hulp gevraagd, geen 2e hergisting op fles voor schuimwijn.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo allen.

ik had eens het ludiek idee om een schuimwijn te maken van een bestaande chardonnay 100%.
    Na veel opzoek werk heb ik de instructies gevolgd van deze pagina

heb in totaal 15 liter wijn gebruikt

https://www.vaw-geel.be/schuimw.html

Ik heb het volgende gedaan.

De gist opgelost en bijgevoegd zoals vermeld op de verpakking
    merk; Korrelgist Kitzinger Sekt voor 50 l

na 2 weken op de fles heb ik een test gedaan en er is geen druk ontstaan..
    is dit nog te vroeg om te testen voor de druk of heb ik ergens een fout begaan in deze procedure.

graag jullie mening

als iemand anders een methode gebruikt of andere gist of etc etc, ben ik heel geintereseerd.

alvast bedankt

• walter

Approved the thread.
  • Welkom op het forum :thumbup:

Ik kan erover hebben gelezen maar ik zie nergens dat je bottelsuiker hebt gebruikt? Zonder die suiker gaat de gist niet opnieuw aan de slag gaan en krijg je geen koolzuur.

er stond op enkele sites dat ik gewone kristalsuiker kon gebruiken.
    is dit vrij verkrijgbaar in een winkel zoals aveve bijvoorbeeld?

zou goed zijn moest dit het enige probleem zijn :)

merci

• Ik heb even de handleiding nagelezen, daar ik weet dat sommige info op de website al redelijk lang mee gaat (zacht uitgedrukt) maar schuimwijn wordt op de traditionele manier al jaren op de zelfde manier gemaakt.
    Er staan in de volgorde van de schuimwijn maken op de methode champenoise eigenlijk geen fouten in, dus als je die net tot op de letter volgt zou je geen probleem mogen hebben.

Maar je moet het voor de sport doen, Vele op de gilde gebruiken tegenwoordig blijkbaar gewoon hun sodastream om een schuimwijntje uit te schenken (alhoewel ik het geen zicht vind schuimwijn schenken uit een plastieken fles)

• Bij mijn weten is dat gewoon OK. Ik gebruik (bij bier weliswaar) ook altijd gewone kristalsuiker als bottelsuiker.

Maar in jouw beschrijving van de stappen die je hebt genomen staat er wel niet expliciet vermeld dat je er suiker hebt in gedaan.

ik heb 16 gr/L toegevoegd en het laten oplossen in verwarmde wijn.

vervolgens gist, wijn en suiker in een vat gedaan.

gist en wijn hadden dezelfde temperatuur van 32 graden

• Ik heb even de handleiding nagelezen, daar ik weet dat sommige info op de website al redelijk lang mee gaat (zacht uitgedrukt) maar schuimwijn wordt op de traditionele manier al jaren op de zelfde manier gemaakt.
    Er staan in de volgorde van de schuimwijn maken op de methode champenoise eigenlijk geen fouten in, dus als je die net tot op de letter volgt zou je geen probleem mogen hebben.

Maar je moet het voor de sport doen, Vele op de gilde gebruiken tegenwoordig blijkbaar gewoon hun sodastream om een schuimwijntje uit te schenken (alhoewel ik het geen zicht vind schuimwijn schenken uit een plastieken fles)

daar volg ik u volledig mee. graag echte bubbels, ik denk dat je ook geen bier gaat maken met een sodastream hahahaahhaah.

mss dat er iets is misgelopen met de gist, want deze gaf geen reactie zoals op sommige videos. die begonnen te pruttelen.. de mijne niet. desondanks 3 uur laten staan op 30-35 graden.

• werkt ook met bier :D

External Content www.youtube.com
    Content embedded from external sources will not be displayed without your consent.
    Through the activation of external content, you agree that personal data may be transferred to third party platforms. We have provided more information on this in our privacy policy.

Met verstand gebrouwen, drink je met liefde

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue