Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• kan er me iemand helpen ....

hoe moet je pils vergisten , ik had eeen receptje via speidel gevolgt maar de gisting starte maar niet .

misschien heb ik te rap gepanikeerd , maar na 24 uur gebeurde er niks ( voor 40 liter had ik 2 maal S23 en weast 2278 toegevoegd ) op 13 graden

totaal hopeloos heb ik er toen 2 maal T58 ingedaan en op 21 graden gezet , is toen direct beginnen gisten ..

nu zondag wil ik terug een pils proberen , kan iemand me raad geven ivm de vergisting

alcool lost geen problemen op … maar melk ook niet

• Nou, ik denk te weinig gist toegevoegd, gepitched voor 40 L of op het randje. Had je met die 2278 Tsjech pilsner wel een starter gemaakt? Dat zou geholpen moeten hebben.

Een voldoende grote en actieve starter maken zal zeker helpen. Ik heb met korrel ook wel last gehad van een trage start, naar ik meen meer dan 24 uur. De korrelgist hydrateren helpt ook al.

Toch zonde dat je S23 en 2278 door elkaar gebruikt. Ik vind S23 niet echt super voor een pils.

• was mijn eerste probeersel voor pils , nu zondag probeer ik terug

voor 20 liter heb ik dan nog 1 maal de weast 2278 over .....

en enkele s23 .....

maar vraag me af of de 12 graden vergistinggstemeratuur wel klopt ?

• Die temperatuur klopt zeker. Als de vergisting bijna is afgelopen nog even een dag of 2 op 17C voor de diacetyl rust. Vooral voor de 2278.

Heb het even snel berekend op de website van Mbroek Gist berekening en met 1 pak 2278 zit je aan een starter van 2 L. Voor de korrelgist heb je voor 20L aan 2 pakjes genoeg … als je SG zo rond de 1050 ligt, waarschijnlijk nog wat lager. Ik zou de korrelgist zeker hydrateren.

De gistvoeding tijdens de laatste 10 min van het koken niet vergeten en ook de afgekoelde wort beluchten

N.B. Bij lage temp gaat gewoon alles wat trager. In het begin groeit/vermenigvuldigt de gist zich. Je ziet dan ook weinig activiteit in het waterslot. Geduld is een schone zaak (heb ik ook niet :S).

Het kan zijn dat die 2278 al wat aan de oude kant is en dan start je met te weinig cellen. Met de bovengenoemde tool kan je dan je starter aanpassen.

Maar als je aan de veilige kant wilt zitten zou ik eerst maar eens voor de korrelversie gaan.

• ik heb wel enkele foutjes gemaakt .....

moest normaal beginnen met 11 plato ..... had maar 9 plato gemeten , dus hop wat suiker erbij .... dus kwam ineens na het koken op 15 plato ....

en ja de weast gist was juist op randje houdbaarheid .

nu zondag is 20 liter probere met laatste weast gist , maar wel activeren de dag voordien ....

• Suiker in pils wort… Duitsers gaan zich in hun graf omdraaien =O Wordt het een dun sapje. Als je wilt corrigeren kan je dat het best doen einde kook of als siroop in de afgekoelde wort.

1 dag van te voren een starter maken met vrij oude gist gaat het niet worden. Of bedoel je met activeren het pak smacken? De starter kan je het best maken met een gesmacked pak met wort van ca SG 1040 op kamertemperatuur. Als de vitaliteit matig is (oude gist) dan is een getrapte starter de oplossing. Daar zijn wel topics over te vinden of de site van Mbroek/st Chiellus. Hygiëne is dan erg belangrijk.

Als je daar geen ervaring mee hebt en het is je eerste pils/lager zou ik voor de 2 zakjes S23 gaan.

• ik zal niet afgeven tot ik een perfecte pils gebrouwen heb :) , en zonder suiker :) ...... al is het met brouwsels van 20 liter in mijn brouwmeister

maar zal nu wel met de korrelgist zijn ....

• ik heb er wel t58 ingedaan na de s23 en w2278 .... omdatt die nniet werkten , en dan op 21° gezet he ..... dus een allegaartje van smakenn , esters en andere zaken zal het worden ....

misschien word het wel een top recept om bij te houden he

• Tom, hou het zo simpel mogelijk met een pils. Gewoon pilsmout, saaz en een goede (en vooral voldoende) gist. Vuistregel is dat je eigenlijk het dubbele qua gist moet rekenen als met een bovengister. De temperatuur van vergisting staat meestal bij de specs van de gist maar zal inderdaad rond de 10 - 12°C zitten.

Dit is de pils die ik zelf heb gemaakt vorig jaar en die best lekker was : Pilske

Het onderwerp : Eerste bier van het jaar : een pils.

Life begins at 1.050

Steun het forum en doe je online aankopen (oa. Brouwland) via onze Trooper pagina of klik op het logo

• Zeker als beginner, gebruik korrelgist (en veel geduld ook), enkele zakjes en het gaat altijd goed. Er zijn best mooie korrelgisten voor een pils.

Vergeet die vloeibare gisten tot je wat meer bedreven in het brouwen bent en je een goede starter kunt maken.

• Ik kan dit alléén maar bevestigen die Fermentis W34/70 is een zeker een goede gist voor een pils. Voldoende gebruiken en geduld. Ik heb deze op eerst op 12°C vergist en daarna verhoogt naar 14°C.

Inderdaad, ik gebruik die ook regelmatig. Afgelopen najaar gestart met 3 zakjes, de slurrie bewaard en opnieuw gebruikt (een starter mee gemaakt) voor een bock. Nu voor de derde keer gebruikt in een Duitse lager….. Vaker durf ik niet 8)

• Ik kan dit alléén maar bevestigen die Fermentis W34/70 is een zeker een goede gist voor een pils. Voldoende gebruiken en geduld. Ik heb deze op eerst op 12°C vergist en daarna verhoogt naar 14°C.

goeie tip. En zoals Pepito zegt deze gist mag ook gerust op iets hogere temperatuur zoals Fermentis ook aangeeft.

Mbt het huidige brouwsel: ik zou dat zeker bottelen, weggooien kan altijd nog. Ik verwacht dat het meer van een Belgisch blond weg zal hebben dan van een pils, met de T58 en suiker er in en de hogere vergistingstemperatuur.

En ehh, ik wil niet op je tenen gaan staan, maar nog een tip: koop een goed boek. B.v. 'verander water in bier' van Adrie Otte, zodat je wat meer kennis en inzicht krijgt in e.e.a. Je bent nu een beetje aan het rommelen heb ik het idee.

• Geertt

Over dat rommelen heb je deels gelijk ....

Maar komt omdat ik een tijdje stilgelegen heb , en dan ineens pils :winking_face_with_tongue:

was mijjn BM zelf nog niet gewoon toen ik enkele jaren geleden een brouwstop moest doen ..... wist zelfs niet van dat grover schroten voor een BM .....

Heb verder vrij wat ervaring , maar dan wel met men oude systeem

:upside_down_face: :upside_down_face: :upside_down_face: :upside_down_face:

• Pils, Kolsch, Alt….. de recepten zijn relatief eenvoudig maar een goede maken is toch vrij lastig c.q vereist wel wat ervaring. Een foutje proef je direct

• Pils, Kolsch, Alt….. de recepten zijn relatief eenvoudig maar een goede maken is toch vrij lastig c.q vereist wel wat ervaring. Een foutje proef je direct

Er wordt niet voor niks gezegt dat pils hett moeilijkste is om thuis e brouwen 8o grote brouwerijen mengen batchen om een constante smaak te hebben en eventuele foutjes te verbergen

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue