het gekende gistprofiel maakt het zeker de moeite waard om eens een poging te wagen. Ik heb even mijn buik vol van giststarters dus ik hou het bij korrelgist maar dit is wat ik ervan zou willen maken:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk043

Naam receptExtra #1

Brouwdatum18/06/2022

BierstijlBlond

Volume29,0 l

Begin SG1,047 SG
    Eind SG1,013 SG

Berekende kleur (Morey)7 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)36 IBU

Brouwzaalrendement70,0 %

Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

26,00 lWater uit Gr. Braamstraat + 1,00 g/10l Antioxin SBT

2,5 gCaCl2

5,00 mlMelkzuur

12,61 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

91 mg/l7 mg/l14 mg/l132 mg/l91 mg/l86 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

6,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC92,3 %

0,50 kgCara-pilsWeyermann4 EBC7,7 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

beta-amylase64,0 °C1 min.40 min.4,0 l/kg

alfa-amylase72,0 °C10 min.30 min.4,0 l/kg

Uitmaischen78,0 °C1 min.5 min.4,0 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

35,0 gHallertau Perlepellets5,9%60 min.18,3 IBU

1,5 gTetrahoppellets41,0%60 min.5,8 IBU

30,0 gHallertau Mittelfrühbellen3,4%15 min.4,3 IBU

30,0 gTettnangerbellen3,5%15 min.4,4 IBU

30,0 gHallertau Mittelfrühbellen3,4%5 min.1,7 IBU

30,0 gTettnangerbellen3,5%5 min.1,8 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

6,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

3,00 gWYeast gistvoedinganderskoken

Gist

HoeveelheidNaamType

22,0 gSafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist

Laat maar weten wat jullie ervan vinden! :)

• Toevallig (nouja....) vanmiddag nog gedronken. Ik denk niet de T58 voor zoiets te gebruiken, ik heb de indruk dat die 4 wel wat droger is als de T58 zou halen. De smaak zit zeker in de hoppen ( ook nog Saaz? Groene Belle? ), er zitten denk ik wel meerdere soorten in. Kijk even naar wat het Hoppecruyt teelt, St Bernardus beschikt over ongeveer dezelfde hoppen.

Ik ben benieuwd, ik vind het een lekker fris bier na een warme dag.

Ik denk (niet zeker hoor) dat de 4 al langer op de markt is als die lichte van Westmalle. Alleen is die 4 bijna nergens te koop maar daar lijkt verandering in te komen.

• Toevallig (nouja....) vanmiddag nog gedronken. Ik denk niet de T58 voor zoiets te gebruiken, ik heb de indruk dat die 4 wel wat droger is als de T58 zou halen. De smaak zit zeker in de hoppen ( ook nog Saaz? Groene Belle? ), er zitten denk ik wel meerdere soorten in. Kijk even naar wat het Hoppecruyt teelt, St Bernardus beschikt over ongeveer dezelfde hoppen.

Ik ben benieuwd, ik vind het een lekker fris bier na een warme dag.

Ik denk (niet zeker hoor) dat de 4 al langer op de markt is als die lichte van Westmalle. Alleen is die 4 bijna nergens te koop maar daar lijkt verandering in te komen.

Het is niet de bedoeling om een kloon ervan te maken hoor. Gewoon iets in dezelfde stijl en daarom dacht ik aan de T-58 omdat het een korrelgist. Goeie ervaring mee in een tripel, geen te hoge SVG en ik vind het een lekker profiel. 😉

• Er is ook niets mis met de T58 en eeen kloon brouwen hoeft ook helemaal niet.

Maar voor de stijl lijkt mij (persoonlijk natuurlijk) de T58 wat minder geschikt. Zelf zou ik dan liever een Kolsch stijl gist kiezen. Ik heb nu een Blond bier met Munich Classic vergist koud staan, pakt ook goed uit als fris bier en toch met smaak.

Gewoon voor de ideeen natuurlijk.

• Er is ook niets mis met de T58 en eeen kloon brouwen hoeft ook helemaal niet.

Maar voor de stijl lijkt mij (persoonlijk natuurlijk) de T58 wat minder geschikt. Zelf zou ik dan liever een Kolsch stijl gist kiezen. Ik heb nu een Blond bier met Munich Classic vergist koud staan, pakt ook goed uit als fris bier en toch met smaak.

Gewoon voor de ideeen natuurlijk.

Je kan ook Lallemand Koln gebruiken. Verrassend lekker redelijk neutraal gist. Ik haal er een vergistingsgraad van ca 80% mee. De munich classic kan ook maar dan ga je meer richting een weizen, meer specifiek voor tarwe bieren

• Je kan ook Lallemand Koln gebruiken. Verrassend lekker redelijk neutraal gist. Ik haal er een vergistingsgraad van ca 80% mee. De munich classic kan ook maar dan ga je meer richting een weizen, meer specifiek voor tarwe bieren

Even een tussendoor want is eigenlijk offtopic op de vraag. De Munich Classic had ik in een blond gebruikt wat eeerst een pils zou worden. Alleen gist had ik daarvoor niet genoeg. En toen kwam daar ineens covid en een quarantine periode die de pilsbrouw verstoorde. Gist bestellen leek mij niets voor die paar dagen, dus het recept iets aangepast en wat zakjes Munich Classic die ik niet meer nodig had ingezet om die Blond te vergisten. Er zit wel wat tarwe in maar dat mag eigenlijk geen naam hebben zo weinig. Wel een resultaat waar ik tevreden van ben.

Zo, en nu weer terug naar de Extra van Kristof. Californian Common gist (M54 van Mangrove Jack) is ook een mooie voor een Extra.

• Zo, en nu weer terug naar de Extra van Kristof. Californian Common gist (M54 van Mangrove Jack) is ook een mooie voor een Extra.

De M54 ken ik niet maar adhv de beschrijving lijkt het me een vrij neutrale gist, toch?
    Die Extra-biertjes hebben net geen neutraal gistprofiel, ze gebruiken dezelfde giststam als voor al hun andere bieren. Daarom dat ik voor dit bier een giststam dacht te gebruiken die geen neutraal profiel heeft.

• De M54 ken ik niet maar adhv de beschrijving lijkt het me een vrij neutrale gist, toch?
    Die Extra-biertjes hebben net geen neutraal gistprofiel, ze gebruiken dezelfde giststam als voor al hun andere bieren. Daarom dat ik voor dit bier een giststam dacht te gebruiken die geen neutraal profiel heeft.

Daar heb je gelijk in, die M54 is wel niet helemaal neutraal maar zeker veel neutraler als de Bernardus gist. Zou je dan met de BE256 niet redelijk goed zitten? Koel ingezet.

• De BE256 zou idd ook een mooie keuze kunnen zijn. Die gaat wel iets dieper door dus dan zou ik minder mout moeten gebruiken daar ik echt graag onder de 5% ABV wil blijven.

Het is niet voor niets Extra "4".

Vanmiddag in het tuincentrum (daar kan ik ook niets aan doen) weer een aantal 4 en Bernardus witbier meegenomen. En kattenvoer, daarvoor was ik daar echt.

• Een tuincentrum waar ze ook speciaalbieren verkopen? Rare jongens, die Noorderburen 😉…

Je hebt me overtuigd Chiel, die BE-256 zal idd qua profiel ook heel mooi aansluiten bij wat ik voor ogen heb en qua eindSG kom ik ook dichter in de buurt van de meeste trappist-gisten. 😉

Dan wordt het een kilootje minder pilsmout en de BE-256 ipv de T-58 😉.

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue