saison du trafficant

There are 18 replies in this Thread. The last Post () by Ronnie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dit word dus ons laatste bier voor dit seizoen. De komende weken gaan we eerder druk bezig zijn met andere dingen. Het word dus een saison. Leek me een ideaal bier om een "in stuif" van de nieuwe woning te doen bij een goed stuk barbecue. Gezien het in thema van het nieuwe huis lag heb ik inspiratie genomen van dichtbij de woning. Tegenover mijn nieuwe woonst ligt een bos dat in vroegere tijden een heel populaire smokkelroute was tussen België en Nederland. In ere dus van de smokkelaars. Ik sta een beetje in twijfel of ik deze ga lageren of niet. Ik denk dat een saison een stuk "a l'ancienne" mag zijn en dacht waarom eens geen troebel bier maken. Iemand hier suggesties omtrent? [b][pre]BROUWPLANNER RAPPORT - (V6.0) - Datum Export: 17-3-2013 Naam van het bier : saison du trafficant Type van het bier : saison Brouwvolume : 22 liter Extractie-efficiëntie : 80% Voorspelling begindensiteit : 1059,4 SG /14,6 °P /15,1 Brix Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1010,6 SG /2,8 °P Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 6,4% Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 25 IBU / 12 EBC STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS Grondstof EBC kg % Gewicht Pilsmout 3 3 4,300 79,6 % Munich mout 15 15 0,600 11,1 % Weyermann Speltmout 3 0,500 09,3 % MAISCHEN EN SPOELEN Gekozen Profiel: (M) Medium Maischwater : 19,3 liter aan 68 °C 63,0°C gedurende 45 min (ß amylase (maltose)) 72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) ) Filterspoelen: ga naar 75..78°C Totaal spoelwater : 17,4 liter aan Max.80°C Spoelen tot : 1014 SG (Of 3,7 °P of 3,8 Brix) HOPPEN Totale kooktijd : 70 minuten Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU Styrian Golding (A) BLM 3,8% 35 5' 13,2 Fuggles (A) BLM 4,0% 30 5' 11,9 KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN geen VERGISTING Gistnaam : 3711 French Saison Gisteigenschappen : Zeer droog kruidig en licht zurig profiel met esterig aroma. Rijk mondgevoel Volume giststarter: 1,2 liter maak met : 190 gram moutextract en 4 gram gistvoeding in 1,2 liter water koken + pH aanpassen. Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 15 gram[/pre][/b]
  • Recept lijkt me in orde Peter. Niets op aan te merken. ::2duimen Je kan het lageren overslaan, dit kan ook gebeuren in de fles. Alleen zit de uitgezakt smurry dan in je fles en [u]kan[/u] dit met de tijd bijsmaakjes gaan geven. Ook moet je zien dat je biertje 100% is uitvergist na de hoofdgisting, anders krijg je gushers.

Planning: Hoppeberg 2013?
    Hoofdgisting: Ijsberg Blond
    Lagering: -----
    Hergisting op fles: -----
    Voorraad: Bergse Porter 2012, Triberg 2012, Hoppeberg 2012, Speculaberg, Bomberg, Rochemont
    Rijping op houten vat: Lamberg 2010, Lamberg 2012

• Valt niks op aan te merken Peter! Wat ik zou doen is een deel van die 2 hoppen die je in begin toevoegt: de helft ervan als Fist Wort Hop toevoegen, dus op moment dat je het eerst gefilterde wort hebt, dat al in de kookketel gooien. Dit legt een extra accent op die 2 overigens uitstekende hopsoorten. Kan je niet al aan dat water geraken van aldaar? Heeft dan meer authenticiteit! Aangezien je daar vlakbij een bos woont zou het kunnen dat de pH waarschijnlijk al ietwat aan de lage kant zit, dit heeft voordelen bij brouwen.
  • nu ja iedereen die daar gaat wandelen of fietsen merkt al snel wat daar vroeger gebeurde. de bossen zijn bezaaid met kleine paadjes die dikwijls als een soort spinneweb in- en door elkaar lopen. dus als de douanier van een kant kwam gingen ze de andere richting uit etc. Ze brachten echt alles heen en weer boter van nederland naar belgie en terug met alcohol er waren daar families die daar echt van leefden. ik heb zelfs al gelezen dat ze bij nacht zelfs koeien zo illegaal de grens overstaken lijkt me nog een toffe stiel geweest
  • Ik was op zoek naar een bierrecept met spelt, en ik heb het hier vandaag gevonden, bedankt peterg. Ik ben vlug alles gaan kopen op de opendeurdag bij brouwland, mijn zoon en ik gaan vrijdag het recept 100% volgen, dit is onze 2de brouw en wij gaan van korrelgist naar vloiebare gist ik hoop dat het lukt. p.s. die giststarter maken ziet er wel wat moeilijk uit voor een leek. Groetjes van paul & domien
  • ter info paul. Het bier is momenteel nog net iets te jong voor ideaal drinkbaar te zijn maar is zeker geslaagd. Moest ik je een advies geven is om misschien de spelt een beetje te minderen, ik vind het effect een beetje te maar bon hij is ook nog niet volledig rijp.
  • Ronnie, ik heb dat recept van Saison EXTRA ook gelezen in de Reynaert gazette, nr. 100 maar ik weet niet waar ik gist van Danstar kan kopen??? p.s. ik ben op 7 Mei gaan helpen op de seiorendag en en ik heb veel leuke nieuwe mensen leren kennen.
  • Ha, Paul! ja, toen zat ik in la Douce... de danstar gisten hebben ze bij Brouwmarkt NL en bij VderKooy NL http://www.brouwmarkt.nl/lallemand-dans ... _8312.html http://www.vanderkooyjubbega.nl/ingredi ... ml?cat=150 ik zie dat vdkooy ze niet meer allemaal heeft ( van danstar bedoel ik :lol: ) we gaan ze in september bij samenaankoop ook bestellen.
  • Gisteren zaterdag 25 mei onze saison gebrouwen, ons tweede biertje ( als wij onze 22 liter cider niet meetellen die we woensdag hebben gemaakt) alles is zeer goed verlopen, ik was veel meer ontspannen dan de eerste keer en alles verliep heel vlot. Tijdens het brouwen vroeg mijn zoon of we ons éérste brouwbiertje van 14 apil niet eens zouden proeven en het was heel erg... lekker. Terwijl ik dit schrijf is onze 3711 french saison gist lekker aan het burrelen, Peter no eens bedankt voor de hulp en het recept. Groetjes Paul & Domien
  • [quote="paul florimond"]Hallo Peter uit Nederland, het is echt één TOP gerechje, ik bedoel receptje, onze SAISON is echt S U P E R L E K K E R ...[/quote] dank voor het compliment, ik vind hem ook zeer geslaagd een goed zomerbier. Heel verfrissend
  • Gisteren zondag 1 september was er bij ons thuis een grote familie BBQ. Ik citeer nonkel Guido """ Paul ik kan niet geloven dat je zo een lekker bier thuis zelf kan brouwen """ Ja petrerg , je saison brouwrecept is TOP, als mijn zoon Domien terug is uit Zweden en als ik terug ben van de druivenpluk op domaine lous grezes gaan we de saison du trafficant opnieuw brouwen, want wij hebben slechts 10 flesjes meer.....
  • :grin::grin::grin: met een grijns tot achter mijn oren van hier tot in tokio. bedankt voor de complimenten en lofprijzingen. Het is zeker bij mij een blijvertje. Heb wel geconstateerd dat deze gist wel een specialleke is. We hebben geprobeerd van deze op schuine buis te zetten maar blijkbaar is die blijven gisten zelfs in de frigo. Als resultaat een soort geschift schuinbuisje met een hoop vloeistof in...maar bon dan kopen we volgend jaar maar eens een nieuw pak wyeast...
  • Blij dat je ook goede en mooie ervaring met die gist hebt, Peter! Nu, om die op schuine buis te zetten vindt ik echt niet nodig. Met de Belle Saison van Danstar heb je zeker dezelfde eigenschappen voor een goede prijs! Ik vries zo een ongeopend pakje zelfs in! Langzaam ontdooien. Jong ingevroren korrelgist verlengt z'n leven aanzienlijk. Na uit diepvries halen enkele uren wachten vooraleer te openen zodathet heel zeker op kamerT° is en aldus geen vocht kan absorberen (klonteren) zolang het in het zakje zit.