Boel op het Terras

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Na meer dan een jaar niet meer gebrouwen te hebben, gaat het eind deze maand, begin volgende maand er terug van komen.

Omdat ik al enkele jaren fan ben van de biertjes van 'Brasserie de la Senne', wil ik iets in de richting van hun session biertje 'Taras Boulba', wat ik zelf een perfect gebrouwen biertje vind, maken. Dus een laag alcoholisch, bitter biertje zonder Amerikaans hopgeweld.

Ik heb hiervoor wat opzoekingswerk gedaan en qua recept is dit vrij simpel. Pilsmout, Brewers Gold(bitterhop) en Saaz(aroma). De hoppen heb ik wat aangepast en voor Saaz en Bramling Cross gekozen.

Ik heb een 'Taras Boulba' getest en kwam op een eindSG uit van 1005/1006. Daarom kies ik voor de gist K97 omdat deze toch een hoge vergistingsgraad(80-84%) heeft en vrij neutraal is, maar iets meer fruitig dan bv de US05 of BRY-97.

Ook ga ik, denk ik, de ratio SO4/CL aanpassen, omdat een IBU van 35 voor een laag alcoholisch biertje toch niet te scherp mag overkomen. (Misschien zit ik fout)

Hieronder het recept. Opmerkingen altijd welkom.

BROUWCEL 3.1

ALGEMENE INFO

Naam van het bier : Gestichel op het Terras

Type van het bier : Session

Brouwvolume : 10 liter

Extractie-efficiëntie : 74%

Voorspelling begindensiteit : 1037,9 SG /9,5 °P /9,8 Brix

Waarvan suikers : 1000,0 SG /0,0 °P /0,0 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1005,9 SG /1,7 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 4,1%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 35,1 IBU / 6 EBC

WATERSAMENSTELLINGCa Mg Na SO4 Cl HCO3

76 14 21 51 138 49

RATIO SO4/Cl: 0,37

MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

GrondstofEBCkg% Gewicht

Pilsmout 3 3 2,100 100,0%

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (D) Eerder Droog

MaischWater : 12,0 liter aan 64 °C

- 62,0°C gedurende 30 min (ß amylase (maltose))

- 66,5°C gedurende 15 min (Gemengde amylase)

- 72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) )

Filterspoelen: ga naar 75° à 78° C

Totaal spoelwater : 4,8 liter aan max 80 °C

Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOP

Totale kooktijd : 70 minuten

Voorspelling BU/GU : 0,87

Voorspelling RBR : 0,94

HopVormalfa%gramToev.na..'IBU

Bramling Cross (A)PELL5,6%8FWH13,3

Saaz CZ (A)PELL4,6%8FWH10,9

Bramling Cross (A)PELL5,6%765'1,6

Saaz CZ (A)PELL4,6%765'1,3

Bramling Cross (A)PELL5,6%1080°Whirlpool/20min1,0

Saaz CZ (A)PELL4,6%1080°Whirlpool/20min1,0

Geïsomeriseerd Extractml9,0%0,56Bottelen6,0

KRUIDEN / ZOUTEN / KOOKADDITIEVEN

AdditiefAantalEenheidToev. na..'

Biersol4,0ml60'

VERGISTING

Gistnaam : Fermentis K-97

Gisteigenschap : Ales met weinig esters en Belgische witbieren zelfs saison.

Advies temp. : 12 tot 25

Instructie gist : 6 gram rehydrateren in 10 x zijn gewicht in gekookt water, afgekoeld naar 30°. 15 min laten staan. Daarna zachtjes roeren en nog 5 min laten rusten. Toevoegen.

BROUWVERSLAG

Brouwdatum :30/05/2022

Bekomen stamwort : 1037 SG/ 9,3 °P/ 9,6 BRIX

Bekomen Einddensiteit : 1006 SG/ 1,6 °P

Gebotteld alcohol vol% : 4,5% vol

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

Edited 2 times, last by Steinie ().

• Zeer fijn recept , al zou ik voor een English bitter gist gaan , zoals

Danstar - London ESB Yeast

Was een goede keuze geweest maar spijtig genoeg een veel te lage vergistingsgraad (72%)

Maar uiteindelijk moet het ook geen kloon zijn. Stof tot nadenken, ik heb nog wat tijd.

• K 97 is een mooi gistje voor zoiets maar vlokt wat matig uit. In een vergelijkbaar recept (Corne du bois de pendus van Levebvre) heb ik BRY 97 gebruikt maar dat was niet optimaal, vrij vlak. Misschien is de Koninck gist/ west Schelde ale ook een optie?

Verder zou ik flink carboniseren voor het mond gevoel

• K 97 is een mooi gistje voor zoiets maar vlokt wat matig uit. In een vergelijkbaar recept (Corne du bois de pendus van Levebvre) heb ik BRY 97 gebruikt maar dat was niet optimaal, vrij vlak. Misschien is de Koninck gist/ west Schelde ale ook een optie?

