Hoelang wachten tot bottelen

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb een bockbier gebrouwen van een navulpakket.

Dit bier heb ik een week laten gisten en daarna overgeheveld naar

een ander vat voor de nagisting.

De gist die bij de hoofdgisting op de bodem lag heb ik verwijderd.

Nu is mijn vraag hoe lang moet ik wachten tot het bier in de fles mag

Er is nu nog gisting te zien in het waterslot.

bvd Ger

• Bij de meeste bieren vind ik 4 weken toch wel een minimum 😉.

• Er is nu nog gisting te zien in het waterslot.

Sowieso moet je wachten tot die activiteit voorbij is. Zelfs al is de gist geen suiker meer aan het omzetten, dan nog is hij bezig met het opruimen van andere zaken. En daarna is het nog even wachten tot je bier zo helder mogelijk is. Heb je bij het aflaten van de gist ook het SG gemeten? Zo ja, dan meet je binnen een week nog eens om te zien of het SG nog is veranderd. Als dit het geval is, dan laat je het bier best nog een week in nagisting (op gewone vergistingstemperatuur). Indien het SG gelijk is gebleven, dan kan je gaan lageren op een zo laag mogelijke temperatuur om het bier dus helder te krijgen. Heb je geen klimaatkast hiervoor (aka een koelkast) dan kan je eventueel nu ook het bier in een tuinhuis ofzo afgedekt gaan zetten. De koude doet de rest.

Dit lageren doe je gedurende een tweetal weken en dan kan je gaan bottelen.

• Afhankelijk van omstandigheden en gist.

Mits uitvergist kun je gerust bottelen. Bij mij is dat altijd binnen 3 weken na brouwdag. Meestal zo rondom de 20 dagen. Voor mij weinig zinvol om langer te wachten. Zodra ie uitgegist is begint ie mooi te klaren en heb altijd helder bier. Ook voeg ik nooit bottelgist toe, alleen suiker. Hergist mooi

• Afhankelijk van omstandigheden en gist.

Mits uitvergist kun je gerust bottelen. Bij mij is dat altijd binnen 3 weken na brouwdag. Meestal zo rondom de 20 dagen. Voor mij weinig zinvol om langer te wachten. Zodra ie uitgegist is begint ie mooi te klaren en heb altijd helder bier. Ook voeg ik nooit bottelgist toe, alleen suiker. Hergist mooi

Heb je ooit al eens geprobeerd om je bier wat langer de tijd te geven om te conditioneren/lageren? 😉…

• Ik zie het nut niet in van bier dat langer dan 3 weken ongebotteld staat. Door omstandigheden heb ik eens ruim 6 weken bier in volle fles laten staan alvorens te bottelen. Hierbij niks afwijkende of voordelige gemerkt. Indien uitvergist zo snel mogelijk bottelen waarbij ik overtuigd ben dat de gist nog de kans krijgt om zelf eea op te ruimen.

Binnen 3 weken bottelen zonder tussendoor hevelen bevalt mij prima. Neemt niet weg dat ik graag nieuwe ideeën uitprobeer

• Het lot toch echt aan het gist en de pitching rate toch? Een Kveik kan je vrij snel bottelen.

Ik heb nu een Kolsch staan. De vorige batch was na 2 weken volledig uitvergist, een weekje cold crash en daarna bottelen en koud wegzetten. Een prima biertje geworden.

Ik heb nu dezelfde met de slurrie van de vorige staan en die is na 3 weken nog niet helder/uitvergist. Nog steeds een bubbel per 3 minuten en de SG moet nog 1 puntje omlaag.

Kortom … kijken, meten en geduld

• Ik zie het nut niet in van bier dat langer dan 3 weken ongebotteld staat. Door omstandigheden heb ik eens ruim 6 weken bier in volle fles laten staan alvorens te bottelen. Hierbij niks afwijkende of voordelige gemerkt. Indien uitvergist zo snel mogelijk bottelen waarbij ik overtuigd ben dat de gist nog de kans krijgt om zelf eea op te ruimen.

Binnen 3 weken bottelen zonder tussendoor hevelen bevalt mij prima. Neemt niet weg dat ik graag nieuwe ideeën uitprobeer

:bomb: :bomb: :bomb:

• Nee hoor, altijd eerst alles laten uitvergisten. En dat is bij mij altijd maar ook altijd binnen 3 weken

Brouw je dan altijd hetzelfde recept met dezelfde gist? 🤔

Mijn laatste sterke blonde met Wyeast 1388 heb ik pas na 7 weken gebotteld. Deze gist is een diastaticus en gaat nog heel lang door. Ik merk toch een verschil met vorige versies die ik sneller bottelde: deze smaakt gewoon frisser en zal door de lange conditionering ook langer zijn frisse smaak bewaren. De gist heeft immers de tijd gehad, niet alleen om te vergisten maar ook om ongewenste stoffen op te ruimen. Dat effect wordt vaak onderschat door mensen die te snel willen bottelen.

Ook wanneer je dryhopt, is het wenselijk om langer te conditioneren en lageren: door de enzymen uit de dryhop gaan onvergistbare suikers toch nog vergisten. De allereerste keer met dryhop bottelde ik na 3 weken en ik had allemaal gushers, meer schuim dan bier.

• Ik zie het nut niet in van bier dat langer dan 3 weken ongebotteld staat.

Je laat je bier voor het bottelen minstens 2 weken lageren om de colloïdale stabiliteit te bereiken.

Er wordt gedurende het lageren een evenwicht gevormd tussen de stoffen die in oplossing blijven en of bindingen met elkaar vormen en bezinken in het bier bij de temperatuur dat je de lagering uitvoert.

De smaak en de colloïdale stabiliteit van bier hebben heel veel met elkaar te maken!

The colloidal stability of beer refers to its propensity to form the non-biological hazes due to interactions between beer components, principally polyphenols and proteins, leading to the formation of visible precipitates. Colloid formation in beer typically presents as gelatinous or “jelly like” masses (See Figure 1).

Natural process of precipitation of proteins occurs at lower temperatures and it ensures a clear and brilliant beer. Modern stabilization agents also work best at lower temperatures since the bonds between haze particles and treatment agent are prone to dissociate at higher temperatures

The spectrum of colloidal stabilization agents has grown over the years and they give great results in prolonging the shelf life of a beer. They should be easy to remove from beer by precipitation or filtration. However, stabilization agents do tend to extract additional “beneficial” components, such as aroma and taste components, from beer during the segregation. For that reason, the treatment must be specific to selected substance that is being removed to avoid the wastage of other potentially favorable substances

:denk :denk

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

Edited once, last by Serge ().

• Ik volg mijn vergisting op met een Plaato waterslot. Meeste bieren vertonen na 3-4 dagen geen activiteit meer.

Ongewenste smaakstoffen zoals diacetyl worden vrij snel afgebroken, zeker als je de temperatuur wat hoger laat gaan.

Dat doe ik dan een 10-tal dagen. Vervolgens een dag of 7 (afhankelijk van de goesting om te bottelen) coldcrashen bij 3 graden.

Dus minimum 20 en max. 30 dagen na brouwen doe ik op fles, wel steeds met verse bottelgist. Heel tevreden met deze manier.

Pas hetzelfde gedaan met een diastaticus die ‘geeindigd’ was op 1004. Dat is top dacht ik maar het waren serieuze knallers geworden. Gelukkig geen bommen of gushers. Dus die heeft wel wat langer nodig.