Bitter Blond met Witkap-gist

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Mijn beide brouwfrigo's zijn momenteel bezet, maar binnen een 3-tal weken komt er in principe weer eentje vrij, brouwen dus.

Het wordt een Whita IPA-achtige gebaseerd op het bier dat ik vorig jaar instuurde voor de Brouwland Biercompetitie en waarmee ik de 2de ronde haalde. Ik heb geprobeerd rekening te houden met de opmerkingen van de jury: wat meer mondgevoel (vandaar de cara-pils) en wat meer koolzuur (iets meer bottelsuiker). Ook de hopsoorten zijn wat anders.

Laat de tips maar komen.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

2022-05

Naam recept

Zauw 2022

Brouwdatum

02-06-2022

Bierstijl

White IPA

Volume

19,0

Begin SG

1,054 SG

Eind SG

1,009 SG

Schijnbare vergistingsgraad

83,3%

Alcoholgehalte

5,9 vol.% + 0,4

Berekende kleur (Morey)

11 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)

43 IBU

Brouwzaalrendement

80,0 %

Kooktijd

60 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

18,00 l

Water uit Diest, België

3,00 g

CaCl2

1,00 g

CaSO4

5,20 ml

Melkzuur

0,50 g

MgSO4

11,70 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

82 mg/l

8 mg/l

94 mg/l

120 mg/l

114 mg/l

87 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

3,00 kg

Whole pale Maris otter

Muntons

7 EBC

66,8 %

0,90 kg

Tarwemout

Brewferm

5 EBC

20,0 %

0,45 kg

Maïsvlokken

Brewferm

3 EBC

10,0 %

0,15 kg

Cara-pils

Weyermann

4 EBC

3,3 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

Gem Amylase

65,0 °C

1 min.

30 min.

4,0 l/kg

Gem Amylase

68,0 °C

5 min.

20 min.

4,0 l/kg

Alfa-amylaserust

72,0 °C

5 min.

20 min.

4,0 l/kg

Uitmaischen

78,0 °C

5 min.

5 min.

4,0 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

50,0 g

East Kent Golding

bellen

5,9%

60 min.

35,7 IBU

40,0 g

Hallertau Mittelfrüh

bellen

4,1%

10 min.

7,2 IBU

50,0 g

Hallertau Blanc

pellets

9,0%

koudhop

0,0 IBU

30,0 g

Mosaic

pellets

11,6%

koudhop

0,0 IBU

Overige ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Type

Gebruik

2,00 g

WYeast gistvoeding

anders

starter

10,00 ml

Biersol

klaringsmiddel

koken

0,20 g

Lallemand Servomyces gistvoeding

gistvoeding

koken

2,00 g

WYeast gistvoeding

anders

koken

1,00 ml

Tetrahop

smaakstof

bottelen

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

0,1 l + 0,5 l + 1,0 l getrapte starter

Witkap

bovengist

Vergisting

Kenmerk

Waarde

Starttemp. vergisting

24,0 °C

Max. temp. hoofdvergisting

24,0 °C

Eind temp. hoofdvergisting

24,0 °C

Eind SG hoofdvergisting

1,020 SG

Schijnbare vergistingsgraad

63,0%

Temp. nagisting

24,0 °C

Temp. lagering

5,0 °C

Waait het schuim van uw pint, dan is er zeker te veel wind. :beer_mug:

• Ik zou zelf nog verder durven gaan en maisvlokken integraal of deels vervangen door carapils (max stort is 40% aanbevolen om je body te verhogen is al 5 a 10% )
    Een decoctie methode toepassen bij het maischen levert trouwen meer body op, als daar naar op zoek bent
    Trouwens leuke info over het gebruik van Cara pils

Edit: Is de witkap gist niet een diastaticus gist? Zo ja een diastaticus gist breekt je dextrines sowiso af tijdens de vergisting niet? (ik heb geen concret info of de witkap een diastaticusus is maar de laatste keer haalde ik een SVG van 89,2% met 10% suiker in de stort)

• Ik zie IBU 43 (hop 35.7 + 7.2) maar je gaat ook nog 1ml Tetrahop toevoegen dus zal je uiteindelijke IBU nog hoger zijn en gaat dit dan niet wat te veel worden? De Zauw die we vorig jaar op VHM hebben geproefd leek me toch voldoende bitter?

De Zauw van 2021 was in theorie 40 IBU, ik gebruikte geen tetrahop. Voor mij mag hij iets pittiger, maar het verschil tussen 40 en 43 IBU gaat niemand proeven. De tetrahop hou ik als optie: ik proef even voor het bottelen en als het bitter genoeg is, gaat die tetrahop er niet in.

• Ik zou zelf nog verder durven gaan en maisvlokken integraal of deels vervangen door carapils (max stort is 40% aanbevolen om je body te verhogen is al 5 a 10% )
    Een decoctie methode toepassen bij het maischen levert trouwen meer body op, als daar naar op zoek bent
    Trouwens leuke info over het gebruik van Cara pils

Edit: Is de witkap gist niet een diastaticus gist? Zo ja een diastaticus gist breekt je dextrines sowiso af tijdens de vergisting niet? (ik heb geen concret info of de witkap een diastaticusus is maar de laatste keer haalde ik een SVG van 89,2% met 10% suiker in de stort)

Vorig jaar haalde de Zauw zonder suiker een SVG van 87%. De Witkap gaat inderdaad ver door. Een diastaticus is het volgens mij niet: ik bottelde na 4 weken, het bier was toen helemaal uitgegist. Ik gebruikte weliswaar slechts 6g bottelsuiker/liter, maar de carbonisatie was niet overdreven. Ook na 6 maanden op fles was dat nog identiek. (en toen was het bier ongeveer op)

Daarom is je tip van meer cara-pils wel een goeie, zodat ik toch niet te droog eindig. Ik zal even wat puzzelen in BrouwHulp. Ik denk aan 10% cara-pils én 10% maïs, dat zou genoeg body moeten geven.

• Je zou voor het mondgevoel/body die 10% mais ook kunnen vervangen door havervlokken. Maar dan wijzig je het recept waarschijnlijk te veel

Of een beetje "Chit malt" toevoegen in je stort (te vinden bij de Noorder buren), deze mout voegt ook veel beta-glucanen toe aan je wort zonder al te veel het troebel zoals bij haver. De grote hoeveelheid beta-glucanen zorgen ook voor een zachter mondgevoel, meer body en een beter schuim.

• Hallertau blanc en mosaic .. blenden die goed in de koudhop ?.. de blanc voor het white gevoel, de mosaic voor het ipa gevoel..zit vast goed , maar hun samengaan vind ik niet evident..

Het is inderdaad een gok, vorige versie was met Simcoe en Azacca, dat was een goede match.

Ik zou ook een combi kunnen proberen van Simcoe, Azacca en Hallertau Blanc. 🤔

• Hallertau blanc en mosaic .. blenden die goed in de koudhop ?.. de blanc voor het white gevoel, de mosaic voor het ipa gevoel..zit vast goed , maar hun samengaan vind ik niet evident..

Volgens Beer Maverick zouden ze veel samen gebruikt worden: "We found that Mosaic & Citra hops are commonly used alongside the Hallertau Blanc hop."

Denk dus dat ik mijn gevoel toch ga volgen en ze combineren.

• Mijn vraag was meer algemeen, waarom precies de witkap gist (ken ik niet) en zou je een andere commerciële gist kunnen aanbevelen die ind e buurt komt ?

Die Witkap heb ik ooit van Serge gekregen en die zit sindsdien in mijn gistbank. Ik vind hem veel verfijnder dan de Westmalle, fruitig maar geen banaan. Een commerciële vergelijkbare versie bestaat volgens mij niet.

• je kan natuurlijk ook wel wat gist uitwisselen, ik denk dat ook nog andere leden die in hun gistbank hebben zitten

Neem effe contact op met Brouwerwaldonk, die heeft die in zijn gistbank zitten en kan je die bezorgen :)

Dat is allemaal wel mooi maar ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat dit tot giststarters en opschalen gaat leiden, waar ik dus nul komma nul ervaring mee heb :P

• Dat is allemaal wel mooi maar ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat dit tot giststarters en opschalen gaat leiden, waar ik dus nul komma nul ervaring mee heb :P

Een giststarter maken is veel simpeler dan brouwen. Je moet er gewoon aan beginnen, best lang genoeg op voorhand. Als ik het kan, kan iedereen het. 👍

Hier een brouwer die toch af en toe luistert naar goede raad van collega's. 😉

Ik ga voor een Belgische bitter ipv een Belgische white IPA. Een van mijn volgende bieren wordt al een white IPA, dus deze wil ik continentaal houden. Geen Amerikaanse hoppen dus, de Mosaic er helemaal uit en wat Styrian Celeia erbij als koudhop. Gaat veel beter blenden met de andere hoppen en de Hallertau Blanc.

In de volgende (echte) white IPA gaat de Mosaic het dan mogen opnemen tegen Amarillo en Simcoe, dat lijkt me een meer eerlijke strijd. 😋

• Koen Sels

Changed the title of the thread from “White IPA met Witkap-gist” to “Bitter Blond met Witkap-gist”.
  • Vandaag, 5 weken na de brouwdag deze gebotteld, 51 flesjes van 33 cl.

Eind sg was 1007, wat is die Witkap toch een fijne en makkelijke gist. Nog wat tetrahop toegevoegd, zo kom ik op ongeveer 45 IBU, het zal een clean en bitter bier worden zoals bedoeld.

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue