RIMS zelfbouw project

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik ben aan het inventariseren en verzamelen geslagen om een ketel met het concept van een Braumeister te imiteren.

Nabouwen 1:1 hoeft niet, het concept van het opstuwende wort van onder naar boven staat me wel aan en los daarvan de combinatie van brouwen en apparatuur bouwen is super interessant.

Het kan zijn dat ik het project afblaas om praktische redenen of omdat het toch geen mooie oplossing dreigt te worden of er te veel nadelen aan kleven...

De opbouw van een BM ziet er als volgt uit:

Buitenpan: Hoogte 46cm / Diameter: 36cm

Maischpan: Hoogte 36cm /Ddiameter 26.8cm

(dank Beermenke)

De buitenketel heeft ongeveer een capaciteit van 40 liter, de binnenpan (BM20) van 21 liter.

Het wort stroomt van bovenaf in de ruimte tussen de maischketel en de buitenketel:

Vragen die nu nog bij me opkomen (zal de lijst bijwerken met alles wat ik vind en jullie reacties):

• De beperking die ik zie, is dat je een kleinere binnenpan nodig hebt om minder te brouwen, de hoeveelheid water/wort moet een bepaald minimum zijn om de warmte spiraal onder de vloeistof te houden. Dus wil ik 10L of 15L brouwen: andere binnenpan nodig.
    • Ik zoek nog een winkel waar ze de ronde warmte spiralen verkopen, de originele heb ik al gevonden. ALi heeft er een paar zo te zien. 2100-2500 watt, liefst met meerdere spiralen om de warmte goed te verdelen.
      Zou het verschil uitmaken qua aanbranden als het een enkele lus of dubbele lus is?
    • De controller (dank aan Chiel nogmaals) heb ik al, instellen en afstellen is geen probleem

Wat voorbeeld foto's van anderen:

Image

• Persoonlijk zou ik, omdat je technisch bent, het niet zoeken in verschillende moutpijpen maar 1 hoge aanpassen. Bijv. Je maakt op de hoogte van 12 liter ipv 20 liter in de zijwand gaten die afsluitbaar zijn. Bijv een brede ring,band van RVS die om je binnenketel klemt en de gaten afdicht. Bodem afdichting indien nodig in jouw opstelling zijn los te koop. Inderdaad laag wattage spiraal maar wel minimaal 2000 w.

Leuke uitdaging

• Klopt Beermenke dat is een goed idee.

Of een grote die in 2 delen kan.

De bodem in de maischpan ga ik niet helemaal eruit halen, rand blijft over van 2-3 cm.

Daaromheen een siliconen slang doormidden. Aandrukken door de balk erboven.

Of: een oplossing met een enkel gat als doorvoer en dan een filter in de maischpan bodem.

• Dude

Changed the title of the thread from “BM 10/20 zelfbouw project” to “RIMS zelfbouw project”.
  • Ik ben na een tijdje minder brouwen (iets met afvallen en meer bewegen en veels te druk) van gedachten verandert.

Het wordt een RIMS, binnenpan met gaten en een filter. Pomp die onderaan aanzuigt en bovenin het wort op het moutbed weer zachtjes verdeelt.

Ik heb de binnenketel inmiddels voorzien van gaten, de filter een domed false bottom met 2mm gaten komt er nog aan via Ali.

Vandaag getest met een tijdelijke rvs gaas zeef maar helaas te weinig doorvoer.

Temperatuur binnenpan en buitenpan klopt daar door niet helemaal.

Het filteren met de takel ging aardig, alleen de geringe doorvoer speelde me hier ook weer parten.

Aanpassen dus… en ach dat is ook de charme van het zelf maken.

Of de tripel een succes wordt is even afwachten, had maar 10l gemaakt