Voor ik een kemel schiet...

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hi,
    ik heb nu een onder gistend bier gebrouwen, eerste keer, tot nu is alles goed verlopen. De gisting constant op 10° graden kunnen houden, gist afgelaten, bier is mooi helder, dus tijd om te bottelen. Nu mijn vraag: na het bottelen veertien dagen terug op 10° of mag dit warmer...
    Alvast dank voor jullie hulp...
    (ook van de kemels... ;) )
    Geert Yuppie-Sjef

• Als je geen cold crash hebt toegepast zou het ook nog wel lukken zonder bottelgist maar om het risico van erg lange conditionering te voorkomen is een klein beetje bottelgist wel aan te raden. Iets van 0,1 a 0,2 g/10l fermentis F2.

Continu op 10C? Ik weet niet welk gist je gebruikt hebt maar de meeste lagergisten hebben een diacetyl rust bij ca 17C nodig gedurende 1 a 2 dagen op einde vergisting om een “boterachtige” smaak te voorkomen. Maar dat kan dus ook meevallen.

• Dat is ook gebeurt, nadat de hoofdvergisting ten einde was, een deel van de gist afgelaten en de temperatuur verhoogt naar 17°, daarna terug naar 10°. Zal mij moeten bijscholen in "bottelgist"...

Zoals Koen zegt, het is echt niet zo moeilijk ;) ... En het heeft naar mijn mening enkel voordelen. Je hoeft je ook meteen geen zorgen te maken of je hergisting wel bezig is ;) ...

• Bottelgist is eigenlijk heel simpel te gebruiken : gewoon de stappen volgen die Koen boven beschreef. Ik veronderstel dat je met een bottelemmer werkt dus die gist kan erbij net na de bottelsuiker. Meer hoef je niet te doen.

Is het strikt genomen noodzakelijk om een bottelgist toe te voegen? Nee mààr je bent wel zekerder van een goede hergisting op fles.

Life begins at 1.050

Steun het forum en doe je online aankopen (oa. Brouwland) via onze Trooper pagina of klik op het logo

• Is het strikt genomen noodzakelijk om een bottelgist toe te voegen? Nee mààr je bent wel zekerder van een goede hergisting op fles.

En je bier veel sneller op dronk is daar versje jonge gist sneller de restproducten van de vergisting gaat opruimen!!
    En om dat in getallen uit te drukken,
    Je kan rekenen na 2 nagisten met bottelgist je bier 2 weken later volledig op smaak is, gebruik je gen bottelgist duurt dit proces 1 tot 2 maand voor een doorsnee trippel

• Ik snap dat moeilijk zijn niet van bottelgist. Volgens mijn beleving is het simpeler als je hoofdgisting waar je veel exacter moet doseren en de temperatur beheersen.

Gewoon doen dus.

Het zal allicht niet moeilijk zijn, maar wel nieuw en dat schrikt altijd een beetje af 😉.. Maar zoals zo vaak gezegd is het idd niet zo moeilijk. Probeer het een keertje en je zal het vanaf dan altijd zo doen 😉..

• Ik doe nu enkel 2/3Gr bottelsuiker per flesje, simpel met een maatlepeltje via een trechtertje direct in het flesje. Ik bottel rechtstreeks vanuit CCT.

Om bottelgist toe te voegen lijkt het dat ik sowieso moet overhevelen of een maatspuit ofzo moet aanschaffen? Of zie ik een eenvoudigere methode over het hoofd?

Een voordeel van het niet gebruiken van bottelgist vind ik ook dat je de gist opnieuw kan opkweken vanuit het flesje, dit heb ik voor men laatste brouwsel met succes gedaan. Is een eenvoudige manier om je gist te bewaren, niet?

• Als je gist opnieuw wil gaan gebruiken kan je inderdaad geen bottelgist gebruiken. Maar wat je ook kan doen is in plaats van de gist opnieuw op te kweken vanuit een flesje, is het depot uit je cct te wassen en dit te bewaren in een goed afgesloten bokaal in je koelkast. Dat blijft maanden goed als je proper werkt.

Life begins at 1.050

Steun het forum en doe je online aankopen (oa. Brouwland) via onze Trooper pagina of klik op het logo

• ik vrees dat je je gist daarmee meteen om zeep helpt door osmotische stress

Als je je suiker oplossing niet zwaarder maakt dan 0.5kg op 1l zou dit geen probleem mogen zijn.
    Dit komt overeen met een dichtheid van ongeveer 1150 SG, en dat is de begindichtheid van een stevige RIS die je ook gewoon vergist.
    (of heb ik ergens verkeerd geteld?)

• Gewoon apart toedienen is het veiligst. Tijdens het vullen van het bottelvat gaat eerst de suikeroplossing erbij, en daarna de bottelgist die al een tijd daarvoor gehydrateerd is.

• Gewoon apart toedienen is het veiligst. Tijdens het vullen van het bottelvat gaat eerst de suikeroplossing erbij, en daarna de bottelgist die al een tijd daarvoor gehydrateerd is.

Dat doe ik ook... Mijn bottelsuiker-siroopje in het bottelvat, dan het bier er voorzichtig bij laten lopen en halverwege de bottelgist toevoegen.

Maar in bovenstaande bottelen ze wel rechtstreeks vanuit hun CCT.

• Breinscheetje : als ik nu pakweg 25cl water zou nemen met daarin bottelgist opgelost. En dit gewoon bovenaan in mijn CCT zou gieten zonder roeren. Zou dit zich vanzelf mooi verspreiden door de cct? Beetje zoals de melk in je koffie?

Life begins at 1.050

• Inderdaad niet moeilijk maar zou je de bottelgist kunnen toevoegen aan de bottelsuiker? Nu moet ik dat steeds afzonderlijk nog eens toevoegen maar mocht het samen kunnen dan spaart het me nog tijd uit.

Laaste keren gedaan en geen probleem ondervonden.

Als je je suiker oplossing niet zwaarder maakt dan 0.5kg op 1l zou dit geen probleem mogen zijn.
    Dit komt overeen met een dichtheid van ongeveer 1150 SG, en dat is de begindichtheid van een stevige RIS die je ook gewoon vergist.
    (of heb ik ergens verkeerd geteld?)

Als je bedoelt dat je dan een oplossing hebt van ongeveer 1,4liter m, heb je gelijk.

Als je een oplossing maakt van 1 liter met 0,5 kg suiker, kom je volgens mij op 50Pt° en dan ga je al naar 1230SG

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Dat doe ik ook... Mijn bottelsuiker-siroopje in het bottelvat, dan het bier er voorzichtig bij laten lopen en halverwege de bottelgist toevoegen.

Maar in bovenstaande bottelen ze wel rechtstreeks vanuit hun CCT.

Ik doe het omgekeerd: eerst de gehydrateerde gist en daarop laat ik het jongbier lopen. Pas wanneer alles in de bottelemmer zit, weet ik exact hoeveel bier ik heb en kan ik de bottelsuiker berekenen. Die kook ik even op in wat water, voeg dit toe en roer voorzichtig.

Waait het schuim van uw pint, dan is er zeker te veel wind. :beer_mug:

• Ik doe nu enkel 2/3Gr bottelsuiker per flesje, simpel met een maatlepeltje via een trechtertje direct in het flesje. Ik bottel rechtstreeks vanuit CCT.

Om bottelgist toe te voegen lijkt het dat ik sowieso moet overhevelen of een maatspuit ofzo moet aanschaffen? Of zie ik een eenvoudigere methode over het hoofd?

Een voordeel van het niet gebruiken van bottelgist vind ik ook dat je de gist opnieuw kan opkweken vanuit het flesje, dit heb ik voor men laatste brouwsel met succes gedaan. Is een eenvoudige manier om je gist te bewaren, niet?

Zo doe ik het ook als ik bottel uit de cct. Ik bottel wel altijd na +-4 weken en zware bieren (+10°alc) dien ik altijd bottelgist toe ofwel (meestal) carboniseer ik.

• Ik begin steeds met de bottelgist te hydrateren (en zet deze weg op een donker hoekje in de keuken).

Dan maak ik de suikeroplossing (opgelost in 3x hoeveelheid water) aan en giet dit in de bottelemmer.

Dan hevel ik het bier over en als dit klaar is voeg ik de bottelgistoplossing eraan toe en roer nog even zachtjes om.

Bottelen en flesjes gedurende 2 weken op 20-22°C zetten. Daarna op een koelere plaats in de kelder plaatsen.

Steeds een vlotte hergisting gehad.

• Bottelgist in het gistvat heb ik ook wel eens gedaan, op zich werkt dat wel goed als de timing goed is. Om goed te vermengen, je wil niet in je gistvat roeren toch, moet het er een aantal uren tevoren in. Maar ook weer niet te lang, want dan ben je aan het hergisten in je gistvat.

Een uur of 8??

• Hi,
    ik heb nu een onder gistend bier gebrouwen, eerste keer, tot nu is alles goed verlopen. De gisting constant op 10° graden kunnen houden, gist afgelaten, bier is mooi helder, dus tijd om te bottelen. Nu mijn vraag: na het bottelen veertien dagen terug op 10° of mag dit warmer...
    Alvast dank voor jullie hulp...
    (ook van de kemels... ;) )
    Geert Yuppie-Sjef

Beste Geert, ik brouw regelmatig een pils met Saflager W34/70 en zet mijn flesjes direct na het bottelen de schuur waar het bijna nooit boven de 10graden komt en na 14 dagen trek ik dan een fles open om te proeven. (geen geduld natuurlijk) Resultaat is een heerlijke pint met een mooie schuimkraag.

Wat ik wil zeggen, het hoeft niet warmer te staan voor de nagisting.

Gr Ton

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue