Beste brouwers,
Ik heb een vraag ivm het organiseren van brouwworkshops (tegen vergoeding) bij mij thuis.
Ik ben momenteel particuliere brouwer, zonder enige formaliteit of erkenning. Ik weet dat er voor de overstap naar professioneel en commercieel brouwen een hele reeks verplichtingen en formaliteiten gekoppeld zijn (Accijnzen, FAVV, etc. etc.).
Ik vond echter niet direct een antwoord op mijn specifieke situatie:
Wat als ik een bierworkshop wil geven, tegen betaling voor deelneming, maar dit bier NIET laat proeven aan de deelnemers, en ook NIET meegeef of achteraf opstuur. Het idee zou eerder zijn om mensen puur kennis te laten maken met het brouwproces e.d. Als er dan al iets geproefd zou worden kunnen dit commerciele bieren zijn, of bieren die op bestelling gebrouwen zijn bij een erkende brouwerij. Het bier dat tijdens de workshop gebrouwen wordt is puur voor MIJN eigen gebruik, niet voor de deelnemers.
Als ik het goed voorheb moet ik aan de volgende voorwaarden voldoen:
- Zaak of vzw oprichten, wss met BTW nummer, en de inkomsten + BTW aangeven van het geven van de workshops + schenken van commercieel bier, etc., e.d.
- Accijnzen: Is mij niet helemaal duidelijk. Bij wat ik kan vinden over accijnzen en workshops wordt ervan uit gegaan dat het bier wordt verdeeld onder de deelnemers. Dit zou hier niet het geval zijn. Is er dan nog enige verplichting naar accijnzen toe, aangezien het bier dat op de workshop geschonken zou worden commercieel is, en daar dus al accijnzen op betaald zijn. Het bier dat gebrouwen wordt is voor particulier (eigen) gebruik, dus niet accijns-plichtig?
- FAVV: Is er enige verplichting naar FAVV toe voor het geven van een workshop, als de productie van de workshop nooit verhandeld wordt, nooit laat proeven aan derden, en nooit mijn huis verlaat?
- Milieuvergunning: Ik vermoed dat ik een milieuvergunning of melding zal moeten doen in het omgevingsloket voor het inrichten van de workshops.
Heeft iemand meer info over de FAVV en Accijnzen in dit specifieke geval?
Alvast bedankt!