Verder zou ik flink carboniseren voor het mond gevoel

Zat nog ff naar je recept te staren en bedacht me plotseling dat is bijna een Kolsch is, een Kolsch met wat veel IBU :). Je zou een gedeelte van de pilsmout kunnen vervangen door Vienna. Dat geeft net wat meer diepte en een wat diepere kleur

• Zat nog ff naar je recept te staren en bedacht me plotseling dat is bijna een Kolsch is, een Kolsch met wat veel IBU :). Je zou een gedeelte van de pilsmout kunnen vervangen door Vienna. Dat geeft net wat meer diepte en een wat diepere kleur

Ik ga blijven bij de 100% pIls maar toch bedankt voor de suggestie.

De gist ga ik 9/10 nog wijzigen maar ik wil toch dat ze naar 1006 FG gaat en dat lukt met de Danstar London ESB niet of ik moet er een US-5 of BRY97 bij kieperen. :/

Een andere mogelijkheid van gist is de M42 New World Strong. (Was vroeger, voor de naamsverandering de Mangrove Britisch Ale M07)De beschrijving van de gist staat me wel aan. En ook geschikt voor ESB.

*Beers fermented with this strain will finish dry, and very light beers will not be thin or watery. Acidity will be low, and mouthfeel will be light and soft on the palate with a smooth non astringent texture. As this strain is highly flocculent and resilient and not prone to autolysis, it is excellent for cask or bottle conditioning.

• M42 heeft wel een wat lagere SVG als K-97 en is wel erg neutraal. Ik heb het eens in een draught stout gebruikt maar dan mis je wel wat. Het voordeel is wel dat het mooi uitvlokt in tegenstelling tot K-97. Ik gebruik K-97 regelmatig naast Koln van Lallemand in Alt en Kolsch. Maar om een mooi helder bier te verkrijgen zit je wel aan een cold crash met klaringsmiddelen.

Ik zou voor K-97 gaan. Ga dat ook doen voor mijn volgende Corne du bois des Pendus… vergelijkbaar recept (na 2 maal met Bry 97)

• Het chloride gehalte lijkt me erg hoog tov sulfaat voor een licht gekleurd, laag alcoholisch en droog bier. Dat doe je toch om zoetigheid meer naar boven te laten komen? En waarom dan zoveel hopgiften als je die niet naar voren wilt halen?

Heb je de pH ook gecorrigeerd?

a beer a day, keeps my bad mood away 8)

• beetje verder opzoekingswerk geeft dit:

Yeast

Taras Boulba doesn’t have a characteristically Belgian yeast profile. Esters and phenols are subdued. In the aforementioned HomebrewTalk thread, a user isolated a sample of Taras Boulba yeast. The findings were a slight POF+ yeast (phenol producing) and a secondary, neutral strain for bottling.

White Labs WLP515 (Antwerp Ale) is suggested to achieve this mildly spicy character. I was worried about controlling the fine balance of fruity esters and spicy phenolics. In the end, I decided on Safale US-05, and fermented it warm. I thought this could put off some fruity esters without becoming clovey or overwhelmingly spicy.

volledig artikel met recept en evaluatie en verbeterpunten om dichter te komen hier : https://bisonbrew.com/taras-boulba-clone/

de moeite om na te lezen en te overwegen

• Mmmm… zat ik er niet heel erg ver naast met mijn de Koninck suggestie

• En ik zou ook nog naar het aantal IBU kijken. Ik zie toch al snel een 45 IBU in Taras Boulba op internet. Ook in het kloon artikel van janmetdepet vonden ze 40 IBU te laag.

In mijn poging tot de Corne de bois heb ik eerst gemikt op 40 IBU en in de 2e poging 50 IBU. Die laatste was straf bitter maar veel beter in de buurt van het origineel (en lekker :))

• volledig artikel met recept en evaluatie en verbeterpunten om dichter te komen hier : https://bisonbrew.com/taras-boulba-clone/

de moeite om na te lezen en te overwegen

Deze had ik natuurlijk ook al gevonden. Maar toch bedankt. ;) (Ik heb wel wat bedenkingen bij het artikel, maar ja, wie ben ik?)

Ik wil wel even nuanceren want ik wil geen kloon brouwen maar wel iets in die richting. Anders had ik de hop Bramling cross niet genomen, maar ik vond het eens leuk om deze in het verhaal te betrekken.

Maar toch fijn dat jullie mee zoeken. Misschien komt er wel eens een kloon. Wie weet.

• En ik zou ook nog naar het aantal IBU kijken. Ik zie toch al snel een 45 IBU in Taras Boulba op internet. Ook in het kloon artikel van janmetdepet vonden ze 40 IBU te laag.

Maar er is ook info te vinden die spreekt over 33 of 35 IBU. Hangt er waarschijnlijk vanaf, welke berekeningsmethode niet? Maar in ieder geval zijn IBUkes altijd bij te sturen tijdens bottelen. ;)

• Heb dit geweldige bier gisteren nog eens gedronken. Volgens mij zit er een flinke dosis tarwe in, die zorgt voor het romige mondgevoel zodat het als session bier toch niet dun smaakt.

Volgens verschillende bronnen zit er blijkbaar geen gram tarwe in. :thinking_face:

Ik proef het in ieder geval niet. Volgens mij komt dat mondgevoel door de watersamenstelling.

• Of door een gist die veel glycerine produceert. vb de Vermont Ale of in korrelvorm de Verdant IPA

Bij de la Senne gebruiken ze voor de meeste bieren een 'eigen' huisgist, dit blijkt een gist te zijn die ze kregen van een niet nader genoemde Belgische brouwer. Bron

Zeker geen Westmalle-gist of andere trappist. Het zou me niet verbazen als het Witkap is. 🤔

Waait het schuim van uw pint, dan is er zeker te veel wind. :beer_mug:

• Zeker geen Westmalle-gist of andere trappist. Het zou me niet verbazen als het Witkap is. 🤔

Een gokje

Citeer

OYL-056 BELGIAN GOLDEN STRONG ????

Perfectly suited for the production of high-gravity Belgian ales where a dry finish is desired. A mellow phenolic character is balanced by an ester profile of pear and light banana, while high levels of glycerol production ensure a round mouthfeel even at very low finishing gravity. Consistently reaches greater than 90% apparent attenuation without sluggishness or stalling.

• Zeker geen Westmalle-gist of andere trappist. Het zou me niet verbazen als het Witkap is. 🤔

Gist die dan zo ver uit?

Consistently reaches greater than 90% apparent attenuation without sluggishness or stalling

90% lijkt me dan weer wat veel. 🤔

• Gist die dan zo ver uit?

Consistently reaches greater than 90% apparent attenuation without sluggishness or stalling

90% lijkt me dan weer wat veel. 🤔

Bij mijn laatste volmout bier haalde ik een SVG van 88%. Was toch geen leeg of echt droog bier. Dat was het bier van de Brouwland biercompetitie dat je vorig jaar proefde op de VHM.

Waait het schuim van uw pint, dan is er zeker te veel wind. :beer_mug:

• De la Senne lieten vroeger hun bieren brouwen bij De Ranke, maar die zouden de T-58 gebruiken...

Yvan De Baets heeft daar zelfs gewerkt.

Maar dat zal de gist niet zijn want die heeft een heel lage vergistingsgraad.

• mmmm....90 % avg..belgisch en toch geen saison of westmalle..wat blijft er dan over..een diastaticus zoals duvel ..wyeast 1388..die zou verwant zijn aan mcewan ..waarvoor de baets een grote appreciatie had..niet makkelijk om die goed droog te krijgen ..maar zou mijn lucky guess zijn

• Ook de troebelheid van Taras Boulba klopt niet met de gist van Duvel. Maar misschien gebruiken ze wel gerstvlokken, eventueel zelfs wat einde kook zodat je zetmeeltroebel hebt?

Denk dat de troebelheid, zoals aatjebanaantje schrijft, van de dryhop komt.

• hoe wordt het svg eigenlijk bepaald..?

Die bepaald de leverancier eigenlijk door er testen mee te doen. ( en natuurlijk ook de hobbybrouwer door er mee te brouwen)Maar uiteindelijk is het ook maar een gok om dat juist te voorspellen omdat je ook niet hetzelfde brouwsel hebt. Daarom geeft de leverancier ook een richting tussen twee procenten of gewoon een woord.

• Is de Koninck gist helemaal uit het spel?

Die staat ‘schaak’. (Flauw mopje)

Deze gist wordt nog zelden verkocht in de winkel. Er zullen wel wat hobbybrouwers zijn die hem in hun gistbankje hebben zitten.

• Het chloride gehalte lijkt me erg hoog tov sulfaat voor een licht gekleurd, laag alcoholisch en droog bier. Dat doe je toch om zoetigheid meer naar boven te laten komen? En waarom dan zoveel hopgiften als je die niet naar voren wilt halen?

En ook om de harde bitterheid wat weg te werken wat ik, naar mijn mening wel proef in de tarras. Eerste smaak is bitter maar blijft echt niet hangen. Maar uiteindelijk kan de zachte bitterheid ook komen door de soort hop die gebruikt is. :thinking_face:

Nu ik maak er geen waterprofiel van een NEIPA van.

In ieder geval moet ik het water nog eens herbekijken want ik ga flessenwater gebruiken. Het ‘stadswater’ heeft hier de laatste tijd een rubberachtige smaak door werken in de wijk aan de straten en waterleidingen en dat wil ik niet in mijn bier. 😉

Heb je de pH ook gecorrigeerd?

Ga ik zeker doen/ eigenlijk altijd naar 5.2

• Ik denk dat Brouwerwaldonk die nog heeft.

Dat denk ik ook, maar ik ga het doen met wat ik hier nog heb liggen zoals in het recept. Heb vandaag wat gerommeld in men gist, mout en hop en heel wat weg gesmeten wegens al lang vervallen. ;(

• Dacht ergens gelezen te hebben dat ze 2 verschillende gisten gebruiken. Ik dacht een champagnegist om te bottelen, zoals ik ook al een aantal keren heb gedaan.

Maar denk wel niet dat ze filteren. :/

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue