tweedehands Braumeister kopen - goed idee?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• ik heb de mogelijkheid een 2014 Braumeister 20L met isoleermantel te kopen voor 650€, waardoor ik weer twijfel tussen dit en een (nieuwe) GF G40 ;(

Maar over de BM dus :

- denken jullie dat 650 een goede prijs is?

- zijn er zwakke punten/slijtage onderdelen die ik kan checken bij de aankoop?

- dit model heeft een oude (v1) controller, kan ik die ook vervangen met de nieuwe controller (2021) moest de oude ooit stukgaan? en waar kan je die bestellen?

• Toch effe checken hoe oud het apparaat is, hoeveel keer het is gebruikt en of er kosten aan zijn. Bij een braumeister kan je alles wel vervangen maar de onderdelen zijn duur.

Aan de andere kant, als het een goede Braumeister is dan is 650 euro niet zoveel geld.

• De GF40 met een prijs van 1400 euro is geen vergelijk met de 1e versie van de braumeister.

Als je het geld hebt dan zou ik een nieuwe kiezen, welke? Lastig

Braumeister is erg duur in onderdelen, de GF 40 is de volgende stap in het maisch proces, veel beter rendement zegt men. Of het klopt?

• 650 is inderdaad wat veel gezien de leeftijd.. indien zeer weinig gebruikt mogelijk nog te doen.. zou zeker proberen nog wat af te dingen.. controller is volgens mij niet te vervangen door recenter model, ook van de pomp weet ik het niet.. zou zeker de binnenkant van het pompradwiel eens nakijken om te zien of er geen stukjes van zijn afgebroken.. is zeer makkelijk met de hand uiteen te schroeven.. zit ook een afdichtringetje in dat mogelijk verduurd kan zijn. Verder zijn de rvs zeven voor onder en bovenin de moutkorf nogal rafelig en meestal na 2 jaar al aan vervanging toe .. niet zo duur maar wel aandachtspunt ..zie ook dat de hefijzers om de korf uit de ketel te tillen erbij zijn en mogelijk heb je ook een koperen dome deksel , dat zou wel fijn zijn.. tot slot wil de temperatuur sensor wel eens op hol slaan, maar ook die is los te verkrijgen en vrij makkelijk vervangbaar..als er geen noemenswaardige schade aan alle opgesomde elementen is, lijkt 400 of 450 mij een faire prijs voor een redelijk goede koop

• Een braumeister is nooit goedkopere dan ruim 1000 euro op de markt gekomen.

Alle onderdelen zijn nog te krijgen. Controller is te vervangen en kost 340 euro, zonder wifi.

650 is ruim,. Voor 200 meer heb je een jong gebruikte. Zelf nieuw voor 1000 op ebay..

500 max. Is reëel. Net wat je wilt.

• Ik heb een braumeister 20l met V1 controller.

Nieuw gekocht voor 1200€ in 2013 of 14 dacht ik. Inclusief koelspiraal en zonder isoleermantel.

Ik heb er 70x mee gebrouwen en nog 0,0 kosten of veranderingen aan gedaan en ik denk niet dat er vlug kosten zullen aan zijn.

Er kan inderdaad een nieuwe controller op een oud model maar ik denk dat die oude niet te vlug kapot zullen gaan.

• ik heb de mogelijkheid een 2014 Braumeister 20L met isoleermantel te kopen voor 650€, waardoor ik weer twijfel tussen dit en een (nieuwe) GF G40 ;(

Maar over de BM dus : ...

- Prijs: te hoog! Doe hem een bod 400euro?

- Als je gaat kijken vraag hem eens om te laten draaien met water.
    - Onderdelen gemakkelijk te verkrijgen via brouwshop of Speidel zelf.

Ik heb zelf een 2dehands 50L Braumeister. Nog geen seconde spijt van & nog nooit iets stuk gehad.
    Ik had vroeger een GF, is ook niet slecht maar weet niet of ik nog terug zou willen :)
    Langs de andere kant is de BM maar geschikt voor 20L de GF voor 40L
    Maar je moet effe verder denken dan dat... Vergistingsvat moet groter & eigenlijk al de rest ook.

• De BM zou nauwelijks (2x) gebruikt zijn en compleet zijn, maar ik ga het zeker uittesten en nog wat van de prijs proberen te onderhandelen - we zien wel. :)

Ik maak meestal 14-16L batches, meer dan 2 bakken brouwen is eigenlijk te veel voor eigen gebruik en voor de frequentie waaraan ik brouw en nieuwe recepten probeer

Het voordeel van het volume van een GF40 zou eerder de mogelijkheid van een no sparge methode zijn, wat ook weer sneller gaat en minder kuiswerk is.

Ik ga denk ik voor de BM gaan en daarmee eens testen of een all-in-1 ketel me genoeg ligt. Later verkopen met een klein (of geen) verlies en upgraden naar een nieuwer model of G40 kan dan nog altijd :)

• Ook ik maak meestal tussen de 12 en 15 liter.

Met de braumeister iets meer omdat je een minimale hoeveelheid moet brouwen.

Minimaal is 18 liter. Mijn oplossing. Na koken doe ik 3 liter loeiheet in Champagne flessen en die er direct een rubber kap op. Trekt vacuüm is is heel lang houdbaar. Wil ik een zwaarder bier brouwen dan gebruik niks een aantal van deze flessen bij het maishwater. Uiteraard geen donker bij een blond bier. Zo heb ik de keus van 15 liter in gistvat en een andere keer een iets zwaarder bier. Ook is het ingekookt wort prima als starter wort.

Van de braumeister krijg je geen spijt.