Cascade Amarillo IPA

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Na een lange pauze (6 maanden) ga ik morgen eindelijk nog eens brouwen. Zelf ben ik een liefhebber van IPA's en aangezien de zomer er aankomt lijkt mij dit perfect. In de diepvries ligt er nog genoeg Cascade en Amarillo, dus wil ik deze gebruiken om de lekkere citrus smaak te krijgen. Na wat zoeken heb ik het volgende recept gevonden via deze youtube video.

Het opmerkelijke vind ik wel dat ze maar een 30 min kook gebruiken? Is dit niet vrij kort?

Daarnaast merk ik juist dat ik geen fatsoenlijke IPA gisten meer heb en ook veel enkele pakjes heb. Zijn er tips voor welke gist ik hiertussen het beste kan gebruiken en combineren?:

2x t58

1x M31

1x BE256

1x M41

1x Voss Kveik

1x M47

1x S04

Ik was zelf aan het denken aan een combo van Voss Kveik en S04, maar wat zou dat geven.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

011

Naam recept

Old School

Brouwdatum

Bierstijl

Amerikaanse IPA

Volume

20,0 l

Begin SG

1,058 SG

Berekende kleur (Morey)

12 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)

28 IBU

Brouwzaalrendement

65,0 %

Kooktijd

30 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

21,00 l

Water uit Borgerhout

6,65 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

62 mg/l

8 mg/l

39 mg/l

23 mg/l

53 mg/l

57 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

3,01 kg

Pilsmout

Dingemans

3 EBC

50,0 %

3,01 kg

Pale Ale mout

Dingemans

7 EBC

50,0 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

65,0 °C

1 min.

75 min.

3,5 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

22,0 g

Cascade

pellets

5,5%

30 min.

11,3 IBU

22,0 g

Cascade

pellets

5,5%

30 min.

11,3 IBU

22,0 g

Cascade

pellets

5,5%

10 min.

5,3 IBU

64,0 g

Amarillo

pellets

8,9%

koudhop

0,0 IBU

64,0 g

Cascade

pellets

5,5%

koudhop

0,0 IBU

22,0 g

Cascade

pellets

5,5%

0 min.

0,0 IBU

22,0 g

Amarillo

pellets

8,9%

0 min.

0,0 IBU

• Ik zou dan voor de kveik gaan… maar dan krijg je wel een citrus bommetje. Misschien is M47 ook een optie maar dat is niet echt een IPA gistje. S04 lijkt mij dan een betere optie.

Je zou natuurlijk ook een ipa gist kunnen kopen.. iets van verdant of zo

Aangezien ik morgen ga brouwen ben ik niet meer in de mogelijkheid om extra gist te kopen. En aangezien ik batches van 20l brouw, kom ik met 1 pakje niet toe. Dus het zou inderdaad een mengeling moeten worden.

Is die Kveik vanuit zijn eigen ook zo citrus achtig? Ik heb deze nog nooit gebruikt, dus geen ervaring mee.

• Aangezien ik morgen ga brouwen ben ik niet meer in de mogelijkheid om extra gist te kopen. En aangezien ik batches van 20l brouw, kom ik met 1 pakje niet toe. Dus het zou inderdaad een mengeling moeten worden.

Is die Kveik vanuit zijn eigen ook zo citrus achtig? Ik heb deze nog nooit gebruikt, dus geen ervaring mee.

Ik heb vorige zomer de Voss Kveik gebruikt in combinatie met amarillo en cascade dus eig min of meer wat jij wil doen. Dat eindresultaat was idd heel citrus-achtig. Net iets te voor mij maar een collega van mij was er zo zot van dat hij 12 flesjes overgenomen heeft dus smaken verschillen 😉… Het kan dus best 😉. Met kveik gisten kan je trouwens iets underpitchen met dat die vergisting zo hard gaat. Of 1 zakje dan voldoende is zal je even moeten berekenen 😉.

• Underpitchen met die zakjes Kveik gaat niet heel erg goed, het is ook geen echte Kveik natuurlijk.

Er zijn mense die beweren dat M47 en S04 ongeveer gelijk zijn. Wat karakter betrefd zou dat kunnen, in ieder geval ik zou dat overwegen. Die Kveik, met de hoppen die je wilt gebruiken zou ik dat niet doen, lijkt mij teveel citrus met citrus .. Keuzes :pieker:

• Underpitchen met die zakjes Kveik gaat niet heel erg goed, het is ook geen echte Kveik natuurlijk.

Er zijn mense die beweren dat M47 en S04 ongeveer gelijk zijn. Wat karakter betrefd zou dat kunnen, in ieder geval ik zou dat overwegen. Die Kveik, met de hoppen die je wilt gebruiken zou ik dat niet doen, lijkt mij teveel citrus met citrus .. Keuzes :pieker:

Dan gaan we dat inderdaad proberen. Aangezien ik Kveik niet goed ken kan ik zelf moeilijk aanvoelen hoe sterk de Citrus smaak naar voren zou komen.

• Het uiteindelijke recept. Ik zag dat ik nog een klein restje galaxy en simcoe had, dus ga deze ipv de cascade bij vlamuit toevoegen. En ook nog een restje lichte tarwe er bij gedaan. Zien wat het wordt, ik ben benieuwd na zo lang.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

012

Naam recept

Old School

Brouwdatum

2022-04-18

Bierstijl

Amerikaanse IPA

Volume

20,0 l

Begin SG

1,058 SG

Berekende kleur (Morey)

12 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)

42 IBU

Brouwzaalrendement

65,0 %

Kooktijd

60 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

21,00 l

Water uit Borgerhout

7,72 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

62 mg/l

8 mg/l

39 mg/l

23 mg/l

53 mg/l

57 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

3,30 kg

Pilsmout

Dingemans

3 EBC

55,0 %

2,52 kg

Pale Ale mout

Dingemans

7 EBC

42,0 %

0,18 kg

Lichte tarwemout

Dingemans

3 EBC

3,0 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

65,0 °C

1 min.

75 min.

3,5 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

25,0 g

Cascade

pellets

5,5%

60 min.

17,1 IBU

25,0 g

Cascade

pellets

5,5%

40 min.

15,0 IBU

25,0 g

Cascade

pellets

5,5%

20 min.

10,3 IBU

64,0 g

Amarillo

pellets

8,9%

koudhop

0,0 IBU

64,0 g

Cascade

pellets

5,5%

koudhop

0,0 IBU

25,0 g

Amarillo

pellets

8,9%

0 min.

0,0 IBU

10,0 g

Galaxy

pellets

15,7%

0 min.

0,0 IBU

6,0 g

Simcoe

pellets

12,9%

0 min.

0,0 IBU

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

12,0 g

SafAle English Ale (S-04)

bovengist

12,0 g

Belgian Abbey (M47)

bovengist

• Brouwdag verliep vrij goed, buiten dat ik 10 punten naast het beoogde SG zat. Hoe dit komt weet ik niet. Enigste dat ik aan kan denken is dat ik de walsenmolen een klein beetje had verzet, maar daarna weer teruggezet. Zo had ik het gevoel dat de wort wel heel vlot doorstroomde. Volgende keer terug iets fijner afstellen en zien of dat helpt.

• 10 SG punten te weinig, aangezien ik mijn afgelopen 5 brouwsels met dezelfde basismout (Dingemans) heb gedaan lijkt het mij sterk dat het aan de mout te liggen.

Denk toch eerder aan het schroten, alhoewel ik extra heb nagekeken of alle korrels gebroken waren, maar niet vermalen en dat was effectief zo. Toch verliep de doorstroming te vlot naar mijn gevoel. Volgende keer toch nog iets fijner proberen en zien wat het resultaat geeft.

En anders mijn installatie nog eens opnieuw ijken. Ook al lange tijd niet meer gedaan en wel wat kleine aanpassingen gedaan in de tussentijd.

Edit: Extra reden gevonden, na data terug te bekijken. Ik had 2 liter extra in de kookketel tov beoogde aantal, dus is ook al een puntje

• 10 SG punten te weinig, aangezien ik mijn afgelopen 5 brouwsels met dezelfde basismout (Dingemans) heb gedaan lijkt het mij sterk dat het aan de mout te liggen.

Kanaal vorming tijdens het spoelen van je filterbed is soms ook een oorzaak zijn (was hier nog niet aangehaald).
    Om dit te vermijden snij ik steeds enkele keren mijn filterbed tijdens het filtreren. Enkel de bovenste laag natuurlijk de onderste 10 cm laat ik onaangeroerd (indien mogelijk)
    Door het uitspoelen van de suikers krimpt mijn filterbed steeds en krijg ik aan de zijkant een spleetje (de kanaalvorming) Doe ik dit niet gaat het spoelwater de makkelijkste weg nemen en niet echt meer door het filter bed gaan met een veel lager rendement als verwacht.

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• Kanaal vorming tijdens het spoelen van je filterbed is soms ook een oorzaak zijn (was hier nog niet aangehaald).
    Om dit te vermijden snij ik steeds enkele keren mijn filterbed tijdens het filtreren. Enkel de bovenste laag natuurlijk de onderste 10 cm laat ik onaangeroerd (indien mogelijk)
    Door het uitspoelen van de suikers krimpt mijn filterbed steeds en krijg ik aan de zijkant een spleetje (de kanaalvorming) Doe ik dit niet gaat het spoelwater de makkelijkste weg nemen en niet echt meer door het filter bed gaan met een veel lager rendement als verwacht.

Dat doe ik ook 1 a 2 keer tijdens het maischen

Kijk ook eens naar je maischschema, 75 minuten op 65°C is veel te lang op die temperatuur. Volgens mij heeft de alfa-amylase niet veel gedaan tijdens het maischen en heb je daardoor ook een lager rendement.

Inderdaad, normaal doe ik een maisschema met meerdere stappen. Omdat het in hun recept zo stond en ik het makkelijk vond wilde ik het ook eens proberen. Echter omdat ik merkte dat het niet meer veel aan het stijgen was ben ik ook nog +-10min naar 68 graden geweest en +-10 min naar 72.