Spoelwater berekening Brewfather zit er 50% naast.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik merk dat voor mijn aanpak Brewfather vrij consequent ±50% te weinig spoelwater berekend. Ik geloof niet dat ik vreemde waarden heb ingegeven, overige berekeningen zijn ook altijd binnen de grenzen der redelijkheid correct.

Herkennen jullie dat? Heeft er iemand een oplossing gevonden?

Ik verwarm nu maar gewoon de dubbele hoeveelheid water, maar het zou wel mooi zijn als 'ie het gewoon iets beter deed.

oneman

if bottle.empty(): bottle = new(Bottle)

else bottle.drink()

• wimdm: dat zijn bijna precies de instellingen zoals ik ze heb. Bij mij staat de grain absorbtion rate zelf op 1 L/Kg.

tontin: Ik zie niet hoe het maisch rendement hier impact op zou moeten hebben? Het gaat toch alleen om het water dat niet in de bostel blijft, maar als wort in je kookketel? Het SG heeft daar geen verband mee toch?

else bottle.drink()

• Misschien moet je doel volume: ketel proberen ipv vergistingsvat in je profiel. Dat is wat eenvoudiger, je spoelt dan tot pre boil volume.

Of je hebt je dead space niet ingevuld. Is bij mij 7,5 L

Maar ik moet zeggen dat ik er ook een probleempje mee heb. bij mij geeft BF altijd net te veel spoelwater aan. Ik reken nu dus altijd ff na zo uit het blote hoofd :) .Maar dat is natuurlijk geen probleem als je spoelt tot het berekende pre boil volume.

Als je maar een goede water/mout verhouding hebt.

• dit is wat er in de uitleg staat:

Mash Efficiency: The efficiency of your mash procedure, up to pre-boil, including sparging. Important factor in calculating your Pre-Boil Gravity.

If you enable "calculate mash efficiency" by enabling the Calc mash efficiency checkbox, the mash efficiency will be back-calculated from the brewhouse efficiency based on the equipment profile numbers. If disabled, the brewhouse efficiency will be calculated based on the mash efficiency (recommended).

Dear is due week inclusief spoelen. Ik heb dat vinkje altijd uit staan (automatisch betekenen) en ik zit best goed in de buurt qua spoelwater.

• Ik heb 'kettle' als batch volume target, dus gebruik alleen mash efficiency... Mijn efficiency staat juist (gisteren nog gebrouwen, dus correct voor het recept dat ik nu even als test case neem) Ik zie dat inderdaad spoelwater veranderd met die mash efficiency waarde zoals Tontin al aangeeft. Snap de samenhang niet, maar dat ligt aan mij denk ik... :| Is er dan gewoon meer restsuiker uit de bostel te spoelen en dus meer water nodig? :/

Als test een nieuw equipment profile aangemaakt gebaseerd op 'fermeter' als batch volume target en juiste mash efficiency en calculate mash efficiency unchecked. Dat geeft geen noemenswaardige andere waarde voor sparging: geeft 5 liter aan terwijl ik 7,5 liter nodig had om het pre-boil volume te verkrijgen. Alleen als ik de grain absorption rate op een belachelijk hoge '1.4 l/kg' zet klopt het.

Ik vrees toch een gevalletje PEBKAC :S Ik doe iets fout.

Misschien moet ik geduldiger zijn en de bostel langer uit laten lekken? Gewoon die aangegeven 5 liter opgieten zodra de bostel net niet droog staat en als het op is gewoon ruim de tijd nemen om alles eruit te laten lekken. Nu ik er zo over nadenk, misschien ben ik iets te geobsedeerd met het niet dicht laten slaan van het filterbed en heb ik inderdaad niet lang genoeg gewacht maar gewoon in paniek omdat ik nog niet genoeg wort had meer spoelwater opgegoten. Ik ga nu twijfelen aan mijzelf.

Volgende keer eens goed opletten en mij netjes aan de opgegeven hoeveelheid houden en zien wat er gebeurt. Als het dan niet werkt kan een soort impromptu batch sparge altijd nog.

oneman.

else bottle.drink()

• Misschien moet ik geduldiger zijn en de bostel langer uit laten lekken? Gewoon die aangegeven 5 liter opgieten zodra de bostel net niet droog staat en als het op is gewoon ruim de tijd nemen om alles eruit te laten lekken. Nu ik er zo over nadenk, misschien ben ik iets te geobsedeerd met het niet dicht laten slaan van het filterbed en heb ik inderdaad niet lang genoeg gewacht maar gewoon in paniek omdat ik nog niet genoeg wort had meer spoelwater opgegoten

Begrijp ik het goed dat je dan gewoon nadat je je laatste spoelwater hebt opgegoten je de kookpot wegneemt van zodra je geen water meer boven je bostel ziet?

Na je laatste spoelwater mag je gewoon laten uitlekken (of tot je je gewenst volume bereikt, of tot je je gewenst SG bereikt).

• Ik werk met aparte ketels dus geen berekening. Ik gebruik gewoon evenveel brouwwater als spoelwater, waarmee ik altijd de juiste hoeveelheid wort krijg om te koken en ook altijd een prima brouwzaalrendement van 69%.

Het is een dik beslag maar heb een roersysteem wat goed werkt.

Filteren gebeurd hier met een hevelfilter, rechtreeks van de maischketel naar de kookketel. Ik laat alle spoelwater door de laag draf gaan tot er niets meer uit de slang van de hevelfilter komt. De laatste liter heeft een SG van 1010 of 3 Brix

• Wat je moet doen: het equipment profile gaan fijntunen. Dus brouwen en meten.

Meten na het maischen voor het spoelen, wat is dan je densiteit en volume in je maischpan. Dit is inclusief mout.

Meten na het spoelen in je kookpan, hoeveel volume en densiteit.

Meten na het koken, hoeveel volume en densiteit bij 100 graden, dus voor het koelen.

Meten hoeveel er werkelijk in je gistvat gaat.

Voor al die metingen zijn handige tools, van iedere pan diameter en hoogte noteren en dan hoogte vloeistof berekenen vanaf de rand. Rekenhulpjes in bijvoorbeeld brouwhulp gebruiken. Of een app op je mobiel.

Gistvat is vaak wat lastiger, maar gaat goed op een personen weegschaal. Zorg dat je weet wat je vat leeg weegt en weeg die dan gevuld.

Zo krijg je inzicht in alle verliezen die je op JOUW installatie hebt.

• Ik werk met aparte ketels dus geen berekening. Ik gebruik gewoon evenveel brouwwater als spoelwater, waarmee ik altijd de juiste hoeveelheid wort krijg om te koken en ook altijd een prima brouwzaalrendement van 69%.

En hoe weet jij hoeveel maisch/spoelwater je nodig hebt? Dat heb je toch ooit moeten berekenen?

Life begins at 1.050

Steun het forum en doe je online aankopen (oa. Brouwland) via onze Trooper pagina of klik op het logo

• Bijj de brouw vandaag klopte de berekening prima van Brewfather. Zoals Mbroek zegt: je verliezen in opname mout, maisch, na kook moet je meten en dan corrigeren in de tool.

Verder maak ik meer spoelwater zoals ik hier geleerd heb, meten wat in de kookpot zit met SG voor kook.

En blijven vragen hier, de antwoorden zijn leerzaam.

• Ik heb zelf mijn model gemaakt om mijn optimale spoelwater en maishdikte te berekenen. Maar wat ik tegenwoordig ook nog doe is mijn mash nog flink laten uitlekken (gaat misschien eenvoudiger bij mij omdat ik een combinatie filteremmer gebruikt).

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Ik meet volume en SG na spoelen / voor kook en volume en SG na kook. Die houd ik netjes bij in Brewfather. Ik zal ook eens het SG verloop van eerste afloop tot einde spoelen gaan meten. Ik houd ook altijd een fermeter top-up aan van 1 liter, zodat ik wat speling heb om te corrigeren bij een lagere eind SG dan gehoopt/verwacht...

Ik denk dat ik de volgende keer maar eens 2x de door Brewfather aanbevolen hoeveelheid spoelwater verwarm en dan zorgvuldig spoel, dus rust om filterbed te voremen, eerst afloop op een rustig tempo tot het filterbed net niet droog staat en dan geleidelijk spoelwater opgieten tot de door Brewfather aangegeven hoeveelheid en dan ruim uit laten lekken. Ik zal dan ook de SG meten van de laatste afloop om te bezien hoe zinnig meer spoelen eigenlijk nog is. Als ik dan te weinig volume voor kook heb, dan giet ik gewoon weer water op het bed voor een soort impromptu batch sparge. Daarmee kan ik dan het gewenste volume voor kook verkrijgen.

Ik denk dan de grain absoption rate aan te kunnen passen (indien nodig). Als ik een impromptu batch sparge nodig had, dan wil ik de volgende keer meer spoelwater. Ik kan de extra hoeveelheid benodigd spoelwater dan bepalen o.b.v. de hoeveelheid wort die ik uit de impromptu batch sparge heb af laten lopen. Ik kan dan de grainabsorption rate iets hoger zetten zodat Brewfather de gewenste hoeveelheid spoelwater berekend en kijken of het de volgende keer beter uitpakt.

Zoiets? :/

oneman

else bottle.drink()

• Uiteindelijk is het gewoon je installatie leren kennen.

Let niet op brouwerwaldonk (of juist wel), die brouwt al zo lang met zijn ketels dat die niet meer hoeft te rekenen, die brouwt puur op lange ervaring. Wacht maar tot die ooit nog eens een pan moet vervangen. ^^

• Begrijp ik het goed dat je dan gewoon nadat je je laatste spoelwater hebt opgegoten je de kookpot wegneemt van zodra je geen water meer boven je bostel ziet?

Na je laatste spoelwater mag je gewoon laten uitlekken (of tot je je gewenst volume bereikt, of tot je je gewenst SG bereikt).

Ik weet eigenlijk niet meer precies wat ik nu deed. Ik denk dat ik toen na opgieten van het laatste spoelwater het filterbed weer in beeld kwam ik zag dat ik nog zoveel wort miste voor mijn gewenste volume voor kook, dat ik dacht nieuw spoelwater nodig te hebben. Omdat ik het bed niet dicht wilde laten staan heb ik de kraan dichtgedraaid. Pas na opgieten van nieuw (extra) spoelwater heb ik die weer geopend. Als ik even bedenk dat er onder de valse bodem in mijn maischketel toch zeker wel een liter wort zit en in de bostel dan misschien ook nog wel een liter... dan viel het misschien nog wel mee.

Volgende keer zorgvuldig spoelen en uitlekken met aangegeven hoeveelheid spoelwater en dan maar eens bepalen hoeveel ik nu echt te kort kom.

oneman

else bottle.drink()

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue