Schimmel voorkomen

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Goedemiddag,

Het is alweer een tijd geleden dat ik heb gebrouwd spijtig genoeg. Hopelijk veranderd dit de komende maanden. Nu keek ik echter onlangs naar mijn installatie (welke in een vochtige garage staat) en stond deze vol schimmel. Rond mijn ventielen, op mijn isolatiemantel, mijn katrol systeem, ... Mijn ketel en gistvaten zelf zijn eigenlijk nog proper.

Natuurlijk is die locatie een ideale broeihaard hiervoor en er wordt aan gewerkt om de garage beter toe te dichten. Maar ik had dus al enkele vragen hierbij:

• Hoe kan dit het beste voorkomen worden (zonder locatie te veranderen)
    • om te reinigen van ketel en dergelijke, is het genoeg om deze te laten werken en te koken? (daarna ook nog met star san er over gaan)
    • Momenteel werk ik met ventielen met schroefverbinding, is het goed genoeg om deze uit te koken voor ik ze terug ga gebruiken?
    • Werkt zo een ultrasoon reiniger fatsoenlijk voor dit soort gevallen? Wat is het meest gangbare aantal benodigde liter?
    • die schroefverbindingen sluit ik nu met teflon, zijn er alternatieven?
    • Er wordt vaak gepraat over tri-clamps, is het makkelijk om die via een lasverbinding te koppelen met een vat? zodat daar ook niks zou tussen kunnen komen van vuil
    • Mijn pomp heeft zoizo schroefverbindingen, ontdoet dit het effect van de triclamps dan niet?

Of is dit eigenlijk niet te vermijden zolang de locatie niet droger wordt? :confused_face:

Eerst opzoeken waar het vocht in je brouwruimte vandaan komt, dat oplossen en dan ventileren/verwarmen om het aanwezige vocht te verwijderen. Als je kan de hele ruimte eens goed poetsen met een product als Dettol (die hebben verschillende kuisproducten). Ook je brouwerij reinig je best eens met een chloorhoudend middel (wel goed naspoelen natuurlijk).

Ventileren! Schimmel komt door slecht geventileerde ruimtes. Gat in muur, ventilatie motor, ... => Momenteel is de garage meer een overkapping, dus letterlijk 1 muur die er nog niet is. Dus verluchting is geen probleem, echter staat het nu gewoon 'buiten'. Het plan is wel deze komende zomer dicht te maken gelukkig, dan kan het beter worden geregeld.
    • om te reinigen van ketel en dergelijke, is het genoeg om deze te laten werken en te koken? (daarna ook nog met star san er over gaan)

ik zou inderdaad alles goed uit koken en ook eens met een kuisproduct door gaan. => Top, doe ik
    • Momenteel werk ik met ventielen met schroefverbinding, is het goed genoeg om deze uit te koken voor ik ze terug ga gebruiken?

Ik zou afstappen van je schroefverbindingen. Tri-clamp, camlock, quickdisconnect, ... ??? => Enkel mijn ventielen zijn met schroefverbindingen, mijn slangen zijn inderdaad met quickdisconnect. Echter heb ik dat nog nooit gezien bij ventielen, heb je daar een voorbeeld van? Volgens mij is dit enkel mogelijk met triclamps.
    • Werkt zo een ultrasoon reiniger fatsoenlijk voor dit soort gevallen? Wat is het meest gangbare aantal benodigde liter?

Deze zal iemand anders moeten beantwoorden :) => ondertussen een topic over gevonden hier op het forum, blijkbaar zeer goed werkend, maar even uitzien welke grootte nodig zou zijn.
    • die schroefverbindingen sluit ik nu met teflon, zijn er alternatieven?

Voor definitieve oplossing vlas. => Dit zou wel hetzelfde probleem geven zeker? de mogelijkheid van vloeistoffen die binnendringen. Voor mij is dat niet het probleem om dan uit elkaar te halen, maar meer dat telkens de vlas of teflon moet worden vervangen. Bestaan er geen dichtingen voor die je makkelijk kan afnemen. (ooit dacht ik ze te hebben gevonden, maar het werkt niet volledig dichtend)
    • Er wordt vaak gepraat over tri-clamps, is het makkelijk om die via een lasverbinding te koppelen met een vat? zodat daar ook niks zou tussen kunnen komen van vuil

Van welk metaal is je vat gemaakt? Anders is overal Tri-clamps aan lassen inderdaad een goeie oplossing. => rvs, gewoon een weckketel. Ik heb ooit wel gelast, maar nu geen professional. Dus ben een beetje terughoudend
    • Mijn pomp heeft sowieso schroefverbindingen, ontdoet dit het effect van de triclamps dan niet?

Directe aansluiting is beter, maar grote zorgen zou ik me er niet overmaken als de boel mooi aan elkaar staat.

Wel ga je hier sneller schimmelvorming krijgen. Alles waar wat vocht in/aan kan blijven staan.
      => toch een punt om op te letten dan. Mogelijks een nieuwe pomp :/
  • Mijn brouwruimte staat in de tuin. Daar staat een raam en de deur continu open. Tijdens het koken wordt de kookdamp afgezogen via een dampkap met muurdoorvoer.

Nochtans heb ik nergens schimmel, niet in de winter of later, zelfs niet bij veel regendagen. Ik heb dan ook op geen enkele ketel een kraan, wegens niet nodig. Alles gaat van A naar B via hevelen, onder vloeistof oppervlak.

• Ik dacht dat ik Serge eens heb zien vermelden dat er ook zo iets bestaat als vloeibare Teflon en dat dit zelfs veel beter zou werken dan de klassieke. Online heb ik die al eens gevonden maar ik heb dit nog niet gevonden in de gewone doe-het-zelf zaken.

Dit ziet er zeker interessant uit

Mogelijks iets goedkopere (tijdelijke) oplossing om uit te proberen dan alles naar triclamp te moeten zetten :)

• Goedemiddag,

Het is alweer een tijd geleden dat ik heb gebrouwd spijtig genoeg. Hopelijk veranderd dit de komende maanden. Nu keek ik echter onlangs naar mijn installatie (welke in een vochtige garage staat) en stond deze vol schimmel. Rond mijn ventielen, op mijn isolatiemantel, mijn katrol systeem, ... Mijn ketel en gistvaten zelf zijn eigenlijk nog proper.

Om de omgeving te reinigen in mijn tuinhuis dat ook niet geïsoleerd is en de nodige koude bruggen heeft en dus ook sterk onderhevig is aan schimmel vorming, poets ik die jaarlijks met een quaternair ammonium detergent (Quads).
    Eigenlijk wordt alles jaarlijks ingespoten en afgewassen met Mosa bij mij.
    (Mosa kan je ook vinden als groen bestrijder voor klinkers dit is trouwens een 100% identieke product)
    Deze detergenten worden algemeen gebruikt in de horeca om bacteriën en schimmels te bestrijden op alle oppervlakken behalve dan in je apparatuur zelf.
    Het grote voordeel van Quads is dat deze tot in het kleinste kiertje doordringen en zich hechten en blijven werken (tot dat je ze wegspoelt met een ander detergent)
    Het grote nadeel is dat ze dus overal aan blijven plakken en uiterst schuim negatief zijn en je dus moet opletten dat je ze uit je brouw apparatuur houd.

Wat betreft schroef verbindingen en het vermijden van teflon tape, dan gebruik je gewoon vloeibare teflon deze zorgt dat je draad verbinding volledig is opgevuld en verlijmt, zodat er niets kan tussen kruipen. (er zijn nog wel ander merken die dit op de markt zetten dan het loctite voorbeeld)
    Het is gewoon een kwestie van genoeg te gebruiken en de randen netjes af te vegen zodat je dus een mooi afgesloten verbinding hebt die bijna zo goed als een las is.

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• het is een stuk 'vergevingsgezinder' dan teflon, laat toe de uitlijning van je verbinding te corrigeren ( terugdraaien om een kraan haaks te zetten bv ) zonder lekkage. Over caviteiten kan ik met niet uitspreken, maar ik kan wel bevestigen ( proefondervindelijk ) dat je er al mee kunt afdichten op 1 winding draad, dus veel ruimte voor caviteiten schiet er dan niet over.

• wat is het verschil met teflon? Ofja, mij lijkt het dat de vloeibare een betere 'bijna' permanente dichting geeft. om ongewenste caviteiten te vermijden.
    Maar kan goed zijn dat ik het mis heb

Loctite 55 is geen vloeibare teflon maar een koord. Een beetje een mengeling tussen vlas en teflon tape. Maar deze werkt inderdaad ook prima, maar moet je toch vervangen als je de koppelingen regelmatige uit elkaar moet nemen.

Guido kan daar toch gewoon bestellen (ook voor particulieren...)

Die Loctite 557 ga ik ook eens proberen maar koop deze liever lokaal want vermoedelijk zijn de verzendingskosten evenveel als het produkt zelf.

Wel belangrijke opmerking de Loctite 557 werkt enkel met metaal zie hier instructie over het gebruik.

• Die Loctite 557 ga ik ook eens proberen maar koop deze liever lokaal want vermoedelijk zijn de verzendingskosten evenveel als het produkt zelf.

De verzendingskosten blijken toch nog mee te vallen €6,95 voor levering aan huis of €3,95 in een BPost afhaalpunt.

De Loctite 557 is hier (€9.44) ook opmerkelijk goedkoper dan bv. op Amazon (€17 + €3 verz.) dus dan toch maar mijn bestelling geplaatst online ;)

• Wel belangrijke opmerking de Loctite 557 werkt enkel met metaal zie hier instructie over het gebruik.

Ik gebruik net iets meer van die pasta dan in het filmpje (mooi een sliertje volledig rond op de eerste winding), en wrijf ook aan de binnezijde het teveel aan pasta achteraf wel netjes glad af.

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• De verzendingskosten blijken toch nog mee te vallen €6,95 voor levering aan huis of €3,95 in een BPost afhaalpunt.

De Loctite 557 is hier (€9.44) ook opmerkelijk goedkoper dan bv. op Amazon (€17 + €3 verz.) dus dan toch maar mijn bestelling geplaatst online ;)

Die site die je hebt aangegeven is toch geen officiële Loctite dat ze verkopen?

Dus dan kost het zoizo minder