Boel op het Terras

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Kan ook zijn dat de troebelheid van iets anders is. Het is ook eigenlijk maar een waas en niet echt troebel als ik mij goed herinner. 🤔

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Een champagnegist kleeft toch aan de bodem en het bier is heel troebel. Lijkt me niet erg logisch...

Champagne gist kleeft net niet en flocculeert maar heel langzaam is mij steeds gezegd.
    Champagne gist is een stoffige gist, anders zou men nooit door remuage ( = het draaien en langzaam kantelen van de flessen) de gist naar de hals van de champagne fels kunnen late zakken bij het maken van Champagne.

• En, hoe is je brouwdag geweest in je nieuwe brouwerij?

Ja zalig, alles goed verlopen. Gedaan met telkens alles te verhuizen van het eerste verdiep naar de tuin. Moet wel mijn frigo en nog wat materiaal verhuizen en dan ben ik volledig geïnstalleerd. Ook nog wat kleine dingen afwerken, klinkers leggen, afzuiging plaatsen enz.

Qua brouwen, een deel SG-puntjes (1041) te veel en doordat ik nog wat water heb bijgevoegd ook nog 1 liter meer. Hangt nu van de vergisting af op welk alcoholpercentage ik ga uitkomen. We zien wel.

Hieronder het aangepast recept.

BROUWCEL 3.1

ALGEMENE INFO

Naam van het bier : Gestichel op het Terras

Type van het bier : Session

Brouwvolume : 10 liter

Extractie-efficiëntie : 84%

Voorspelling begindensiteit : 1041 SG /10,2 °P /10,6 Brix

Waarvan suikers : 1000,0 SG /0,0 °P /0,0 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1006,4 SG /1,8 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 4,5%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 32,4 IBU / 6,4 EBC

WATERSAMENSTELLINGCa Mg Na SO4 Cl HCO3

116 19 37 30 95 124

RATIO SO4/Cl: 0,32

MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

GrondstofEBCkg% Gewicht

Pilsmout 3 3 2,100 100,0%

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (D) Eerder Droog

MaischWater : 12,0 liter aan 64 °C

- 62,0°C gedurende 30 min (ß amylase (maltose))

- 66,5°C gedurende 15 min (Gemengde amylase)

- 72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) )

Filterspoelen: ga naar 75° à 78° C

Totaal spoelwater : 6 liter aan max 80 °C

Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOP

Totale kooktijd : 75 minuten

Voorspelling BU/GU : 0,71

Voorspelling RBR : 0,76

HopVormalfa%gramToev.na..'IBU

Bramling Cross (A)PELL5,6%10FWH14,6

Saaz CZ (A)PELL4,6%10FWH12

Bramling Cross (A)PELL5,6%770'1,4

Saaz CZ (A)PELL4,6%770'1,2

Bramling Cross (A)PELL5,6%1080°Whirlpool/20min1,8

Saaz CZ (A)PELL4,6%1080°Whirlpool/20min1,5

Geïsomeriseerd Extractml9,0%0Bottelen0

KRUIDEN / ZOUTEN / KOOKADDITIEVEN

AdditiefAantalEenheidToev. na..'

Biersol4,0ml60'

VERGISTING

Gistnaam : Fermentis K-97

Gisteigenschap : Ales met weinig esters en Belgische witbieren zelfs saison.

Advies temp. : 12 tot 25

Instructie gist : 7 gram rehydrateren in 10 x zijn gewicht in gekookt water, afgekoeld naar 30°. 15 min laten staan. Daarna zachtjes roeren en nog 5 min laten rusten. Toevoegen.

BROUWVERSLAG

Brouwdatum :30/05/2022

Bekomen stamwort : 1041 SG/ 10,3 °P/ 10,6 BRIX

Bekomen Einddensiteit : 1007 SG/ 1,8 °P

Gebotteld alcohol vol% : 4,9% vol

• Ik heb niet de taras boulba maar zinnebir gist paar jaar geleden opgekweekt. Denk wel dat dat dezelfde gist is. ( hou trouwens meer van zinnebir dan taras boulba ). Opkweken lukte maar proefvergisting bleef steken op 1020 sg, dus toch overwegend bottelgist, denk ik. Bovendien maakte die zeer veel diacetyl of butterscotch aan.. (iets wat de duvel gist ook doet volgens mij ) , maar dat kan ook aan teveel zuurstof en te korte lagering en diacetyl rust , hebben gelegen..

Het uiteindelijke blonde bier had weinig van een zinnebir ( al zat de aanzet er wel in ), maar te zoet en vooral die boterachtige smaak verpestte de zaak redelijk fel . Die ging ook niet weg door het rijpen op fles..integendeel..

• Nee, Duvel is gekend voor dms, da's een heel andere smaak.

zjust , zwavel en gekookte groente, dat dus in mindere mate , maar ook een beetje, maar vooral boter.. eigenlijk alles wat je niet wil in een gist tesamen.. behalve banaan.. =)

daarom alleen al de moeite om eens op te kweken en mee te proefbrouwen.. complex beestje.. maar niet in de richting gekregen die ik wou ...

• De gisting gaat maar traag, volgens de Platoo. Komende van OG:1041 zit hij nu nog maar aan SG: 1029. Zit misschien een lekje in het gistvat. Of zou het komen omdat er maar 11L zit in een vat van 23L? :/ Of is dit zo'n trage gist?

Strak toch maar eens meten.

• De gisting gaat maar traag, volgens de Platoo. Komende van OG:1041 zit hij nu nog maar aan SG: 1029. Zit misschien een lekje in het gistvat. Of zou het komen omdat er maar 11L zit in een vat van 23L? :/ Of is dit zo'n trage gist?

Strak toch maar eens meten.

De grootte van het vat heeft geen invloed op de Plaato. Eens de kopruimte gevuld (en dat gaat snel) ontsnappen er even veel belletjes als in een kleiner vat. Je moet wel het volume juist instellen, maar dat wist je natuurlijk al. 😁

Waait het schuim van uw pint, dan is er zeker te veel wind. :beer_mug:

• Ja, als de CO2 zicht begint te vormen duwt die de zuurstof er uit en dat zijn ook belletjes hé. :P

ik ga eerst eens de temperatuur verhogen naar 21° en zien of er dan wat meer reactie is en dan vanavond eens een druppeltje op de refractometer leggen.

Volume is juist ingesteld. Toch vreemd. :/

• Vergist je in een Fermonster? Die durven al eens problemen hebben met de dichting.

Deze keer wel ja. Als die dichting niet goed zit heb je inderdaad prijs. Toch maar eens checken want er staat nog altijd 2 cm schuim op het wort.

• Net gemeten met refractometer: SG1023 omgerekend 1012. Gaat de goede richting uit.

Grappige aan de zaak is dat ik, nu mijn materiaal verhuist heb naar het nieuwe brouwhuisje, ik nu naar daar moet om wat dingen te halen(pipet, refractometer) terug naar binnen, eerste verdiep, want daar staat nu nog mijn gistkast. :face_with_rolling_eyes: :grinning_face_with_big_eyes: Na deze batch toch de frigo maar eens verhuizen.

• Gisteren dan toch eindelijk overgeheveld. 2 'WOUT Van Aertjes' gedaan. :face_with_rolling_eyes: De dag ervoor de koeling een 2-tal graden lager gezet. Gevolg waterslot leeggezogen. Gisteren dan overgeheveld en dichte stop erop gezet. Gevolg, stop eraf gevlogen. Beginnersfoutjes, ik weet het. Ik steek het maar op het jaar dat ik niet gebrouwen heb. :winking_face_with_tongue:

• Beginnersfoutjes, ik weet het. Ik steek het maar op het jaar dat ik niet gebrouwen

Shit happens en het gebeurt iedereen. Bij een van mijn vorige bieren was het waterslot tijdens de conditionering gewoon uit de gummi dop geplopt. Geen idee hoe dat kwam en hoe lang het geduurd heeft, ik vermoed heel kort want ik controleer regelmatig. Gelukkig was er nog vergisting, de oxidatie zal hopelijk wel meevallen. 😒

Waait het schuim van uw pint, dan is er zeker te veel wind. :beer_mug:

• Geen idee hoe dat kwam en hoe lang het geduurd heeft, ik vermoed heel kort want ik controleer regelmatig. Gelukkig was er nog vergisting, de oxidatie zal hopelijk wel meevallen. 😒

Hier ook, zeker nog vergisting, anders was de stop wel blijven zitten. Nu is het gewoon een gedeeltelijke open vergisting geworden. 😂

• Na een tiental dagen conditionering (15°C)dan toch gisteren eindelijk het jongbier in de koelkast geplaatst om te lageren.

• Vandaag gebotteld. Uiteindelijk de FG: 1007 niet gehaald maar wel 1010. 🤷🏼‍♂️ We zullen het ermee moeten doen. Bitterheid komt wel mooi door. Gebotteld met rietsuiker en champagnegist. Nu weekje wachten en al eentje proeven.

• Hier zijn we wel benieuwd naar, toch ? Als deze meezit is het eentje voor het vhm !

🤔 Ik vrees dat ik andere dingen te doen heb op die datum. 🤷🏼‍♂️ (had me trouwens niet ingeschreven)

• Even recept updaten.

Ben nu wel, doordat de gist niet zo diep ging als gehoopt, maar op 4,5% alcohol geëindigd. Ideaal.

BROUWCEL 3.1

ALGEMENE INFO

Naam van het bier : Stichelen op terras

Type van het bier : Session

Brouwvolume : 11,2 liter

Extractie-efficiëntie : 86%

Voorspelling begindensiteit : 1040,9 SG /10,2 °P /10,6 Brix

Waarvan suikers : 1000,0 SG /0,0 °P /0,0 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1009,2 SG /2,5 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 4,1%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 32 IBU / 6 EBC

MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

GrondstofEBCkg% Gewicht

Pilsmout 3 3 2,100 100,0%

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (D) Eerder Droog

MaischWater : 12,0 liter aan 64 °C

62,0°C gedurende 30 min (ß amylase (maltose))

66,5°C gedurende 15 min (Gemengde amylase)

72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) )

Filterspoelen: ga naar 75° à 78° C

Totaal spoelwater : 6,0 liter aan max 80 °C

Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOP

Totale kooktijd : 75 minuten

Voorspelling BU/GU : 0,77

Voorspelling RBR : 0,77

HopVormalfa%gramToev.na..'IBU

Bramling Cross (A)PELL5,6%10,0fwh14,6

Saaz CZ (A)PELL4,6%10,0FWH12,0

Bramling Cross (A)PELL5,6%7,070'1,4

Saaz CZ (A)PELL4,6%7,070'1,2

Bramling Cross (A)PELL5,6%10,080°Whirlpool/20min0,0

Saaz CZ (A)PELL4,6%10,080°Whirlpool/20min0,0

Geïsomeriseerd Extractml9,0%0,3Bottelen2,5

KRUIDEN / ZOUTEN / KOOKADDITIEVEN

AdditiefAantalEenheidToev. na..'

Biersol4,0ml60'

VERGISTING

Gistnaam : Fermentis K-97

Gisteigenschap : Ales met weinig esters en Belgische witbieren zelfs saison.

Advies temp. : 12 tot 25

Instructie gist : 7 gram rehydrateren in 10 x zijn gewicht in gekookt water, afgekoeld naar 30°. 15 min laten staan. Daarna zachtjes roeren en nog 5 min laten rusten. Toevoegen.

BROUWVERSLAG

Brouwdatum :30/05/2022

Bekomen stamwort : 1041 SG/ 10,3 °P/ 10,6 BRIX

Bekomen Einddensiteit : 1010 SG/ 2,6 °P

Gebotteld alcohol vol% : 4,5% vol

• De vraag is misschien eerder hoe je tot die eerste foto bent gekomen 🤔

Gewoon een foto trekken in portretfunctie. Dan krijg je dat effect. Dit is eigenlijk een functie om foto’s te trekken van personen zodat de achtergrond wazig is en de persoon scherp. Ik had dus de foto een beetje te laag getrokken. Dit effect kan je later dan ook teniet doen zoals je kan zien op foto 2.

Eigenlijk is dat hetzelfde effect, als je met een reflexcamera met je diafragma gaat spelen.

Hoog getal op je lens, krijg je een groter scherptediepte oppervlak dan een laag getal.

Een hoog getal op je lens wil wel zeggen dat je diafragma van je lens kleiner is. Hierdoor krijg je dan een veel scherper beeld over het gans onderwerp.

Tegenwoordig met al dat digitaal gedoe kan je dat allemaal mooi bijwerken.

Tot zo ver de cursus : ‘Fotograferen met Steinie’ 😂

• Voilà, de mannen van 'Candi Syrup' hebben nu ook een versie van 'Taras Boulba'

De Mittelfrüh vind ik nog een idee, de rest niet.

janmetdepet zal misschien blij zijn met de gebruikte gist. (Of net niet)

taras_boulba_2022_-_002.pdf

Vind ik toch een verrassende gistkeuze.. maar mogelijk wel gepast .. die komt trouwens dicht bij de k97 naar mijn mening, alleszins niet te droog en toch redelijk wat body en een zachte afdronk

• Vind ik toch een verrassende gistkeuze.. maar mogelijk wel gepast .. die komt trouwens dicht bij de k97 naar mijn mening, alleszins niet te droog en toch redelijk wat body en een zachte afdronk

Ik begrijp ook niet waar die keuze vandaan komt als je een kloon wil maken van het bier. Als je dat wil doen moet je een gist nemen die tot FG 1005 gaat.

Volgende keer denk ik dat ik ga mengen met de K97/BRY-97 om wat verder uit te gisten. En dan heet het bier ‘Met 97 op het terras’. 🤪

• Gisteravond nog eentje geproefd. Beetje zwavel in de neus. Waarschijnlijk van de gist? Hopelijk trekt dit nog weg. Anders gist vervangen door …Voor de rest qua mout oké. Hopbitterheid mag nog wat meer en zachter zijn.

Volgende keer de Bramling cross vervangen door Hallertau mittelfrüh.

• Gisteravond nog eentje geproefd. Beetje zwavel in de neus. Waarschijnlijk van de gist? Hopelijk trekt dit nog weg. Anders gist vervangen door …Voor de rest qua mout oké. Hopbitterheid mag nog wat meer en zachter zijn.

Volgende keer de Bramling cross vervangen door Hallertau mittelfrüh.

K-97 heb ik heel vak gebruikt. Maar heeft wel een aantal weken nodig. Relatief koud vergisten (15C) en koud lageren helpt wel tegen de bijsmaakjes. Vanwege de matige uitvlokking en het relatief lang wachten tot de bijsmaakjes weg zijn ben ik helemaal over op Lallemand Koln. Echt een beter resultaat, zachter en een mooie uitvlokking

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue