Nieuw brouwprogramma 'Bier Manager'

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Daar zijn toch dudelijk verschillen met de XML files zoals BrouwHulp die genereert.

geertt ik dacht ergens gelezen te hebben dat de structuur van dit XML bestand niet goed doordacht was en wel eens voor problemen zorgde. Enige tijd terug heb ik ook zo'n brouwhulp XML bestand ingelezen (als test) en voor zover ik mij kon herinneren mergde hij sommige velden bij elkaar. Het standard XML bestand blijkt niet zo standaard te zijn ...

• geertt ik dacht ergens gelezen te hebben dat de structuur van dit XML bestand niet goed doordacht was en wel eens voor problemen zorgde. Enige tijd terug heb ik ook zo'n brouwhulp XML bestand ingelezen (als test) en voor zover ik mij kon herinneren mergde hij sommige velden bij elkaar. Het standard XML bestand blijkt niet zo standaard te zijn ...

Het standaard BeerXML formaat rammelt aan alle kanten, zachtjes uitgedrukt. En daar maakt BF maar ook BH gebruik van om er een eigen twist aan te geven, allemaal binen de rammelende specs.

• Bij 'Instellingen' kun je onder andere de IBU berekenigsmethode kiezen.

Als je daar voor 'BierManager' kiest, dan worden bij 'vlamuit' ook IBU's mee gerekend.

Deze methode is identiek aan Tinseth, maar dan met de toevoeging van IBU's uit 'vlamuit' hopgiften.

Misschien doe ik wat fout maar ik kan de temperatuur bij vlamuit niet aanpassen en de IBU bijdrage blijft nul. Dis bij recept en brouwsel. Ik heb bij instellingen wel biermanager gekozen. Maar morgen probeer ik het nog een keer, dan met de handleiding er bij.

Maar voor de rest werkt het prima :thumbup:. Alleen ben ik als BF gebruiker niet meer gewent aan “opslaan” na wijzigingen 8).

• Het standaard BeerXML formaat rammelt aan alle kanten, zachtjes uitgedrukt. En daar maakt BF maar ook BH gebruik van om er een eigen twist aan te geven, allemaal binen de rammelende specs.

Klopt, voor zover ik het overzie, helemaal wat je zegt. Ik ben bij de import uitgegaan van de 'Beer XML' definitie zoals die ooit gedefinieerd is door een of andere instantie. Vervolgens ben ik de bestanden van BrouwHulp gaan bestuderen en kwam er achter dat Adrie (BrouwHulp) inderdaad dingen heeft toegevoegd die niet in de standaard Beer XML definitie zitten.

Maar nu loop ik er dus tegenaan dat de ontwikkelaar van BF er ook weer wat dingen aan heeft toegevoegd, en ik denk dat daar wat tussen zit wat problemen veroorzaakt. (Ik had gisteren snel even gekeken in die twee bestanden, en zag al direct wat velden die ik niet herkende.) Ik moet er van het weekend eens goed voor gaan zitten en met de debugger erbij zo'n recept importeren en zien wat er precies fout gaat.

• Misschien doe ik wat fout maar ik kan de temperatuur bij vlamuit niet aanpassen en de IBU bijdrage blijft nul. Dis bij recept en brouwsel. Ik heb bij instellingen wel biermanager gekozen. Maar morgen probeer ik het nog een keer, dan met de handleiding er bij.

Maar voor de rest werkt het prima :thumbup:. Alleen ben ik als BF gebruiker niet meer gewent aan “opslaan” na wijzigingen 8).

Ik heb even gekeken, je hebt gelijk. Bij 'Whirlpool' werkt dat wel, maar bij vlamuit niet.

Ik zal dat aanpassen zodat hij bij vlamuit dezelfde berekening meeneemt als bij whirlpool.

• Al met al hebben jullie er al aardig wat foutjes uit gehaald, en punten voor verbetering aangedragen. :thumbup:

Een flink deel ervan heb ik al opgelost. Een paar punten zijn wat meer werk. Zodra ik alle punten heb afgehandeld zal ik een nieuwe beta versie op de site zetten, dat meld ik dan ook hier.

• Klopt, voor zover ik het overzie, helemaal wat je zegt. Ik ben bij de import uitgegaan van de 'Beer XML' definitie zoals die ooit gedefinieerd is door een of andere instantie. Vervolgens ben ik de bestanden van BrouwHulp gaan bestuderen en kwam er achter dat Adrie inderdaad dingen heeft toegevoegd die niet in de standaard Beer XML definitie zitten.

Maar nu loop ik er dus tegenaan dat de ontwikkelaar van BF er ook weer wat dingen aan heeft toegevoegd, en ik denk dat daar wat tussen zit wat problemen veroorzaakt. (Ik had gisteren snel even gekeken in die twee bestanden, en zag al direct wat velden die ik niet herkende.) Ik moet er van het weekend eens goed voor gaan zitten en met de debugger erbij zo'n recept importeren en zien wat er precies fout gaat.

Die veld toevoegingen zijn legaal en als je die niet wilt gebruiken ben je daar vrij in. Het is meer problemen die er zijn door hier en daar stiekem in de wel toegestane velden vreemde dingen te gaan zetten.

Bijvoorbeeld, in bierstijlen veld STYLE->STYLE_GUIDE kun je 'Biertypengids Derek Walsh' of 'BKG Biertypen' of 'BKG 2015' of met een ander jaartal tegenkomen, ze slaan allemaal op de laatste BKG gids.

STYLE->TYPE 'Ale' en 'Strong Ale' kom je beiden tegen als Ale.

Op diverse plaatsen staan de hoofd en kleine letters niet goed.

In wel legale velden heeft Brewfather keywords toegevoegd die niet in de spec staan.

Dit zijn zomaar een paar voorbeelden die ik tegengekomen ben, er zullen nog veel meer vreemde dingen zijn maar daar heb ik zelf dus blijkbaar geen last van gehad.

• Tijd om dat xml verhaal eens op de schop te gooien ;)

De data van Bier Manager zit in een SQLite database, gewoon een single user relationele database, met SQL benaderbaar. Het Bier XML formaat is mooi voor import/export, maar om als database te gebruiken is in mijn ogen inderdaad achterhaald. (Maar, als je een Word of Excel file unzipt, dan krijg je ook een setje XML files...)

In de tijd dat Adrie Otte BrouwHulp ontwikkelde bestond SQLite dacht ik nog niet.

• Even een kleine update van mijn kant, anders denken jullie misschien 'gebeurt er nog wat?'.

Ik heb de meeste punten die hier genoemd zijn inmiddels opgelost / aangepast.

Momenteel ben ik bezig om standaard maischschema's in te bouwen, dat is uiteraard wat meer werk. Zodra dit klaar is ga ik zelf de aanpassingen doortesten en daarna maak ik een nieuwe beta versie.

Het rekening houden met de hop utilisation op hoogte ga ik nu nog niet inbouwen, maar ik wil wel gaan uitzoeken hoe dat precies zit (o.a. de links die Serge gaf eens goed doornemen). Aangezien verschillende brouwprogramma's die dit wel ondersteunen tot nogal verschillende resultaten komen wil ik e.e.a. eerst eens rustig uitzoeken. Ik denk als je eenmaal de juiste formules hebt dat het niet zoveel werk is om in te bouwen.

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue