Brouwworkshops geven zonder proeven - Accijnzen en FAVV verplichtingen?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Beste brouwers,

Ik heb een vraag ivm het organiseren van brouwworkshops (tegen vergoeding) bij mij thuis.

Ik ben momenteel particuliere brouwer, zonder enige formaliteit of erkenning. Ik weet dat er voor de overstap naar professioneel en commercieel brouwen een hele reeks verplichtingen en formaliteiten gekoppeld zijn (Accijnzen, FAVV, etc. etc.).

Ik vond echter niet direct een antwoord op mijn specifieke situatie:

Wat als ik een bierworkshop wil geven, tegen betaling voor deelneming, maar dit bier NIET laat proeven aan de deelnemers, en ook NIET meegeef of achteraf opstuur. Het idee zou eerder zijn om mensen puur kennis te laten maken met het brouwproces e.d. Als er dan al iets geproefd zou worden kunnen dit commerciele bieren zijn, of bieren die op bestelling gebrouwen zijn bij een erkende brouwerij. Het bier dat tijdens de workshop gebrouwen wordt is puur voor MIJN eigen gebruik, niet voor de deelnemers.

Als ik het goed voorheb moet ik aan de volgende voorwaarden voldoen:

- Zaak of vzw oprichten, wss met BTW nummer, en de inkomsten + BTW aangeven van het geven van de workshops + schenken van commercieel bier, etc., e.d.

- Accijnzen: Is mij niet helemaal duidelijk. Bij wat ik kan vinden over accijnzen en workshops wordt ervan uit gegaan dat het bier wordt verdeeld onder de deelnemers. Dit zou hier niet het geval zijn. Is er dan nog enige verplichting naar accijnzen toe, aangezien het bier dat op de workshop geschonken zou worden commercieel is, en daar dus al accijnzen op betaald zijn. Het bier dat gebrouwen wordt is voor particulier (eigen) gebruik, dus niet accijns-plichtig?

- FAVV: Is er enige verplichting naar FAVV toe voor het geven van een workshop, als de productie van de workshop nooit verhandeld wordt, nooit laat proeven aan derden, en nooit mijn huis verlaat?

- Milieuvergunning: Ik vermoed dat ik een milieuvergunning of melding zal moeten doen in het omgevingsloket voor het inrichten van de workshops.

Heeft iemand meer info over de FAVV en Accijnzen in dit specifieke geval?

Alvast bedankt!

• Gewoon een telefoontje doen naar het lokale bureau de FOD Financiën afdeling douane en de vraag stellen, ze zullen U een correct antwoord geven. (de rest is speculeren)

Trouwens als je die workshops op enkel sporadische gaat organiseren heb je voor zover ik weet zelfs geen BTW nummer nodig en moet je hiervoor dus ook geen VZW voor oprichten.
    De publicatie van je statuten van die VZW kost je al immers al 250€ + de eventuele kosten van een boekhouder (ondanks dat je een vrijstelling van BTW aangifte kan aanvragen als je omzet niet meer is dan 25.000€)

Het FAVV heeft hier ook niets mee te maken als je zelf dat bier gaat consumeren.

Belangrijker is dat je een verzekering neemt, zodat bij een ongeval met een van de cursisten bij het brouwen je hier kan op terug vallen .

• Trouwens als je die workshops op enkel sporadische gaat organiseren heb je voor zover ik weet zelfs geen BTW nummer nodig

Als je er inkomsten uit derft ben je verplicht om een BTW nummer te hebben, hoe klein de inkomten ook mogen zijn. Het geluk is dat zo'n btw nummer en de bijhorende papierwinkel eigenlijk heel simpel is en niet zoveel kost. Nadien moet je kijken hoe je het beste een vrijstelling voor BTW aangifte kan hebben, maar als de inkomsten van de activiteit lager liggen als 25.000 euro per jaar dan kan je zo'n vrijstelling bekomen. Nadeel is dan wel dat je zelf ook geen BTW kan recupereren.

Contact opnemen met FOD Financiën is een heel goede tip en ik zou er aan willen toevoegen dat een goed gesprek met een boekhouder ook op je lijst moet staan. Deze hebben meestal een veel praktischere kijk op de wetgeving en hoe je die in de praktijk moet toepassen. Vaak is een eerste gesprek gratis en vrijblijvend dus zeker de moeite waard om er een uurtje aan te besteden.

• Sporadische inkomsten van bijklussen kan je onder co­de 200 als divers inkomen aangeven. Hierop betaalt u 33 % be­lastingen.
    Welke prestaties kunnen o. a worden verricht in het kader van occasionele diensten tussen burgers?
    - bijlessen, muziek-, teken-, knutsel- of techniekles in de privéwoning van de lesgever of in de woning van de opdrachtgever.
    Hier vind je info

Wat betreft BTW op bijklussen

Om te weten of je klant al dan niet btw-verplichtingen moet respecteren, worden de inkomsten als bijklusser afgewogen ten opzichte van een jaargrens. Tot voor kort verschilde die nog van de jaargrens voor de belastingen. Door een bijsturing in juli (2019) zijn die gelijkgesteld en bedraagt deze nu ook 6.250 euro. Zolang dit bedrag niet wordt overschreden, is je klant in principe vrijgesteld van identificatie voor de btw.

