Een mens mag dromen hé...
Ik ben nu 30 jaar en ik ben heel content met mijn job in het onderwijs. Maar ergens achteraan in mijn hoofd borrelt wel al een idee/droom om ooit iets meer te doen met mijn hobby van bierbrouwen, misschien wel in de vorm van een microbrouwerijtje als bijberoep. Ik zit nu nog met hele jonge kinderen dus het zal eerder een project zijn voor over 3-5 jaar.
Ik voel me daar echter nog niet capabel toe qua kennis, en zo botste ik op de opleiding Microbrouwer bij Syntra in avondschool.
Zijn hier forumleden die bekend zijn met die cursus? Is dat een grote meerwaarde?
Zijn hier forumleden die al iets soortgelijks doen als microbrouwer in bijberoep? Is het haalbaar of zou je er nooit aan begonnen zijn wetende wat je nu weet? Eens polsen naar ervaringen kan nooit kwaad

Opleiding microbrouwer
Registreer je of meld je aan
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
-
-
Als we het geluk hebben het VHM 2022 in brouwerij De Meester te houden , kan je even spreken met hem
Is immers 6 jaar terug overgestapt van hobby brouwen in zijn garage naar nu al een 2de en grotere brouwerij.
-
Als we het geluk hebben het VHM 2022 in brouwerij De Meester te houden , kan je even spreken met hem
Is immers 6 jaar terug overgestapt van hobby brouwen in zijn garage naar nu al een 2de en grotere brouwerij.
En gij hoopt dat ik dat nog weet dan? 🤪…
Bedankt voor de tip 😉!
-
Een mens mag dromen hé...
Ik ben nu 30 jaar en ik ben heel content met mijn job in het onderwijs. Maar ergens achteraan in mijn hoofd borrelt wel al een idee/droom om ooit iets meer te doen met mijn hobby van bierbrouwen, misschien wel in de vorm van een microbrouwerijtje als bijberoep. Ik zit nu nog met hele jonge kinderen dus het zal eerder een project zijn voor over 3-5 jaar.Niet een antwoord op je vraag, maar toch. Voordat ik daaraan begon zou ik heel goed marktonderzoek doen hoeveel ruimte er nog op die markt is.
Er zijn de laatste jaren zoveel nieuwe kleine brouwerijtjes begonnen. Je moet kwalitatief al iets heel bijzonders brengen en een perfecte marketing hebben wil je op de overvolle markt nog een plaatsje kunnen veroveren.
-
Er zijn de laatste jaren zoveel nieuwe kleine brouwerijtjes begonnen. Je moet kwalitatief al iets heel bijzonders brengen en een perfecte marketing hebben wil je op de overvolle markt nog een plaatsje kunnen veroveren.
Gij hebt duidelijk mijn biertjes nog niet geproefd hé
...
Nee uiteraard is het de bedoeling om met een stevig en duidelijk plan te komen en zeker niet over 1 nacht ijs te gaan. -
idd, in de streek waar ik woon heb je een 7-tal grote brouwerijen (in een straal van 10 km).
De laatste jaren zijn hier minstens zoveel kleine brouwerijtjes uit de grond gekropen.
Voor je denkt aan upscalen zou ik mij in de eerste plaats toeleggen op de creatie van enkele eenvoudig te brouwen toppertjes die je ook makkelijk op grotere schaal kunt brouwen.
Ondertussen kun je u eens goed informeren over de administratieve rompslomp en nodige investering en dan kun je de knoop doorhakken.
Natuurlijk, niet geschoten is altijd mis ...
-
Gij hebt duidelijk mijn biertjes nog niet geproefd hé
...
Ik heb zo'n vage herinnering dat die wel dik OK waren ...
maar zou nog eens moeten proeven om zeker te zijn
-
en zeker niet over 1 nacht ijs te gaan.
Ja dan zijn we nog enkele jaren gerust als we kijken naar de winters in België
-
Nee uiteraard is het de bedoeling om met een stevig en duidelijk plan te komen en zeker niet over 1 nacht ijs te gaan.
Als iets je droom is, dan moet je daarvoor gaan
, anders vraag je je binnen 10 jaar af hoe het geweest zou zijn
Misschien toch een tip (of twee) : zorg voor een sluitend en realistisch bedrijfsplan. En denk na hoe je bier aan de markt gaat brengen dat ik meerdere keren wil aanschaffen. Veel van die bieren uit kleine brouwerijtjes zijn meestal (jammergenoeg) bieren die ik maar 1x wil proeven.
-
Ik weet niet of het nog altijd een droom is, maar ik volg dus ook dezelfde opleiding bij Syntra. Je gaat wel behoorlijk diep in op alles. Van het moutproces in de mouterij tot aan de chemie. Ook komt er een gedeelte aanbod om te over te gaan naar een effectief microbrouwerij (voedselagentschap, accijnzen, etc.)
Ik had voor deze opleiding enkel een workshop gevolgd ivm brouwen, maar heb door deze opleiding wel meer interesse gekregen om effectief te brouwen (wat ik dus ook al doe) en ben ik dus ook al beginnen dromen.
Moet ook wel toegeven dat ik al veel heb bijgeleerd van dit forum!
-
Dromen is gezond, dus wie +90 jaar wil worden (of misschien ook wel rijk? Zie InBev en Heineken.) moet dat doen, en dus zoals in de eerdere link iedere dag 16 biertjes drinken, dat houd je jong, dus anderen aansporen om hetzelfde te doen, dat wordt een samenleving van 90-plussers die zuipen gelijk een koe water en er ondertussen rijk van worden denk ik, doen...!
PS: tja, wie weet, enkelingen lukt het wel, dus dromen mag en moet....! -
Ik weet niet of het nog altijd een droom is, maar ik volg dus ook dezelfde opleiding bij Syntra. Je gaat wel behoorlijk diep in op alles. Van het moutproces in de mouterij tot aan de chemie. Ook komt er een gedeelte aanbod om te over te gaan naar een effectief microbrouwerij (voedselagentschap, accijnzen, etc.)
Ik had voor deze opleiding enkel een workshop gevolgd ivm brouwen, maar heb door deze opleiding wel meer interesse gekregen om effectief te brouwen (wat ik dus ook al doe) en ben ik dus ook al beginnen dromen.
Moet ook wel toegeven dat ik al veel heb bijgeleerd van dit forum!
Voorlopig blijft dat nog bij een droom, de kindjes zijn nog wat klein om het toe te laten een extra opleiding te volgen i.c.m. mijn vaste job. Er is geen haast bij, ik ben voltijds benoemd in het basisonderwijs en dat zie ik niet meteen failliet gaan dus de werkzekerheid is er wel
...
Heb je het gevoel dat je 'klaar' bent om een microbrouwerij op te starten na het volgen van die opleiding? Mijn gevoel geeft de voorkeur aan de opleiding in Brussel. -
-
En als je wil kan het ook vlugger dat rijk worden
Alléén van korte duur blijkbaar
-
Voorlopig blijft dat nog bij een droom, de kindjes zijn nog wat klein om het toe te laten een extra opleiding te volgen i.c.m. mijn vaste job. Er is geen haast bij, ik ben voltijds benoemd in het basisonderwijs en dat zie ik niet meteen failliet gaan dus de werkzekerheid is er wel
...
Heb je het gevoel dat je 'klaar' bent om een microbrouwerij op te starten na het volgen van die opleiding? Mijn gevoel geeft de voorkeur aan de opleiding in Brussel.Ik volg de opleiding in Hasselt, maar hoe dan ook de opleiding zal wel hetzelfde zijn veronderstel ik.
Tot een paar jaar geleden duurde de opleiding 2 jaar. Toen werd er in het 1ste jaar meer effectief gebrouwen en was de theorie ook uitgebreider. Dan zou er in het 2de jaar meer toegelicht worden ivm het effectief opstarten van de brouwerij, dieper op de chemie in, etc..
Maar nu alles is herleid tot 1 jaar is alles uitgelegd op een veel kortere tijd dus misschien dat ze er wel wat snel over gaan soms.Hoe dan ook, als je er volledig achter staat dan zou je op het einde van de opleiding ook een brouwerij kunnen starten.
Het is wel zo dat ze hier in Hasselt je een beetje laten afschrikken ivm de kosten, dat er veel bij komt kijken, etc.. maar daar trek ik me niks van aan. Dat laat ik langs me heen gaan.
Ik weet niet hoe oud jou kinderen zijn, maar mijn zoon is er bijna 4 en mijn dochter bijna 2 en heb ook een vaste job (nu lig ik er uit wegens rug problemen) Maar heb nooit spijt gehad dat ik deze opleiding erbij heb gedaan.
-
Heb je het gevoel dat je 'klaar' bent om een microbrouwerij op te starten na het volgen van die opleiding? Mijn gevoel geeft de voorkeur aan de opleiding in Brussel.
Er is iets mis met je link …