Als het heel beperkt is kan er blijkbaar toch nog veel.

• Tja in dat geval doe je de workshop zonder bier in het cursus geld te doen. Maar iedereen zit toch bij je thuis, wat is er op tegen om een eigenbrouw bier aan te bieden aan je gasten.

Creatief moet dat toch op te lossen zijn zolang je het officieel maar geen deel laat uitmaken van je dagprogramma.

• Je zou voor dat bedrag al eens een eigen bier kunnen verkopen :/

Je zal je bier dan sowieso al moeten laten brouwen door een erkende brouwerij zodat de accijnzen betaalt raken en je in orde bent met het FAVV

En dan nog betwijfel ik dat je dit 100% zelf in handen kan nemen om onderstaande reden:.
    - Om bier te mogen verkopen moet je een "Erkend Entrepothouder" zijn, en deze vergunning kan je enkel krijgen als je een BTW nummer hebt

Je zou kunne stellen dat het wel kan als:
    - Je het bier laat verdelen door een reeds "Erkend Entrepothouder" (brouwer of lokale bierhandel)
    Wel rekening houden met:
    - Als je moet laten brouwen betaal je voor kleine volumes al toch snel aan de brouwer >2€/l (excl leeg goed)
    - Aan de horeca leveren zit er dan ook (meestal) niet in daar je zelf geen facturen kan uitschrijven.
    Het gevolg is dat je nog eens een deel van de (mogelijke) winst afroomt. Gratis gaat een drankenhandel of brouwer je bier niet verdelen. (zelfs al is het maar op papier)
    Of je er dan nog iets gaat aan verdienen??? Je betaalt immers 33% belastingen op dit verdien model.

• ^^ Mocht ik met een installatie van 100 liter een financieel rendabele brouwerij opzetten dan zou ik het me inderdaad niet laten. ;)

Maar nu on-topic : ik denk dat de beste tips al zijn gegeven door Serge : eens gaan praten met D&A. En ik zou er een bezoekje aan een boekhouder bij aan breien.

• Wat als ik een bierworkshop wil geven, tegen betaling voor deelneming, maar dit bier NIET laat proeven aan de deelnemers, en ook NIET meegeef of achteraf opstuur. Het idee zou eerder zijn om mensen puur kennis te laten maken met het brouwproces e.d. Als er dan al iets geproefd zou worden kunnen dit commerciele bieren zijn, of bieren die op bestelling gebrouwen zijn bij een erkende brouwerij. Het bier dat tijdens de workshop gebrouwen wordt is puur voor MIJN eigen gebruik, niet voor de deelnemers.

Ik zal eens mijn Zwarte hoed van De Bono opzetten: Waarom zou ik een workshop bij jou komen volgen en dan niet eens in de mogelijkheid zijn om daarna mijn eigen gebrouwen bier te kunnen proeven of mee te krijgen, terwijl dat bij andere workshops wel kan? Ik denk dat dit het zwakke punt van jouw opzet is.

• Als je kijkt hoeveel accijnzen je moet betalen op je bier, dan kan je dit ook in de prijs van je workshop meerekenen. Het voordeel is dan dat je klanten wel je bier kunnen proeven en er zelfs wat flesjes van kunnen meenemen. Allemaal in de prijs meerekenen natuurlijk. Zoveel kosten de accijnzen op bier nu ook weer niet.

• Ik doe ongeveer hetzelfde. Alleen heb ik met enkele vrienden een brouwclub opgericht. Alle kosten worden gedeeld door de deelnemende leden. Hiervoor krijgen ze per deelnemer een bak mee naar huis. Ik hou zelf genoeg over om te delen op een volgende brouwdag.

Ik heb zo al twee brouwdagen achter de rug. In juni en september staan er nog sessies op het programma. Ik ga er van uit dat - vermits in clubverband wordt gebrouwen - ik geen problemen krijg met vadertje staat.

• Ik heb zo al twee brouwdagen achter de rug. In juni en september staan er nog sessies op het programma. Ik ga er van uit dat - vermits in clubverband wordt gebrouwen - ik geen problemen krijg met vadertje staat.

Voor zover ik weet is enkel het volgende toegelaten in club verband:
    Als vereniging is het enkel wettelijk toegelaten (of schrijf ik beter hier door het FOD financieren toegestaan ) te brouwen daar waar de vereniging samen komt en de leden op die plaats gratis van het zelf gebrouwen bier te schenken.

De enige uitzondering die daar op geld is.
    Een vereniging die de rechtsvorm heeft van een officiële VZW mag bier gebrouwen door leden (max 40l per lid) te uitzonderlijke titel (vb opendeur of brouwwedstrijd ) betaalt schenken. Op dit bier gebrouwen door de leden moet dan wel accijnzen betaalt worden.

Dat is de theorie:
    De praktijk zegt zolang er nergens geen klacht wordt neergelegd er amper controle is. En mocht er een PV opgemaakt worden zal een onderzoeksrechter dit eerst nog moeten beoordelen alvorens her verder wordt gegaan met vervolgen.

• De praktijk zegt zolang er nergens geen klacht wordt neergelegd er amper controle is. En mocht er een PV opgemaakt worden zal een onderzoeksrechter dit eerst nog moeten beoordelen alvorens her verder wordt gegaan met vervolgen.

Ik ga er gemakshalve vanuit dat ik niet in de problemen kan komen. Wij komen per jaar maximaal 5x samen bij mij thuis. Ik doe er zeker geen winst aan. Er wordt ook geen actieve reclame rond gemaakt en wij komen telkens samen met nagenoeg dezelfde mansen. Ik ga er dan ook vanuit dat er geen enkele klacht zal worden ingediend, laat staan dat een onderzoeksrechter zich hier mee gaat bezighouden.

• Ik ga er gemakshalve vanuit dat ik niet in de problemen kan komen. Wij komen per jaar maximaal 5x samen bij mij thuis. Ik doe er zeker geen winst aan. Er wordt ook geen actieve reclame rond gemaakt en wij komen telkens samen met nagenoeg dezelfde mansen. Ik ga er dan ook vanuit dat er geen enkele klacht zal worden ingediend, laat staan dat een onderzoeksrechter zich hier mee gaat bezighouden.

zoals 99% dit dus doet ;)

• Bedankt Serge, dit is goede raad. Dat van die verzekering had ik nog niet bij stilgestaan, maar is inderdaad een vereiste denk ik. Zeker brouwen is niet altijd zonder risico....

Als je er inkomsten uit derft ben je verplicht om een BTW nummer te hebben, hoe klein de inkomten ook mogen zijn. Het geluk is dat zo'n btw nummer en de bijhorende papierwinkel eigenlijk heel simpel is en niet zoveel kost. Nadien moet je kijken hoe je het beste een vrijstelling voor BTW aangifte kan hebben, maar als de inkomsten van de activiteit lager liggen als 25.000 euro per jaar dan kan je zo'n vrijstelling bekomen. Nadeel is dan wel dat je zelf ook geen BTW kan recupereren.

Contact opnemen met FOD Financiën is een heel goede tip en ik zou er aan willen toevoegen dat een goed gesprek met een boekhouder ook op je lijst moet staan. Deze hebben meestal een veel praktischere kijk op de wetgeving en hoe je die in de praktijk moet toepassen. Vaak is een eerste gesprek gratis en vrijblijvend dus zeker de moeite waard om er een uurtje aan te besteden.

Bedankt Walter. Ik ben ook zelfstandige voor mijn hoofdberoep, dus een boekhouder heb ik al, een BTW nummer ook. Ik zal bij hem eens te rade gaan inderdaad voor hoe ik dit best kan aanpakken, en of ik nog een aparte vennootschap of BTW nummer nodig heb.

Hmm, interessant. Misschien kan ik dit inderdaad wel onder deze noemer proberen.

Tja in dat geval doe je de workshop zonder bier in het cursus geld te doen. Maar iedereen zit toch bij je thuis, wat is er op tegen om een eigenbrouw bier aan te bieden aan je gasten.

Creatief moet dat toch op te lossen zijn zolang je het officieel maar geen deel laat uitmaken van je dagprogramma.

Ja volgens de letter van de wet mag dit dus niet. Er staat letterlijk in de regelgeving dat als er een workshop wordt gegeven, dat de deelnemers hiervan geen "Gasten" zijn, en dat je vanaf dat moment "commercieel brouwer" bent, met alle verplichtingen van FAVV en accijnzen die daarbij horen.

Of dat in de praktijk je hierdoor in de problemen komt: waarschijnlijk niet, zolang dit kleinschalig is zal niemand hier problemen van maken.

Als je kijkt hoeveel accijnzen je moet betalen op je bier, dan kan je dit ook in de prijs van je workshop meerekenen. Het voordeel is dan dat je klanten wel je bier kunnen proeven en er zelfs wat flesjes van kunnen meenemen. Allemaal in de prijs meerekenen natuurlijk. Zoveel kosten de accijnzen op bier nu ook weer niet.

Het probleem voor mij is eerder de FAVV denk ik. Ik heb niet echt een aparte productieruimte, en produceren volgens de stricte regels van FAVV wordt moeilijk bij mij thuis.

Bier ergens laten brouwen door een erkende brouwerij (die accijnzen betaalt) en dan zelf schenken is wel een optie natuurlijk. En bespaart mezelf ook een hele hoop administratie, waar ik een hekel aan heb :).

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue